طرز تهیه فیش‌اند چیپس

فیش‌اند چیپس یک غذای انگلیسی است که از ماهی سوخاری و سیب‌زمینی سرخ‌کرده به دست می‌آید. آماده نمودن این غذا بسیار آسان است، مخصوصاً اگر سرخ‌کن داشته باشید.

مواد لازم

  • 2 عدد فیله ماهی بزرگ
  • 3 الی 4 عدد سیب‌زمینی
  • روغن گیاهی سرخ‌کردنی

پودر سوخاری

  • 2 فنجان آرد، به‌علاوه نصف فنجان جداگانه برای سوخاری کردن
  • 1 قاشق چای‌خوری بکینگ پودر
  • 1 قاشق چای‌خوری نمک
  • نصف قاشق فلفل سیاه یا قرمز (برای طعم دار کردن ماهی)
  • 1 بطری آبجو قهوه‌ای یا 1 تخم‌مرغ هم زده + 340 گرم آب گازدار
  • 1 قاشق چای‌خوری فلفل زمینی و/ یا نمک (اختیاری)
  • نصف فنجان آب سرد، باترمیلک یا آب جوی سرد

بخش اول: آماده کردن چیپس (اولین سرخ‌کردنی)

طرز تهیه فیش‌اند چیپس: سرخ کردن سیب زمینی

1. سیب‌زمینی را خرد کنید. سیب‌زمینی را به اندازه موردنظر خود خرد کنید، اما تمام آن‌ها باید به یک اندازه باشند. در این صورت بهتر سرخ می‌شوند. می‌توانید با دست خرد کنید و یا از وی اسلایسر استفاده کنید.

  • سیب‌زمینی‌ها را بشویید تا پوست آن تمیز شود. سپس پوست آن‌ها را بکنید.
  • سیب‌زمینی را از طول به دو قسمت تقسیم کنید.
  • سپس آن‌ها را دوباره تقسیم نموده و در اندازه‌های ریزتر خرد کنید.

طرز تهیه فیش‌اند چیپس: قرار دادن سیب زمینی در آب سرد

2. در صورت تمایل سیب‌زمینی‌ها را به مدت 1 الی 2 ساعت در آب سرد قرار دهید. در این صورت داخل سیب‌زمینی مرطوب شده و رطوبت بیشتر باعث می‌شود که داخل چیپس‌ها نرم شود. اگر آن‌ها را خیس کردید، پس از مدت‌زمان ذکرشده آن‌ها را آبکشی کرده و با دستمال خشک کنید.

  • حتی می‌توانید از یک شب قبل‌تر آن‌ها را در آب سرد قرار دهید.
  • در صورت خیس کردن سیب‌زمینی مراقب باشید که روغن آتش نگیرد.

طرز تهیه فیش‌اند چیپس: ریختن روغن

3. یک ماهیتابه برداشته و حدود 8 سانت روغن گیاهی در آن ریخته و در حرارت 325 درجه فارنهایت قرار دهید. بهتر است از فر یا سرخ‌کن استفاده کنید. زیرا سرخ کردن ماهی و چیپس به دماهای مختلف و مشخصی نیاز دارد، بنابراین بهتر است بدانید که روغن چقدر داغ شده است.

  • اگر حرارت‌سنج ندارید، دمای متوسط را 325 درجه فارنهایت و دمای بالا را 372 درجه فارنهایت در نظر بگیرید. زمانی که درجه حرارت را تغییر می‌دهید، 2 الی 3 دقیقه صبر کنید تا روغن با آن حرارت منطبق شود.

طرز تهیه فیش‌اند چیپس: سرخ کردن سیب زمینی

4. حدود 2 الی 3 دقیقه سیب‌زمینی‌ها را در تابه سرخ کنید. زمانی که آن‌ها را از تابه بیرون می‌آورید باید بی‌رنگ و نرم باشند. عالی است! زیرا اولین بار نباید کاملاً سرخ شوند، در این صورت خوش‌طعم و خوش‌رنگ نمی‌شوند.

طرز تهیه فیش‌اند چیپس: خنک کردن سیب زمینی

5. پیش از سرخ کردن برای بار دوم آن‌ها را در دمای اتاق بگذارید تا خنک شوند. سیب‌زمینی‌ها را از روغن خارج کرده و روی دستمال‌کاغذی بگذارید تا خشک شوند. پس از پختن ماهی باید سیب‌زمینی‌ها را دوباره سرخ کنید تا خوش‌طعم و طلایی شوند.

  • دلیل سرخ کردن دوباره سیب‌زمینی‌ها مشخص است: آب سیب‌زمینی بیشتر در درون و نشاسته‌ها انباشته می‌شود، نه در بیرون. بار اول که سیب‌زمینی سرخ می‌شود، این روغن به سطح بیرونی آمده، با روغن ترکیب شده و در دمای اتاق به نشاسته تبدیل می‌شود. سرخ کردن دوباره سیب‌زمینی باعث می‌شود که این نشاسته‌ها سرخ‌شده و ترد شوند.

بخش دوم: سوخاری و سرخ کردن ماهی

طرز تهیه فیش‌اند چیپس: استفاده از ماهی تازه

1. اطمینان حاصل کنید که ماهی تازه و آماده است. می‌توانید از هر ماهی که دوست دارید استفاده کنید. اگر ماهی را در فریزر گذاشته بودید، آن را درآورده و یک شب در یخچال بگذارید تا یخ‌هایش آب شود و خنک بماند.

طرز تهیه فیش‌اند چیپس: افزایش حرارت

2. حرارت را به 375 درجه فارنهایت افزایش دهید. حرارت را زیاد کرده، اجازه دهید روغن داغ شود و پودر سوخاری را آماده کنید. روغن نباید به سیب‌زمینی آغشته باشد و یا رنگش تغییر کرده باشد، بنابراین روغن را تعویض نموده و آن را روی حرارت بگذارید.

طرز تهیه فیش‌اند چیپس: آماده کردن مواد سوخاری

3. مواد سوخاری را در یک کاسه مخلوط کرده و به مدت 15 دقیقه در یخچال بگذارید. اگر عجله دارید لازم نیست مواد را در یخچال بگذارید اما این کار باعث می‌شود که مواد باهم مخلوط شوند. برای پودر سوخاری خود یا باید آبجو را انتخاب کنید یا تخم‌مرغ و آب را. همچنین با توجه به طعم و امکانات خود می‌توانید از یک فنجان شیر یا باترمیلک استفاده کنید.

  • پودر سوخاری باید شل و آبکی باشد.
  • در ابتدا گفتیم که باید از 2 فنجان آرد استفاده کنید. فنجان بعدی را در مرحله بعد استفاده کنید.

طرز تهیه فیش‌اند چیپس: سرخ کردن دوباره سیب زمینی

4. دوباره سیب‌زمینی‌ها را به مدت 2 الی 3 دقیقه در روغن قرار دهید تا سرخ شود. سیب‌زمینی‌ها باید مطابق با دمای اتاق باشند، درجه حرارت اجاق هم 375 درجه فارنهایت باشد. با این کار سیب‌زمینی شما خوشمزه و طلایی خواهد بود. بیشتر آشپزها در این مرحله سیب‌زمینی را از روغن خارج کرده و پس‌ازاینکه بر روی دستمال‌کاغذی گذاشتید و خشک شد، آن را داخل فر بگذارید تا گرم باقی بماند.

  • آشپزهای سنتی سیب‌زمینی را به همراه ماهی سرخ می‌کنند. برای این کار ماهی را آماده کنید، اما درست پیش از گذاشتن ماهی در روغن، سیب‌زمینی را در روغن قرار دهید. ماهی و سیب‌زمینی را باهم از روغن خارج نموده و خشک کنید.

طرز تهیه فیش‌اند چیپس: خواباندن ماهی در آرد

5. ماهی را در آرد بخوابانید تا آرد به‌خوبی به آن بچسبد. ماهی را در آرد بخوابانید، با این کار مایع سوخاری به‌راحتی به ماهی می‌چسبد. همچنین برای بهتر شدن ماهی سوخاری می‌توانید از آرد ذرت یا آرد برنج استفاده کنید.

  • در این مرحله کل ماهی باید به آرد آغشته شود.

طرز تهیه فیش‌اند چیپس: خواباندن ماهی در مایعع سوخاری

6. ماهی را کاملاً به مایع سوخاری آغشته کنید. ماهی را از دم گرفته و آن را در مایع سوخاری غوطه‌ور کنید. هر بار باید یک تکه را به مایع آغشته کنید. تنها کافی است که یک لایه مایع ماهی‌ها را بپوشاند تا خوب سوخاری شود، بنابراین بهتر است هر بار فقط یک تکه ماهی بردارید.

طرز تهیه فیش‌اند چیپس: سرخ کردن ماهی

7. دوباره ماهی را از دم گرفته در روغن قرار دهید و بچرخانید تا خوب سرخ شود. زمانی که ماهی در روغن قرار می‌گیرد خمیر سوخاری آن سریعاً سرخ شده و ترد می‌شود. اگر فقط ماهی را در روغن قرار دهید و آن را نچرخانید، قسمتی از خمیر سوخاری که روغنی نشده سریع ذوب می‌شود و دیگر به ماهی نمی‌چسبد.

طرز تهیه فیش‌اند چیپس: خارج کردن ماهی

8. هر تکه ماهی را حدود 2 الی 3 دقیقه سرخ کنید تا طلایی شود. پس‌ازاینکه تکه اول را در تابه گذاشتید و چرخاندید، می‌توانید تکه‌های دیگر را آماده کنید تا تکه اول سرخ شود. فراموش نکنید که باید سریع باشید و نگذارید ماهی در روغن بسوزد. زمانی که ماهی ترد و طلایی شد، باید آن را از روغن خارج کنید.

طرز تهیه فیش‌اند چیپس: سرو کردن

9. همه مواد را روی دستمال‌کاغذی گذاشته و روی آن نمک بپاشید. سیب‌زمینی و ماهی را روی دستمال بگذارید تا خشک شوند. سپس آن‌ها را در یک ظرف چیده، روی آن نمک و فلفل پاشیده و با سس تارتار یا مالت سرو کنید.

  • زمانی که همه‌چیز داغ است نمک را اضافه کنید تا خوب در مواد حل شود.
                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم