بهترین فیلم‌های دهه اخیر که شروعی به‌یادماندنی داشتند

صحنه آغازین یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر فیلمی است و شاید تنها صحنه‌ای که از آن تاثیرگذارتر است صحنه پایانی باشد. صحنه آغازین فیلم، اولین تاثیری است که بیننده از آن فیلم دریافت می‌کند؛ این صحنه می‌تواند داستان فیلم را توضیح دهد، کارکترهای اصلی را معرفی کند و تم کلی فیلم که در ادامه داستان قرار است در آن سپری شود را به بیننده ارائه دهد.

در دهه گذشته آثار خوبی وجود داشتند که شروع به‌یادماندنی و قوی‌ای داشتند و ما در این مقاله به 10 مورد از این فیلم‌ها اشاره کرده‌ایم؛ با پروشات همراه باشید.


10. دختر گمشده – 2014 – Gone Girl

این فیلم با اقتباس از رمانی به همین نام ساخته‌شد و گرچه داستان آن در رمان به‌طور موثرتری روایت‌ شده، دیوید فینچر به‌طرز هوشمندانه‌ای اقتباسش از آن را پیش برده‌است. صحنه آغازین فیلم، ازدواج وحشتناک و محکوم به شکستی را در حالی که نیک موهای امی را نوازش کرده و امی به او نگاه می‌کند بیان می کند، سپس روایت فیلم با صدای نیک و شرح تفکرات نگران‌کننده‌اش شروع می‌شود.

 همچنین بخوانید: ۱۸ فیلم جذاب و دیدنی شبیه فیلم “دختر گمشده” (Gone Girl) که باید تماشا کنید


9. درون لوین دیویس – 2013 – Inside Llewyn Davis

فیلم درون لوین دیویس، به کارگردانی برادران کوئن، با صحنه‌ای که یک میکروفون را در یک کلوب شبانه‌ با پس زمینه سیاه نشان می‌دهد آغاز می‌شود؛ سپس دوربین حرکت می‌کند و اطراف را نشان می‌دهد تا اینکه اسکار آیزاک در نقش یک خواننده‌ در دهه 60 میلادی یعنی لوین دیویس، مقابل دوربین ظاهر می‌شود.

این شخصیت در طول فیلم ترانه‌های مختلفی می‌خواند، اما در صحنه‌ی آغازین او با اجرای بی‌نظیری خود را به مخاطب معرفی می‌کند که تاثیرگذار و مناسب فضای کلی فیلم بوده‌است.

همچنین بخوانید: ۱۲ فیلم جذاب و دیدنی درباره زندگی خوانندگان و گروه‌های موسیقی که باید تماشا کنید


8. پسرانگی – 2014 – Boyhood

شاهکار سینمایی ریچارد لینکلیتر، پسرانگی، اثری جاه‌طلبانه بود که فیلمبرداری آن 12 سال به طول انجامید تا مراحل رشد بازیگر نقش اول آن واقعی باشد. این فیلم با شاتی از آسمان آغاز می‌شود و سپس شروع فیلم با نمایش شخصیت اول آن است که روی چمن‌ها دراز کشیده و ابرهای بالای سرش را تماشا می‌کند. از این تصویر زمانی که فیلم بالاخره برای اکران آماده شد، در همه‌ی پوسترهای تبلیغاتی استفاده شد.

همچنین بخوانید: معرفی ۱۰ فیلم جذاب و دیدنی درباره کودکی در تاریخ سینما که باید تماشا کنید


7. برو بیرون – 2017 – Get Out

صحنه آغازین فیلم ترسناک برو بیرون از جردن پیل، با الهام از فیلم کلاسیک هالووین به کارگردانی جان کارپنتر ساخته‌شد؛ صحنه‌ای که مناسب داستان آن، ترسناک و بی‌عاطفه بود. این صحنه را کیت استنفیلد بازی می‌کند، مرد سیاهپوستی که در نیمه‌های شب در محله سفیدپوستان گم شده و تلاش می‌کند راه خروج از این محله را پیدا کند. در همین حین، ماشین مرموزی در کنار او می‌ایستد و مردی از آن پیاده می‌شود و بعد از بیهوش کردن این شخصیت، او را همراه خود می‌برد.

همچنین بخوانید: معرفی ۱۴ فیلم جذاب و دیدنی شبیه “برو بیرون” (Get Out)


6. مکس دیوانه: جاده خشم – 2015 – Mad Max: Fury Road

فیلم مکس دیوانه: جاده خشم، به کارگردانی جرج میلر، یک اثر اکشن تمام عیار است که در تمام مدت فرار دو شخصیت اصلی داستان و همراهانشان را نشان می‌دهد. در صحنه آغازین این فیلم، شخصیت مکس با بازی تام هاردی درحال تماشای سرزمینی بعد از آخرالزمان است و صدای او روایتی از داستان فیلم را به مخاطب ارائه می‌دهد.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم‌های علمی-تخیلی دهه اخیر براساس امتیاز راتن تومیتوز


5. جانگوی زنجیر گسسته – 2012 – Django Unchained

صحنه‌ی ابتدایی این فیلم وسترن و خونین از تارانتینو، با نشان دادن شخصیت جانگو همراه با گروهی دیگر از سیاهپوستان زنجیرشده آغاز می‌شود. با شاتی که تارانتینو از پشت‌سر این شخصیت و شانه‌های او گرفته، متوجه می‌شویم که او گذشته‌ی دلخراشی داشته‌است. این صحنه به‌خوبی عنوان فیلم را پوشش داده‌است؛ زیرا درست بعد از همین سکانس است که شخصیت دکتر شلاتز جانگو را آزاد کرده و با یکدیگر سفری ماجراجویانه را آغاز می‌کنند.

همچنین بخوانید: فیلم‌های کمتر دیده‌شده از بازیگران آثار “کوئنتین تارانتینو” که باید آنها را تماشا کنید


4. بردمن – 2014 – Birdman

از آنجایی که فیلم بردمن، به کارگردانی الخاندرو اینیاریتو، جوری تدوین شده که به صورت یک برداشت ادامه‌دار به‌نظر برسد، صحنه آغازین آن از لحاظ فنی، همان صحنه‌ی پایانی و هرچیز دیگری در این بین است. اما صحنه‌‌ای که فیلم با آن شروع می‌شود، شخصیت اصلی فیلم را نشان می‌دهد که در اتاقی درحال مدیتیشن است و این صحنه به مخاطب یادآور می‌شود که هرچیزی را که می‌بیند باور نکند، زیرا که این کارکتر بدون هیچ توضیحی بین زمین و هوا معلق است.

همچنین بخوانید: ۱۰ فیلم جذاب و دیدنی که داستان زندگی بازیگران فیلم را نشان می‌دهند


3. مرد ایرلندی – 2019 – The Irishman

در صحنه‌ی ابتدایی فیلم مرد ایرلندی به کارگردانی مارتین اسکورسیزی ابتدا شخصیت فرانک را می‌بینیم که در خانه سالمندان است و قبل از اینکه داستان زندگی این شخصیت را از زبان خودش بشنویم، محیطی که او در آن زندگی می‌کند را شاهد هستیم. در این صحنه اسکورسیزی موسیقی متن مناسبی را انتخاب کرده‌است که با فضای کلی داستان فیلمش سازگار است.

درواقع صحنه‌ی آغازین این فیلم جنایی و خونین با یک یادآوری تلخ شروع می‌شود و آن اشاره به این مسئله است که سبک زندگی مافیایی اگر افراد درگیر آن را نکشد، به ناچار به بیچارگی ختم می‌شود.

همچنین بخوانید: معرفی ۷ فیلم جذاب و دیدنی شبیه فیلم “مرد ایرلندی” (The Irishman) که باید تماشا کنید


2. مهتاب – 2016 – Moonlight

در صحنه‌ی آغازین این فیلم برنده اسکار، ماهرشلا علی که نقش یک فروشنده مواد مخدر را ایفا می‌کند، با چند تن از دستیارانش در گوشه‌ی خیابان صحبت می‌کند. در سراسر این صحنه، دوربین به دور این گروه می‌چرخد و این صحنه تنها یکی از صحنه‌های زیبای این شاهکار سینمایی می‌باشد.

همچنین بخوانید: معرفی ۲۰ فیلم جذاب و دیدنی درباره دگرباش‌ها در قرن بیستم


1. لیدی برد – 2017 – Lady Bird

این فیلم که گرتا گرویک را به‌عنوان کارگردان به سینما معرفی نمود، تلاش‌های دختری به‌نام کریستین را نشان می‌دهد که سعی می‌کند محل زندگی‌اش را ترک کرده و به دانشگاه بزرگی برود. در صحنه‌ی آغازین این فیلم، شخصیت کریستین یا همان لیدی برد را می‌بینیم که در روبروی مادرش خوابیده‌است. از آنجایی که این فیلم در واقع اثری درباره‌ی عشق مادر و فرزندی‌است، این صحنه شروع به‌یادماندنی و مناسبی برای داستان آن تلقی می‌شود.

همچنین بخوانید: معرفی ۱۲ فیلم جذاب و دیدنی شبیه “لیدی برد” (Lady Bird)


امیدواریم از مطالعه‌ی این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم