10 فیلم‌‌ علمی-تخیلی با موضوع فضا که باید تماشا کنید (رده‌بندی بر اساس امتیاز IMDb)

فیلم علمی-تخیلی زمانی که درباره‌ی فضا ساخته می‌شود، فرصت‌های داستانی آن تقریبا پایان‌ناپذیر می‌شوند. چه یک تیم فضایی به موقعیت خطرناکی راه پیدا کنند یا بیگانه‌ای از یک سیاره حمله کند و یا جنگی میان دشمنان یک ناحیه رخ دهد، حوادث وحشیانه زیادی در فضا ممکن است اتفاق بیفتد.

ژانر علمی-تخیلی یکی از پرطرفدارترین ژانرهای سینمایی است که ما در این مقاله به معرفی 10 فیلم برتر این ژانر با موضوع فضا پرداخته‌ایم؛ با پروشات همراه باشید.


10. آنیارا – 2018 – 6.2 – Aniara

این فیلم درباره‌ی گروهی از مهاجرانی است که به سیاره مریخ سفر می‌کنند و بعد از حادثه‌ای که برای سفینه‌شان پیش می‌آید، بیننده با تجربه‌ای منحصر به فرد روبرو می‌شود که در فیلم‌های ژانر علمی‌-تخیلی چندان رایج نمی‌باشد.

با اینکه داستان این فیلم در فضا می‌گذرد، روایت آن مشابه فیلم‌هایی مانند میدسامر (Midsommar) و موروثی (Hereditary) است؛ اما فیلم وفاداری خود به داستان و ژانرش را حفظ کرده‌است. فیلم آنیارا اعماق روان انسان را کاوش می‌کند و موضوع مصرف و احساسات ناشی از آن را به نمایش می‌گذارد.

همچنین بخوانید: ۱۰ فیلم علمی-تخیلی جذاب و دیدنی در سال ۲۰۱۹ که باید تماشا کنید


9. اسپوتنیک – 6.4 – 2020 – Sputnik

یک فیلم علمی‌-تخیلی محصول سینمای روسیه؛ داستان این فیلم از جایی آغاز می‌شود که ارتش دکتر کلیموا را برای بررسی شرایط فردی که از یک حادثه در فضا نجات پیدا کرده‌است استخدام می‌کند. این فضانورد تنها نیست، زیرا توسط ارگانیزمی که درونش زندگی می‌کند آلوده شده است. این فیلم از عناصر ژانر ترسناک هم به‌خوبی استفاده کرده‌است و داستانی را شکل داده که بیننده را بهت‌زده می‌کند.

همچنین بخوانید: معرفی ۱۰ فیلم علمی-تخیلی جذاب و دیدنی که احتمالا تماشا نکرده اید


8. پیشتازان فضا: نسل‌ها – 1994 – 6.6 – Star Trek VII: Generations

در این قسمت از مجموعه فیلم‌های پیشتازان فضا، کاپیتان پیکارد نیروهایش را به کاپیتان کرک می‌رساند تا با یکدیگر در مقابل دشمنشان به مبارزه بپردازند. دشمنی که قصد دارد کل سیاره را نابود کند تا به ناحیه‌ای به‌نام Nexus دست پیدا کند. این فیلم هفتمین قسمت مجموعه‌اش می‌باشد که به خاطر داستان ماجراجویانه‌اش شناخته می‌شود و یکی از بهترین آثار ژانر علمی-تخیلی است.

همچنین بخوانید: ۱۴ فیلم برتر علمی تخیلی تاریخ سینما


7. پاندروم – 2009 – 6.7 – Pandorum

داستان این فیلم در زمانی جریان دارد که منابع زمین به اتمام رسیده‌اند و ساکنان زمین برای زندگی در سیاره‌ای دیگر راهی فضا شده‌اند. این سفر چند صد سال به طول انجامیده و حالا با بیدار شدن شخصیت‌های اصلی داستان، حقایق ترسناکی فاش می‌شود که آنها را در شرایط خطرناکی قرار می‌دهد. شرایطی که آنان را نه با انسان‌ها که با موجودات عجیب و غریب و وحشیانه‌ای روبرو می‌کند.

همچنین بخوانید: لیست زیباترین فیلم های علمی-تخیلی قرن ۲۱ از لحاظ بصری


6. فراتر از پیشتازان فضا – 2016 – 7.1 – Star Trek Beyond

جاستین لین که برای کارگردانی چند قسمت از مجموعه فیلم‌های سریع و خشمگین شناخته می‌شود، این فیلم را کارگردانی کرده‌است. این فیلم تشکیلات USS و آنچه پس از تخریب از آن باقی مانده است را محوریت داستانش قرار داده‌است؛ وقتی خدمه خود را در سیاره‌ای نا آشنا و بدون هیچ نشانه‌ای از آسایش گرفتار می‌بینند، یک نیروی شیطانی جدید را دشمن خود می‌دانند که باید با آن مقابله کنند. نجات این گروه و بازگشتشان به جایی که به آن تعلق دارند، بسته به همین ماموریت است که اگر شکست بخورد، جنگ بزرگی درمی‌گیرد.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین فیلم های علمی-تخیلی این دهه (۲۰۱۹ تا ۲۰۱۰)


5. پیشتازان فضا: کشور کشف‌نشده – 1991 – 7.2 – Star Trek VI: The Undiscovered Country

این فیلم درواقع دنباله‌ای بر مجموعه تلوزیونی پیشتازان فضا بود که در دهه 60میلادی منتشر شده‌بود. داستان فیلم در مورد تخریب ماه کلینگون و صلحی است که بین کلینگون‌ها و فدراسیون به وجود می‌آید. تیم USS نیز در این امر دخیل است. وقتی که شرایط آنگونه که برنامه‌ریزی شده‌بود پیش نمی‌رود، کرک و مک‌کوی تصمیم می‌گیرند رئیس کلینگون را به قتل برسانند و این گروه  در مدت زمان کمی که دارند باید بی‌گناه بودنشان را ثابت کنند.

همچنین بخوانید: مقایسه کاپیتان پایک و کاپیتان کرک در “پیشتازان فضا” (Star Trek)


4. شکل آب – 2017 – 7.3 – The Shape Of Water

این فیلم به‌عنوان بهترین فیلم گیرمو دل‌تورو درنظر گرفته می‌شود و با اینکه داستان آن درباره موجودی فرازمینی است، داستانش در زمین اتفاق می‌افتد. ماجرای این فیلم در دهه 60میلادی جریان دارد و درباره دختر خدمتکاری به‌نام الیسا است که در یکی از اتاق‌های فوق‌محرمانه‌ی محل کارش با موجودی آشنا می‌شود که مورد آزمایش مقامات قرار گرفته‌است. این فیلم داستانی احساساتی و زیبا از تنهایی و عشق را روایت می‌کند و نشان می‌دهد که این دو مفهوم چه نقش با اهمیتی در زندگی هر موجودی دارند.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم‌های علمی-تخیلی دهه اخیر براساس امتیاز راتن تومیتوز


3. پیشتازان فضا: خشم خان – 1982 – 7.7 – Star Trek II: The Wrath Of Khan

آخرین فیلم از مجموعه‌ی پیشتازان فضا در این لیست؛ داستان این فیلم در قرن 23 جریان دارد و جیمز کرک در آکادمی Starfleet جلو همچنان درحال فعالیت است. او کم‌کم به بازنشستگی نزدیک می‌شود اما هنگامی که یک نیروی شیطانی به نام خان نونیان سینگ با سلاحی مرگبار بازمی‌گردد، کرک متوجه می‌شود که روزهای هدایت سفینه‌ی او تمام نشده است و ماموریت ویژه‌ای در پیش دارد.

همچنین بخوانید: ۱۰ فیلم جذاب و دیدنی که شما را مشتاق سفر به فضا می‌کنند


2. ورود – 2016 – 7.9 – Arrival

داستان این فیلم از جایی آغاز می‌شود که مردم یک شهر با حضور یک گروه بیگانه و مرموز مواجه می‌شوند. یک پروفسور زبانشناسی به‌نام لوییس بنکس (با بازی ایمی آدامز) برای بازرسی سفینه‌ی این بیگانگان به تیم کوچکی ملحق می‌شود و متوجه می‌شوند که اتفاق عظیم‌تری در پیش است و 12 سفینه فضایی دیگر نیز در مناطق مختلف زمین فرود آمده‌است. آیا انسان‌ها می‌توانند با این بیگانه‌ها ارتباط برقرار کرده به صلح برسند؟ یا ممکن است به‌زودی جنگی وخیم اتفاق بیفتد؟

همچنین بخوانید: ۱۰ فیلم جذاب و دیدنی شبیه فیلم “ورود” (Arrival) که باید تماشا کنید


1. غول آهنی – 1999 – 8 – The Iron Giant

داستان این انیمیشن درباره یک پسربچه به نام هوگارت هیوز و پیوند عجیب و غریب او با یک ربات بزرگ از فضا است. در حالی که این داستان دلچسب به نظر می‌رسد، یک مقام دولتی به نام کنت منسلی قبل از اینکه این موجود فضایی به جهانیان معرفی شود، هرکاری می‌کند تا این موجود فضایی را نابود کند. هوگارت که تنها نه سال دارد، به هر قیمتی شده از دوست جدید خود محافظت کرده و او را در یک حیاط امن نگه می‌دارد. این انیمیشن به کارگردانی “برد برد” (Brad Bird) یکی از بهترین انیمیشن‌های دهه 90میلادی محسوب می‌شود.

همچنین بخوانید: ۱۰ فیلم علمی-تخیلی جذاب و دیدنی شبیه فیلم “فرا ماشین” (Ex Machina) که باید تماشا کنید


امیدواریم از مطالعه‌ی این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم