معرفی بهترین فیلم‌های غافلگیرکننده تاریخ سینما که باید تماشا کنید

فیلم‌های غافلگیرکننده فیلم‌هایی هستند که در نیمه دوم داستان همه چیز دگرگون می‌شود و دیگر نمی‌توانید از داستان دل بکنید. چون نمی‌دانید داستان شما را به کجا خواهد برد. کشته شدن شخصیت اصلی در میانه داستان، تغییر فضای فیلم، یا تغییر ژانر از جمله موارد غافلگیرکننده هستند. در اینجا بهترین فیلم‌های غافلگیرکننده تاریخ سینما را به شما معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.


10. آفتاب – SUNSHINE – 2007

فیلمی با حضور “کیلین مورفی” (Cillian Murphy)، “کریس ایوانز” (Chris Evans) و “رز بیرن” (Rose Byrne) و به کارگردانی “دنی بویل” (DANNY BOYLE). این فیلم علمی تخیلی سال 2057 را نشان می‌دهد که گروهی فضانورد به فضا می‌روند تا با زنده کردن خورشید زمین را نجات دهند. اما خود را برای تغییر ژانر در فیلم آماده کنید.

کارگردان این فیلم را الهام گرفته از سه فیلم می‌داند: “2001: سفینه فضایی” (2001: A Space Odyssey – 1968)، “سولاریس” (Solaris – 1971) و “بیگانه” (Alien – 1979). با این حال ژانر فیلم به فضایی محدود نشده و ناگهان اسلشر می‌شود. به طوری که بیگانه‌ای ظاهر شده و به خدمه حمله می‌کند.

همچنین بخوانید: معرفی عجیب‌ترین ویلن‌های فیلم‌های ترسناک


9. از گرگ‌ومیش تا سحر – FROM DUSK TILL DAWN – 1996

تعجبی ندارد که منتقدین این فیلم را فیلمی خوش ساخت اما بی اندازه خشن می‌دانند، چون “کوئنتین تارانتینو” (Quentin Tarantino) آن را نوشته است. این فیلم به کارگردانی “رابرت رودریگز” (Robert Rodriguez)، “هاروی کیتل” (Harvey Keitel) و “جرج کلونی” (George Clooney) را در نقش دو برادر سارق بانک نشان می‌دهد. عناصر جنایی و خونین با لایه‌های طنز کار دست تارانتینو هستند. اما عجیب این است که عناصر ماورایی هم می‌بینیم. پس از اینکه برادران به کلوپی در بیابان می‌رسند، کارمندان بار خون آشام هستند و به آنها حمله می‌کنند.

بنابراین فیلم ناگهان از یک تریلر جنایی به یک فیلم ترسناک درجه دو تبدیل می‌شود. به همین دلیل فیلم با نقدهای مختلف مواجه شد چون این تغییر باب سلیقه همه نبود. با این حال بر فرهنگ عامه تأثیر گذاشت و سیکوئل ها و بازی‌های مختلف از آن اقتباس شد. به همین دلیل یکی از بهترین فیلم‌های غافلگیرکننده تاریخ سینماست.


8. پلیس خفن –  HOT FUZZ – 2007

فیلمی به کارگردانی “ادگار رایت” (Edgar Wright) که زوج کمدی “سایمون پگ” (Simon Pegg) و “نیک فراست” (Nick Frost) را کنار هم می‌گذارد. رایت که در زمینه فیلمبرداری و جلوه‌های بصری تخصص دارد، به همراه “شان می‌میرد” (Shaun of the Dead – 2004) و “پایان دنیا” (The World’s End – 2013) اثری را به سه گانه “سه طعم کورنتو” اضافه می‌کند. “پلیس خفن” نمونه بارز کمدی بریتانیایی که از نیمه داستان همه چیز عوض می‌شود.

داستانی که باید داستانی پلیسی در یک شهر کوچک باشد از کنترل خارج می‌شود و از ملودرام‌های پگ و طنز فراست فراتر می‌رود. شاید در ابتدا داستان پلیسی بوده و کشت و کشتار دیده شود اما بعد همه چیز عوض می‌شود.


7. جاده مالهالند – MULHOLLAND DRIVE – 2001

اگر طرفدار سینما و آشنا به سینمای لینچ نباشید شاید این فیلم را چندان جدی نگیرید. این فیلم در ابتدا یک تریلر رازآلود معمولی است. اما سپس “دیوید لینچ” (David Lynch) آن را به یک داستان سورئال تبدیل می‌کند. هنوز درباره پایان فیلم بحث می‌شود چون معمای آن هرگز حل نشد. بخشی از مرموز بودن داستان به این دلیل است که فیلم در ادامه “تویین پیکس” (Twin Peaks) به عنوان سریال ساخته شد. اما سپس به فیلم تبدیل شده و جایزه بهترین کارگردان فستیوال کن را به خانه برد.

داستان درباره یک زن مومشکی است که پس از تصادف خودرو فراموشی گرفته. او برای کمک به خانه بتی المز (نائومی واتس “Naomi Watts”) می‌رود. به تدریج عناصر دیگری به فیلم اضافه شده و شاهد یک نئو-نوآر روان شناسانه هستیم. اینجاست که مرز میان حقیقت و رؤیا کمرنگ می‌شود و یکی از بهترین فیلم‌های غافلگیرکننده شکل می‌گیرد.


6. سرگیجه – VERTIGO – 1958

“آلفرد هیچکاک” (Alfred Hitchcock) به خاطر توانایی ساخت فیلم‌های مختلف تحسین می‌شود. زمانی که فیلم‌ها از قاعده و چهارچوب خاصی پیروی می‌کردند، او با ایجاد سبک خود سانسور را کنار زد. بازی با ساختار داستان و شخصیت‌های کلیشه تنها بخشی از روش‌های اوست که در فیلم نوآر “سرگیجه” دیده می‌شود.

این فیلم در سال 2012 در ماهنامه سایت‌اند ساوند به جای “همشهری کین” (Citizen Kane) به عنوان “بهترین فیلم ساخته شده” انتخاب شد و محبوب‌ترین اثر هیچکاک است. با وجود محبوبیت فعلی فیلم در آن زمان چندان از آن استقبال نشد. تماشاگران از دیدن “جیمی استوارت” (Jimmy Stewart) محبوب خود در نقشی متفاوت ناراضی بودند. البته تغییر داستان در میانه راه هم بی تأثیر نبود. اسکاتی پس از قتل مادلن (کیم نواک “Kim Novak”) به حالت روانی تازه‌ای وارد می‌شود که این فیلم را به یکی از بهترین فیلم‌های غافلگیرکننده تبدیل می‌کند.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم‌های عجیب و غریب تاریخ سینما که باید تماشا کنید


5. تایتانیک – TITANIC – 1997

نمی‌توانید طرفدار سینما باشید و این فیلم را ندیده باشید. فیلمی که در نیمه شخصیت پردازی و طرح داستان دگرگون شده و از یک درام عاشقانه به یک اکشن بدل می‌شود. این فیلم “جیمز کامرون” (James Cameron) زمانی پرفروش‌ترین فیلم تاریخ بود که در هفتادمین مراسم اسکار یازده جایزه را درو کرد. جذابیت “لئوناردو دیکاپریو” (Leonardo DiCaprio) در نقش جک و رز (کیت وینسلت “Kate Winslet”) برای طرفداران خوشایند بود. بعضی‌ها هم شیفته قسمت دوم و اکشن بودند. با غرق شدن کشتی در یخ و آب هم شاهد غم انگیزترین فیلم تاریخ هستیم.


4. چانگ‌کینگ اکسپرس – CHUNGKING EXPRESS – 1994

یکی از معدود فیلم‌هایی که باید آن را یک اثر هنری دانست تا یک اثر روایی. فیلمی به کارگردانی “ونگ کار-وای” (Wong Kar-wai) که چانگ‌کینگ به محل زندگی کار-وای اشاره دارد و اکسپرس به یک غذاخوری در هنگ کنگ. این فیلم درباره دو مأمور پلیس است که به حمله قلبی دچار شده‌اند. فیلم با روایت داستان هرکدان شباهت‌های بین تجربه آن دو را بیان می‌کند.

داستان اول درباره هه کیوو (تاکشی کانشیرو ” Takeshi Kaneshiro”) است که به تازگی از یک رابطه بیرون آمده. در یک صحنه عاشقانه کمدی او را با یک زن معتاد در اتاق هتل می‌بینیم. فی (فی ونگ ” Faye Wong”) تماشاگر را به بخش دوم می‌برد. فی عاشق پلیسی است که دوست دخترش او را رها کرده. حالا می‌خواهد با رفتن به آپارتمان پلیس او را اغوا می‌کند.


3. غلاف تمام‌فلزی – FULL METAL JACKET – 1987

یکی از فیلم‌های مرتبط با جنگ ویتنام که بین سال‌های 1970 و 1980 ساخته شدند. این فیلم در کنار “جوخه” (Platoon – 1986)، “اینک آخرالزمان” (Apocalypse Now – 1979) و “شکارچی گوزن” (The Deer Hunter – 1978) جز چهار فیلم برتر درباره جنگ ویتنام است. این فیلم به کارگردانی “استنلی کوبریک” (Stanley Kubrick)، یکی از فیلمسازان افسانه‌ای، موردتوجه منتقدین و سینمادوستان قرار گرفت. یکی از مهم‌ترین جنبه‌های فیلم تغییر فضا با خودکشی کارآگاه پایل در چهل دقیقه آغازین است.

شخصیت افسر هارتمن با بازی “آر لی ارمی” (R Lee Ermy) یکی از شخصیت‌های به یادماندنی و ویلنی همتراز با پرستار رچد و جک تورانس است. او به خاطر شکنجه روانی و روش انسان زدایی‌اش در ارتش شهرت دارد. با خودکشی یکی از زیردستان او فضای داستان عوض می‌شود. سپس شاهد وحشت جنگ هستیم که همه برای بقا مبارزه می‌کنند.


2. مکانی آن سوی کاج‌ها – THE PLACE BEYOND THE PINES – 2012

در حقیقت این فیلم سه بخش دارد نه دو بخش. فیلمی با حضور “رایان گاسلینگ” (Ryan Gosling) و “بردلی کوپر” (Bradley Cooper) و به کارگردانی “درک سیانفرنس” (DEREK CIANFRANCE). این درام جنایی درباره یک سارق بانک به نام لوک (گاسلینگ) است که حقیقتاً دوست داشتنی است و به تدریج که مراقب کودکش است با زندگی او آشنا می‌شویم.

به تدریج کوپر به عنوان شخصیت آوری معرفی می‌شود که بی دلیل آدم می‌کشد و بنابراین فساد پلیس و بیماری روانی هم به داستان وارد می‌شوند. پسر نوجوان آوری، جیسون (دین دی هان ” Dane Deehan”) هم قهرمان سوم فیلم است. مشکلات هویتی و فرهنگ مواد مخدر هم از عناصر این داستان هستند.

همچنین بخوانید: عجیب‌ترین فیلم‌های اکشن سال‌های 2010 که نباید از دست بدهید


1. روانی – PSYCHO – 1960

نقطه عطف سینما و شماره یک لیست ما که چه به خاطر صحنه حمام یا ویلن پاتریک بیتمن شهرت داشته باشد، بهرحال محبوب‌ترین اثر هیچکاک است. فیلم دیگر ما از هیچکاک در این لیست مانند “سرگیجه” به قتل یک شخصیت زن در میانه داستان مربوط است.

این فیلم ترسناک روان شناسانه براساس رمانی به همین نام نوشته “رابرت بلاک” در سال 1959 ساخته شد. “جنت لی” (Janet Leigh) در حضور مشاور املاک ماریون کرین ظاهر شد که پول مشتری را برداشته و به کالیفرنیا فرار می‌کند. در بین راه به بیتس متل رفته و در آنجا با شخصیت روانی، نورمن بیتس، آشنا می‌شود. ناگهان داستان چرخیده و نورمن به شخصیت اصلی تبدیل می‌شود. این فیلم به عنوان اولین فیلم اسلشر تاریخ سینما نه تنها ژانرها را ترکیب کرده بلکه ژانری ترکیبی خلق می‌کند. تغییر شخصیت و فضا در میانه داستان این فیلم را به یکی از بهترین فیلم‌های غافلگیرکننده تاریخ سینما بدل می‌کند.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم