10 فیلم فوق‌العاده از مارتین اسکورسیزی که فراموش شده‌اند

“مارتین اسکورسیزی” به عنوان یکی از خوش‌ذوق‌ترین و تاثیرگذارترین فیلمسازان تاریخ سینما شناخته می‌شود. بیش از نیم قرن است که این نویسنده‌ی تحسین‌شده با ارائه‌ی حداقل یک شاهکار سینمایی در هر دهه، موقعیت خودش را در صنعت فیلمسازی تقویت کرده‌است. در واقع، صحبت از تاریخ سینما بدون ارجاع دادن گفتگو به فیلم‌های این کارگردان برنده اسکار عملا ناممکن خواهد بود.

درحالی که آثاری مانند “راننده تاکسی” (Taxi Driver)، “گاو خشمگین” (Raging Bull) و “رفقای خوب” (Goodfellas) از مشهورترین آثار اسکورسیزی هستند، آثار خوب و فوق‌العاده‌ی دیگری نیز درمیان فیلم‌های این کارگردان وجود دارند که ارزش دیده شدن را دارند. ما در این مقاله به 10 مورد از فیلم‌های کمتر دیده‌شده‌ی مارتین اسکورسیزی اشاره کرده‌ایم؛ با پروشات همراه باشید.


10. هوانورد – 2004 – The Aviator

با اینکه این فیلم نامزد اسکار بهترین فیلم شد و لئوناردو دیکاپریو را در نقش اول خود داشت، آنقدرها که لایقش بود موردتوجه قرار نگرفت و خیلی زود فراموش شد. این فیلم بیوگرافی ماجرای زندگی هاوار هیوز، کارگردان و طراح هواپیما، را در چند دهه روایت می‌کند. همه‌چیز این فیلم، از اجرای بی‌نظیر بازیگران گرفته تا طراحی صحنه و فیلمبرداری خیره‌کننده‌ی آن درجه یک است. کارگردانی اسکورسیزی نیز ساده بوده اما او سعی کرده تا با استفاده از جلوه‌های تصویری و رنگ‌هایی که در صحنه‌ها به‌کار می‌برد، حال و هوای زمان فیلمش را بازسازی کند.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین فیلم‌های تاریخ سینما با موضوع مشکلات و سلامت روان که باید تماشا کنید


9. سلطان کمدی – 1982 – The King Of Comedy

میان تمام فیلم‌های این لیست، فیلم سلطان کمدی بیشترین ارزیابی‌های مطلوب را در زمان اکرانش به‌دست آورد. این فیلم کمدی سیاه زمانی که روی پرده سینما قرار گرفت نظرات مثبت منتقدان را به خود جلب کرد اما از طرف تماشاچیان مورد استقبال قرار نگرفت و در باکس آفیس هم شکست خورد. بعدها که این فیلم از سرویس‌های استریم و پخش خانگی منتشر شد، به یک اثر کلاسیک مشهور و ارزشمند تبدیل شد که سینمادوستان زیادی آن را تماشا کردند.

اجرای رابرت دنیرو در نقش یک کمدین نامتعادل و مشتاق در این فیلم به اندازه‌ی نقش مشهورتر او در فیلم “راننده تاکسی” ناراحت‌کننده است، در حالی که اسکورسیزی به طرز ماهرانه‌ای عناصر طنز و مهیج فیلمنامه را متعادل کرده و تفاوت‌هایی در این دو نقش به‌وجود آورده‌است.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم‌های رابرت دنیرو؛ ستاره تمام‌نشدنی سینمای هالیوود


8. جزیره شاتر – 2010 – Shutter Island

نمی‌توان فیلم جزیره شاتر را اثری بلندپروازانه از اسکورسیزی دانست، اما این فیلم جوری هم نیست که به‌راحتی آن را رد کنیم. جزیره شاتر که با اقتباس از رمانی به همین نام ساخته‌شده، اثری دیدنی در ژانر خود است که اشتیاق کارگردان آن برای بازسازی اثری دیدنی در طول فیلم کاملا ملموس بوده و بهترین روایت را از داستان کتاب ارائه می‌دهد.

لئوناردو دیکاپریو در این فیلم تخریب تدریجی ذهنی شخصیت تدی دانیلز را با دقت دقیقی ارائه می‌دهد، در حالی که میشل ویلیامز به عنوان روح همسر دانیلز به طرز مناسبی او را در طول داستان دنبال می‌کند. جزیره شاتر داستانی پر پیچ و خم به همراه فیلمبرداری جذاب است و شما را با ترکیبی کامل از داستان‌سرایی قدیمی و تکنیک‌های مدرن فیلمسازی روبرو می‌کند.

همچنین بخوانید: معرفی ۲۵ فیلم جذاب و دیدنی شبیه “جزیره شاتر” (Shutter Island)


7. آخرین وسوسه مسیح – 1988 – The Last Temptation Of Christ

این فیلم یکی از جنجالی‌ترین فیلم‌ها در زمان اکرانش بود که به‌شکل جدی و عمیقی میان افراد سوءتفاهم ایجاد کرد. این فیلم اسکورسیزی با کاوش در درگیری‌های درونی فردی که هم انسان و هم الهی، از تصویرهای سنتی عیسی مسیح فرار می‌کند.

عیسی عذاب‌دیده (با بازی ویلیم دفو) به‌طور مداوم با پیامدهای خداپذیری خود دست و پنجه نرم می‌کند و حتی تا آستانه رد سرنوشت خود به نفع زندگی عادی به عنوان یک شوهر و پدر هم پیش می‌رود. در همین حال است که چهره‌ای تاثیرگذار و انسانی از مسیح پدیدار می‌شود که رسالت نهایی او را به نمایش می‌گذارد.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم‌های دهه اخیر با موضوع مسیحیت که باید تماشا کنید


6. آلیس دیگر اینجا زندگی نمی‌کند – 1974 – Alice Doesn’t Live Here Anymore

علی‌رغم پرداختن به موضوعاتی مانند اندوه و سوءاستفاده‌های خانگی در فیلم آلیس دیگر اینجا زندگی نمی‌کند، این فیلم یکی از آثار سبک‌تر اسکورسیزی است. رابرت گتچل فیلمنامه این فیلم را به‌طرز هوشمندانه‌ای در مرز یک کمدی رمانتیک و درام تاثیرگذار نوشته‌ و از بیش از حد تنش‌زا بودن داستان جلوگیری کرده‌است. اسکورسیزی به نوبه خود برای ساخت این فیلم شایسته قدردانی است و همچنین ستارگان این فیلم با اجراهای مناسبشان به هرچه بهتر شدن آن کمک کرده‌اند.

همچنین بخوانید: ۵۰ فیلم کلاسیک که هر زن باید تماشا کند


5. هوگو – 2011 – Hugo

با اینکه سبک فیلمسازی مارتین اسکورسیزی معمولا با فیلم‌های خانوادگی سازگاری ندارد، این اقتباس او در سال 2011 اثری از آب درآمد که هم برای بچه‌ها و هم برای بزرگسالان دوست‌داشتنی و جذاب بود. برای لذت بردن از فیلم هوگو حتما نباید یک فیمباز حرفه‌ای باشید، چراکه این فیلم با داستان‌سرایی بی‌نظیر و استفاده از جلوه‌های ویژه‌ی تصویری دیدنی خود، شما را به دنیای متفاوتی می‌برد که هم چالش‌برانگیز است و هم رویایی.

همچنین بخوانید: ۱۵ فیلم خانوادگی جذاب و دیدنی که می‌توانید در ایام قرنطینه تماشا کنید


4. تنگه وحشت – 1991 – Cape Fear

بازسازی فیلم‌های کلاسیک کار ریسک‌پذیری است مخصوصا اگر فیلم اصلی موردتوجه و استقبال هم قرار گرفته باشد. البته اسکورسیزی در بازسازی این فیلم که نسخه اصلی آن در سال 1966 منتشر شد موفق عمل کرد. با اجرای متعهدانه‌ی دنیرو در این فیلم که نامزدی اسکار را برایش به‌همراه داشت، اسکورسیزی تجربه‌ی بیشتری از آنچه که در نسخه اصلی این فیلم به نمای درآمده بود را به تصویر کشید. این فیلم نیز یکی دیگر از ادای احترام‌های این کارگردان به هیچکاک است که از ژانر خود فراتر رفته و روایتش را گسترش داده‌است.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم‌های ژانر روانشناختی و ترسناک که حتما باید تماشا کنید


3. احیای مردگان – 1999 – Bringing Out The Dead

این فیلم برای مبتدیان اثری درخشان به همراه اجرای درجه یک بازیگران آن است که فیلمنامه‌اش به‌خوبی پرداخته شده و داستان پرستاری را روایت می‌کند که روح بیمارانی که قادر به نجان آنها نشده را تسخیر می‌کند. این طرح کلی داستان تقریباً برای اسکورسیزی (که به سمت قهرمانان آشفته‌ای که به‌دنبال رستگاری هستند، می‌گراید) ساخته شده است. چیزی که او بیشترین استفاده را از آن در فیلم‌هایش می‌کند. اما باوجود تمام این ویژگی‌ها، این فیلم خیلی زود و بعد از اکرانش در سینما فراموش شد.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم‌های ژانر تریلر (thriller) تاریخ سینما که باید تماشا کنید


2. پس از ساعات اداری – 1985 – After Hours

با نگاهی به آثار مارتین اسکورسیزی متوجه می‌شویم که این کارگردان باید از ساخت فیلم‌های ژانر کمدی دست بکشد؛ نه اینکه او قادر به ساخت این فیلم‌ها نباشد، بلکه این نکته که تماشاچیان از دیگر فیلم‌های این کارگردان بیشتر استقبال کرده‌اند به‌خوبی دیده می‌شود. اما از دست دادن فیلم‌های او ضرری برای خود ماست، مخصوصاً در مورد فیلم پس از ساعات اداری که طنزی گزنده حول حوادث ناگوار پل هکت در شهر نیویورک اتفاق می‌افتد.این فیلم مستقل یکی از آثار کمتر دیده‌شده‌ی اسکورسیزی است که ارزش تماشا را دارد.

همچنین بخوانید: ۱۰ فیلم برتر مارتین اسکورسیزی بر اساس امتیاز راتن تومیتوز


1. رنگ پول – 1986 – The Color Of Money

بازسازی دیگری از اسکورسیزی که خوشبختانه اسكورسیزی موفق شده هدف داستان را حفظ كند بازی شایسته‌ای از بازیگران این فیلم و به‌خصوص تام کروز بگیرد. داستان این فیلم بیست و پنج سال بعد از فیلم بیلیاردباز می‌گذرد. ادی فیلسون (با بازی پل نیومن) یک فروشندهٔ موفق مشروب است که شبی در یک بار جوانی بیلیاردباز به نام وینسنت (با بازی تام کروز) را می‌یابد که مانند گذشته خود او است و سعی می‌کند به او و دوست دخترش کارمن به صورت حرفه‌ای بیلیارد یاد بدهد.

همچنین بخوانید: ۱۰ کارگردان سینما که فیلم‌هایی می‌سازند که ارزش تماشای چندباره دارند


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (2)

بستن فرم

  1. محمدرضا

    اردیبهشت 29, 1400

    به نظرم جای شاتر ایلند تو لیست نیست.بعد 10 سال این همه ادم هنوز دارن راجبش بحث میکنن/: به جاش باید گاو خشمگین رو میزاشتین.

    پاسخ