معرفی 20 فیلم درباره سفر که باید آنها را تماشا کنید و لذت ببرید

فیلم‌های مربوط به سفر به شما اجازه می‌دهند تا از چهاردیواری خانه‌تان بیرون زده و جهان را ببینید. با این فیلم‌ها می‌توانید محدودیت‌ها را کنار بزنید. با کمک این فیلم‌ها می‌توانید با دیدگاه‌ها، فرهنگ‌ها و مناظر مختلف جهان آشنا شوید. در اینجا می‌خواهیم 20 فیلم درباره سفر را به شما معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.


20. بخور عبادت کن عشق بورز – EAT PRAY LOVE – 2010

خودباوری از طریق سفرها در سال‌های اخیر کلیشه شده است و این فیلم هم آن را نشان می‌دهد. فیلمی با پیامی آشنا که نشان می‌دهد برای فرار از زندگی روزمره باید سفر کنید. الیزاب گیلبرت زنی است که زندگی تکراری خود را زیرسوال می‌برد. بنابراین در جستجوی معنا و هدف زندگی خود در سراسر جهان سفر می‌کند. بنابراین با چشیدن غذاهای ایتالیایی به رهایی می‌رسد. هند حقایق را در اختیار او می‌گذارد. او در بالی یاد می‌گیرد دردهایش را التیام ببخشد و قدر لحظات مهم زندگی‌اش را بداند. این فیلم هیجان و لذت آشنایی با فرهنگ‌های مختلف را در اختیارتان می‌گذارد و شما را ترغیب می‌کند تا از نقطه امن خود خارج شوید.

همچنین بخوانید: رتبه‌بندی بهترین صحنه‌های اعتراف به عشق در فیلم‌های معروف عاشقانه


19. راه‌های فرعی – SIDEWAYS – 2004

یک درام کمدی درباره سفر دو دوست به نام‌های جک و مایلز که پیش از عروسی جک به روستاهای کالیفرنیا می‌روند. دوستی میان این دو لحظات خوشی را به ارمغان می‌آورد. این فیلم فارغ از کمدی بودن فیلمی درباره ارتباط و پیوندهای عاطفی است که گاهی اوقات شکسته می‌شود. فضای عاشقانه فیلم عناصری را نشان می‌دهد که باعث می‌شود یک انسان در این دنیای فریبنده به تکاپو بیفتد. این محیط روستایی تمایل به صمیمیت و نمایش درد و حقیقت درونی را نشان می‌دهد. با این فیلم می‌توانیم پیچیدگی‌های دوستی و تأثیر روابط دوستانی در نجات یا زوال خود را درک کنیم.


18. گمشده در ترجمه –  LOST IN TRANSLATION – 2003

یک فیلم درباره سفر که با وجود محیط‌های متضاد و متفاوت دیدگاه‌ها و حقایق مختلف را نشان می‌دهد. “اسکارلت جوهانسون” (Scarlett Johansson) در نقش شارلوت و “بیل مری” (Billy Murray) در نقش باب، دو شخصیت متضاد با یک نقطه مشترک هستند: هردویشان در زندگی گم شده و به دنبال هدف یا مسیری صحیح هستند. فیلم در توکیو جریان دارد و شوک فرهنگی به همراه بلد نبودن زبان مردم شخصیت‌ها را از درون و بیرون گم گشته می‌کند.

ریتم تند فضای توکیو در برابر انزوا و سکوت هتلی که شارلوت و باب در آن اقامت دارند، نشان دهنده شرایط و افکار و انتخاب‌های آنهاست. ارتباط درونی آنها با هم نشان می‌دهد در آن جهان غریبه یکدیگر را آشنا یافته‌اند و می‌خواهد هیجان را تجربه کنند. رابطه آنها هرگز تعریف نمی‌شود و بهتر است بر رشد شخصیتی و دنیای درونی آنها تمرکز کنیم، به همین دلیل است که در پایان فیلم راهشان جدا می‌شود.


17. راه بازگشت – THE WAY BACK – 2010

یک فیلم درباره سفر و اثر حماسی که ترومای جنگ و قربانی‌ها را نشانمان می‌دهد. داستان در طی جنگ جهانی دوم رخ می‌دهد که گروهی از زندانی‌ها از زندان‌های شوروی فرار می‌کنند تا به آزادی برسند. نومیدی و اراده گروه به اندازه‌ای است که برای رسیدن به آزادی جانشان را به خطر می‌اندازند. آن‌ها با زمستان سخت سیبری کنار آمده و از صحرای گوبی می‌گذرند. هر شخصیت داستانی دارد که کشمکش هی درونی آنها و فساد دنیای اطرافشان را نشان می‌دهد. با این حال همین درد و رنج است که باعث می‌شود برای زندگی خود و آرزوهایشان مبارزه کنند.


16. رد پاها – TRACKS – 2013

داستانی واقعی درباره استقلال زنان و اراده آنها در شرایط سخت. شخصیت زن داستان “رابین دیویدسن” خاطرات سفر نه ساله خود در صحرای استرالیا را نوشته و فیلم از آن اقتباس می‌شود. او آنقدر از شرایط زندگی فعلی‌اش ناراحت است که تصمیم می‌گیرد به تنهایی سفر کند.

با رفتن رابین به بیابان تضاد و ارتباط میان طبیعت و تمدن را می‌بینیم. این تضاد در چهره عکاس نشنال جئوگرافیک نشان داده می‌شود. چون رابین برای تهیه مخارج عکس‌ها را به او می‌دهد. این ارتباط با دنیای متمدن ناخواسته و اجباری است. فیلم به ارتباط‌های انسانی هم می‌پردازد. دارایی‌های رابین ساعت و رادیو هستند. آیا انسان می‌تواند ارتباط‌های انسانی را به کل رها کند؟ این فیلم زیبایی جهان طبیعی و اتکای عاطفی بر حیوانات را نشان می‌دهد. در پایان فیلم رابین برهنه را می‌بینیم که نشانه خو گرفتن او با انسانیت خودش است.


15. زندگی خصوصی والتر میتی – SECRET LIFE OF WALTER MITTY – 2013

بسیاری از ما دوست داریم با سفر کردن ماجراجویی‌های جدید داشته باشید. متاسفانه فقط به آن فکر می‌کنیم. اما این کمدی به روزمرگی‌های والتر میتی می‌پردازد. مردی که در مجله کار می‌کند و با این که عاشق ماجراجویی است اما فقط درباره آن خیالپردازی می‌کند. تعهد کاری او باعث می‌شود در سفری سرنوشت ساز به اسکاندینوی واقعیت و تخیل یکی شوند. مناظر زیبای آنجا به والتر اجازه می‌دهد تا ماجراجویی‌های سورئال که همیشه درباره‌اش رؤیاپردازی می‌کرد را تجربه کند. فضای اطراف با تخیل او همراه بوده و با روتین زندگی‌اش در تضاد است. ماجراجویی‌هایی که همیشه رویایش را در سر داشت حالا در مقابل اوست. این بار والتر آنها را تجربه کرده و از زندگی‌اش لذت می‌برد. این فیلم یکی از بهترین فیلم‌ها درباره سفر است.

همچنین بخوانید: 23 فیلم برتر درباره جاده و سفر که می‌توانید در تابستان تماشا کنید


14. دارجلینگ محدود – THE DARJEELING LIMITED – 2007

یک فیلم درباره سفر به کارگردانی “وس اندرسن” (Wes Anderson) که طنز را به زندگی وارد می‌کند. داستان درباره خانوادهای متشکل از سه برادر است که در جستجوی مادرشان به هند می‌روند. سبک خاص اندرسن و رنگ‌ها فرهنگ متفاوت هند را به تصویر می‌کشند.

ایده سفر به هند به عنوان یک سفر معنوی طنز فیلم است چون این سفر را برادر بزرگ پیشنهاد داده که کنترل گر است. برادرها خود را با فرهنگ خو می‌دهند، کاری که هم پوچ است و هم خنده دار. سرانجام از طریق ماجراهای جالب به سبک زندگی هندی عادت می‌کنند و معنای سفرشان عوض می‌شود. سرانجام با نگاهش به گذشته ارزش رابطه‌شان را بیشتر دانسته و چمدان‌هایشان را دور می‌اندازند.


13. بهترین هتل عجیب مریگولد – THE BEST EXOTIC MARIGOLD HOTEL – 2011

وقتی به یک فیلم درباره سفر فکر می‌کنیم معمولاً شخصیت‌های رها و آدم‌هایی که در میانه زندگی گیر افتاده‌اند، به ذهنمان می‌رسند. بنابراین این فیلم با تمرکز بر یک عده بازنشسته که می‌خواهد روزهای آخر عمرشان را در جای خوبی بگذرانند، ایده جالبی را نشانمان می‌دهد.

این فیلم بازیگران خوبی دارد و هر کدام از شخصیت‌ها طنز خود را به فیلم می‌آورند. این گروه با ورود به هند با تفاوت‌های فرهنگی و فضی شلوغ اطرافشان مواجه می‌شوند. با این حال هرچقدر ذهن خود را آماده‌تر می‌کنند رنگ‌ها و حیات بیشتری را دیده و از زندگی اطرافشان بیشتر لذت می‌برند. این فیلم نشان می‌دهد ماجراجویی و عشق به سنین پایین اختصاص ندارد. سانی، مدیر خانه سالمنادن به آن‌ها می‌گوید با عزم و اراده می‌تواند در هر سنی به هدف‌ها دست یافت.


12. پیش از طلوع  – BEFORE SUNRISE – 1995

یک فیلم درباره سفر و همچنین فیلمی عاشقانه که برای تاثیرگذاری به صحنه‌های ملودرام روی نمی‌آورد. بلکه لحظات و گفتگوهای واقعی را به تصویر می‌کشد تا بیننده را تحت تأثیر قرار دهد.

یک مرد آمریکایی به نام جس و یک زن فرانسوی به نام سلین تصمیم می‌گیرند 24 ساعت قبل از جدایی‌شان در وین گشت و گذار کنند. آن‌ها در 10 دقیقه اول درباره مرگ و کودکی حرف می‌زنند. این صحبت‌ها نشان دهنده این است که گفتگویی روان و گرم بین آن دو پدید آمده است. با گذشت ساعت‌ها گفتگویشان رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفته و حتی پیوندی عاطفی هم ایجاد می‌شود. چنین ارتباطی شاعرانه بوده و تماشای رشد و خلق یک رابطه انسانی هم کاملاً دیدنی است.


11. میس سان‌شاین کوچولو – LITTLE MISS SUNSHINE – 2006

داستانی درباره دختر کوچکی به نام اولیو که با وجود مشکلات خانواده می‌تواند با معصومیت و مثبت گرایی خود آرامش را به خانه‌شان بیاورد. دلچسبی و دوست داشتنی بودن این شخصیت خانواده‌اش را مجاب می‌کند تا برای یک مراسم زیبایی او را به آن طرف کشور ببرند. رفتار مؤدبانه و استاندارد این خانواده در جامعه در مقابل رفتارهای بدبینانه و صراحت واقعی‌شان تضاد جالبی ایجاد می‌کند.

فیلم برخلاف شخصیت اولیو از طریق لحظات دردناک به مشکلاتی نظیر خودکشی، مرگ و افسردگی می‌پردازد. با این حال تضاد عناصر کمدی و طنز تلخ هم از سیاه یا سفید شدن فیلم پیشگیری می‌کند. پرآشوب بودن این سفر نشانه آشوب درونی خانواده است که برای کنار گذاشتن عادت‌های بد و گذشته‌شان شرایط سختی را تحمل می‌کنند. تردیدهای اولیو با وجود زیبایی‌اش هم نشان می‌دهد یک دختر همیشه باید از زیبایی خود مطمئن شود. به علاوه ما باید با خودمان مهربان باشیم.


10. ویکی کریستینا بارسلونا – VICKY CRISTINA BARCELONA – 2008

یک فیلم درباره سفر به کارگردانی “وودی آلن” (Woody Allen) که عشق و شوق و احساسات مشابه را نشان می‌دهد. ویکی و کریستینا دو دوست هستند که برای تابستان به بارسلونا سفر می‌کنند. این دو شخصیت‌های متضاد دارند. ویکی عاشق ثبات است و کریستینا هیجان را دوست دارد. آن‌ها در آنجا آنتونیوی هنرمند و همسر سابقش ماریا را می‌بینند.

فضای شاعرانه کاتالان تا موسیقی و اجراها و پارک‌ها و مراکز آنتیک و قدیمی این فیلم را دیدنی می‌کنند. بنابراین تابستانی رویامانند ایجاد می‌شود که هرکدام از شخصیت‌ها خود واقعی و تمایلشان برای تجربه‌های جدید را نشان می‌دهند.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم درباره سفر در زمان که قبل از فیلم Tenet از کریستوفر نولان باید ببینید


9. کاروان – KARWAAN – 2018

این فیلم دیدگاه خاصی از سفر را نشان داده و سنت را در مقابل مدرنیته قرار می‌دهد. این دو عنصر در دو شخصیت اصلی، دالکوئر و میتیلا نمایان می‌شود که در سفر جاده عرفان خان در هند همراهی‌اش می‌کنند. در ابتدا هدف سفر جمع آوری جسد پدر عرفان به ازای جسد مادر بزرگ میتیلا است که داستان را پیچیده می‌کند. با این حال فراتر از آن با مشکلات دروی عرفان روبرو هستیم که می‌خواهد از خود واقعی‌اش بگریزد. در این فیلم لنزهای مختلف سبک زندگی، زبان و رفتارهای متفاوت را نشان می‌دهند.

این تفاوت‌ها ذهنیت درحال تغییر عرفان را نشان می‌دهد که همراهانش باعث  شده‌اند ارزش‌های سنتی را کنار گذاشته، ذهنش را باز کرده و خودش را از محدودیت‌ها رها کند. این سفر در کنار مرگ پدر عرفان را از گذشته‌اش رها می‌کند تا آرزوهای خود را دنبال نماید.


8. و مادرت نیز همین‌طور –  Y TU MAMA TAMBIEN – 2001

این فیلم درباره سفر از “آلفونسو کوارون” (Alfonso Cuaron) یک فیلم معمولی نیست. پیام‌های پنهان و روایت‌های موازی از راوی در سکوت تاثیرشان را به جا می‌گذارند. دو شخصیت اصلی فیلم یعنی تنوک و خولیو که از پیشینه‌های اقتصادی متفاوت آمده‌اند، تضاد طبقاتی را نشان می‌دهند. آن‌ها به همراه زنی بزرگ‌تر به نام لوئیزا که می‌خواهد یک ساحل بهشتی پیدا کند، در سراسر مکزیک سفر می‌کنند.

دو مرد با رفتارهای بی بند و بار خود در مصرف الکل و رابطه جنسی زیاده روی می‌کنند که نشان دهنده ساده لوحی و خامی آنهاست. رابطه آنها با لوئیزا هم نیاز زن برای کنترل و تحسین را نشان می‌دهد که حاکی از تنهایی اوست. با پیچیده‌تر شدن رابطه آنها پسرها متوجه می‌شوند روابطشان عواقبی دارد که می‌تواند دردساز باشد. بنابراین مضمون اصلی فیلم می‌تواند پنهان کردن حقایق باشد. خولیو و تنوک پیشینه و تمایلات پنهان خود را نشان نمی‌دهند. لوئیزا هم راز مهم خود را پنهان می‌کند. از جامعه‌ای با تضاد طبقاتی فقر پنهان می‌شود. این فیلم پیام‌های مهم و جالبی دارد.


7. وحشی – WILD – 2014

این فیلم درباره سفر برخلاف فیلم‌های دیگر لیست به آزادی یا مثبت گرایی ربطی ندارد، بلکه احساسات و شرایط سفر 1100 مایلی شریل را نشان می‌دهد. صحنه آغازین فیلم سختی‌های چنین کار و استقامت بالای شریل را نشان می‌دهد.

این فیلم نشان می‌دهد که شریل به خاطر شرایط خود چگونه از شر همه چیز فرار می‌کند. فلش بک‌ها گذشته او را نشان داده و در تنهایی خود سعی می‌کند با این زخم‌های دردناک کنار بیاید. این سفر با وجود سختی‌هایش به او هدفی می‌دهد تا به خاطر آن مبارزه کند، به خودش ارزش بدهد و در زندگی‌اش به جلو برود. او با تنهایی در طبیعت گذشته را رها کرده و به همان آدمی که دوست دارد تبدیل می‌شود.


6. زندگی روز به روزه – ZINDAGI NA MILEGI DOBARA – 2011

فیلمی با ژانر ترکیبی درام، عاشقانه، ماجراجویانه و حتی موزیکال. کبیر، آرجون و عمران سه دوست قدیمی هستند که تصمیم می‌گیرند به مناسبت مهمانی مجردی کبیر به اسپانیا بروند. در این فیلم از خیابان‌های هنری بارسلونا تا آب‌های تاریک کاستا براوا، زیبایی فرهنگ اسپانیا چنان بر آنها تایر می‌گذارد که باعث می‌شود بیشتر به استقبال زندگی بروند.

این فیلم هربار بر روی یکی از شخصیت‌ها تمرکز کرده و پیچیدگی‌ها، تمایلات و احساسات شخصیت‌ها را نشان می‌دهد. صحنه‌های چتربازی و گاوسواری هم چنان هیجانی ایجاد می‌شود که باعث می‌شود با رها کردن گذشته به سمت آینده پیش بروند. بنابراین این سه تن رشد کرده و مثل “سه تفنگدار” در کنار هم گذشته‌شان را فراموش می‌کنند. با این حال رفتارهای کودکانه و خبیثانه بین دوست‌ها هم لحظات طنز ایجاد می‌کند.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم‌های تاریخ سینما با موضوع سفر که باید تماشا کنید


5. کتاب سبز – GREEN BOOK – 2018

فیلم‌های مربوط به سفر معمولی شخصی بوده و رشد فردی را نشان می‌دهند. اما این فیلم در کنار نمایش سفر درباره نژادپرستی و تبعیض در جامعه غرب حرف می‌زد. موضوعی غم انگیز که متاسفانه هنوز در جامعه وجود دارد. فیلمی برگرفته از داستانی واقعی در سال‌های 1960 آمریکا. تونی مردی آمریکایی ایتالیایی است که راننده یک پیانیست آفریقایی آمریکایی به نام دان شیرلی می‌شود و در تور جنوب کشور همراهی‌اش می‌کند.

این فیلم کلیشه‌های دهه 60 را کنار زده و با تغییر دیدگاه مردی سفیدپوست را نشان می‌دهد که برای یک سیاهپوست کار می‌کند. در این فیلم تبعیض نژادی زیادی بوده و دان در مبارزه با خودش از کلیشه‌های نژادی و فرهنگی فاصله می‌گیرد تا توسط طبقه سفیدپوست بالاتر پذیرفته شود. با اینکه دان سخت تلاش می‌کند اما در هیچ کجا پذیرفته نیست و گویی به جایی تعلق ندارد. با این حال تونی می‌تواند هرکاری که دوست دارد انجام دهد که برتری سفیدپوستان و ناآگاهی او را نشان می‌دهد. صحنه‌ای که پلیس آنها را نگه می‌دارد هم نشان می‌دهد در جامعه مدرن آمریکا چیزی عوض نشده.


4. شیر – LION – 2016

فیلمی براساس داستان‌های واقعی و زندگی سارو بریرلی که در کودکی به اشتباه یتیم شناخته شده و با خانواده جدیدی از هند به استرالیا برده می‌شود. او که زبان تازه را بلد نیست و نمی‌تواند کاری کند، سرانجام به زندگی تازه‌اش در استرالیا خو می‌گیرد.

با گذشت سال‌ها خاطرات زندگی بچگی به سراغش آمده و تصور می‌کند خاطرات و خانواده‌اش در استرالیا از دستش درآمده‌اند. با این که از زندگی فعلی و خانواده‌اش راضی است، اما دوست دارد ریشه‌هایش را در هند پیدا کند. او نه می‌تواند با زندگی در استرالیا عادت کند نه اینکه به گذشته‌اش وصل شود، بنابراین با هویتش دچار مشکل شده. داستانی تاثیرگذار اما امیدبخش که تمایل سارو برای بازگشت به گذشته یافتن خانواده را نشان می‌دهد.


