طرز تهیه ماست بستنی

در این مقاله می‌خواهیم طرز تهیه ماست بستنی را در نظر بگیریم. اگر می‌خواهید ماست بستنی درست کنید باید یک مشکل را در نظر بگیرید: ماست اگرچه خامه‌ای به نظر می‌رسد اما حاوی مقداری آب است و چربی چندانی ندارد. زمانی که ماست یخ بزند ذرات آب به بلورهای یخی تبدیل شده و حالت خامه‌ای خود را از دست می‌دهند. همچنین وجود آب باعث می‌شود که ماست خوب یخ نبندد و خوب اسکوپی نشود.

طرز تهیه ماست بستنی

اما این مشکل راه‌حل‌هایی دارد: می‌توانید ماست را در کیسه‌های مخصوص پنیر ریخته و یک شبانه‌روز آویزان کنید تا آب آن خارج شود، سپس آن را با خامه ترکیب کنید تا دوباره حالت کششی خود را به دست آورند. می‌توانید از ماست یونانی استفاده کرده و همین کار را انجام دهید. همچنین با افزودن تخم‌مرغ آن را به بستنی تبدیل کنید. اما در اینجا تصمیم گرفتیم از ماست ساده استفاده کرده و با تکنیک‌های آشپزی آن را به یک دسر خامه‌ای تبدیل کنیم.

طرز تهیه ماست بستنی

استفاده از ماست خالص

برای شروع ماستی را انتخاب کنید که از شیر خالص تهیه شده و پرچرب باشد. شاید دلتان نمی‌خواهد از ماست پرچرب استفاده کنید، اما باید بدانید که ریسک چربی ماست از تخم‌مرغ و خامه بستنی‌های موجود کمتر است.

طرز تهیه ماست بستنی

… و کمی خامه

سپس باید کمی خامه یا سرشیر اضافه کنید تا ماست شما خامه‌ای‌تر و خوشمزه‌تر شود. لطفاً نگران چربی آن نباشید.

… و کمی شکر

برای داشتن یک ماست خامه‌ای وجود شکر الزامی است. زیرا شکر مانع یخ بستن ماست شده و به آن حالت خامه‌ای می‌دهد. همچنین بستنی هرچقدر شیرین‌تر باشد بهتر است، پس اشکالی ندارد اگر کمی شکر هم به آن اضافه کنید. به ازای هر پیمانه ماست، سه‌چهارم فنجان شکر اضافه کنید، البته در صورت تمایل می‌توانید مقدار آن را افزایش دهید. در صورت تمایل می‌توانید از شیرین‌کننده‌هایی مانند عسل، شربت افرا و آگاو هم استفاده کنید. همچنین استفاده از شربت ذرت مانع از یخ بستن ماست می‌شود.

طرز تهیه ماست بستنی

تبدیل ماست به ماست بستنی

ازآنجایی‌که تمام مواد از یخچال خارج شده‌اند پس سرد هستند و می‌توان تمامشان را در بستنی‌ساز ریخته و باهم مخلوط‌ کنید. دستگاه را روشن کرده تا ماست به بستنی تبدیل شود. اگر می‌خواهید سفت‌تر شود آن را در یخچال بگذارید.

بهترین ظرف برای فریز کردن ماست بستنی

بهتر است ماست بستنی را در یک ظرف 20 در 20 بریزید. با این کار نه‌تنها زودتر فریز می‌شود بلکه اسکوپ کردن آن نیز راحت‌تر است. البته باید بدانید که این بستنی حالت خامه‌ای چندانی ندارد و خوب اسکوپ نمی‌شود، به همین دلیل باید اسکوپ های سطحی و بزرگ برداشت. راه‌حل دیگر این است که پیش از سرو کردن ماست بستنی را حدود 20 تا 30 دقیقه روی کانتر بگذارید. با این کار اسکوپ کردن آن آسان‌تر بوده و حالت یخ‌زدگی کمتری دارد. اگر حوصله ندارید منتظر شوید تا کل ظرف در دمای بیرون بماند، ابتدا بستنی را اسکوپ کرده و سپس فریز کنید.

مواد لازم

  • 3 فنجان ماست خالص
  • نصف فنجان خامه سفت
  • سه‌چهارم یا یک فنجان شکر، عسل یا شیرین‌کننده‌های دیگر
  • 1 قاشق غذاخوری شربت ذرت، برای یکدست بودن ماست بستنی (اختیاری)

لوازم

  • کاسه برای مخلوط کردن مواد
  • فنجان و قاشق درجه‌بندی
  • هم زن
  • بستنی‌ساز
  • یک ظرف بزرگ برای فریز کردن بستنی
  • طرز تهیه

طرز تهیه ماست بستنی: مواد را در یخچال بگذارید

1. ظرف بستنی‌ساز را به مدت 24 ساعت در فریزر بگذارید.

طرز تهیه ماست بستنی: شکر را اضافه کنید

طرز تهیه ماست بستنی: استفاده از شکر الک شده

2. تمام مواد را باهم مخلوط کنید. ماست، خامه سفت و شیرین‌کننده را در یک کاسه بریزید. به مدت 1 یا 2 دقیقه هم بزنید تا شیرین‌کننده و خامه سفت خوب باهم مخلوط شوند. اگر از شکر الک شده استفاده می‌کنید مواد کاملاً نرم و یکدست خواهند شد.

طرز تهیه ماست بستنی: مواد را در یخچال بگذارید

3.  در صورت لزوم آن را در یخچال بگذارید. اگر مواد شما گرم شده یا به هر دلیلی می‌خواهید آن را سرد کنید، درب ظرف را گذاشته و در یخچال قرار دهید. اما اگر مواد شما فقط چند دقیقه در دمای اتاق قرار گرفته‌اند، دیگر سرد کردن آن لازم نیست.

طرز تهیه ماست بستنی: مواد را در بستنی ساز بریزید

طرز تهیه ماست بستنی: بستنی ساز را روشن کنید

4. مواد را در بستنی‌ساز بریزید. مواد بستنی را در بستنی‌ساز ریخته و دستگاه را به مدت 17 تا 20 دقیقه روشن کنید تا ماست سفت شده و حالت میلک شیک را به خود بگیرد.

طرز تهیه ماست بستنی: مواد را با کاغذ بپوشانید

طرز تهیه ماست بستنی: مواد را در یخچال بگذارید

5. آن را در ظرف فریزکردن قرار دهید. سطح بستنی را صاف کرده و روی بستنی یک ورق کاغذ مخصوص آشپزی قرار دهید تا سطح آن یخ نبندد.

طرز تهیه ماست بستنی: ماست بستنی باید سفت شود

6. آن را به مدت 6 ساعت یا یک شبانه‌روز در فریزر بگذارید.

7. ماست بستنی را سرو کنید. پیش از سرو کردن، ماست بستنی را به مدت 20 تا 30 دقیقه روی کانتر قرار دهید تا راحت اسکوپ شود. اسکوپ های بزرگ و سطحی برداشته و سپس سرو کنید.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم