بهترین فیلم‌های سینما درباره نویسنده‌ها که از تماشای آنها لذت می‌برید

همیشه در سینما درباره نویسنده‌ها فیلم ساخته می‌شد. اما فیلمسازهای معدودی توانستند حقیقت زندگی نویسنده‌ها را نشان دهند. برخی هم گلایه کردند که نمی‌توان متن‌ها را به فیلم تبدیل کرد. اما همانطور که گفتیم برخی از فیلمسازها توانستند معمای زندگی نویسنده‌ها را به تصویر بکشند. اگر به نویسنده‌ها و زندگی نویسنده‌ها علاقه دارید در اینجا می‌خواهیم بهترین فیلم‌های سینما درباره نویسنده‌ها را به شما معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.


25. اقتباس – ADAPTATION – 2002

این فیلم از “اسپایک جونز” (Spike Jonze) یک فیلم معمولی نیست بلکه بزرگ‌ترین ترس و دستاورد یک نویسنده است. همانطور که می گویند نمی‌توان چیزی را نوشت یا اقتباس کرد، مگر اینکه خود را به بخشی از آن تبدیل کنید. “چارلی کافمن” (Charlie Kaufman) کتاب “سوزان اورلن” را به یک اثر دیدنی تبدیل می‌کند. بنابراین در یکی از بهترین فیلمنامه ها به غم انگیزترین جنبه‌های زندگی انسانی پرداخته می‌شود.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر اقتباسی از کتاب‌ها


24. پیش از غروب – BEFORE SUNSET – 2004

گرچه این فیلم کلاً درباره نویسندگی نیست اما جس یک نویسنده است و به این فیلم که بخشی از سه گانه “ریچارد لینکلیتر” (Richard Linklater) است، جزئیات جذابی اضافه می‌کند. این فیلم با پرداختن به داستان دو شخصیت اصلی عاشقانه یک نویسنده را نشان می‌دهد.


23. هنری و جون – HENRY & JUNE – 1990

یک درام اروتیک درباره زن جوان نویسنده‌ای که عاشق یک نویسنده معروف مسن‌تر است و داستان زندگی نویسنده هم شاید برایتان خسته کننده باشد. با این حال فیلم به نگرش زنان درباره آزادی و جنسیت می‌پردازد. این فیلم با حضور “اوما تورمن” (Uma Thurman) یکی از بهترین فیلم‌های سینما درباره نویسنده‌هاست.


22. نیمه شب در پاریس – MIDNIGHT IN PARIS – 2011

یک فیلم فانتزی ادبی جذاب و دیدنی یادآور روزهای گذشته. این فیلم از “وودی آلن” (Woody Allen) به تلاش‌های یک نویسنده برای ادامه کار خود می‌پردازد.


21. سانست بلوار – SUNSET BOULEVARD – 1950

یکی از بهترین فیلم‌های هالیوودی ساخته “بیلی وایلدر” (Billy Wilder) درباره زندگی یک بازیگر مسن که یک نویسنده تازه کار در تلاش برای خلق اثر خود به خانه نورا دزموند می‌رسد.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم‌های سینمایی درباره نوجوانی و تغییر شرایط که باید تماشا کنید


20. لباس غواصی و پروانه – THE DIVING BELL AND THE BUTTERFLY – 2007

در این فیلم از “جولیان اشنابل” (Julian Schnabel) یک روزنامه نگار پس از سکته شدید به شرایط سختی گرفتار می‌شود. بنابراین فیلم نشان می‌دهد که یک نویسنده در چنین شرایطی فقط به تخیل خود پناه می‌برد چون بزرگ‌ترین دارایی اوست.


19. بارتون فینک – BARTON FINK – 1991

یکی از بهترین فیلم‌های سینما درباره نویسنده‌ها ساخته برادران کوئن با حضور “جان تورتورو” (John Turturro) که در فستیوال فیلم کن تمام جوایز را درو کرد. طنز تلخ و فیلمنامه منسجم این فیلم را به یکی از بهترین‌ها تبدیل کرده است.


18. نهار برهنه – NAKED LUNCH – 1991

حتی اگر این فیلم از “دیوید کراننبرگ” (David Cronenberg) را عجیب بدانیم بازهم حق مطلب را ادا نکرده‌ایم. یک اثر رازآلود، سورئال و فانتزی درباره اعتیاد و کنترل. همچنین فیلم نشان می‌دهد که یک نویسنده قبل از شروعی دوباره باید همه چیز را پاک کند. فیلم نویسندگی و حسادت را نشان می‌دهد.


17. کاپوتی – CAPOTE – 2005

فیلمی با حضور دیدنی “فیلیپ سیمور هافمن” (Philip Seymour Hoffman) که مرز میان وظیف نویسنده نسبت به هنر و جامعه را کمرنگ می‌کند. بنابراین در پایان فیلم باید ببینید که حقیقت را زیرسوال می‌برید یا با آن مبارزه می‌کنید.


16. فرشته‌ای سر میز من – AN ANGEL AT MY TABLE – 1990

اثر کلاسیک “جین کمپیون” (Jane Campion) درباره زندگی جانت فریم، نویسنده‌ای با روح بزرگ. فیلم نشان می‌دهد که روایت و خلاقیت می‌تواند مردم را شفا دهد.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم‌های دهه اخیر که شروعی به‌یادماندنی داشتند


15. کتاب بالش – THE PILLOW BOOK – 1996

فیلمی از “پیتر گریناوی” (Peter Greenaway) که می‌گوید هنر بدن نویسی همان شهر است. این فیلم با تخیلات و مضامین اروتیک خود یک دستاورد بزرگ است. بنابراین این فیلم که مثل یک کتاب خواندنی است، نویسندگی را به موضوع مرگ و زندگی تبدیل می‌کند.


14. ستاره فروزان – BRIGHT STAR – 2009

دومین فیلم “جین کمپیون” (Jane Campion) در این لیست و یکی از بهترین عاشقانه‌های سینما. یک داستان زیبا و تراژیک و تاثیرگذار درباره “جان کیتس” و علاقه‌اش به “فنی براون”. این فیلم با اجرای “ابی کورنیش” (Abbie Cornish) دیدنی است.


13. انتقام – REPRISE – 2006

اولین فیلم به کارگردانی “یواخیم تری‌یر” (Joachim Trier) درباره دو نویسنده الهام بخش که تمام امیدها، آرزوها و رنج‌های دنیای نویسندگی را نشان می‌دهد.


12. میزری – MISERY – 1990

شاید این فیلم درباره یک نویسنده نباشد، اما با اقتباس از رمان “استیون کینگ” به تأثیر نویسندگی بر خواننده می‌پردازد. این فیلم ساخته “راب رینر” (Rob Reiner) با حضور “کیتی بیتس” (Kathy Bates) یکی از عجیب‌ترین آثار است.


11. پایان تور – THE END OF THE TOUR – 2015

یک فیلم درباره مطالعه شخصیتی که ذهن نویسنده و مصاحبه کننده را نشان می‌دهد و هرچه در ذهن آنهاست به تصویر می‌کشد. این فیلم اثری رئال است که به شیوه درک و شناخت خود و دیگران می‌پردازد. یک اثر درباره روحی درمانده و نابغه‌ای که نمی‌داند ذهن یک مرد یا زن را چطور به تصویر بکشد.

همچنین بخوانید: 10 فیلم ترسناک و نمادین شبیه فیلم مادر (Mother) که باید تماشا کنید


10. در مکانی پرت – IN A LONELY PLACE – 1950

یک فیلم فرویدی درباره فیملنامه نویسی که به قتل متهم شده است. این اثر نوآر ساخته “نیکلاس ری” (Nicholas Ray) با حضور “هامفری بوگارت” (Humphrey Bogart) نگاهی کنایی دارد و نشان می‌دهد که چگونه هالیوود زندگی یک هنرمند را می‌گیرد.


9. هانا آرنت – HANNAH ARENDT – 2013

یکی از بهترین فیلم‌های سینما درباره نویسنده‌ها ساخته “مارگارته فون تروتا” (Margarethe von Trotta) با اجرای زیبای “باربارا سکووا” (Barbara Sukowa). فیلم زندگی “هانا آرنت”، فیلسوف یهودی-آلمانی، نویسنده، و نظریه پرداز سیاسی را نشان می‌دهد.


