بهترین انیمه های ژاپنی که باید در دوران قرنطینه تماشا کنید

درست زمانی که فکر می‌کردیم می‌توانیم در فصل بهار و در گرمای هوا به گشت و گذار بپردازیم به خاطر شیوع کرونا در خانه گیر افتاده‌ایم. آیا واقعاً این موضوع بد است؟ چون برخی از ما آدم‌های درونگرایی هستیم که بودن در خانه و دور بودن از مردم را دوست داریم. اگر شما هم از این دسته از افراد هستید پس می‌توانید از این اوقات استفاده کنید و فیلم‌های موردعلاقه‌تان را تماشا کنید. در اینجا می‌خواهیم بهترین انیمه های ژاپنی که می‌توانید در دوران قرنطینه تماشا کنید را به شما معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.


20. شهر اشباح – Spirited Away – 2001

چیهیروی 10 ساله در دنیای ارواح گیر افتاده و آنها را همه جا می‌بیند. والدینش به خوک تبدیل شده‌اند و او باید آنها را به شهر انسان‌ها برگرداند. این فیلم جوایز مختلف به دست آورده و اولین فیلم انیمه است که جایزه اسکار برده. از آنجاییکه این انیمه یکی از بهترین انیمه های ژاپنی است حتماً اغلب ما آن را دیده‌ایم. اما تماشای دوباره آن هم لذت بخش است.

همچنین بخوانید: معرفی 5 انیمه کمتر شناخته شده استودیو جیبلی که باید تماشا کنید


19. فرزند آب‌وهوا – Weathering With You – 2019

هداکا یک دانش آموز دبیرستانی است که از جزیره زادگاهش به توکیو می‌رود، اما زود پولش تمام می‌شود. پس از روزها تنهایی کار در مجله به او پیشنهاد می‌شود. در این میان با دختری مرموز آشنا می‌شود. او می‌تواند آسمان را صاف کند و باران را بند بیاورد. آن‌ها به همراه هم می‌خواهند سرنوشتشان را عوض کنند. این فیلم آخرین انیمه “ماکوتو شینکای” (Makoto Shinkai) است که انیمیشن و موسیقی متن خوبی دارد. به همین دلیل جایزه انیمه سال و موسیقی را برد.


18. شاهزاده مونونوکه – Princess Mononoke – 1997

داستانی در قرن 14 که خدایان، طبیعت و انسان در کنار هم زندگی می‌کردند. شاهزاده‌ای جوان به نام آشیتاکا به نفرین خدایان دچار شده و برای درمان به غرب می‌رود. در راه انسان‌هایی را می‌بیند که برای گسترش قلمروی خود به جنگل می‌روند و دختر گرگینه ای که برای محافظت از جنگل مبارزه می‌کند. شاهزاده می‌خواهد بین دو گروه صلح برقرار کند. نکته جالب اینجاست که مانند آثار دیگر استودیو جیبلی هیچ شخصیت شروری در انیمه وجود ندارد. بلکه به چالش میان طبیعت و پیشرفت جامعه اشاره می‌شود.


17. روح در صدف – Ghost in the Shell – 1995

در سال 2029 انسان‌ها توانسته‌اند جسم خود را رباتیک کنند. در این میان یک هکر مغزی به جنایت دست می زند و یک سازمان امنیتی باید جلوی او را بگیرد. فیلمی از ژانر رباتیک که الهام بخش فیلم “ماتریکس” (The Matrix) بود.


16. همسایه من توتورو – My Neighbour Totoro – 1988

داستانی در سال 1958 درباره یک پروفسور دانشگاه و دخترانش ساتسوکی و می که برای مراقبت از مادر بیمارشان به روستا می‌روند. سپس با ارواح جنگل‌های اطراف دوست شده و ماجراجویی آغاز می‌شود. نمایش جهان از نگاه دخترها و کنجکاوی کودکانه‌شان این انیمه را دیدنی می‌کند. این انیمه به همراه “شهر اشباح” و “شاهزاده مونونوکه” یکی از بهترین آثار “هایائو میازاکی” است. این فیلم جوایز مختلفی به دست آورد، از جمله جایزه گرند پریکس، ربان آبی و کینما.

همچنین بخوانید: 10 دیالوگ الهام‌بخش از انیمه‌های استودیو جیبلی


15. فرزندان گرگ – Wolf Children – 2012

هانا مادری است که پس از مرگ همسر گرگینه اش باید دختر و پسرش را بزرگ کند. بچه‌های گرگینه هم باید به مدرسه بروند و شاهد ماجرای آنها هستیم. این داستان یک مادر و خانواده‌اش جایزه بهترین انیمه سال 2013 ژاپن و جایزه تماشاگران را دریافت کرد. بنابراین یکی از بهترین انیمه های ژاپنی است.


14. نام تو – Your Name – 2016

دو دانش آموز دبیرستانی به نام‌های میتسوها و تاکی در قسمت‌های مختلف ژاپن زندگی  می‌کنند. با این حال حین خواب جسمشان عوض می‌شود. این اتفاق بارها رخ داده و دیگر بینشان پیوندی برقرار می‌شود. این انیمه مانند آثار دیگر “ماکاتو شینکای” لوکیشن های واقعی و موسیقی متن شنیدنی ارائه می‌دهد. به همین دلیل در یازدهمین مراسم فیلم آسیا جایزه بهترین فیلمنامه و بهترین انیمیشن سال چهلمین آکادمی ژاپن را دریافت کرد.


13. پونیو – Ponyo – 2008

پونیو موجودی ماهی قرمز مانند است که آرزو دارد روزی یک دختر باشد. او با استفاده از جادو به یک دختر واقعی تبدیل شده و با رفتن به خشکی عاشق پسری  به نام سوسوکه می‌شود. با این حال او دختر یک جادوگر دریایی و الهه دریاست. جادوگر به امید یافتن دخترش موج‌های بزرگ می‌فرستد و این موج‌ها شهر ساحلی کوچک را در معرض غرق شدن قرار می‌دهد. “پونیو” ماجرایی الهام گرفته از “پری دریایی” است و با وجود انیمیشن و موسیقی متن از دیدنش لذت می‌برید.


12. نائوشیکا از دره باد – Nausicaä of the Valley of the Wind – 1984

در آینده آخرالزمانی دره باد یکی از بهترین مکان‌های به جا مانده روی زمین است. پرنسس ناسیکای جوان و شجاع حشرات غول پیکری را رهبری می‌کند تا دره را از شر جنگل‌های سمی نجات دهد. و آرزو دارد انسان و طبیعت دوباره باهم یکی شوند. یکی از بهترین انیمه های ژاپنی که الهام بخش انیمه سازان بسیاری بود.

همچنین بخوانید: معرفی 10 انیمه برتر استودیو جیبلی که نباید از دست بدهید


11. آکیرا – Akira – 1988

در آینده پادآرمان شهری شوتارو رهبر یک گروه موتورسوار در توکیو است. پس از یک تصادف دوستش توانایی‌های دورجنبی پیدا می‌کند و شوتارو هم از نقشه‌های ارتش که می‌تواند شهر را بهم بریزد، باخبر می‌شود. یکی از بهترین انیمه های ژاپنی که الهام بخش انیمه هایی مانند “روح در صدف” و “کابوی بیباپ” (Cowboy Bebop) و فیلم‌هایی مانند “ماتریکس” و “شوالیه تاریکی” (The Dark Knight) بوده است.


10. لاپوتا قلعه‌ای در آسمان – Castle In The Sky – 1986

شیتا یتیمی است که به کمک کریستال جادویی از اسارت فرار می‌کند. او به همراه یتیم دیگری به نام پازو در جستجوی شهر شناور لاپوتا با دزدان دریایی مبارزه می‌کنند. شاید این انیمه به اندازه “شهر اشباح” و “شاهزاده مونونوکه” مشهور نباشد اما یکی از بهترین انیمه های ژاپنی ساخته “هایائو میازاکی” است.


9. باغی از کلمات – The Garden of Words – 2013

تاکائو کفاشی 15 ساله است که روزی برای رفتن به باغی از مدرسه رفتن خودداری می‌کند. در آنجا زنی 27 ساله به نام یوکینو را می‌بیند. آن دو بارها یکدیگر را می‌بینند، اما هربار تصادفی و در روزهای بارانی. با عمیق‌ترین شدن رابطه‌شان متوجه می‌شوند هردو مانند هم تنها هستند و عاشق هم می‌شوند. “ماکاتو شینکای” بار دیگر با موسیقی متن و انیمیشن زیبا داستانی از تنهایی را به تصویر می‌کشد. داستان در یک پارک واقعی در ژاپن رخ می‌دهد.


8. دختری که در زمان پرش می‌کرد – The Girl Who Leapt Through Time – 2006

ماکوتوی 17 ساله یک دانش آموز معمولی دبیرستانی بود تا اینکه فهمید می‌تواند در زمان به عقب بپرد. او به کمک این قدرت در زمان سفر کرد تا مشکلاتش را حل کند. اما به زودی مشکلاتش بیشتر شدند و متوجه شد سفر در زمان برای حل مشکلش کافی نیست. یک فیلم دیدنی براساس رمانی به همین نام در سال 1967 که جایزه بهترین انیمه سال 2006 و جایزه سال آکادمی ژاپن را به دست آورد.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین انیمه های ماورایی که از تماشای آنها لذت می‌برید


7. ۵ سانتی‌متر در ثانیه – 5 Centimeters per Second

داستانی درباره رابطه تاکاکی و دوست دوران کودکی‌اش آکاری در یک شهر بزرگ. این فیلم جایزه گرند و جایزه بهترین انیمیشن فیلم آسیا را دریافت کرد.


6. پاپریکا – Paprika – 2006

پاپریکا یک تراپیست است که به کمک دستگاه‌ها به رویای بیمارانش وارد می‌شود. پس از سرقت یکی از دستگاه‌ها دنیا رو به ویرانی می‌رود و پاپریکا باید مشکل را حل کند. انیمه ای الهام بخش فیلم “تلقین” (Inception – 2010) که جایزه شیر طلایی فستیوال فیلم ونیز را دریافت کرد.


5. جنگ‌های تابستانی – Summer Wars – 2009

کنجی یک نابغه ریاضی است که به تقاضای دوستش در بین خانواده او نقشه نامزدش را بازی کرد. او یک معادله پیچیده را حل کرده و تصادفاً هوش مصنوعی دنیای مجازی را که می‌تواند دنیا را نابود کند، حل کرده و آزاد می‌کند.


4. آبی تمام عیار – Perfect Blue – 1997

میما عضو بازنشسته گروه پاپ ژاپن است که می‌خواهد بازیگری کند. بعد می‌فهمد یکی از طرفدارانش به دنبال اوست. با کمرنگ شدن مرز میان زندگی اجتماعی و شخصی‌اش، فهم او از واقعیت مبهم می‌شود. یکی از بهترین انیمه های ژاپنی که الهام بخش “تلقین” و “مرثیه‌ای بر یک رؤیا” (Requiem for a Dream – 2000) بود.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین انیمه های ژاپنی که می‌توانید در تعطیلات نوروز تماشا کنید


3. خط قرمز – Redline – 2009

جی پی آماده است تا در خطرناک‌ترین و محبوب‌ترین مسابقه کهکشان شرکت کند. این مسابقه فقط هر پنج سال یک بار برگزار شده و هیچ چیز مانع شرکت کنندگان نیست. او باید مافیا، مقامات و شرکت کنندگان دیر را کنار بزند و برنده شود. یک انیمه دیدنی برای طرفداران ژانر مسابقه‌ای و رباتیک.


2. امواج اقیانوس – Ocean Waves – 1993

بین دو دوست و دانش آموزی از توکیو مثلث عشقی شکل گرفته و آنها باید دوستی‌شان را آزمایش کنند. انیمه ای از استودیو جیبلی که باید تماشا کنید.


1. قصر متحرک هاول – Howl’s Moving Castle – 2004

زن جوانی به نام سوفی با طلسم یک جادوگر به صورت یک پیرزن درآمده. تنها امید او جادوگر جوانی به نام هاول است که در قصر متحرک زندگی می‌کند. سپس خود را درگیر جنگ دیده و هاول هم می‌خواهد برای شاه مبارزه کند. یکی از بهترین انیمه های ژاپنی با نقدی بر حضور آمریکا در جنگ عراق و تأثیر منفی آن.

همچنین بخوانید: 10 انیمه جذاب و دیدنی برای تازه واردان صنعت انیمه


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (4)

بستن فرم

  1. hitoka

    اردیبهشت 11, 1400

    ترتیبو که درنظر نگیریم لیست مفیدی بود
    مخصوصا انیمه های جیبیلی”)

    پاسخ

  2. صادق

    اردیبهشت 10, 1400

    خیلی خوب بود ممنون
    من
    آکیرا
    خط قرمز
    پرنسس مونونوکه
    و پایریکا رو تو لیستم دارم

    پاسخ

  3. رامین32

    فروردین 23, 1400

    خیلی وقت بود به سایتتون نیومده بودم ولی مطمعنم مقاله رو خانم اکیما مینوشتن الان صد در صد شهر اشباح 20ام نبود اول بود.

    پاسخ

  4. hamed

    فروردین 19, 1400

    بدون درنظر گرفتن ترتیب لیست عالییه

    پاسخ