بهترین آثار مشابه “معضل اجتماعی” (THE SOCIAL DILEMMA) که باید تماشا کنید

در سال 2020 شاهد مستندهای زیبایی بودیم. از Gunda گرفته تا Boys State و Time، این مستندها عطش بیننده را بیشتر کردند تا با بهبود تکنولوژی در جستجوی آثار بهتر باشد. در این میان “معضل اجتماعی” پس از اکران در فستیوال فیلم ساندنس یکی از بهترین آثار ممکن بود. این فیلم به کارگردانی “جف اورلوسکی” (Jeff Orlowski) و نویسندگی او و “دیویس کومب” (Davis Coombe)، نشان می‌دهد که طراحی شبکه‌های اجتماعی به گونه‌ای است تا با الگوریتم‌های خود بر رفتار و اعمال انسان تأثیر بگذارد. شاید امسال که بیشتر کارها آنلاین شده، تأثیر و اهمیت این فیلم بیشتر خودش را نشان دهد. به همین دلیل است که تصمیم گرفتیم بهترین آثار مشابه “معضل اجتماعی” را به شما معرفی کنیم. سریال‌های اینترنتی، مستند و فیلم شامل این آثار هستند. این شما و این آثاری که جنبه تاریک دنیای اینترنت را نشان می‌دهند. با پروشات همراه باشید.


10. آینه سیاه – BLACK MIRROR – 2011

یک سریال دیدنی که نشان می‌دهد تکنولوژی چگونه ترس‌ها، نگرانی‌ها و مشکلات ما را کنترل کرده و بر ذهن و جسم ما تأثیر دارد. مضامین سریال در پنج فصل آن ادامه داشته و دیدن این تأثیر منفی تکنولوژی بر زندگی‌مان می‌تواند آزاردهنده باشد. بهترین قسمت‌های سریال به تاثیراتی مثل هوش مصنوعی و شبکه‌های اجتماعی در ایجاد آینده پادآرمان شهر می‌پردازد.

قسمت‌هایی که این مضامین را بیشتر نشان می‌دهند عبارتند از: The Entire History of You (فصل 1 قسمت 2)، Nosedive (فصل سه قسمت 1)، و Rachel, Jack, and Ashley too (فصل 5 قسمت 2). در بخشی از قسمت Be Right Back یک بیوه یک ربات اندروید سفارش می‌دهد که درست شبیه همسرش است و براساس پست‌های شبکه‌های اجتماعی او رفتارش را تقلید می‌کند. در قسمت White Christmas درباره وسیله‌ای صحبت می‌شود که با آن دیگران را بلاک می‌کنید تا دیگر درباره شما چیزی نشوند. این نمونه‌های مخوف و دلهره آور از عواقب تکنولوژی هستند که می‌توانند زندگی‌مان را خراب کنند. بنابراین این سریال یکی از بهترین آثار مشابه “معضل اجتماعی” است.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین انیمه های آخرالزمانی که باید تماشا کنید و لذت ببرید


9. پشت منحنی – BEHIND THE CURVE – 2018

مستندی به کارگردانی “دنیل کلارک” (Daniel Clark) درباره افرادی که به گرد بودن زمین و چرخش آن در فضا اعتقاد ندارند. با این حال این فقط یک نظریه است. افرادی پرانرژی و امروزی چنین عقیده‌ای را ابراز می‌کنند. اما در ادامه به سیاست‌هایی پرداخته می‌شود که اخبار کذب را نشر می‌دهند.

دو شخصیت اصلی این مستند “پاتریسیا استیر” و “مارک کی.سارجنت” هستند که به ناسا رفته و شعار “تخت بودن زمین” را سر می‌دهند. آن‌ها ناسا را مسبب این دروغ می‌دانند. این مستند پر از این نقدهای صریح است که انسان را تنها دشمن خود می‌داند. معتقدین به این نظریه شک گرا نیستند، بلکه حقیقت را به کل انکار می‌کنند. حتی اخبار دروغ را نشر داده و تحقیقات علمی را زیرسوال می‌برند.


8. هک بزرگ – THE GREAT HACK – 2019

این مستند، که بیشتر به فیلم‌های ترسناک پادآرمان شهری شباهت دارد، براساس رسوایی کمبریج رخ داد که آبروی کشور را برد. سازندگان آن با استفاده از این رسوایی (و نقش آن در انتخاب ترامپ در سال 2016) می‌خواهند تأثیر تکنولوژی و الگوریتم‌های مختلف در کنار زدن آزادی انسانی و از بین رفتن دموکراسی را نشان دهند.

این مستند نشان می‌دهد که در دوره خفقان تکنولوژی حتی داده‌های شخصی ما هم بر علیه‌مان استفاده می‌شوند. بنابراین رسوایی کمبریج و جزئیات آن و تاثیراتش به خوبی به تصویر کشیده شده است. غول‌های تکنولوژی جهان بدون رعایت مضامین اخلاقی ساختارها و پلتفرم‌های عظیم می‌سازند. همین دسترسی به اطلاعات و عدم کنترل بر آن است که مشکل ساز می‌شود. پرداختن به این موضوعات این مستند را به یکی از بهترین آثار مشابه “معضل اجتماعی” شبیه می‌کند.


7. جامتارا: نوبت به همه خواهد رسید – JAMTARA: SABKA NUMBER AYEGA – 2020

در آغاز سریال گفته می‌شود داستان غیرواقعی بوده اما از اتفاق‌های واقعی الهام می‌گیرد. چون داستان در جامعه زیاد دیده می‌شود. بین سال‌های 2015 تا 2017، پلیس هند در زمینه کلاهبرداری های تلفنی و جرائم سایبری تحقیق می‌کرد. مثلاً در شهر جامتارا پسری 17 ساله برای پول درآوردن فقط به سه چیز نیاز دارد: تلفن همراه، هویت جعلی و کمی فرصت. او به عنوان یک کارمند بانک به مردم سراسر کشور، زنان خانه دار، فروشنده‌ها و روسای بانک زنگ شده و با فریب شماره کارت اعتباری‌شان را می‌گیرد.

بنابراین سریال با وجود بازیگران خوب توانسته حقیقت رایجی را بدون کلیشه شدن نشان بدهد. این سریال به کارگردانی “سومندرا پادی” (Soumendra Padhi) صحنه‌های واقعی کلاهبرداری را به بیننده نشان می‌دهد تا بگوید هیچکس در امان نیست. بنابراین از دید داستانی تخیلی حقیقتی تلخ نشان داده می‌شود.

همچنین بخوانید: 5 سریال جذاب و دیدنی شبیه سریال آقای ربات (Mr. Robot)


6. آقای ربات – MR. ROBOT – 2015

سریالی درباره الیوت (رامی ملک “Rami Malek”)، هکری که به همراه یک گروه هک می‌خواهد یک شرکت بین المللی را به خاک سیاه بنشاند. گرچه شاید فضای سریال غیرواقعی باشد اما نویسنده آن معتقد است تمام آن‌ها می‌تواند در حقیقت رخ دهد. چون هکرها با همین ابزاری که ما استفاده می‌کنیم به کدهای مخفی دست یافته و از آن سواستفاده می‌کنند.

سازندگان سریال معتقدند بودند آثار دیگر مفهوم هک کردن را مسخره به تصویر کشیده‌اند. آن‌ها یا با این مفهوم آشنا نبودند یا اینکه نمی‌دانستند آن را چطور نشان دهند. تمام تکنیک‌های هک این سریال براساس واقعیت هستند. بنابراین اگر یک شیوه هک عملی نبود اصلاً توی سریال نمی‌آمد. پس اگر به دنبال آثار مشابه “معضل اجتماعی” هستید این سریال را ببینید.


5. متنفر – THE HATER – 2020

سیکوئل فیلم “اتاق خودکشی” (The Suicide Room) به کارگردانی “یان کومسا” (Jan Komasa) اهل لهستان. برای دیدن این فیلم حتماً نباید فیلم قبل را دیده باشید. چون داستانشان به هم ربط ندارد، بلکه از لحاظ مضامین مشترک هستند. “اتاق خوکشی” درباره نوجوانی بود که فیلم بوسیدن یک پسر دیگر توسط او وایرال شد. با این حال “متنفر” داستان پیچیده‌تری داشته و از یک نوجوان متهم به فریب به ترور منجر می‌شود.

این فیلم تاریک یادآور عصر تاریک تکنولوژی و اخبار دروغ است. قهرمان فیلم شخصیتی منزوی است که درباره یک ورزشکار اخبار و داستان‌های دروغ می‌سازد تا چهره او را خراب کند. بعد با شبکه‌های اجتماعی چهره یک سیاستمدار لیبرال را خراب می‌کند. قسمت ترسناک ماجرا اینجاست که او در سکوت و فقط از پشت یک صفحه کامپیوتر این کارها را می‌کند. داستان ترسناک و سیاهی از زمانه ما که دروغ سریع‌تر از حقیقت منتشر می‌شود.


4. بزرگ‌ترین مهمانی که هرگز اتفاق نیفتاده است – FYRE – 2019

همکاری مشترک میان “جا رول” (Ja Rule) و “بیلی مک فارلند” (Billy McFarland) درباره فستیوالی که به اشتباه در صدر خبرها قرار گرفت. یک فستیوال دو هفته‌ای موسیقی در یک جزیره خصوصی با “400 سرگرم کننده نظیر کمدین، مدل، بازیگر و اینفلونسر”، قرار بود 10،000 نفر را سرگرم کند. اما همه چیز دروغ بود. جزئیات آن ترسناک است و همه چیز با کابوس شباهت دارد.

این مستند دیدنی پشت صحنه‌های یک مهمانی را نشان می‌دهد که هرگز اتفاق نیفتاد. هزاران نفر با پرداخت هزاران دلار به جزایر کاراییب می‌روند و با یک فاجعه روبرو می‌شوند. با رسیدن به آنجا به جای هتل با چادر مواجه شدند و پس از ساعت‌ها گرسنگی با ساندویچ پنیر از آنها پذیرایی شد. حتی هیچ مأمور امنیتی هم در کار نبود و همه به حال خودشان رها بودند. نبود برق و امنیت باعث شده بود همه از هم دزدی کنند.

همچنین بخوانید: 10 سریال جذاب و دیدنی با موضوع سیاست که باید تماشا کنید


3. اسنودن – SNOWDEN – 2016

فیلمی از “الیور استون” (Joseph Gordon) با حضور “جورف گوردون لویت” (Joseph Gordon Levitt) در نقش ادوارد اسنودن، مأمور سابق سیاه و سرویس مخفی، که اخبار سری را فاش کرده و درباره نقش آمریکا در نظارت و جاسوسی افشاگرایی می‌کند. اجرای خوب “گوردون لویت” باعث درخشش این فیلم شد. گرچه این فیلم به تأثیر مخرب تکنولوژی و مشکلات سایبری نپرداخته اما هنوز سختی‌های زندگی در عصر دیجیتال را نشان می‌دهد. در دنیایی که داده‌های ما به ضررمان عمل می‌کنند، و دولت‌ها هم در این کار دست دارند، باید از چه کسی کمک گرفت؟ یکی از بهترین آثار مشابه “معضل اجتماعی” که باید تماشا کنید.


2. جستجو – SEARCHING – 2018

این فیلم از “آنیش چاگانتی” (Aneesh Chaganty) توسط صفحات کامپیوتر روایت می‌شود. دیوید کیم (جان چو “John Cho”) با بررسی حساب‌های اجتماعی دخترش، صحبت با دوستان او و دنبال کردن تمام جزئیات ممکن، سعی دارد دختر گمشده‌اش را پیدا کند. بنابراین در این فیلم تکنولوژی یک شمشیر دولبه است که هم می‌تواند کمکتان کند و هم به ضررتان باشد. فیلمی مخوف با صحنه‌هایی که شما را میخکوب می‌کند.

آنچه که فیلم را متمایز می‌کند نحوه به تصویر کشیدن دنیای دیجیتال است، که شاید عده‌ای از جزئیات آن بی خبر باشند. دیوید با جستجو در شبکه‌های دخترش متوجه می‌شود بین هویت واقعی دختر و آنچه که او می‌دید تفاوت وجود دارد. بنابراین جنبه‌های مختلف و اشتباه حقیقت که تصور می‌کنیم درست است، نشان داده می‌شود.


1. رویاهای الکتریکی – ELECTRIC DREAMS – 2017

سریالی براساس داستان‌های کوتاه “فیلیپ کیندرد دیک” که باعث می‌شود حقیقت خودتان را هم زیرسوال ببرید. به همین دلیل یکی از بهترین آثار مشابه “معضل اجتماعی” است. اما سریال به عواقب تکنولوژی و ارتباط آن با رفتار انسان نمی‌پردازد، بلکه نشان می‌دهد کاربران این تکنولوژی چطور با محدودیت‌های اخلاقی دست و پنجه نرم می‌کنند.

برایان کرانستون” (Bryan Cranston) در Human Is سربازی است که با بیگانه‌ها مبارزه کرده و سپس هویت خودش را زیرسوال می‌برد. در The Commuter که بهترین قسمت سریال است “تیموتی اسپال” (Timothy Spall) حضور دارد. داستان درباره کارمند یک ایستگاه است که متوجه می‌شود مسافرین به ایستگاهی می‌روند که نباید وجود داشته باشد. این کشف رابطه او با خانواده‌اش را عوض می‌کند.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم و سریال برتر برایان کرانستون


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (2)

بستن فرم

  1. سائل

    اردیبهشت 1, 1400

    اون boy state to time آیا boy state و time نیستند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    پاسخ

    • عباس حسن زاده در پاسخ به سائل

      اردیبهشت 1, 1400

      سلام سائل جان،
      بله درسته اشتباه تایپی بود که اصلاح شد،
      ممنون

      پاسخ