بهترین فیلم‌های دهه اخیر که پایانی به‌یادماندنی داشتند

صحنه‌ی پایانی فیلم آخرین چیزی است که بیننده از یک فیلم به خاطر می‌سپارد و با آن تماشای فیلم را به اتمام می‌رساند؛ از همین‌رو این صحنه در هر فیلمی مهم‌ترین بخش آن به‌حساب می‌آید. در طول دهه گذشته، سینما دوستان با آثاری مواجه شدند که پایان‌بندی بسیار تاثیرگذاری داشتند.

فیلم‌هایی مانند The Invitation، Us و Inception نمونه‌های موفقی بودند که پایان‌بندی بسیار تاثیرگذاری داشتند. در ادامه‌ی این مقاله به معرفی 10 فیلم برتر دهه گذشته که پایانی به‌یادماندنی داشتند پرداخته‌ام؛ با پروشات همراه باشید.

*هشدار اسپویل


10. جوکر – 2019 – Joker

این فیلم در سراسر داستانش به فیلم‌هایی مانند “سلطان کمدی” (The King of Comedy) و “راننده تاکسی” (Taxi Driver) متمایل می‌شود و این مسئله باعث شد برخی آن را تنها یک اثری سرهم‌بندی‌شده از شخصیت جوکر بدانند. اما این فیلم با صحنه فراموش‌نشدنی پایانی‌اش تاثیر خوبی بر مخاطبان گذاشت. این صحنه درواقع بینندگان را با این تصمیم که چه مقدار از داستان فیلم واقعا اتفاق افتاده‌است رها کرد.

همچنین بخوانید: ۱۰ جزئیات کوچک که تنها با تماشای مجدد “جوکر” (Joker) متوجه آن‌ها می‌شوید


9. دعوت – 2015 – The Invitation

در این فیلم ترسناک، با داستان مردی همراه می‌شویم که بعد از یک دعوت مرموز برای مهمانی شام، دوست‌دخترش را به خانه‌ی همسر قبلی‌اش که محل برگزاری مهمانی است می‌آورد. مهمانی‌ای که به‌نظر می‌رسد نیت نهان و ترسناکی دارد.

درطول فیلم مشخص می‌شود که همسر سابق شخصیت اول، عضو فرقه‌ای است که به مرگ اهمیت زیادی می‌دهند و با کشتن هر نفر فانوس قرمزی را روشن می‌کنند؛ در صحنه پایانی این فیلم تعداد زیادی فانوس قرمز روشن‌شده در خانه‌های شهر لس‌آنجلس را می‌بینیم که نشان‌دهنده‌ی فراگیری این فرقه‌ی خطرناک است.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم‌های ترسناک با رده‌سنی بزرگسالان (R-rated) که باید تماشا کنید


8. خرچنگ – 2015 – The Lobster

فیلم کمدی سیاه و عاشقانه‌ی خرچنگ به کارگردانی یورگوس لانتیموس، این مسئله که آیا عشق یک چیز واقعی است یا فقط هنجار و قاعده‌ای اجتماعی است را مورد بررسی قرار می‌دهد. مردی به‌نام دیوید (با بازی کالین فارل) به محلی فرستاده می‌شود که در آن افراد مجرد باید طی مدتی نیمه گمشده و عشق خود را پیدا کنند وگرنه به یک حیوان تبدیل می‌شوند. دیوید عاشق زنی با بازی ریچل وایس شده و داستان فیلم ادامه می‌یابد.

در صحنه پایانی این فیلم، شخصیت وایس را می‌بینیم که به‌تنهایی در یک غذاخوری نشسته و منتظر است تا دیوید برگردد. دیوید در دستشویی با چاقویی در دستش بر سر دوراهی سختی مانده‌است: واقعا خودش را کور کند تا با عشقش ویژگی مشترکی داشته باشد یا تظاهر کند که این کار را کرده‌است و به دروغ‌گویی‌اش ادامه دهد.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم‌های عجیب کمدی که شاید تا به حال تماشا نکرده باشید


7. مردعنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی – 2018 – Spider-Man: Into The Spider-Verse

کمپانی سونی در سال 2018 با ساخت این انیمیشن هواداران شخصیت مردعنکبوتی را به دنیایی بی‌نظیر و درگیرکننده با جلوه‌های تصویری فوق‌العاده‌ای برد که برتری این کمپانی را در فیلمسازی اثبات کرد.

در صحنه پایانی این فیلم شخصیت مایلز را می‌بینیم که از جایی که در آن قرار گرفته خوشحال است و از اینکه واقعیت را نجات داده احساس رضایت می‌کند. اما دلش برای دوستان جدیدش که مجبور شدند به محل زندگی خوشان بازگردند تنگ شده‌است و در همین حین پورتالی باز شده و گوئن او را صدا می‌زند.

همچنین بخوانید: معرفی ۲۵ فیلم لذت بخش که تماشای آن حالتان را خوب می‌کند


6. ما – 2019 – Us

تلاش دوم جردن پیل در کارگردانی فیلم ما با افشاگری تکان دهنده‌ای که آدلاید واقعاً همتای شخصیت زن داستان بوده است تمام می‌شود و نشان می‌دهد که وقتی آنها بچه بودند نسخه واقعی و اورجینال این شخصیت در زیرزمین گرفتار شد و باعث شد او انقلابی را در سراسر آمریکا علیه ساکنان زمین به عهده بگیرد. در صحنه پایانی فیلم، وسعت این انقلاب از نمای بالا نشان داده می‌شود.

همچنین بخوانید: ۱۰ فیلم جذاب و دیدنی شبیه فیلم “ما” (Us) که باید تماشا کنید


5. بردمن – 2014 – Birdman

فیلم بردمن به کارگردانی الخاندرو گونزالس ایناریتو، ساختاری شبیه به یک سکانس طولانی مدت دارد که تنها در لحظه‌ی آخر و بعد از تلاش شخصیت اول در خودکشی قطع می‌شود. او به سر خودش شلیک می‌کند و در بیمارستان به هوش می‌آید. پانسمان سر او به شکلی است که انگار واقعا یک بردمن یا مرد پرنده‌ای شده است. فیلم بعد از تلاش دوم شخصیت اصلی برای خودکشی و بیرون پریدن او از پنجره بیمارستان به پایان می‌رسد.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین فیلم‌های تاریخ سینما با مفهوم اگزیستانسیالیسم که نباید از دست بدهید


4. سلما – 2014 – Selma

فیلم سلما به کارگردانی ایوا دوورنی یکی از دقیق‌ترین و تحسین‌برانگیزترین فیلم‌های تاریخی دهه اخیر می‌باشد. فیلمی نفس‌گیر که مبارزات دکتر مارتین لوتر کینگ جونیور را به‌تصویر کشیده‌است.

صحنه پایانی این فیلم شاتی کم زاویه از مارتین است درحالی که به جایگاه ویژه‌ی سخنرانی می‌رود و صحبت‌های طعنه‌آمیزش را با جمله‌ی هوشمندانه‌ای آغاز می‌کند.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین فیلم های آفریقایی-آمریکایی این دهه (۲۰۱۹ تا ۲۰۱۰)


3. تلقین – 2010 – Inception

صحنه پایانی فیلم تلقین از کریستوفر نولان، که فرفره‌ی دحال چرخش را نشان می‌دهد، بحث بی‌پایانی را میان هواداران این فیلم به‌وجود آورد. اما چیزی که اهمیت دارد، ایستادن یا حرکت ادامه‌دار فرفره نیست، بلکه مهم‌ترین چیز این است که کاب (با بازی لئوناردو دیکاپریو) قبل از اینکه متوجه شود آیا در واقعیت است یا در رویا به سمت فرزندانش رفت. بعد از تمام چیزهایی که او در طول فیلم پشت‌سر گذاشته بود، دیدن فرزندانش چه در رویا و چه در واقعیت برایش از هر چیز دیگری مهم‌تر بود.

همچنین بخوانید: معرفی ۱۰ فیلم جذاب و دیدنی شبیه فیلم “تلقین” (Inception) که باید تماشا کنید


2. قلمرو طلوع ماه – 2012 – Moonrise Kingdom

در پایان فیلم قلمرو طلوع ماه از وس اندرسن، بعد از اینکه کاپیتان شارپ سم را به فرزندخواندگی قبول می‌کند، او و سوزی بالاخره می‌توانند با یکدیگر زندگی کنند. در صحنه پایانی این فیلم سم در خانه‌ی سوزی است و او را که درحال کشیدن اردوگاهشان هست را تماشا می‌کند. وقتی که سم یواشکی از پنجره‌ی اتاق سوزی بیرون می‌رود، دوربین نقاشی سوزی را نشان می‌دهد و نقاشی به تصویر واقعی تبدیل می‌شود.

این فیلم نمایشی نوستالژیک و دوست‌داشتنی از بالا و پایین‌های دوران کودکی و رسیدن به نوجوانی می‌باشد و آخرین صحنه‌ی آن پایانی فوق‌العاده برای فیلم به حساب می‌آید.

همچنین بخوانید: فیلم‌های کمتر دیده‌شده از بازیگران آثار “کوئنتین تارانتینو” که باید آنها را تماشا کنید


1. روزی روزگاری در هالیوود – 2019 – Once Upon A Time In Hollywood

در بخش اول و دوم فیلم روزی روزگاری در هالیوود، کوئنتین تارانتینو سرنوشت شوم شارون تیت را به‌تصویر می‌کشد و در بخش سوم فیلم از آنچه واقعا رخ داده‌اس به‌شدت فاصله گرفته و شخصیت کلیف و ریک را در ماجرایی قرار می‌دهد که قاتلان شارون را می‌کشند تا اینگونه این بازیگر نجات پیدا کرده و به زندگی حرفه‌‌ای خود ادامه دهد. زمانی که صحنه‌های متشنج آخر فیلم به پایان می‌رسند، شارون ریک را به خانه‌ی خود دعوت می‌کند و او را به دوستانش معرفی می‌کند؛ دوربین این صحنه را از بالا گرفته و فیلم هم با یک سکانس غم‌انگیز و فراموش‌نشدنی پایان می‌یابد.

همچنین بخوانید: معرفی فیلم “روزی روزگاری در هالیوود” (Once Upon a Time in Hollywood)؛ روایتی طعنه‌آمیز از گذشته‌ی سینمای هالیوود


امیدواریم از مطالعه‌ی این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم