بهترین انیمه های دهه 90 که باید تماشا کنید و از دیدنشان لذت ببرید

در دهه 90 تماشای سریال و فیلم آنقدر راحت نبود. چون نه از اینترنت خبری بود و نه از شبکه‌های اینترنتی. در آن دوره فقط باید منتظر می‌ماندیم تا از شبکه‌های تلویزیونی سریال‌های موردعلاقه‌مان را تماشا می‌کردیم. اما در آن دوره با وجود تکنولوژی نه چندان پیشرفته سریال انیمه زیادی ساخته شدند که هنوز هم دیدنی هستند. امروز بهترین انیمه های دهه 90 را برایتان آماده کرده‌ایم تا آنها را تماشا کرده و لذت ببرید. با پروشات همراه باشید.


10. موبایل سوت گاندام وینگ – Mobile Suit Gundam Wing – 1995-1996

ششمین سری از دنیای گاندام که نقطه عطف ژانر مکا محسوب می‌شود. داستان در سال‌های 2200 رخ داده و جنگ میان زمین و کلنی‌های چرخنده آن در فضا را نشان می‌دهد. ارتش‌های زمین علیه کلنی‌ها هستند و کلنی‌ها هم به دنبال استقلال. تا اینکه رهبرشان کشته می‌شود. 20 سال بعد 5 خلبان از کلنی‌ها با گاندام پیشرفته خود به زمین می‌آیند تا سازمانی مخوف را شکست دهند. آن‌ها می‌توانند ارتش مستبد زمین را شکست داده و کلنی‌ها را آزاد کنند.

“گاندام وینگ” به شهرت این چندگانه کمک کرد. چون اولین سری بود که در آمریکا پخش شد و تماشاگران خارج از ژاپن را علاقه مند کرد. از آن به بعد در مانگا، لاین ناول و بازی ویدیویی از آن اقتباس شد.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین صحنه‌های مبارزه در فیلم‌های دهه 90 میلادی


9. ملوان ماه – Sailor Moon – 1992-1997

یکی از بهترین انیمه های دهه 90 با صحنه‌های پرزرق و برق که ژانر دختر جادویی را محبوب کرد. داستان درباره دختری 14 ساله به نام اوساگی است که به گربه‌ای سخنگو به نام لونا برمی خورد. لونا به دخترک قدرتی می‌دهد تا به دختری جادویی به نام ملوان ماه تبدیل شود.

اوساگی با قدرت تازه‌اش باید نیروهای شر قلمروی تاریک را شکست داده و پرنسس ماه را آزاد کند. بنابراین با نگهبان‌هایی به نام ملوان عطارد، ملوان مریخ، ملوان مشتری و ملوان زحل همراه می‌شود. آن‌ها با پیوند دوستی خود از زمین محافظت کرده و در مقابل نیروهای شر از جهان مراقبت می‌کنند. این سریال انیمه در ژاپن و سراسر جهان بسیار مشهور بود. صحنه‌های پرزرق و برق و دخترهای مدرسه به نماد فرهنگ عامه تبدیل شدند. بسیاری از بچه‌های دهه 90 این سریال انیمه را به یاد دارند.


8. نئون جنسیس اونگلیون – Neon Genesis Evangelion – 1995-1996

فرشتگانی قدرتمند که در حقیقت بیگانه‌ها هستند از 15 سال پیش به زمین آمده‌اند. بیشتر جمعیت ژاپن در توکیو-3 زندگی می‌کنند که می‌تواند فوراً به یک پناهگاه اضطراری تبدیل شود. در این میان “شینجی”، دانش آموز دبیرستانی، در این توکیوی آخرالزمانی زندگی می‌کند. پدرش نام او را به سازمان وارد کرده تا یک سفینه بزرگ و جنگنده را خلبانی کند. اما راندن این سفینه بزرگ به نام اونگلیون فشار روانی و فیزیکی زیادی را بر خلبان وارد می‌کند. بنابراین شینجی از لحاظ روانی تضعیف می‌شود.

انیمه “نئون جنسیس اونگلیون” یک انیمه روانشناسانه و مکا است که به فرهنگ عامه وارد شد. این انیمه در ظاهر درباره خلبانی است اما در اصل به مضامینی مانند حیات انسان، مسائل مذهبی و نظریه‌های روانشناسانه می‌پردازد. این انیمه جز انیمه هایی است که در دهه 90 ژانر انیمه را زنده کرد. هنوز هم تماشای آن خالی از لطف نیست.


7. دراگون بال زد – Dragon Ball Z – 1989-1996

یکی از بهترین انیمه های دهه 90 و سیکوئل سریال انیمه “دراگون بال”. داستان درباره سان گوکو و ماجراجویی‌های او برای دفاع از زمین در برابر بیگانه‌های اندروید و ویلن‌های جادویی است. این سریال به ماجراجویی‌های گوکوی بزرگسال و داستان پسرش گوهان و رقیبش می‌پردازد.

قهرمان‌ها و ضدقهرمان‌ها به خاطر هفت دراگون بال که آرزوی یابنده را برآورده می‌کنند، باهم در مبارزه هستند. این انیمه در سراسر جهان محبوب است و بسیاری از بچه‌های دهه 90 آن را دوست دارند. این انیمه براساس یکی از داستان‌های محلی چینی ساخته شد.


6. رورونی کنشین – Rurouni Kenshin: Wandering Samurai – 1996-1998

هیتوکیری مزدور جنگی آخرین بار 11 سال پیش دیده شد. او با یک حرکت شمشیر می‌تواند هرکسی را بکشد و به همین دلیل شهرت دارد. این مزدور به شمشیرباز دوره گردی به نام هیمورا تبدیل شده که با شمشیر معکوس کاتانا در سراسر روستاهای ژاپن سفر می‌کند. دلیل معکوس بودن شمشیرش این است که دیگر نمی‌خواهد جان کسی را بگیرد.

بنابراین حالا برای عشق و آرامش می‌جنگد. این دوره سرآغاز دولت میجی است که ژاپن از یک دولت فئودال به یک دولت فدرال تبدیل شده است. این انیمه به نام “ساکورایی ایکس” هم شهرت دارد، چون روی صورت قهرمان جای زخم ایکس مانند است. یکی از بهترین انیمه های دهه 90 و تاریخ انیمه که فیلم و سریال و حتی یک لایواکشن هم از آن اقتباس شد.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم‌های سال‌های 1990 با امتیاز 100% از راتن تومیتوز


5. کابوی بیباپ – Cowboy Bebop – 1998

در سال 2071 انسان قسمت اعظم منظومه شمسی را کلنی کرده و زمین هم بعد از حادثه‌ای غیرقابل سکونت شده است. پلیس منظومه شمسی به کمک شکارچی‌ها در ازای پول مجرمین این منظومه را دستگیر می‌کند. کابوی، مزدور سابق از سندیکای رد دراگون، رهبر دارودسته کابوی‌هاست.

این انیمه یکی از محبوب‌ترین سریال‌های انیمه است که در اوایل سال‌های 2000 توجه جهان را به انیمه معطوف کرد. این انیمه با استفاده از ژانر سایبرپانک و عناصری از فیلم‌های وسترن و نوآر و پرداختن به مضامین فلسفی مانند تنهایی و زندگی به ژانر خاص خود دست یافت.


4. کارآگاه کونان – Case Closed/Detective Conan – 1996

کودو یک دانش آموز محبوب و کاراگاهی باهوش است که به خاطر حل پرونده‌ها توجه سازمان سیاه را جلب کرد. سندیکای جنایی طی تحقیقاتی او را دستگیر کرده و مجبورش می‌کنند تا سم بخورد. این سم به جای کشتن او را کوچک می‌کند تا اندازه یک بچه شود. حالا کودو به عنوان یک بچه مدرسه‌ای به نام کونان زندگی می‌کند. سپس با دوستش، موری و پدر او که یک کاراگاه است دیده می‌شود.

او در پرونده‌های پدر موری کمک می‌کند. این کمک‌ها باعث می‌شود کاراگاه برای حل پرونده‌ها به سراغ او بیاید و خیالش راحت شود. این انیمه به خاطر صحنه‌های رازآلود و تکان دهنده در حل معما یکی از انیمه های محبوب بچه‌ها و بزرگ سالان است که تا به امروز پخش می‌شود.


3. ماجراجویی دیجیمون – Digimon Adventure – 1999-2000

در سال 1999 هفت بچه به دنیای دیجیتال برده می‌شوند. دنیای اینترنتی که موجوداتی به نام دیجیمون آن را قبضه کرده‌اند. بچه‌ها به همراه این موجودات دیجیتال باید به مکان‌های ناشناخته بروند و تهدیدها و خطرات ناشناخته را متوقف کنند. این بچه‌ها با قدرت دوستی و دیجیمون می‌توانند دنیای دیجیتال را نجات داده و به خانه برگردند. گرچه سریال در ابتدا مشابه “پوکمون” (Pokémon) تلقی می‌شد، اما ارتباط بین شخصیت‌ها واقعی‌تر است و به مضامین علمی تخیلی هم اشاره می‌شود.

با الهام از این سریال بازی‌های مختلف ساخته شده که همه تأثیر تکنولوژی را نشان می‌دهند. بازسازی این سریال همین امسال پخش شد که ماجراجویی بچه‌ها را نشان می‌دهد. این انیمه یکی از بهترین انیمه های دهه 90 است.


2. یو یو هاکوشو – Yu Yu Hakusho – 1992-1994

یوسوکه یک قهرمان معمولی نیست بلکه پسری 14 ساله است که حین نجات کودکی با ماشین تصادف کرده و می‌میرد. در دنیای مردگان اقدام قهرمانانه او کوئنما، پسر حاکم دنیای مرگ را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بنابراین او را آزمایش می‌کند تا به زندگی برگردد. یوسوکه هم از این آزمایش سربلند بیرون آمده و به دنیا برمی گردد. او حالا یک کاراگاه روح است که از انگشتش آتش بیرون می‌دهد. وظیفه‌اش تحقیق درباره فعالیت‌های ماورایی است تا بین دنیای ارواح، دنیای انسان و دنیای اهریمن تعادل برقرار کند.

سپس انیمه به یک سریال رزمی تبدیل می‌شود که یوسوکه در تورنمنت‌ها با اهریمن مبارزه می‌کند. این سریال دارک-اکشن از یکی از بهترین مانگاهای شونن در دهه 90 اقتباس شد و به عنوان بهترین انیمه سال 1994 و 1995 انتخاب شد. همچنین موردتوجه انیمه بازان مذکر سراسر جهان قرار گرفت، به خصوص در آمریکا و فیلیپین. این انیمه در گرند پیکس بعد از “ملوان ماه” دوم شد. خالق این انیمه “یوشیهیرو توگاشی” با “نائوکو تاکئوچی” نویسنده سریال “ملوان ماه” ازدواج کرد.

همچنین بخوانید: معرفی 16 سریال تلویزیونی زیبا و دیدنی دهه 90 میلادی که نباید از دست بدهید


1. پرونده‌های پرونده کیندایچی – The Kindaichi Case Files – 1997-2000

هاجیمه یک بچه دبیرستانی 17 ساله تنبل است. اما در پشت این نقاب کاراگاهی باهوش 180 است که همه معماها را حل می‌کند. او به همراه دوستانش از جرم و جنایت‌های مختلف پرده برمی دارد. در دنیای انیمه قتل‌هایی رخ می‌دهد که این شخصیت درباره‌شان تحقیق می‌کند. ویلن‌های انیمه هم تک بعدی نیستند، بلکه خودشان قربانی بوده و با آنها همدردی می‌کنید.

درحالی که کاراگاه کونان معماها را زود حل می‌کند، معماهای این انیمه در 3 تا 4 قسمت حل می‌شوند. این انیمه براساس مانگایی به همین نام ساخته شد. یکی از بهترین انیمه های دهه 90 که از سال 1997 تا 2000 پخش شد. همچنین مجله ویکلی شونن جامپ را به یک مانگا تبدیل کرد. حتی به پرفروش‌ترین مانگای سال‌های 1990.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم