معرفی فیلم “موریتانی” (The Mauritanian)

فیلم The Mauritanian یکی از درام‌های قابل تاملی است که حادثه‌ی 11 سپتامبر 2001 را مورد بازبینی قرار داده و این بار از نگاه متفاوتی آن را بررسی کرده‌است. این فیلم با روایت یک ماجرای واقعی، داستانی تلخ و آزاردهنده دارد و تیم بازیگران آن با قدرت تمام از پس نقش‌هایشان برآمده‌اند.

کارگردانی فیلم نیز مناسب با فضای کلی آن بوده و درجهت پیشبرد هرچه بهتر داستان تلاش می‌کند. در ادامه‌ی این مقاله به معرفی فیلم “موریتانی” پرداحته‌ایم؛ با پروشات همراه باشید.


  • نام فیلم: “موریتانی” (The Mauritanian)
  • ژانر: درام-حقوقی، مهیج، بیوگرافی
  • کارگردان: “کوین مک دانلد” (Kevin Macdonald)
  • بازیگران: “جودی فاستر”، “طاهر رحیم”، “شیلین وودلی”، “بندیکت کامبربچ”
  • سال تولید: 2021
  • افتخارات: برنده گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش مکمل زن (جودی فاستر)، نامزد جایزه بفتا در رشته بهترین فیلم
  • امتیاز آی ام دی بی: 7.4/10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 74/100

تریلر فیلم

پرداختن به موضوع و وقایع مهمی مانند حادثه‌ی 11 سپتامبر که یکی از حساس‌ترین مقاطع سیاسی را در تاریخ رقم زده‌اند، کار ساده‌ای نیست و هرچقدر هم که یک فیلم بر اساس داستانی واقعی ساخته‌شده باشد، کوچکترین ضعف و ناتوانی بازیگران و کارگردان آن می‌تواند منجر به شکل‌گیری داستانی مصنوعی و اشتباه شود.

فیلم The Mauritanian به‌خوبی از پس این چالش برآمده و توانسته خودش را از همان لحظات ابتدایی به مخاطب ثابت کند و دلیلی برای دنبال کردن اثر به او بدهد. این فیلم داستان تلخ و دیوانه‌کننده‌اش را از سه نظر نمایش می‌دهد و با این روش یکی از بهترین داستان‌گویی‌ها را تحویلمان داده‌است.

داستان فیلم The Mauritanian از جایی آغاز می‌شود که دولت آمریکا مدت کوتاهی پس از حادثه 11 سپتامبر که کشور در جو متشنجی به‌سر می‌برد، فردی به‌نام محمدو صلاحی را به جرم همکاری با نیروهای عامل این ماجرا دستگیر می‌کند؛ اما مشکلی که وجود دارد این است که هیچ مدرک محکم و موثقی مبنی بر گناهکار بودن این شخص وجود نداشته و دولت آمریکا با سخت‌گیری‌های بیش از اندازه ناشی از فشار مردم و جو حاکم، صلاحی را زندانی کرده و او را تحت بدترین شرایط قرار می‌دهد.

داستان فیلم خیلی زود از سمت وکیلی به‌نام نانسی هولاندر (با بازی جودی فاستر) و دستیارش تری (با بازی شایلین وودلی) شروع می‌شود تا با پیگیری‌ پرونده صلاحی ماجرای اصلی و پشت‌پرده‌ی حوادثی که رخ داده‌است برملا شود. در این میان، داستان از سمت یک عضو ارشد ارتش به نام استوارت (با بازی بندیکت کامبربچ) که ماموریت دارد هرچه سریع‌تر صلاحی را به اعدام محکوم کند هم نمایش داده می‌شود.

فیلم درعین حال که قدم به قدم داستانش را جلو می‌برد، کارکترهایش را مقابل هم قرار داده و فضایی را شکل می‌دهد که در آن شک و ابهام به بالاترین حد خود رسیده و بیننده را هم گیج و کلافه می‌کند. این فیلم از یک جایی به بعد از به تصویر کشیدن صحنه‌های خشونت‌آمیز خودداری نکرده و آنچه حقیقتا اتفاق افتاده را نشان می‌دهد.

فیلم The Mauritanian با مخاطب خود صادق بوده و در طول روایتش سعی می‌کند بیننده‌اش را به چالش دعوت کند تا خود او بنا بر چیزی که مقابلش می‌بیند نسبت به داستان قضاوت کند و تصمیم بگیرد. قضاوتی که شاید نظرش را نسبت به موضوعات زیادی تغییر دهد.

تصاویری از فیلم “موریتانی”:


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم