نامزدهای بهترین فیلم اسکار 2021 که از تماشای آنها لذت می‌برید

آکادمی اسکار با وجود انتخاب‌های محدود خود همیشه موردتوجه سینمادوستان بوده است. اسکار تحت هر شرایطی برگزار شده و با انتخاب‌هایی که گاه غافلگیرکننده است تماشاگران سراسر جهان را مجذوب می‌کند. اسکار امسال هم می‌تواند متفاوت باشد چون در هیئت داوران نام‌های بزرگ را نمی‌بینیم. بنابراین انتخاب‌ها می‌توانند کاملاً متفاوت و خارج از عرف باشد. به همین دلیل امروز تصمیم گرفتیم رتبه بندی نامزدهای بهترین فیلم اسکار 2021 را به شما معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.


8. منک – MANK

یک اثر بزرگ و دیدنی درباره “هرمن جی. منکویتس” (Herman J. Mankiewicz) فیلمنامه نویس “همشهری کین” (Citizen Kane). اجرای “گری الدمن” (Gary Oldman) در نقش منک و “آماندا سیفرید” (Amanda Seyfried) در نقش مکمل “ماریون دیویس” (Marion Davies) فیلم را دیدنی می‌کند.اما فیلم عناصر کلیشه و قدیمی هم دارد، چون فیلمنامه آن در سال 2000 توسط “جک فینچر” (Jack Fincher) پدر “دیوید” نوشته شد.

فارغ از ویژگی‌های کیفی، نامزدی فیلم در طبقه بندی بهترین فیلم اسکار 2021 می‌تواند افتخاری باشد. و فقط توجه به آثار قدیمی را نشان دهد. وگرنه با وجود درام‌های خوبی مثل “اولین گاو” (First Cow) ساخته “کلی رایکارد” (Kelly Reichardt)، “یک شب در میامی” (One Night in Miami) از “رجینا کینگ” (Regina King) و “بلک باتم ما رینی” (Ma Rainey’s Black Bottom) از “جرج سی.ولف” (George C. Wolfe) این انتخاب کمی ناعادلانه است.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین فیلم‌های ژاپنی جدید در سال 2021 که باید تماشا کنید


7. دادگاه شیکاگو هفت – THE TRIAL OF THE CHICAGO-7

فیلمی از “آرون سورکین” (Aaron Sorkin) درباره یک انقلاب تاریخی، براساس دادگاه‌های قانونی سال 1969 که هفت نفر محاکمه شدند. مهم‌ترین عامل موفقت فیلم فیملنامه سورکین است. متن داستان دیالوگ‌های جالب ایجاد شده و شخصیت پردازی هم مناسب است. اجرای بازیگرانی مثل “ساشا بارون کوهن” (Sacha Baron Cohen) در نقش “ابی هافمن” هم دیدنی است.

یک فیلم با فیلمنامه قوی که متاسفانه کارگردانی سطحی آرون نقطه ضعف آن است. بنابراین تنها متن و اجرا توانسته فیلم را قابل تحمل کند. با این حال این فیلم به خاطر نقاط قوتی که دارد ممکن است موردتوجه اسکار قرار بگیرد.


6. صدای متال – SOUND OF METAL

یکی از نامزدهای بهترین فیلم اسکار 2021 به کارگردانی “داریوس ماردر” (Darius Marder) درباره یک موزیسین ناشنوا که برای رویارویی با آشوب ناگهانی اطرافش دوران سختی دارد. این فیلم به خاطر اجرای زیبای “ریز احمد” (Riz Ahmed) تحسین می‌شود. اجرای او آنقدر درخشان است که نمی‌توانید نادیده بگیرید. فیلم از لحاظ تکنیکی هم درخشان است. طراحی صدا و تدوین تأثیر فیلمنامه را دوچندان می‌کند. با این حال به نظر می‌رسد فیلم در قسمت بهترین بازیگر مرد شانس بهتری دارد.

دلیلش این است که نمی‌تواند بدون حضور او اصلاً فیلم را تصور کرد. این بازیگر توانست لحظات درخشانی را به تصویر بکشد و چالش‌های شخصیت را نمایش دهد. فیلم را می‌توان به دلیل چالش میان پذیرش و شوق تحسین کرد. چنین داستان‌هایی همیشه دیدنی هستند.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم‌های 2021 – لیست کامل به همراه خلاصه داستان و تریلر


5. یهودا و مسیح سیاه – JUDAS AND THE BLACK MESSIAH

فیلمی با اجرای درخشان “شاکا کینگ” (Shaka King) درباره اعتراض‌های پلنگ سیاه. فیلم با روایت زیبای خود توانست داستانی خیره کننده و چندلایه را نشان دهد، درحالی که می‌توانست روایتی خسته کننده درباره یک اعتراض باشد. اجرای درخشان “کیت استنفیلد” (Lakeith Stanfield) و “”دنیل کالویا (Daniel Kaluuya) فیلم را دیدنی کرده و قدرت فیلمنامه را بیشتر نشان می‌دهد. به علاوه، اکران آن در دوره اعتراض جنبش جان سیاه‌پوستان مهم است، تأثیر این فیلم را دوچندان کرده است. بنابراین می‌تواند یکی از نامزدهای بهترین فیلم اسکار باشد.

نقطه قوت فیلم در این است که ایده به خوبی روی کاغذ آمده. فیلم داستانی از خیانت شکسپیری را با همدردی نشان داده و با طراحی صحنه و فیلمبرداری خوبی یک اثر فراموش نشدنی خلق کرده است. شاید فیلم بیش از حد بلند و اوج داستان کمی خسته کننده باشد، اما نمی‌توان عظمت فیلم را انکار کرد. بنابراین از انتخاب شدنش به عنوان بهترین فیلم اسکار خوشحال می‌شویم.


4. زن جوان آتیه‌دار – PROMISING YOUNG WOMAN

با این فیلم دیدنی از “امرالد فنل” (Emerald Fennell) مفهوم عدالت تغییر می‌کند. کاساندرا زن جوانی است که در بار محلی خود را مست نشان می‌دهد تا مردها را به سمت خود کشانده و به آنها درس بدهد. این حرکت دلیل روشنی دارد. چون او نمی‌خواهد اتفاقی که برای دوستش نینا رخ داده برای زن دیگری رخ دهد.

نقطه قوت فیلم در این موضوع نهفته است که کارگردان به این موضوع ترسناک عناصر طنز هم افزوده و با طراحی صحنه و تولید آن را دیدنی کرده است. فیلمنامه در ژانر کمدی سیاه محرکه اصلی فیلم است. بنابراین یک درام جنایی دیدنی خلق شده است. متن هوشمندانه گره‌های جالبی ایجاد کرده و در اوج داستان همه چیز تغییر می‌کند.

اما جالب‌ترین نکته درباره فیلم اجرای زیبای “کری مولیگان” (Carey Mulligan) است. او در نقش کسی توانسته شخصیتی اغواگر و در عین حال خشن ارائه دهد. اجرا و ظاهر او تمرکز اصلی فیلم است. بنابراین این اجرا توانست یکی از نامزدهای بهترین فیلم اسکار 2021 و جنبش #من هم را خلق کند.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های تاریخ سینما درباره زندگی موسیقی دان ها


3. پدر – THE FATHER

فیلم اقتباسی “فلورین زلر” (Florian Zeller) از نمایشنامه خودش که یکی از نامزدهای بهترین فیلم است. فیلمی زیبا درباره رابطه پدر و دختری که پدر کم کم حافظه‌اش را از دست داده و شرایط سختی دارد. اجرای زیبای “آنتونی هاپکینز” (Anthony Hopkins) نقطه قوت فیلم است. او به خوبی توانست با وجود انرژی بالایش نقش پیرمردی بیمار را ایفا کند. “الیویا کلمن” (Olivia Coleman) هم نقش مکمل را برعهده دارد.

فلورین هم در تجربه اولش موفق ظاهر شد. طراحی صحنه و تدوین هم از نقاط جالب فیلم هستند. فیملنامه اقتباسی هم معنا و مفهوم فیلم را بهتر می‌کند. بنابراین از تماشای فیلم لذت می‌برید.


2. میناری – MINARI

یک شاعرانه مینیمال ساخته “لی ایزاک چانگ” (Lee Isaac Chung). این شاهکار نشان می‌دهد که چطور می‌توان روایتی زیبا را بدون اشک و آه به اثری تاثیرگذار تبدیل کرد. چانگ هرگز فیلم را عاطفی نمی‌کند. اما عمق این درام خانوادگی درباره خانواده یی خود به خود تماشاگر را با خود همراه می‌کند. تلاش جیکوب برای درک رویای آمریکایی و کوشش مادربزرگ سون-جا برای جذب نوه‌اش دیوید، لبخند را بر لبان ما می نشاند.

این فیلم نیمه زندگی نامه‌ای درباره یک خانواده کره آمریکایی در سال‌های 1980 است که در جستجوی رویای آمریکایی (و سختی‌های آن) به آرکانزاس آمده‌اند. برخی از جلوه‌های بصری فیلم شاعرانه هستند. میناری نوعی کرفس کره‌ای است که هرجایی رشد می‌کند. لی آن را در جای مناسب کشت داده و از آن نگهداری می‌کند.

اجرای بازیگران مکمل فیلم را دیدنی کرده است. “یون یو-جونگ” (Youn Yuh-Jung)، “هان یه-ری” (Han Ye-Ri)، “آلن کیم” (Alan Kim) و “ویل پاتون” (Will Patton)، فیلم را دیدنی کرده است. یکی از نامزدهای بهترین فیلم اسکار که چه برنده جایزه شود چه نه قلب‌های ما را ربوده است.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم‌های ترسناک کره‌ای که باید تماشا کنید


1. عشایر – NOMADLAND

یک اثر شاعرانه درباره رؤیایی آمریکایی که یک شاهکار سینمایی است. سومین فیلم یک “ژائو” که بسیار طبیعی به نظر می‌رسد و اصلاً فکر نمی‌کنید مشغول دیدن یک فیلم هستید. این موضوع تخصص ژائو در فیلمسازی را نشان می‌دهد. فیلمی با مفهوم آمریکایی و در سبک مینیمال که با شخصیت پردازی خود جامعه‌ای را نشان می‌دهد که باید بیش از این موردتوجه قرار بگیرد. از سوی دیگر فیلم یک اثر سینمایی قدرتمند است، چون بدون سوز و گدازهای عاطفی توانسته فیلمنامه تاثیرگذارش را به رخ بکشد.

“عشایر” از آن فیلم‌هایی است که نمی‌توان ایرادی از آن گرفت. فیلمبرداری “جاشوا جیمز ریچاردز” (Joshua James Richards)، با الهام از “ترنس مالیک” (Terrence Malik) شگفت انگیز است. اما شاید نقطه قوت مهم آن را اجرای “فرانسیس مک‌دورمند” (Frances McDormand) بدانیم که در نقش اصلی فرن توانسته موضوع اصلی فیلم را نشان دهد.

هر سمفونی، هر لایه متن و تمام لحظات فیلم اجرا را تکمیل کرده و بیننده را با خود همراه می‌کند. فرن خود فیلم است و تمام فیلم در وجود فرن خلاصه می‌شود. فیلم به مشکلات اقتصادی و سیاسی کاری ندارد بلکه با زبان شاعرانه و بی تفاوت خود تاثیرگذار است. مهم‌ترین نامزد بهترین فیلم اسکار 2021 که باید تماشا کنید.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم