بهترین فیلم‌های سینمایی درباره نوجوانی و تغییر شرایط که باید تماشا کنید

نوجوان دوره سختی است چون فرد تغییرات زیادی را متحمل می‌شود. برای بیشتر افراد سال‌های اولیه نوجوانی کمی سخت است. در سینما فیلم‌های زیادی به دوره نوجوانی و بلوغ پرداخته‌اند. بهترین فیلم‌های مربوط به نوجوانی در سال 2020 درباره بچه‌ها نیستند بلکه بزرگسالانی را نشان می‌دهند که در دنیای بزرگ راهشان را پیدا کرده‌اند. اگر شما هم به فیلم‌هایی حول محور این موضوع علاقه دارید در اینجا می‌خواهیم بهترین فیلم‌های سینمایی درباره نوجوانی و تغییر شرایط را معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.


15. من دیگر اینجا نیستم – I’M NO LONGER HERE

فیلم مکزیک در قسمت بهترین فیلم‌های بین غیرانگلیسی زبان اسکار ساخته “فرناندو فریزا” (Fernando Frias) درباره یولیسیس 17 ساله. برای او زندگی در گروهی نوجوان که به رقص و موسیقی مشغول‌اند، خلاصه می‌شود. اما قضیه به این سادگی‌ها نیست چون باید برای فرار از خشونت محل زندگی‌شان به نیویورک برود و خانه و زندگی‌اش را رها کند. گرچه این داستان مهاجرت آشناست اما کارگردان در بیان چالش‌های یک مرد جوان برای رسیدن به زندگی موردعلاقه‌اش نمی‌ترسد. “خوان گارسیا” (Juan García) نقش یولیسیس را ایفا می‌کند و رفتار گانگسترمانند او با ویژگی‌های یک مرد جوان ترکیب خوبی ایجاد کرده است.

همچنین بخوانید: 10 فیلم با موضوع گذر از کودکی به نوجوانی که احتمالا تاکنون ندیده‌اید


14. ساندویچ ژامبون – HAM ON RYE

این فیلم را نباید با اثر نویسنده آلمانی-آمریکایی اشتباه گرفت چون این اثر از “تایلر تاورمینا” (Tyler Taormina) درباره گروهی نوجوان است. فیلم در عین عجیب و غریب بودن به یک ژانر محدود نمی‌شود. اگر تا به اینجا قانع نشده‌اید باید بگوییم این فیلم هجوی بر کمدی‌های نوجوانانه است که یک روز سرنوشت ساز از زندگی نوجوانان می‌پردازد. نوجوان‌ها در مکانی یکدیگر را دیده و برای خودشان پارتنر انتخاب می‌کنند. این فیلم بیشتر به تنهایی و انزوا می‌پردازد و یکی از بهترین فیلم‌های سینمایی درباره نوجوانی است.


13. راکس – ROCKS

فیلمی جالب از “سارا گاورن” (Sarah Gavron) درباره نوجوان‌های بریتانیایی که گرچه به شبکه‌های مجازی هم اشاراتی دارد اما در اصل می‌خواهد به مسئولیت‌هایی که بر دوش قهرمان جوانش است می‌پردازد. شولا راکس دختر نوجوان 15 ساله بریتانیایی نیجریه‌ای است که از همکلاسی‌هایش بالغ‌تر بوده و همیشه نگران شرایطش است. این فیلم گاورن یک اثر دیدنی است که کارگردانی گاورن شولا و دوستی آنها را به خوبی به تصویر می‌کشد.


12. استریت آپ – STRAIGHT UP

یکی از بهترین فیلم‌های سینمایی درباره نوجوانی به کارگردانی و نویسندگی و اجری “جیمز سوئینی” (James Sweeney) درباره گرایش جنسی. تاد پسری بدبین است که گرایش جنسی‌اش را زیرسوال می‌برد تا هویتش را بشناسد. سوئینی با استفاده از تجربه عمیقش و روش خاص خود یک کمدی رمانتیک زیبا به تصویر می‌کشد. فیلم را می‌توان اثری قرن بیست و یکی درباره تنهایی در خانه دانست.


11. کجیلیونر – KAJILLIONAIRE

یا از زندگی عجیب میراندا جولای خوشتان می‌آید یا نه. راه دیگری وجود ندارد. جولای 9 سال بعد از فیلم قبلی خود با یک اثر درونگرا درباره خانواده‌ای هنرمند بازگشته است. دولیوی 26 ساله (ایوان ریچل وود “Evan Rachel Wood”) هرگز آنطور که دوست داشت زندگی نکرده و بنابراین می‌توانید با داستان او ارتباط برقرار کنید. “کجیلیونر” با داستانی درباره یک خانواده از هم پاشیده نیاز انسان به عشق را به تصویر می‌کشد. این فیلم خوش ساخت یکی از بهترین فیلم‌های سینمایی درباره نوجوانی است.

همچنین بخوانید: 10 فیلم نوجوان‌محور و رمانتیک مشابه فیلم Call Me By Your Name که باید تماشا کنید


10. ولف والکرز – Wolfwalkers

مور و استوارت، فیلمسازان این فیلم به دوره قرون وسطی رفته‌اند تا با ایرلند و اساطیر آن داستانی خلق کنند. یک داستان هوشمندانه با مضامین روزمره و جدید درباره دختری که محدودیت‌ها را کنار میزند تا زندگی موردعلاقه‌اش را در پیش بگیرد. فیلمی مهم در تاریخ فرهنگی که با استفاده از داستان‌های عامیانه و رازآلود عمیق‌تر و عمیق‌تر می‌شود. مضمون عشق و فراق شخصیت‌ها و رفتارهای آنها را به خوبی نشن می‌دهد. ساخت انیمیشن و صداپیشگی این فیلم را دیدنی کرده است.

همچنین بخوانید: 10 فیلم جذاب و دیدنی درباره نوجوانان در سال 2019 که باید تماشا کنید


9. شیوا بیبی – SHIVA BABY

دنیل اصلاً شبیه دخترهای یهودی نیست و داستان در مراسم ختم یهودی‌ها به نام شیوا رخ می‌دهد. همه او را دختری وحشی می‌دانند. اما از آنجایی که زندگی پوچ و بی هدفی دارد حضور او در این مراسم دردسرساز است. این فیلم از “اما سلیگمن” (Emma Seligman) همانند یک بمب ساعتی است که هرلحظه شما را به هیجان می‌آورد. فیلم اوج و فرود دنیل در چاهی که برای خودش کنده را نشان می‌دهد. “ریچل سنوت” (Rachel Sennott) با بازی در نقش دنیل فیلم را دیدنی کرده است.


8. من را به جای خوبی ببر – TAKE ME SOMEWHERE NICE

یکی از بهترین فیلم‌های سینمایی درباره نوجوانی ساخته “انا سندیارویچ” (Ena Sendijarević) درباره آنا و سفرش از هلند به بوسنی برای دیدن پدرش برای آخرین بار. این فیلم الهام گرفته از آثار “جیم جارموش” (Jim Jarmusch) را می‌تواند سمفونی بی هدفی از فرار و شورش توصیف کرد. در این فیلم کارگردان به گرایش جنسی شخصیتش می‌پردازد. او با ابزار اکسپرسیونیسم دختری را نشان می‌دهد که در جستجوی زندگی است. کارگردان برای این کار میان لحن اقتباسی و لحن اصلی فیلم تعادل ایجاد می‌کند.


7. صدای متال – SOUND OF METAL

“ریز احمد” (Riz Ahmed) صدا، نگاه و روح “صدای متال” است. کلمات قادر به توصیف تأثیر او نیستند. فیلمی از “داریوس ماردر” (Darius Marder) درباره مردی مردی که کم کم شنوایی‌اش را از دست می‌دهد. آهنگسازی فیلم و پرداختن به احساسات و اعتیاد فیلم را به یکی از بهترین فیلم‌های سینمایی درباره نوجوانی تبدیل کرده است. با این فیلم درحالی که می‌خواهیم به شرایط فعلی او پی ببریم باید با انزوا و یکنواختی زندگی روبرو شویم. داستان به شروعی تازه اشاره دارد. همین موضوع فیلم را به یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما تبدیل می‌کند که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.


6. سفید تابستانی – SUMMER WHITE

فیلمی از “رودریگو رویز پترسون” (Rodrigo Ruiz Patterson) درباره پسری جوان که به مادرش وابسته است و فاصله گرفتن از او برایش آسان نیست. در این اثر غنی و پیچیده از ذهنیت مردی جوان، کارگردان به تغییرات دوره نوجوانی و رفتار نوجوانان می‌پردازد. در این فیلم رابطه سمی مادر و پسری نشان داده می‌شود. مادر پسرک هرگز به او یاد نداده گاهی اوقات جدایی از باهم بودن بهتر است. بنابراین از لنز جدیدی شاهد تماشای وظیفه مادری هستیم.

همچنین بخوانید: معرفی 17 فیلم جذاب و دیدنی درباره نوجوانان در این دهه (2019 تا 2010)


5. من زن تو هستم – I’M YOUR WOMAN

یکی از بهترین فیلم‌های سینمایی درباره نوجوانی ساخته “جولیا هارت” (Julia Hart) با مضامین گانگستری با حضور “ریچل بروزناهان” (Rachel Brosnahan) درباره زنی به نام جین که همسر گانگسترش طعمه یک گروه خطرناک است و حالا او هم باید فرار کند. کارگردان فقط تا اندازه‌ای که لازم است شخصیت جین را نشانمان می‌دهد چون او خودش هم کم کم دنیایش را  می‌شناسد و با زندگی بهم ریخته‌اش خو می‌گیرد. دلیل قرارگیری فیلم در این لیست آشنایی شخصیت با شرایط جدید زندگی‌اش است. جذابیت بروزناهان و متن هارت فیلم را به اثری دیدنی تبدیل کرده است.


4. شیت هاوس – SHITHOUSE

این فیلم از “کوپر ریف” (Cooper Raiff) به دلایل مختلف از فیلم‌های کمدی نوجونانه رایج و تکراری فاصله می‌گیرد. اولاً این که داستانی باورپذیر و دلنشین دارد. دوما به این دلیل که قهرمان آن شخصیتی کاملاً باورپذیر است. خود ریف نقش این مرد که نماد مردانگی است را ایفا می‌کند. سوما این که تعادل میان نبود عشق و فراوانی آن توانسته طنز دلنشینی ایجاد کند. این فیلم یکی از بهترین فیلم‌هاست.


3. هرگز به‌ندرت گاهی همیشه – NEVER RARELY SOMETIMES ALWAYS

یک درام زیبا از “الیزا هیتمن” (Eliza Hittman) با حضور “سیدنی فلانیگان” (Sidney Flanigan) که مثل فصلی از دفتر خاطرات دختری نوجوان است. این فیلم نه تنها واقعی بلکه بسیار تاثیرگذار است. کارگردان با پرداختن به ماجرای بارداری ناخواسته شخصیت اصلی استبداد و جامعه سکسیت را نشان می‌دهد. بنابراین می‌بینید که کنترل بر جسم و تن خود تا چه اندازه می‌تواند زندگی‌تان را تغییر دهد. دیالوگ‌های مینیمال و مضامین فیلم آن را به یکی از بهترین فیلم‌های سینمایی درباره نوجوانی تبدیل کرده است.


2. دستیار – THE ASSISTANT

درامی زیبا از “کیتی گرین” (Kitty Green) درباره جین، دستیار یک تهیه کننده سینما که به همکارانش دست درازی می‌کند (با اشاره به ماجرای “هاروی واینستین” (Harvey Weinstein)). فیلم اثری تماشایی است که چهره متجاوز را نشان نمی‌دهد اما حضور و سایه او همیشه و همه جا حس می‌شود. یکی از بهترین و قوی‌ترین فیلم‌های سال با حضور درخشان “جولیا گارنر” (Julia Garner).

همچنین بخوانید: 20 فیلم برتر کودک و نوجوان


1. بلعیدن – SWALLOW

فیلمی از “کارلو میرابلا-دیویس” (Carlo Mirabella-Davis) درباره زنی که می‌خواهد بر جسم و زندگی خود کنترل داشته باشد. تنهایی، روان زخم، و مردسالاری که دست به دست هم می‌دهند تا عرصه را بر زنان تنگ کنند. هانتر (با بازی “هلی بنت” (Haley Bennett)) باید در این شرایط سخت با همسرش کنار بیاید. این فیلم می‌خواهد به زندگی درون او بپردازد. این فیلم با نمایش سلامت روان و نیاز به همدردی شرایط سخت زندگی یک زن را نشان می‌دهد.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم