25 فیلم برتر ترسناک تاریخ سینما

فیلم های ترسناک طرفداران بی شماری دارند به همین دلیل در این مقاله 25 فیلم برتر ترسناک در تاریخ سینمای تمام دوران را باهم مرور می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.

این مقاله بروزرسانی شده است. لطفا نسخه بسیار کامل‌تر این مقاله را در بهترین فیلم‌های ترسناک قرن 21 (به همراه تریلر و خلاصه داستان شامل 61 عنوان فیلم) بخوانید. با تشکر


25. غریبه‌ها ((The Strangers (2008)

غریبه‌ها ((The Strangers (2008)

این فیلم درباره 3 فرد ماسک پوشیده است که به خانه تایلر می‌روند و “غریبه‌ها” را به یکی از ترسناک‌ترین فیلم‌های مدرن ترسناک تاریخ سینما تبدیل می‌کنند. زمانی که تایلر مشغول کار است آن سه نفر وارد می‌شوند و بیننده بر سر جایش میخکوب می‌شود.

ترسناک‌ترین لحظه: لحظه‌ای که پسرک پشت سر تایلر در چارچوب در ظاهر می‌شود.

24. بچه رزمری ((Rosemary’s Baby (1968)

بچه رزمری ((Rosemary’s Baby (1968)

این فیلم در دهه 60 توسط رومان پولانسکی ساخته شد که در آن میا فارو (Mia Farrow) در یک آپارتمان به همراه شیطان‌پرست‌ها زندگی کرده و ناخواسته فرزند شیطان را به دنیا می‌آورد.

ترسناک‌ترین لحظه: اولین بار که فارو چشمش به فرزندش می‌افتد می‌گوید: “چه بلایی بر سر چشم‌هایش آورده‌اید؟”

23. مگس ((The Fly (1986)

مگس ((The Fly (1986)

این فیلم به کارگردانی دیوید کراننبرگ جایزه اسکار را برای او به ارمغان آورد. داستان فیلم درباره جف گلدبلوم است که تلاش می‌کند به تله پورت دست پیدا کند اما آرام‌آرام به یک حشره تبدیل می‌شود.

ترسناک‌ترین لحظه: جینا دیویس یک حشره به دنیا می‌آورد. مطمئناً این صحنه را در هیچ فیلمی نمی‌بینید.

22. بابادوک ((The Babadook (2014)

بابادوک ((The Babadook (2014)

اگر فرزند شما در خانه جدیدتان با خودش صحبت کرد، بدون تردید خانه‌تان را عوض کنید. چنین رفتارهایی را در این فیلم ترسناک خواهید دید.

ترسناک‌ترین لحظه: زمانی که امیلیا از ترس زیر ملافه‌ها پنهان می‌شود.

21. کری ((Carrie (1976)

کری ((Carrie (1976)

این فیلم از یکی از رمان‌های استفان کینگ (Stephen King) به همین الهام گرفته است. در این فیلم کری به مدرسه‌ای که هم‌کلاسی‌ها او را کتک می‌زدند بازمی‌گردد تا انتقام بگیرد. مطمئناً با این قهرمان هم دردی خواهید کرد.

ترسناک‌ترین لحظه: او برای ترسیدن هم‌کلاسی‌هایش خون به خودش مالیده و آن‌ها را می‌ترساند.

20. یتیم‌خانه ((The Orphanage (2007)

یتیم‌خانه ((The Orphanage (2007)

این فیلم به کارگردانی خوان آنتونیو بایونا داستان فردی است که به خانه کودکی خود بازگشته و کودکان معلول را در آنجا نگهداری می‌کند، اما پس از گم‌شدن یک پسربچه متوجه وقایع عجیبی می‌شود.

ترسناک‌ترین صحنه: لحظه‌ای که مادر بچه‌ها، لورا با گروهی از ارواح بازی می‌کند.

19. کابوس در خیابان الم ((A Nightmare On Elm Street (1984)

کابوس در خیابان الم ((A Nightmare On Elm Street (1984)

این فیلم ترسناک و روانشناسانه درباره ارتباط خواب و مرگ است که در آن فردی به نام فردی کروگر که چندین کودک را مورد آزار و اذیت قرار داده بود، در بزرگ‌سالی هم رهایشان نمی‌کند.

ترسناک‌ترین صحنه: زمانی که فردی نامرئی اولین قربانی‌اش، تینا را بالای سقف اتاقش می‌چرخاند و اعضای بدن تینا به هر سو پرتاب می‌شود.

18. حالا نگاه نکن ((Don’t Look Now (1973)

حالا نگاه نکن ((Don’t Look Now (1973)

این فیلم که یکی از ترسناک‌ترین فیلم‌های دهه 70 میلادی به شمر می‌رود، درباره زوجی به نام جولی کریستی و دونالد سوترلند است که روح سرگردان دختر مرده‌شان را پوشیده در کت قرمز می‌بینند.

ترسناک‌ترین لحظه: سوترلند در تاریکی شب در خیابان‌های ونیز روح دختری سرگردان را دنبال می‌کند که باور دارد دختر مرده‌اش است.

17. برکه گرگ ((Wolf Creek (2005)

برکه گرگ ((Wolf Creek (2005)

این فیلم ترسناک هم درباره افرادی است که به یک منطقه جدید سفر می‌کنند و در آنجا با یک قاتل دیوانه روبه‌رو می‌شوند. قاتل این فیلم کشاورزی به نام میک تایلر است که سه مسافر را شکنجه داده و مصلوب می‌کند.

ترسناک‌ترین لحظه: لحظه‌ای که میک ستون فقرات لیز را جدا می‌کند و او را به موجودی که فقط یک سر روی تنه است تبدیل نمود.

16. او تعقیب می‌کند ((It Follows (2014)

او تعقیب می‌کند ((It Follows (2014)

داستان و ایده این فیلم تقریباً مشابه فیلم “موجود”، “حلقه” و “هالووین” است که یک نفر به دنبال شماست و همه‌جا او را می‌بینید.

ترسناک‌ترین لحظه: زمانی که یک موجود وحشتناک بدون چشم در چارچوب اتاق جی ظاهر می‌شود.

15. کلبه وحشت ((The Evil Dead (1981)

کلبه وحشت ((The Evil Dead (1981)

این فیلم ترسناک که با بودجه کم ساخته شد، درباره پنج نوجوان است که برای تعطیلات به یک کلبه در دل جنگل می‌روند و در آنجا با ارواح شیطانی نبرد شدیدی را آغاز می‌کنند. این فیلم در زمان خود در ایران بسیار موردتوجه قرار گرفت.

ترسناک‌ترین لحظه: زمانی که یکی از دخترها از کلبه بیرون می‌رود و درختان جنگل به او حمله می‌کنند.

14. اره ((Saw (2004)

اره ((Saw (2004)

دو مرد در حالی به هوش می‌آیند که خود را دربند و زنجیرشده در کنار یک مرده می‌بینند و مجبور هستند یک بازی را آغاز کنند و از دستوراتی پیروی کنند.

ترسناک‌ترین لحظه: زمانی که آماندا برای رها کردن یافتن کلید یک تله مجبور است شکم مرد فلجی را پاره کند.

13. 28 روز بعد 28 ((Days Later (2002)

28 روز بعد 28 ((Days Later (2002)

این فیلم یکی از فیلم‌های زامبی مانند است که یک ویروس در یک جامعه سرایت کرده و افراد را به خود دچار می‌کند.

ترسناک‌ترین لحظه: زمانی که کیلین مورفی و براندون گلیسون مشغول تعویض لاستیک هستند و گروهی از مبتلایان به سمت آن‌ها حمله می‌کنند.

12. سکوت بره‌ها ((The Silence Of The Lambs (1991)

سکوت بره‌ها ((The Silence Of The Lambs (1991)

بسیاری از منتقدان سکوت بره‌ها را یک تریلر روان‌شناسانه می‌دانند که در آن یک قاتل سریالی افراد مختلف را به قتل می‌رساند. این فیلم از آنتونی هاپکینز (Anthony Hopkins) یکی از برترین فیلم‌های دهه 90 است.

ترسناک‌ترین لحظه: زمانی که قاتل در قفس مشغول غذا خوردن است و ناگهان به نگهبان حمله می‌کند و صورتش را گاز می‌گیرد.

11. هالووین ((Halloween (1978)

هالووین ((Halloween (1978)

این فیلم که از فیلم “روانی” هیچکاک الهام گرفته است درباره قاتلی ماسک پوش به نام مایکل مایرز است که در کودکی به خواهرش حمله کرده و اکنون پیش از هالووین از زندان گریخته است.

ترسناک‌ترین لحظه: زمانی که مایرز با بی‌رحمی به در کمدی که جمی لی در آن پنهان شده است می‌کوبد و بیننده را به یاد جک نیکلسون می‌اندازد.

10. موجود ((The Thing (1982)

موجود ((The Thing (1982)

جان کارپنتر چهار سال پس از کارگردانی فیلم هالووین با فیلم “موجود” به سینما بازگشت. این فیلم داستان موجودات فضایی را نمایش می‌دهد که خود را تغییر شکل داده و به شکل انسان‌ها درمی‌آورند و سپس دیگران را به قتل می‌رسانند. تنها زمانی می‌توان متوجه فضایی بودن آن‌ها شد که سر خود را فروبرده و به‌جای آن شاخک‌هایی خارج شوند.

ترسناک‌ترین لحظه: زمانی که یکی از آن‌ها تغییر شکل داده به سمت کسی می‌رود و ناگهان از قفسه سینه‌اش دندان‌هایی خارج شده و دستان فرد را گاز می‌گیرد.

9. فعالیت فراطبیعی ((Paranormal Activity (2007)

فعالیت فراطبیعی ((Paranormal Activity (2007)

این فیلم در نوع خودش یکی از فیلم‌های ترسناک به شمار می‌رود. داستان فیلم درباره خانواده‌ای است که در خانه جدید خود دوربینی نصب نموده و در فیلم‌ها صحنه‌های ترسناکی می‌بینند، صحنه‌هایی مانند کوبش در، به حرکت درآمدن ملافه‌ها و آتش گرفتن اشیا.

ترسناک‌ترین لحظه: زمانی که بر روی پودر بچه در کنار تخت ردپاهای شیطانی را می‌بینیم و متوجه می‌شویم که موضوع مهم‌تر ازآنچه تصور می‌کردیم است.

8. پروژه جادوگر بلر ((The Blair Witch Project (1999)

پروژه جادوگر بلر ((The Blair Witch Project (1999)

تکنیک یافتن فیلم یکی از تکنیک‌های اصلی فیلم‌های ترسناک است که از فیلم “هولوکاست کانیبال” در سال 1980 به شهرت رسید. اما نقطه قوت این فیلم در این است که بیننده تا آخر فیلم تصور می‌کند یک مستند واقعی را تماشا می‌کند، نه یک فیلم ساختگی.

ترسناک‌ترین لحظه: تمام دست‌نوشته‌های روی دیوار.

7. بازی‌های مسخره ((Funny Games (1997)

بازی‌های مسخره ((Funny Games (1997)

این فیلم با از بین بردن دیوار چهارم بین بیننده و شخصیت‌ها، داستان دو روانی را نشان می‌دهد که تعطیلات یک خانواده سه نفره را به بازی‌های روانی خود تبدیل می‌کنند. این فیلم از میشل هانکه (Michael Haneke) نشان می‌دهد که چگونه دو فرد دیوانه از شکنجه دادن این خانواده لذت می‌برند.

ترسناک‌ترین لحظه: دو فرد روانی بر سر اینکه اول به کدام‌یک از اعضای خانواده شلیک کنند شیر یا خط می‌انداختند.

6. حلقه ((Ring (1998)

حلقه ((Ring (1998)

این فیلم ترسناک ژاپنی درباره یک نوار ویدیویی است که هرکس آن را ببیند یک تماس تلفنی دریافت نموده و به او می‌گویند که تا 7 روز بعد می‌میرد.

ترسناک‌ترین لحظه: زمانی که ساداکو از چاه بیرون آمده و روی زمین می‌خیزد.

5. بیگانه ((Alien (1979)

بیگانه ((Alien (1979)

فیلم درباره یک موجود فضایی است که وارد یک فضاپیما شده و افراد حاضر در آنجا را از بین می‌برد. این فیلم به یکی از ترسناک‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما تبدیل شده است.

ترسناک‌ترین لحظه: زمانی که از طریق سیستم کانال فضاپیما، آن موجود بیگانه را ردیابی نموده و برای به دام انداختن آن تلاش می‌کنند اما در این مسیر به اشتباه دچار می‌شوند.

4. درخشش ((The Shining (1980)

درخشش ((The Shining (1980)

این فیلم که بازهم از یکی از آثار استفان کینگ الهام گرفته، داستان یک نویسنده است که به همراه همسر و پسرش به هتلی زمستانی رفته تا بر داستانش تمرکز کند اما دراین‌بین به اختلال روانی دچار می‌شود.

ترسناک‌ترین لحظه: “جانی اینجاست.”

3. کشتار در تگزاس ((The Texas Chain Saw Massacre (1974)

کشتار در تگزاس ((The Texas Chain Saw Massacre (1974)

اگرچه طبق معیارهای سینمای مدرن نمی‌توان این فیلم را یک اثر برگزیده معرفی نمود اما این فیلم سرآغاز فیلم‌های ترسناک سینما و شخصیت‌های روانی است.

ترسناک‌ترین لحظه: زمانی که پسر صورت چرمی اره‌برقی را به دست گرفته درحالی‌که کیرک به روی زمین افتاده، به درب آهنی می‌کوبد و آن را درهم می‌شکند.

2. جن‌گیر ((The Exorcist (1973)

جن‌گیر ((The Exorcist (1973)

این فیلم دختری به نام آماندا است که توسط ارواح شیطانی تسخیر شده است. این فیلم یکی از ترسناک‌ترین فیلم‌های دهه 70 است که ویدیوهای خانگی آن برای بیش از یک دهه در بریتانیا ممنوع شد و بسیاری از سینماهایی که این فیلم را اکران می‌کردند به تماشاگران کیسه‌هایی می‌دادند که در آن استفراغ کنند.

ترسناک‌ترین لحظه: زمانی که ریگن یک صلیب را در بدن خود فرو کرده و خودش را زخمی می‌کند.

1. طالع نحس ((The Omen (1976)

طالع نحس ((The Omen (1976)

پوچ‌گرایی دهه 70 با اکران این فیلم به اوج خود رسید که در آن با موضوع مرگ، وحشت و قدرت‌های شیطانی روبه‌رو هستیم. یکی از نقاط قوت این فیلم که بر ترس و وحشت بیننده می‌افزاید موسیقی متن آن است.

ترسناک‌ترین صحنه: با توجه به معیارهای امروز به‌سختی می‌توان برترین صحنه ترسناک این فیلم را معرفی کرد اما بسیاری دزدیدن کیت جنینگ و مرگ او را یکی از برترین صحنه‌های مرگ فیلم‌های ترسناک می‌دانند.

                               

دیدگاه‌ها (23)

بستن فرم

  1. مصطفی

    اسفند 22, 1400

    اترسناک ترین فیلم ها فقط همین 5 تا هشتن

    1جنگیر
    2 انابل
    3کانجنینگ
    4اره
    5ان یا ایت

    پاسخ

  2. علی

    فروردین 4, 1400

    همه این فیلم ها که گفتید اوراقی هستند،هیچ کدوم تو ترسناک بودن به آنابل و احضار نمیرسن،واقعا تعجب کردم دیدم اسم آنابل و احضار نیست.

    پاسخ

  3. امید

    خرداد 31, 1399

    چرا فیلم ترسناکی مثل چاکی و انابل رو نزاشتین؟ اینا خیلی ترسناکن

    پاسخ

  4. Mohsen

    مرداد 4, 1398

    ترسناک ترین فیلم های تاریخ سینما دنیا از نظر سایتها مردم جایزه لیست ها سه تا اولیشون:
    1جنگیر
    2احضار
    3انابل
    از اینا ترسناک تر هنوز اکران نشده این شماره و ترتیب از نظر جهانیه

    پاسخ

    • مهدی در پاسخ به Mohsen

      اسفند 4, 1398

      به نظر تو آنابل ترسناکه ناموساً ترسناک ندیدی
      اگه ترسناک اسلشر میخوای«مجموعهfriday the 13th،مجموعthe Texas chainsaw massacare غیر از2013-leatherfaceو هالوین و…
      اگه رازآلود میخوای(scream1.2.3.4, psycho,ring,saw1)

      پاسخ

  5. بروس وین

    تیر 23, 1398

    خدایی درخشش ترسناک بود!؟

    پاسخ

  6. آرمین

    تیر 22, 1398

    پس آنابل کو؟

    پاسخ

  7. ابوالفضل

    تیر 22, 1398

    هیچ فیلمی اندازه احظار و آنابل ترسناک نیستند ولی متاسفانه توی این لیست نیستند

    پاسخ

  8. فرنود

    خرداد 15, 1398

    فیلم های ترسناک معمولا مثل کتاب های ترسناک که به چند بخش آخرالزمانی
    جنایی
    ترسناک
    وهم امیز و…
    تقسیم می‌شن
    که هر کدوم از دید خواننده و بسته به شرایط سنی و موقعیت روحی و زندگی و زندگی اجتماعی و… فرق دارن
    زمانی فیلم کلبه وحشت رو ترسناک میدونستم
    طالع نحس و جن گیر بیشتر با فرهنگ مردم ما سازگاری داشت
    چون در اساطیر ما جن و روح جایگاه ویژه ای داره
    و واقعا حس ترس رد قالب موجودی مرموز با قدرتی بالا رو انتقال میدادن
    فیلم شب بیست و نهم رو با بازی مرجانه گلچین ترس رو به وضوح به تصویر کشیدن
    در قالب موجودی با نام آل که در روایات و داستان های کهن ایران فراوون از این دلستان ها نقل شده و مشتند هستن
    ایران قدرت فوق العاده زیادی در ژانر ترس و وحشت داره چراکه فیلم ها بر اساس واقعیت و مستندات فرهنگی و دینی ساخته میشه
    اما از بعد از فیلم شب 29ام اجازه ژانر وحشت گرفته شد از سینمای ایران
    فیلم هایی چون احضار روح در این رده هستن
    زمانی هم فیلم هایی چون هاستل و اره اومدن و ژانر جنایی رو همراه دلهره اورذن که در رده بندی جایگاه ترسناک داشتن بین منتقدین
    این قبیل فیلم ها ژانر خشونت رو در قالب ترس تصویر کردن
    که سکوت بره ها هم با بازی زیبای آنتونی هاوکینگ و جوذی فستر واقعا حس رو القا می کرد
    فیلم هایی چون جنگ جهانی زد، اوزامبی، سرزمین مردگان و…
    هم در زمره ترسناک ها قرار گرفتن
    که این فیلم ها ژانر پایان دوران بر اثر موجودات کریح المنظر ترس و وحشت رو به تصویر می کشن

    فیلم زیبایی و درخشانی چون فیلم درخشش در زمره فیلم های وهم ناک هستن
    وهم رو به روشی به تصویر کشیده در این فیلم
    که هر کدوم از ما تجربه ی این نوع وهم رو داشتیم
    شدت و ضعف برای هر کدوم از ما داشته اما به هر حال این وهم برای ما بوده
    در تاریکی
    در تنهایی
    خصوصا در تنهایی و تاریکی جنگل و کوه یا ویلای بزرگ و یا خانه

    فیلم هایی چون خاکستری ها
    شهر شمعی و…
    به مراتب ترس رو به بیننده منتقل میکنن

    ترس موضوع شخصی هست
    اما باید ژانر فیلم رو اشتباه نگیریم
    فیلم های ترسناک در اصل چند ژانر مختلف طبقه بندی میشن

    1_ ترسناک مثل #طالع_نحس #جن_گیر #آنابل
    2_ وحشتناک #شب_بیست_و_نهم #کلبه_وحشت
    3_ وهم ناک #شب_بیس_ونهم
    #درخشش
    4_ جنایی #سکوت_بره_ها #هاستا #کشتاربا_اره_برقی
    5_ زامبی ها (برخاستن مردگان) #جنگ_جهانی_زد #اوزامبی #شب_مردگان_زنده
    و…

    پاسخ

    • مصطفی در پاسخ به فرنود

      اسفند 22, 1400

      داداش میخوای درباره ی فیلم ترسناک کتاب بنویس

      پاسخ

  9. محمد

    اردیبهشت 19, 1398

    چرا فیلم های شاهکاری مثل آنابل و کانجورینگ و راهبه توی این لیست نیستند؟؟؟؟؟

    پاسخ

  10. ساسی

    اردیبهشت 11, 1398

    شما فکر کنم هیجانی با ترسناک رو قاطی کردی. خیلی از این فیلم ها که تو لیست گذاشتین اصلا ترسناک نیستن. مثال خیلی عجیبش فیلم هانیبال یا سکوت بره ها. آخه کجاش ترسناکه؟! جالبه که تو این لیست اسمی از کینه و شاتر یا سینستر نیست.

    پاسخ

  11. M

    اسفند 3, 1397

    حتما فیلم under the shadow و the inkeeppers را ببینید واقعا ترسناکن

    پاسخ

  12. امیر

    آذر 24, 1397

    پس فیلم جمعه سیزدهم کو جیسون ورهیز خودش اخرته ترسه

    پاسخ

  13. آروشا

    مهر 17, 1397

    فیلم دیگران و حس ششم هم خیلی قشنگ و جالب بودن اگه ندیدید ببنید قشنگه.
    فیلم ورونیکا و کانجیوریک و اینسیدیوس و سینیستر و انابل و کینه و شاتر هم باحالن تو لیست قرار بدید.
    منکه از فیلم کابوس در خیابون الم خوشم نیومد دیگه خیلی توهمی تو خواب میکشتتشون یکم طبیعی تر بود قشنگ میشد. یه وقت هم دیدید کسی تو خواب مرده به خاطر اینه که سکته کرده اینکه یکی تو خواب بکشتتون دلیل نمیشه تو واقیعت بمیرید مگر اینکه تو خواب از ترس کابوسی که دارید میبینید سکته کنید که کاملا طبیعی و منطقیه.
    بعضیا اینقدر فیلم ترسناک دیدن ترسشون کاملا ریخته ولی من با اینکه این همه فیلم ترسناک دیدم و همشونم خدایی توهمی و غیرواقعیه ولی همچنان وحشتناک میترسم در کل ادم ترسویی هستم ولی با این حال خیلی فیلم ترسناک میبینم فکر کنم دیگه فیلم ترسناکی نباشه که ندیده باشم خدایی اصلا فاز خودمو نمیفهمم یکی بگه مگه مرض داری خخخخخ.

    پاسخ

  14. ERfan

    شهریور 12, 1397

    پس فیلم احضار کوووو

    پاسخ

    • زحل در پاسخ به ERfan

      دی 14, 1397

      این فیلمایی گذاشتین اصلا ترسناک نیستن به نظرم شاتر ترسناک ترین فیلمی بود دیدم با کانجرینگ 1 که تو لیست فیلماتون نبودن

      پاسخ

  15. پارک وی

    شهریور 4, 1397

    جالبه اسمی از کانجورینگ و آنابل برده نشده
    بعدشم سکوت بره ها اصلا ترسناک نیست

    پاسخ

    • عباس در پاسخ به پارک وی

      شهریور 4, 1397

      سلام،
      این لیست به زودی به روز میشه و فیلم های بهتر و بیشتری بهش اضافه خواهد شد.
      ممنون بابت فیدبک

      پاسخ

  16. مرتضی فیض الله

    بهمن 3, 1396

    بیست و پنج تا فیلم برتر ترسناکو گذاشتید بعد فیلم سایکو با کارگردانی الفرد هیچکاک توش نیست؟؟؟
    خیلی جالبه

    پاسخ

  17. سید علی

    دی 18, 1396

    ترسناک ترین فیلم به نظر من خانه ی مومی و کینه است.
    اره بیشتر در ژانر وحشت ساخته شده است.

    پاسخ

    • minoo در پاسخ به سید علی

      مرداد 20, 1397

      اوووی کینه خیلی ترسناکه

      پاسخ

      • solmaz در پاسخ به minoo

        آذر 1, 1397

        فیلم های احضاروکینه ودرون خیلی جالبن پیچ اشتباه هم خوبه ک اسمی ازشون برده نشده

        پاسخ