8. اسپات‌لایت – SPOTLIGHT – 2015

شاید این فیلم به لیست نخورد اما به نویسنده‌های واقعی می‌پردازد. فیلمی از “تام مک کارتی” (Tom McCarthy) که جایزه اسکار بهترین فیلم را از آن خود کرد و قدرت و شجاعت نویسنده‌ها در دنیای روزنامه نگاری را نشان می‌دهد.


7. رابی اسپارکس – RUBY SPARKS – 2012

یک اثر کمدی رمانتیک دیدنی درباره دختری رؤیاپرداز که مثل یک اثر استعاری درک واقعی عشق و تخیل را نشان می‌دهد. این فیلم با حضور “پل دینو” (Paul Dano) و “زویی کازان” (Zoe Kazan) یکی از بهترین فیلم‌های سینما درباره نویسنده‌هاست.


6. کپی برابر اصل – CERTIFIED COPY – 2010

فیلمی از “عباس کیارستمی” درباره یک دلال هنر و یک نویسنده که درباره زندگی و رابطه صحبت می‌کنند. این فیلم معنای واقعی هنر را نشان می‌دهد و ثابت می‌کند چطور معنای آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

همچنین بخوانید: 15 فیلم اقتباسی که از کتاب‌های منبعشان بهتر بودند


5. زنان کوچک – LITTLE WOMEN – 2019

رمان کلاسیک “زنان کوچک” بارها به فیلم تبدیل شده است اما نسخه 2019 آن ساخته “گرتا گرویگ” (Greta Gerwig) بهترین آنهاست. فیلم به ماجرای جو مارچ (سورشا رونان “Saoirse Ronan”) که نویسنده است و خواهران او می‌پردازد.


4. درخت گلابی وحشی – THE WILD PEAR TREE – 2018

فیلمی از “نوری بیلگه جیلان” (Nuri Bilge Ceylan) فیلمساز ترکی که در مقایسه با آثار دیگر این کارگردان شلوغ‌تر است. فیلم درباره یک نویسنده جوان است که تازه کالج را تمام کرده و در جستجوی یافتن ناشر محلی به زادگاهش می‌رود. بقیه فیلم به رابطه سینان با خودش و پدرش می‌پردازد که چگونه هویت او به عنوان نویسنده و انسان را شکل داده است.


3. ساعت‌ها – THE HOURS – 2002

داستان زندگی سه زن که همه آنها در جستجوی معنای زندگی خود هستند. در این فیلم از “استیون دالدری” (Stephen Daldry’s)، “نیکول کیدمن” (Nicole Kidman) نقش نویسنده معروف، ویرجینیا ولف را بازی می‌کند. یک زن تنها و غمگین که با شیطان درون خود مبارزه می‌کند. این فیلم با نمایش سه زن قدرتمند با استفاده از قدرت کلمات مضامین مهم تنهایی و طرد شدگی را نشان می‌دهد. آن هم وقتی شخصیت‌ها در زندگی خود همه چیز دارند.


2. شرلی – SHIRLEY – 2020

در این فیلم “جوزفین دکر” (Josephine Decker) قوانین زندگی نامه‌های سنتی را بازنویسی می‌کند. در این فیلم “الیزابت ماس” (Elisabeth Moss) نقش “شرلی جکسون” را ایفا می‌کند. نویسنده داستان‌های ترسناک که با همسر پروفسورش زندگی می‌کند. این فیلم نمونه کلاسیکی از یک داستان گویی قوی است.

همچنین بخوانید: بهترین انیمه های دهه 90 که باید تماشا کنید و از دیدنشان لذت ببرید


1. مارتین ایدن – MARTIN EDEN – 2019

یکی از بهترین فیلم‌های سینما درباره نویسنده‌ها ساخته “پیترو مارچلو” (Pietro Marcello) با حضور “لوکا مارینلی” (Luca Marinelli) در نقش یک نویسنده که می‌خواهد در دنیای ادبیات نام آشنایی باشد. داستان درباره زندگی یک مرد یاغی است که با وجود مشکلات مالی می خوهد قهرمان ایدئولوژی داروین باشد. بنابراین به عنوان یک اثر کلاسیک سختی‌های نویسنده شدن را نشان می‌دهد.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. محمدرضا

    اردیبهشت 29, 1400

    زندگی دیگران(lives of the others) نیست.تازه بهترینشونم هست.

    پاسخ