10 اثر برتر سال‌های 2000؛ هر سال یک فیلم

دهه 2000 میلادی به‌عنوان درخشان‌ترین دهه برای فیلم‌سازی شناخته نمی‌شود؛ فیلم‌هایی که در ابتدای این دهه ساخته شدند اغلب کلیشه‌ای بودند و مخاطبان را آن چنان که باید جذب نکردند. اما این مسئله آنقدرها هم طول نکشید و در این دهه می‌توان آثار درخشانی را پیدا کرد که اکنون برای سینمادوستان به آثاری کلاسیک و دوست‌داشتنی تبدیل شده اند.

با نگاهی به سال‌های دهه 2000 به صورت جداگانه، علاقه‌مندان به سینما می‌توانند فیلم‌های شگفت‌انگیزی را پیدا کنند که همچنان دیدنی بوده و حتی می‌توان آنها را چندین‌بار هم تماشا کرد.

در لیست زیر با درنظر گرفتن ژانرهای مختلف سینمایی و همچنین ساختارهای فیلم‌های ساخته‌شده در دهه 2000 میلادی، لیستی از ده فیلم برتر این دهه که هرکدام مختص یک سال هستند را برایتان آماده کرده‌ایم؛ با پروشات همراه باشید.


10. 2000: یادگاری – Memento

اگر به دنبال یک فیلم روانشناختی پیچیده و پر از پیچ و تاب‌های گیج‌کننده هستید، پس فیلمی جز این یادگاری نمی‌تواند شما را راضی کند. انتخاب فیلمی از سال 2000 کار سختی است، اما این شاهکار کریستوفر نولان که یکی از بهترین و هوشمندانه‌ترین آثار نئو-نوآر سینمایی است می‌تواند انتخاب تاثیرگذاری برای سینمادوستان باشد.

همچنین بخوانید: معرفی ۱۶ فیلم جذاب و دیدنی شبیه فیلم “یادگاری” (Memento) که باید تماشا کنید


9. 2001: شرک – Shrek

شاید انتظار داشتید در این لیست با فیلم‌های تریلر، درام و داستان‌هایی جدی و پیچیده روبرو شوید، اما نمی‌توان از انیمیشن شرک چشم‌پوشی کرد. بدون‌شک این انیمیشن یکی از بهترین انیمیشن‌های ساخته‌شده در دهه 2000 میلادی است که حتی دنباله‌ی آن از نظر کیفیت یکی از رقیبان نسخه اصلی‌اش به حساب می‌آمد.

این انیمیشن نه تنها شوخی‌های کودکانه و لذت‌بخشی را ارائه داد بلکه با شخصیت‌های دوست داشتنی، خط داستانی هوشمندانه و موسیقی متن شنیدنی خود به یکی از بهترین آثار انیمیشن تاریخ سینما بدل شد.

همچنین بخوانید: معرفی فیلم‌های اقتباسی از کتاب‌های مصور براساس امتیاز راتن تومیتوز


8. 2002: پیانیست – The Pianist

فیلم پیانیست یکی از موفق‌ترین فیلم‌های دهه 2000 بود که توانست چندین جایزه اسکار را به‌دست بیاورد. فیلمی که براساس داستانی واقعی از خاطرات یک نوازنده پیانو در دوران جنگ جهانی دوم و کشتار یهودیان به دست نازیان ساخته شد و روایتی ناراحت‌کننده و عمیق را از این دوران به‌تصویر کشید.

همچنین بخوانید: ۱۲ فیلم برتر درباره نازی ها در تاریخ سینما


7. 2003: بیل را بکش – Kill Bill: Vol. ۱

شاید این فیلم بهترین اثر تارانتینو تلقی نشود، اما خیلی خوب توانسته استعداد این کارگردان در فیلمسازی را نشان دهد. این حقیقت که قسمت اول فیلم بیل را بکش بدون درنظر گرفتن دیگر آثار تارانتینو، بهترین فیلم سال 2003 به حساب می‌آید، تقدیر چشمگیری برای این کارگردان تلقی می‌شود.

همچنین بخوانید: معرفی ۱۴ فیلم جذاب و دیدنی شبیه “بیل را بکش” (Kill Bill)


6. 2004: شان می‌میرد – Shaun Of The Dead

فیلم شان می‌میرد تاکنون لقب‌های زیادی را به خود اختصاص داده‌است؛ برخی این فیلم را بهترین فیلم کمدی با ژانر زامبی می‌دانند و برخی معتقدند این فیلم برترین اثر ساخته‌شده توسط ادگار رایت می‌باشد. درهرحال فیلم شان می‌میرد یک کمدی دوست‌داشتنی است که برای زمان خودش فیلمی متفاوت تلقی می‌شده و هنوز هم مخاطبان زیادی را جذب خود می‌کند.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین فیلم‌های غافلگیرکننده تاریخ سینما که باید تماشا کنید


5. 2005: بتمن آغاز می‌کند – Batman Begins

فیلم بتمن آغاز می‌کند دومین فیلم کریستوفر نولان است که در این لیست قرار می‌گیرد. این فیلم که اولین قسمت از سه‌گانه‌ی این کارگردان می‌باشد، نه تنها به ژانر ابرقهرمانی و شخصیت بتمن جان تازه‌ای بخشید، بلکه ایده‌ی فیلم‌های ابرقهرمانی را به دیدگاه عموم تماچیان برگرداند. نولان فقط یک فیلم ابرقهرمانی که موردتوجه مخاطبان زیادی قرار بگیرد نساخت، بلکه فیلمی ساخت که به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های کلاسیک درنظر گرفته می‌شود.

همچنین بخوانید: رده‌بندی فیلم‌های کریستوفر نولان؛ کارگردان برجسته سینمای هالیوود


4. 2006: بورات – Borat

قاعدتا فیلم بورات طبق استانداردهای فیلمسازی نمایشی تکنیکال محسوب نمی‌شود، اما به‌عنوان یک اثر کمدی، این فیلم دقیقا همان کاری را کرد که باید می‌کرد؛ که آن هم چیزی نبود به جز خنداندن مخاطبان. شخصیت ساشا بارون کوهن در این فیلم یکی از بهترین کارکترهایی است که این بازیگر تاکنون نقش‌آفرینی کرده‌است. ارزش طنز این فیلم زمانی بیشتر می‌شود که متوجه می‌شوید صحنه‌های آغازین فیلم کاملا واقعی بوده‌اند و افراد درگیر ماجرا از اینکه چه‌چیزی درحال رخ دادن بوده‌ایت هیچ اطلاعی نداشته‌اند.

همچنین بخوانید: ۷ فیلم جذاب و دیدنی شبیه فیلم “بورات” (Borat) که باید تماشا کنید


3. 2007: جایی برای پیرمردها نیست – No Country For Old Men

قدرت کارگردانی برادران کوهن در سال 2007 و با فیلم جایی برای پیرمردها نیست بار دیگر به سینما ثابت شد. این فیلم در همه‌ی بخش‌هایش خوب عمل کرد؛ از اصلی‌ترین خط داستانی هیجان انگیزش گرفته تا معانی پنهان و عمیقی که در کلمه به کلمه‌ی دیالوگ‌هایش به‌کار رفته شده‌بود. برادران کوئن برای ساخت این فیلم تصمیمات بسیار مهمی گرفتند که این امر احتمالا تاثیر به‌سزایی در اخذ جوایز اسکار زیادی برای این فیلم داشته‌است.

همچنین بخوانید: ۱۰ فیلم جذاب و دیدنی شبیه فیلم “جایی برای پیرمردها نیست” (No Country for Old Men) که باید تماشا کنید


2. 2008: شوالیه تاریکی – The Dark Knight

سومین و آخرین اثر کریستوفر نولان در این لیست فیلم شوالیه تاریکی است که درواقع دنباله‌ای برای فیلم بتمن آغاز می‌کند می‌باشد. منتقدان و مخاطبانی که با دنیایی که این کارگردان در فیلم بتمن آغاز می‌کند تحت تاثیر قرار گرفته‌بودند، با چیزی که او در فیلم شوالیه تاریکی به آن دست پیدا کرد حیرت‌زده شدند. این فیلم شاید قابل‌توجه‌ترین اجرای هیث لجر باشد که به‌عنوان آخرین اجرای این بازیگر نیز شناخته‌می‌شود؛ اجرایی که برای همیشه یکی از بهترین ورژن‌های شخصیت جوکر هم است.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین اجراهای “هیث لجر” (Heath Ledger) به جز نقش جوکر


1. 2009: حرامزاده‌های لعنتی – Inglourious Basterds

یکی دیگر از آثار کوئنتین تارانتینو در دهه 2000 که حسن ختامی برای این لیست است؛ شاهکاری از این کارگردان که دیگر آثار سینمایی باید با آن مقایسه شوند. این فیلم با یک تیم بازیگری قوی که شامل خیره‌کننده‌ترین اجرای کریستوف والتز در کارنامه این بازیگر می‌شود، داستانی را تحویلمان داد که همه‌چیز آن در بالاترین سطح قرار دارد و یک اثر تمام و کمال تلقی می‌شود.

همچنین بخوانید: رده‌بندی فیلم‌های کوئنتین تارانتینو؛ از بدترین تا بهترین


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. صادق

    اردیبهشت 10, 1400

    فقط شرک😂

    پاسخ