3. شکار انسان‌های سرگردان – HUNT FOR THE WILDERPEOPLE – 2016

فیلمی به نویسندگی و کارگردانی “تایکا وایتیتی” (Taika Waititi) که در نیوزلند ساخته شده و سبک طنز را ارائه می‌دهد. این داستان درباره پسر جوانی است که در روستاهای نیوزلند توسط یک زوج مسن‌تر نگهداری می‌شود. ماجرا از جایی آغاز می‌شود که ریکی به همراه پدرش هکتور در طبیعت نیوزلند موردحمله قرار می‌گیرند.

گرچه فیلم عناصر طنز و خنده دار دارد اما لحن اصلی آن جدی است. ریکی با رفتار طغیانگر خود نیاز برای ثبات و تعلق را پنهان می‌کند، درحالی که شخصیت سرسخت هکتور هم جنبه آرام‌تر او را پنهان می‌کند. با وجود پیچیدگی‌های شخصیتی آن دو ارتباطشان در طبیعت بکر نیوزلند پیش می‌رود. از ماجراهای هیجان انگیز توی جنگل تا صحنه‌های طز، می‌بینیم که این دو شخصیت چگونه در طبیعت بکر به یکدیگر کمک می‌کنند.


2. خاطرات موتورسیکلت – THE MOTORCYCLE DIARIES – 2004

فیلمی براساس کتاب خاطراتی به همین نام درباره شخصیت انقلابی نکزیک، چه گوارا، که در ابتدا یک دانشجوی پزشکی به نام ارنستو بود. او به همراه دوستش آلبرتو با موتور در سراسر آمریکای جنوبی سفر می‌کنند و سپس زندگی خود را برای مطالعه و کار اختصاص می‌دهند.

در ابتدا سفر آنها در شهرهای کوچک و مناظر زیبا را می‌بینیم. لحظه‌های دوستانه، عاشقانه‌های در دم و مشارکت در مراسم سنتی آنها را سرگرم نگه می‌دارد. با این حال با معنی دار شدن تجربه و ارتباطشان، تصمیم می‌گیرند تغییری مهم ایجاد کنند. توجه آنها به مشکلات زندگی افراد و چالش‌های آنان نگرششان را عوض می‌کند. شکاف‌های طبقاتی بیشتر و بیشتر شده و جوامع را بیمار می‌کند. مشکلات اقتصادی و فقر شدید ذهن چه گوارا را درگیر می‌کند، و در فیلم شاهد معصومیت و سادگی آغازین این شخصیت انقلابی هستیم.


1. به‌سوی طبیعت وحشی – INTO THE WILD – 2007

فیلمی برگرفته از یک داستان واقعی براساس سفر کریس مک کندلس که زندگی خود را رها کرده و به آلاسکا سفر می‌کند تا به آزادی مطلق برسد. او می‌داند که دارایی مادی و مشاغل چشمگیر عامل خوشبختی نیست.او انتظارات جامعه را کنار زده و می‌تواند تنها با رد کردن این استانداردها و هنجارهای اجتماعی است که می‌تواند به سعادت واقعی برسد. او طبیعت را انتخاب می‌کند تا خود را از جامعه فاسد نشان دهد و از نظر روانی و جسمی به آرامش برسد.

گرچه می‌خواهد خود را از جامعه جدا کند اما در مسیر افرادی را می‌بیند که درس‌های خوبی به او می‌آموزند و نشان می‌دهند ارتباط‌های انسانی گاهی لازم و معنادار هستند. بوجود لذت کریس از این روابط، تلاش او برای خو گرفتن با طبیعت و آزادی از محدودیت‌ها بی قید و شرط هستند. این فیلم درباره سفر اثری قدرتمند است که سعادت واقعی را نشان می‌دهد تا با رهایی از محدودیت‌های جامعه خود را آزاد کنیم.

همچنین بخوانید: 10 فیلم جذاب و دیدنی که شما را مشتاق سفر به فضا می‌کنند


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم