رده‌بندی بهترین فیلم‌های بین‌المللی برنده اسکار بر اساس امتیاز راتن تومیتوز

آکادمی اسکار از سال 1957 جایزه‌ای را برای بهترین فیلم‌های بین‌المللی اختصاص داده‌است. فیلم‌هایی که در این بخش رقابت می‌کنند، باید خارج از مرزهای ایالت متحد آمریکا تولید شوند و بیش از نیمی از دیالوگ‌هایشان به زبانی غیر از انگلیسی باشد. این فیلم‌ها همچنین باید توسط کشور نمایندشان به آکادمی اسکار فرستاده شوند.

درحالی که فیلم‌های کاندید شده برای این بخش از جوایز اسکار معمولا بحث‌برانگیز بوده و اختلاف‌نظر میان انتخاب آنها زیاد بوده‌است، اما در نهایت همیشه فیلمی برنده شده که شایستگی جایزه اسکار را داشته‌است. بعضی از فیلم‌های بین‌المللی حتی در دیگر بخش‌های اسکار نیز برنده شده‌اند.

در لیست زیر 10 فیلم بین‌المللی برتر که برنده اسکار شده‌اند را بر اساس امتیاز راتن تومیتوز برایتان آماده کرده‌ایم؛ با پروشات همراه باشید.


10. جاده – 1956 – 97٪ – La Strada

جاده از اولین فیلم‌های بین‌المللی برنده اسکار در سال 1957 بود. این فیلم اولین اسکار از چهار اسکار “فدریکو فلینی” (Federico Fellini) کارگردان بود. همسر “فلینی” در این فیلم نقش زنی را ایفا می‌کند که به یک معرکه‌گیر قوی فروخته می‌شود و مورد رفتارهای ظالمانه او قرار می‌گیرد.

این فیلم هدف نقدهای شدیدی در زمان خودش قرار گرفت و زمانی که برنده شیر نقره‌ای جشنواره فیلم ونیز هم شد سر و صدای زیادی به‌پا کرد.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین فیلم‌های “فدریکو فلینی” به مناسبت صدسالگی این کارگردان ایتالیایی


9. شب‌های کابیریا – 1957 – 97٪ – Nights of Cabiria

موفقیت “فدریکو فلینی” در اسکار با فیلم درام شب‌های کابیریا که داستان جستجوی یک فاحشه برای یافتن عشق حقیقی را روایت می کند، تکرار شد. شخصیت اصلی این فیلم یعنی کابرینا، برگرفته از دیگر فیلم فلینی به‌نام The White Sheik محصول سال 1954 بوده‌است.

بازیگر نقش کابرینا در همان سال برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن از جشنواره فیلم کن هم شد. بسیاری از منتقدان، این فیلم را بهترین اثر فلینی می‌دانند.


8. ببر خیزان، اژدهای پنهان – 2000 – 97٪ – Crouching Tiger, Hidden Dragon

فیلم ببر خیزان، اژدهای پنهان در سال 2000 بینندگان را با هنرهای رزمی خیره‌کننده‌، داستان پیچیده و اجرای بازیگران چینی‌اش مسحور خود کرد. این فیلم علاوه بر جایزه بهترین فیلم بین‌المللی، در بخش‌های بهترین طراحی صحنه، بهترین موسیقی متن اورجینال و بهترین فیلمبرداری هم برنده شد.

این فیلم که در هفت بخش دیگر نیز نامزد اسکار شد، داستان دو متخصص هنرهای رزمی است که به خاطر قول به یک دوست هرگز باهم رو به رو نمی شوند. آنها باید با زنی به نام جید فاکس که شمشیر لی موبای (چاو) را دزدیده، مبارزه کنند. این فیلم به مفاهیم مختلف مانند رابطه استاد و شاگردی، استفاده از سم و حضور زنان در هنرهای رزمی می پردازد.

همچنین بخوانید: ۱۲ فیلم آسیایی جذاب و دیدنی که بر فرهنگ عامه تأثیر گذاشتند


7. هشت‌ونیم – 1963 – 98٪ – ½8

فیلم هشت‌ونیم که اغلب یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما به‌شمار می‌آید، سومین جایزه اسکار را برای کارگردان ایتالیایی تبار یعنی “فدریکو فلینی” به ارمغان آورد.

این فیلم درباره فیلمسازی است و ماجرای کارگردانی ایتالیایی را دنبال می‌کند که در میانه تولید یک فیلم علمی‌-تخیلی از انسداد روحی و روانی در مقام یک کارگردان رنج می‌برد. او که در تصمیم‌گیری‌هایش ناتوان شده، غالبا به رویاهای خود فرار می‌کند تا اینگونه از روابطش با دیگران هم محافظت کرده باشد.

راجر ابرت، یکی از بزرگترین منتفدان سینمایی، اخیرا این فیلم را بهترین فیلم ساخته‌شده درباره فیلمسازی معرفی کرده‌است. این فیلم همچنین برنده اسکار بهترین طراحی لباس هم شد و در سه بخش دیگر نیز نامزد بود.


6. جذابیت پنهان بورژوازی – 1972 – 98٪ – The Discreet Charm of the Bourgeoisie

اگرچه آکادمی اسکار قادر به به‌رسمیت شناختن شاهکارهای سینمایی کارگردان اسپانیایی تبار یعنی “لوئیس بونوئل” (Luis Buñuel) در دهه 20 و 30 میلادی نبود، این کارگردان در دهه هفتاد میلادی سه جایزه اسکار را از آن خود کرد. این فیلم او همچنین در بخش بهترین فیلمنامه اورجینال نیز نامزد اسکار بود.

این فیلم داستان گروهی از افراد طبقه متوسط رو به بالای جامعه است که در مهمانی شام با شخصیت‌هایی که در رویاهایشان دارند دور هم جمع می‌شوند. بونوئل از این روایت برای بازجویی از ترس و پیش‌فرض‌های شخصیت‌هایش در مورد دنیای آنها استفاده می‌کند. داستان و روایت این فیلم بعدها الهام‌بخش آثاری مانند Paprika و Inception شد.

همچنین بخوانید: ۲۰ فیلمساز تاثیرگذار در کل ادوار سینما


5. همه‌چیز درباره مادرم – 1999 – 98٪ – All About My Mother

همه‌چیز درباره مادرم بزرگترین موفقیت کارگردان اسپانیایی “پدرو آلمودوار” (Pedro Almodóvar) در کشور آمریکا بود. این فیلم داستان پرستاری به‌نام مانوئلا را دنبال می‌کند که بعد از مرگ پسرش برای پیدا کردن پدر او به بارسلونا سفر می‌کند. پدر فرزند مانوئلا زن ترنسی است که از وجود پسرش بی‌خبر بوده‌است.

داستان فیلم همه‌چیز درباره مادرم درواقع برگرفته از فیلم قبلی کارگردان به‌نام The Flower of My Secret است؛ مانوئلا در این فیلم شخصیتی است که پزشکان در صدد ترغیب او برای اهدای اعضای حیاتی بدن پسرش به دیگر بیماران هستند.


4. جدایی – 2011 – 99٪ – A Separation

فیلم جدایی نخستین اسکار از دو اسکار “اصغر فرهادی” را در سال 2011 برای او به ارمغان آورد. داستان فیلم چیزی شبیه فیلم “داستان ازدواج” (Marriage Story) است؛ زوجی در تهران روند طلاقشان را طی می‌کنند درحالی که یکی از آنها در آستانه‌ی مهاجرت به خارج از کشور می‌باشد.

پروسه طلاق با حضور دختر این زوج و پدربزرگ خانواده که از بیماری آلزایمر رنج می‌برد پیچیده‌تر می‌شود. داستان فیلم با استخدام زن بارداری برای نگهداری از پدربزرگ و افتادن او از پله‌های ساختمان، حساس‌تر و پیچیده‌تر هم می‌شود. این فیلم همچنین در بخش بهترین فیلمنامه اورجینال هم نامزد دریافت اسکار شد.


3. انگل – 2020 – 99٪ – Parasite

اخیرترین اثر “بونگ جون-هو”، “انگل”، اولین فیلم کره‌ای بود که موفق به کسب جایزه اسکار در بخش بهترین فیلم بین‌المللی شد. این فیلم همچنین نخستین اثری بود که علاوه‌بر این جایزه، اسکار بهترین فیلم را هم به‌دست آورد.

این فیلم با تمرکز بر خانواده فقیر کیم و برنامه‌ریزی آنها برای استخدام در خانه‌ی خانواده‌ی ثروتمند پارک آغاز می‌شود. این برنامه‌ریزی با به میان آمدن رابطه‌های پیچیده‌تر دیگری از هم می‌پاشد و داستان فیلم را حساس‌تر می‌کند. این فیلم به‌طرز هوشمندانه‌ای چندین ‌ژانر سینمایی و تفاسیر اجتماعی را با داستانی چندلایه و بازیگرانی ماهر درهم‌آمیخته است.

“انگل” اسکار بهترین کارگردانی و فیلمنامه اورجینال را هم کسب کرد و در بخش بهترین تدوین هم نامزد شد.

همچنین بخوانید: معرفی کارگردان‌هایی با بیشترین تعداد جایزه اسکار که باید آثارشان را تماشا کنید


2. روز به‌جای شب – 1973 – 100٪ – Day For Night

فیلم درام روز به‌جای شب که مشکلات یک فیلمساز را به‌تصویر می‌کشد، تنها اسکار کارگردان فرانسوی‌اش “فرانسوا تروفو” (François Truffaut) می‌باشد. خود تروفو در این فیلم نقش کارگردان گرفتار و به مشکل برخورده را ایفا کرده‌است.

بیشتر تمرکز داستان این فیلم بر روی داستان عاشقانه‌ی میان کارکترهای فیلم به‌خصوص دو شخصیت جولی و الکساندر می‌باشد. این فیلم همچنین در چهار بخش دیگر نامزد دریافت اسکار شد.


1. فانی و الکساندر – 1982 – 100٪ – Fanny And Alexander

فیلم سوئدی فانی و الکساندر داستان خواهر و برادری را دنبال می‌کند که برای فرار از رفتارهای سواستفاده‌گر ناپدری‌شان به داستان‌ها پناه می‌برند. این فیلم سومین اسکار کارگردانش یعنی “اینگمار برگمان” (Ingmar Bergman) می‌باشد.

این فیلم علاوه‌برکسب سه جایزه اسکار دیگر در بخش‌های بهترین فیلمبرداری، طراحی صحنه و لباس، در دو بخش دیگر نیز نامزد دریافت اسکار شد. فیلم فانی و الکساندر با مدت‌زمان 5 ساعت و 26 دقیقه، طولانی‌ترین فیلم تاریخ سینما است.

همچنین بخوانید: نگاهی به ۲۰ شاهکار برتر اینگمار برگمان، کلکسیونی تکرار نشدنی برای شیفتگان سینما


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (2)

بستن فرم

  1. شبنم

    اردیبهشت 2, 1400

    عنوان انگلیسی همه چیز درباره ی مادرم از مورد قبل تکرار شده
    با سپاس

    پاسخ