معرفی بهترین فیلم‌های آمریکایی در تاریخ سینما: 5 فیلم برتر آمریکایی

در تاریخ سینمای آمریکا فیلم‌های مختلفی تولید شده‌اند، اما آیا تا به حال درباره بهترین فیلم‌های آمریکایی فکر کرده‌اید؟ کدام یک از این فیلم‌ها بهترین هستند؟ فیلم‌هایی را می‌توان بهترین نامید که در تاریخ و فرهنگ یک کشور تأثیر بگذارند. این فیلم‌ها به یک زمان و مکان محدود نمی‌شوند، و معنا و مفهومی فراتر از خود دارند. چنین فیلم‌هایی حتی می‌توانند فرهنگ یک کشور را دگرگون کنند. بهترین فیلم‌های آمریکایی فیلم‌هایی با دیالوگ‌های شنیدنی و شخصیت‌های به یادماندنی هستند که می‌توانند فرهنگ‌ها را دستخوش تغییر کنند. در این لیست می‌خواهیم بهترین فیلم‌های آمریکایی را به شما معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.


1. پدرخوانده 1 و 2 – THE GODFATHER – 1972

یک اثر کلاسیک با سیکوئلی زیبا که حتماً نامش را شنیده‌اید. این فیلم آغازگر معرفی ضدقهرمان‌ها بود. آیا بدون معرفی خانواده کورلئونه شخصیت والتر وایت متولد می‌شد؟ فیلمی درباره یک خانواده جنایی ایتالیایی که نمونه کاملی از اشرافیت آمریکایی هستند. “فرانسیس فورد کاپولا” (Francis Ford Coppola) و همکارانش به شیوه جالبی خانواده کورلئونه را به تصویر کشیدند. به این صورت که شخصیت‌های دیگر را شرور نشان دادند. مثلاً با کشتن لوکا براسی توسط گانگسترهای رقیب و با روبرو کردن مایکل معصوم و کاپیتان مک کلاسکی. مایکل در این صحنه قهرمانانه ظاهر می‌شود و برای محافظت از پدرش هرکاری می‌کند.

شباهت‌های میان مایکل کورلئونه و والتر وایت واضح هستند. هردویشان مردهای شریفی بودند که به اجبار به سمت جنایت آمدند. و به خطرناک‌ترین شخصیت‌های جامعه‌شان تبدیل شدند. در حقیقت “آل پاچینو” (Al Pacino) توانست در کمتر از سه ساعت این دگرگونی را نشان دهد. وقتی عاقبت رهبران خانواده‌های دیگر را شکست داد و کارلو را به سزای عملش رساند، همگی لذت بردیم. چنین صحنه‌هایی زیاد دیده نمی‌شود.

حضور درخشان “مارلون براندو” (Marlon Brando) در نقش ویتو تماشایی است. وقتی اول داستان او را می‌بینیم مجرمی است که همه از او می‌ترسند. با این حال به تدریج کارهای شریفی انجام می‌دهد. مثلاً کارهایی است که در روز عروسی دخترش انجام می‌دهد کارهایی است که همه ما نیز از انجام آن لذت می‌بریم. عدم تمایلش به همکاری با کسب و کار مخدر هم ستودنی است. سیکوئل فیلم این شخصیت را بزرگ‌تر می‌کند. ویتو در سیکوئل یک خلافکار محلی را کشت که خانواده‌های ایتالیایی دیگر را اذیت می‌کرد و به علاوه یک سیسیلی پیر را کشت که در جوانی ویتو خانواده او را کشته بود. رفتارهای ویتو کورلئونه تحسین ما را نسبت به این شخصیت دو چندان می‌کند.

علاوه بر ویتو و مایکل شخصیت‌های دیگری هم هستند. سانی چنان شخصیت جذابی است که نمی‌توانید از اجرای “جیمز کان” (James Caan) چشم بردارید. اجرای زیبای “رابرت دووال” (Robert Duvall) در میان تمام فعالیت‌ها شخصیت ندای وجدان است. شخصیت‌های دیگری مثل مو گرین، تسیو و کلمنزا هم جذاب هستند. این فیلم دیالوگ‌های به یادماندنی زیادی دارد. مانند جمله ویتو به جانی در آغاز فیلم: “من به او پیشنهادی می‌دهم که نتواند نه بگوید.” یا “دوستانت را نزدیک خودت نگه دار و دشمنانت را نزدیک‌تر”.

از زمان اکران “پدرخوانده” در سال 1972 بیش از 300 فیلم درباره خلافکاران آمریکایی-ایتالیایی ساخته شدند. “مارتین اسکورسیزی” (Martin Scorsese) در سال 1990 فیلم “رفقای خوب” (Goodfellas) و در آغاز کارش در سال 1973 فیلم “خیابان‌های پایین شهر” (Mean Streets) را ساخت. در آغاز سال 1999 سریال “سوپرانوز” (The Sopranos) ساخته شد. البته در این میان آثار کمتر شناخته شده تری هم هستند.

پارودی های زیادی از “پدرخوانده” ساخته شده. خود “مارلون براندو” در “تازه کار” (The Freshman) و “جیم آبراهامز” (Jim Abrahams) در “مافیای جین آستن” (Jane Austen’s Mafia) این پارودی را انجام دادند. در قسمت‌های “سیمپسون‌ها” (Simpsons) و “خانواده مدرن” (Modern Family) به این فیلم‌ها اشاره شد و “جان بلوشی” (John Belushi) در Saturday Night Live شخصیت دان ویتو را نشان داد. فیلم‌های “پدرخوانده” به عنوان بیشترین فیلم‌های تماشا شده در تاریخ سینما انتخاب شده‌اند. هردو فیلم اول و دوم جایزه اسکار بهترین فیلم را دریافت کردند. بازیگرانشان “مارلون براندو” و “رابرت دنیرو” (Robert DeNiro) هم صاحب اسکار شدند. این فیلم در لیست 100 فیلم برتر انستیتو فیلم آمریکا به جایگاه دوم دست یافت. موسیقی متن “نینو روتا” (Nino Rota) نیز در جایگاه پنجم لیست AFI قرار گرفت. به همین دلیل یکی از بهترین فیلم‌های آمریکایی است.

همچنین بخوانید: 50 فیلم کلاسیک که هر زن باید تماشا کند


2. کازابلانکا – CASABLANCA – 1942

بهترین فیلم رمانتیک تاریخ سینما، اثری کلاسیک و تماشایی که در سال‌های جنگ جهانی دوم و در اوج نگرانی‌ها نسبت به رژیم نازی، احساسات ما را دستخوش تغییر کرد. دیالوگ استراسر، “حتی نازی‌ها هم نمی‌توانند آنقدر سریع آدم بکشند”، در قرن 21 قابل درک است، اما در زمان خود شگفت انگیز بود. شاید تأثیر فرهنگی این فیلم در این هزاره حس نشود. اما نسل‌های قبلی از این فیلم الهام گرفتند.

“کازابلانکا” بهترین دیالوگ‌های تاریخ را دارد:

“پخشش کن، سم. آهنگ As Time Goes By را پخش کن.”

“اینجا تو را نظاره می‌کند، جانم.”

“لوئیس، من فکر می‌کنم این سرآغاز یک دوستی زیباست.”

“مظنونین همیشگی را جمع کن.”

“همیشه پاریس را خواهیم داشت.”

“از بین همه بارهای شهر و شهرهای دنیا به بار من آمده.”

پایان فیلم آن را متفاوت می‌کند. با این که فیلم پایان خوشی ندارد اما نمی‌توان پایان دیگری هم برای آن متصور شد. این فیلم بهترین مثلث عشقی تاریخ سینما را به تصویر کشید. “وودی آلن” (Woody Allen) با نمایش  Play It Again, Sam, در سال 1969 پارودی آن را ساخت و نسخه سینمایی آن هم در سال 1972 توسط “هربرت رأس” (Herbert Ross) کارگردانی شد. داستان درباره یک منتقد سینمایی مطلقه (با بازی آلن) است که به صحنه قرار می‌رود و روح “هامفری بوگارت” (با بازی “جری لیسی” (Jerry Lacy)) را می‌بیند. در دو صحنه “وقتی هری سالی را دید” (When Harry Met Sally) هم به این فیلم اشاره می‌شود. دو شخصیت فیلم حین رفتن از شیکاگو به نیویورک بر سر این موضوع بحث می‌کنند که آیا السا دوست داشت با ریک بماند یا نه.

سالی معتقد بود السا دوست داشت با ویکتور بماند تا بانوی اول چک اسلواکی شود. در صحنه بعدی (12 سال بعد)، این دو آخر شب “کازابلانکا” را تماشا می‌کنند و از آپارتمان‌های خود باهم تلفنی صحبت می‌کنند. سالی تغییر کرده و از اظهاراتش نسبت به ویکتور پشیمان است. این فیلم در لیست AFI در بین 100 فیلم در مقاوم سوم قرار گرفت. یک فیلم محبوب که شاید برای نسل جدید چندان تماشایی نباشد اما اگر کسی آن را تماشا کند حتماً از دیدنش لذت می‌برد. این فیلم به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های آمریکایی تا ابد به یاد ماندنی است.


3. جنگ ستارگان – STAR WARS (سه گانه اصلی)

یکی از به یادماندنی‌ترین سه گانه های تاریخ سینما که خود را در فرهنگ ما جای داده و به یک پدیده فرهنگی تبدیل شده است. در حقیقت نبوغ “جرج لوکاس” (George Lucas) بود که این فیلم را دیدنی کرد و فیلم دیگر او “آرواره‌ها” (Jaws) هم تماشایی بود.

شاید این فیلم در ظاهر به ژانر علمی تخیلی تعلق داشته باشد (با الهام از “فلش” (Flash)) اما آنچه که این فیلم را از سایر فیلم‌ها برتر می‌کند (مثل فیلم کوبریک) توجه آن به ژانرهای دیگر است. این فیلم را می‌توان تاثیرگرفته از فیلم “دژ پنهان” (The Hidden Fortress) ساخته “آکیرا کوروساوا” (Akira Kurosawa) در سال 1958 دانست. ارتباط میان سی‌تری‌پی‌او و آر۲-دی۲ از رابطه میان دو کشاورز یعنی تاهی و ماتاشیچی الهام گرفته است. صحنه‌های نبرد هم از فیلم‌های جنگ جهانی دوم الهام گرفته‌اند، مخصوصاً فیلم “سدشکنان” (The Dam Busters) در سال 1955. سرانجام می‌توان “جنگ‌های ستارگان” را به فیلم‌های اکشن و وسترن هم شبیه دانست که سفینه‌های پرنده جایگزین اسب و شمشیرهای نوری هم جایگزین شمشیرهای معمولی شده‌اند. دارث ویدر ویلن سیاهپوش، و لوک هم ویلن سفیدپوش است.

“نیرو با تو باد” به یادماندترین ترین دیالوگ این فیلم است. دارث ویدر سومین ویلن از لیست 50 ویلن برتر ست. البته در کمال تعجب دیالوگ “من پدرت هستم” به لیست بهترین دیالوگ‌ها راه نیافت. موسیقی متن “جان ویلیامز” (John Williams) جز بهترین‌هاست. فیلم چهارم این چندگانه در رتبه 13 قرار دارد، گرچه تماشاگران “امپراتوری ضربه می‌زند” (Empire Strikes Back) را بهترین اثر چندگانه می‌دانند. از آن زمان فیلم‌های “جنگ ستارگان” در گیشه بیش از 9 میلیارد دلار فروش داشته‌اند. جالب اینجاست که دیزنی از فیلم‌های لوکاس 4 میلیارد دلار سود کسب کرده است، آن هم از زمان سه گانه دوم.

فرهنگ عامه دائم به سه گانه اصلی اشاره می‌کند. در سریال “نظریه بیگ بنگ” (The Big Bang Theory) بیش از 50 بار به این چندگانه اشاره شده. مثلاً هاوارد برای ایجاد فضای رمانتیک از شمشیر نوری استفاده می‌کند. راج با آن شمشیر مسابقه می‌دهد. هاوارد دوست دارند شمشیربازی کنند. و در اولین شب دوستی شلدون و ایمی بقیه دوستانشان “جنگ ستارگان” می‌بینند. در سریال “فامیلی گای” (Family Guy) به این چندگانه اشاره شده. “مل بروکس” (Mel Brooks) هم پارودی این چندگانه را با نام “توپ‌های فضایی” (Spaceballs) ساخته است.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر کلاسیک عاشقانه


4. جادوگر شهر از – THE WIZARD OF OZ – 1939

یکی از به یادماندنی‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما که حتماً در دوران کودکی‌مان تماشا کرده‌ایم. فیلمی که علاوه بر داستان به خاطر موسیقی متن خود نیز شناخته شده است. گرچه این فیلم امروز یکی از بهترین فیلم‌های آمریکایی است اما در سال 1956 بود که دوباره مورد توجه قرار گرفت. هرچند برخی از کودکان آن را ترسناک می‌دانستند. حتی منتقدین پنج عنصر ترسناک فیلم را هم مشخص کرده‌اند:

  1. میمون‌های پرنده
  2. آتش گرفتن دست مترسک
  3. ذوب شدن جادوگر
  4. دور کردن توتو از دوروتی توسط خانم گالچ
  5. سر پرنده جادوگر

“مارگارت همیلتون” (Margaret Hamilton) بازیگر نقش “خانم گالچ” و جادوگر خبیث غرب یک بار در برنامه‌ای ظاهر شد تا با صحبت کردن درباره فیلم ترس بچه‌ها را کم کند. گرچه تا حدی موفق بود اما شخصیت جادوگر همچنان یکی از بهترین ویلن‌هاست. این فیلم الهام بخش چندین پارودی و داستان بوده است. رمان اصلی که فیلم از آن اقتباس شد الهام بخش موزیکال The Wiz بود که فضای داستان را به شهر برد و از بازیگران آفریقایی آمریکایی استفاده کرد. همچنین به جای موسیقی اصلی فیلم یعنی Follow The Yellow Brick Road موزیک‌های آر اند بی به کار برد. “التون جان” (Elton John) آهنگ “Goodbye, Yellow Brick Road” را با الهام از این فیلم ساخت. فیلم “زیر رنگین کمان” (Under The Rainbow) با حضور “چوی چیس” (Chevy Chase) و “کری فیشر” (Carrie Fisher) پارودی این فیلم است که به خاطر اجرای بازیگرانش نقد شد. فیلم “از ته دل وحشی” (Wild at Heart – 1990) ساخته “دیوید لینچ” (David Lynch) تصاویری از فیلم را استفاده می‌کند. از جمله جاده آجری زرد، دمپایی‌های یاقوتی و “لورا درن” (Laura Dern) که کفش‌هایش را صدا می‌دهد تا از رویارویی با شخصیت سستی با بازی “ویلم دفو” (Willem Dafoe) خودداری کند. این فیلم خود الهام بخش نمایش دیگری به نام Wicked است. داستان دو خواهر، جادوگر خبیث غرب و جادوگر مهربان شمال.

در فرهنگ عامه هم زیاد به این فیلم اشاره کرده که یکی از عجیب‌ترینشان  آلبوم کلاسیک “پینک فلوید” به نام Dark Side of the Moon در سال 1973 است که در پخش با فیلم عالی است. بهتر است آن را پخش کنید و با فیلم تماشا کنید.


5. چه زندگی شگفت‌انگیزی – IT’S A WONDERFUL LIFE – 1946

دیالوگ “به افتخار برادر بزرگم جرج. ثروتمندترین مرد شهر” شاید معروف‌ترین دیالوگ شهر نباشد اما مضمون فیلم را خوب نشان می‌دهد. جرج بیلی را می‌توان جالب‌ترین شخصیت یک فیلم دانست. چه کسی تا به حال مانند جرج حس تردید و بی مصرفی نداشته؟ این دیالوگ نشان می‌دهد ثروت و موقعیت تنها نشانه موفقیت نیست، بلکه تاثیری که بر زندگی دیگران می‌گذاریم نشانه موفقیت ماست.

“چه زندگی شگفت‌انگیزی” یکی از بهترین فیلم‌های آمریکایی و کریسمسی است که البته فضای تاریکی دارد. چون سختی‌ها و ناامیدی‌های انسان را نشان می‌دهد. اما در عین حال ایمان به خدا را هم به تصویر می‌کشد. “فرانک کاپرا” (Frank Capra) در پس یک فانتزی پیامی مذهبی را به بینندگان نشان می‌دهد. جرج سرانجام توسط ایمان خود و دعای دیگران نجات یافت. و شاید پیام روشن فیلم در مقابل تمام تاریکی‌هایش همین باشد.

این فیلم برای سال‌ها همه جا دیده می‌شد. دلیلش این بود که به خاطر خطای کمپانی سازنده نسخه‌ای از آن همه جا پخش شد. در نتیجه همه می‌توانند آن را پخش کنند، بدون اینکه مجبور باشند از کسی اجازه کسب کنند.  اینکه با پیگیری دادگاه استودیو دوباره توانست امتیاز فیلم را کسب کند. این خطا به فیلم کمک کرد و باعث شد یک کلاسیک دیدنی و تماشایی شود.

این فیلم به اندازه فیلم‌های دیگر لیست بازسازی نشد و پارودی آن ساخته نشد. دو نسخه موزیکال نمایشی از آن الهام گرفتند اما هیچ کدام شان برادوی نبودند. “این زندگی شگفت انگیز” (This Wonderful Life) از “استیو مری” (Steve Murray) هم نسخه دیگر آن است. چند نسخه رادیویی آن هم موجود هستند از جمله Merry Christmas, George که در سال 1997 پخش شد. در آن “بیل پولمن” (Bill Pullman) در نقش جرج و “ناتان لین” (Nathan Lane) در نقش حضور داشتند. شبکه‌ای بی سی نسخه تلویزیونی آن را ساخت که “مارلو توماس” (Marlo Thomas) در نقش مری بیلی و “کلاریس لیچمن” (Cloris Leachman) در نقش کلارا و البته “اورسن ولز” (Orson Welles) در نقش آقای پاتر حضور یافتند. هالمارک نسخه دیگری ساخت که در آن “نیکولت شریدان” (Nicollette Sheridan) از “کدبانوهای وامانده” (Desperate Housewives) در آن حضور داشت. فیلم “کلیک” (Click) ساخته “آدام سندلر” (Adam Sandler) هم از این فیلم کلاسیک الهام گرفت.

در آثار کمدی هم به این فیلم اشاره شده. در یکی از قسمت‌های “نظریه بیگ بنگ” شخصیت‌ها درباره این صحبت می‌کردند که اگر شلدون را نمی‌دیدند زندگی‌شان چطور می‌شد. مسلماً زوج سریال شکل نمی‌گرفتند و لئونارد و راج هم به خاطر خوردن کلی چیزکیک چاق می‌شدند. در یکی از قسمت‌های “مورک و میندی” (Mork and Mindy) در اواخر دهه 70 می‌بینیم که در نبود مورک در زندگی میندی، چه بلایی سر میندی می‌آمد. شاید حتی ازدواجی ناموفق داشت. سریال D.C. Follies به دن کویل نشان داد اگر هرگز معاون رئیس جمهور را نمی‌دید زندگی‌اش چه می‌شد. برنامه Saturday Night Live هم به این اثر کلاسیک و صحنه پایانی آن اشاره داشت.

همه ما دیالوگ این فیلم را به یاد داریم: “هر بار زنگ به صدا درمی آید، یک فرشته هم بال درمی آورد.” این فیلم در لیست 100 فیلم برتر AKI در جایگاه بیستم قرار گرفت و جرج بیلی هم جایگاه نهم بهترین قهرمان‌های سینمایی را به دست آورد.

همچنین بخوانید: 10 فیلم کلاسیک برتر هالیوود از ژانرهای مختلف


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم