10 فیلم با موضوع گذر از کودکی به نوجوانی که احتمالا تاکنون ندیده‌اید

فیلم‌هایی که با موضوع گذر از دوران کودکی به نوجوانی و به بلوغ رسیدن ساخته می‌شوند، ژانری را پدید آورده‌اند که همیشه درحال گسترش است و محبوب هم باقی می‌ماند. گذر از کودکی به نوجوانی تجربه‌ای است که تقریبا هر بیننده‌ای از هر رده‌سنی می‌تواند با آن ارتباط برقرار کند.

هیاهوی این دوره از زندگی با چیز دیگری مطابق نیست و برای همین است که دائما داستان‌های زیادی درباره این دوره‌ی منحصر به فرد و در عین حال جهانی گفته می‌شود.

اگرچه این ژانر تاکنون آثار تحسین‌شده و محبوب زیادی مانند فیلم “کنارم بمان” (Stand By Me) و “مزایای گوشه‌گیر بودن” (The Perks Of Being A Wallflower) را به دنیا عرضه کرده‌است، بسیاری از دیگر فیلم‌های این ژانر مورد بی توجهی قرار گرفته و هنوز کشف نشده‌اند.

در لیست زیر 10 مورد از بهترین فیلم‌های این ژانر که کمتر دیده‌شده‌اند را برایتان آماده کرده‌ایم؛ با پروشات همراه باشید.


10. همانطور که هستی – 2016 – As You Are

فیلمی رازآلود که داستان آن در اوایل دهه نود میلادی و در شهر کوچکی در کشور آمریکا اتفاق می‌افتد؛ جایی که سه پسر نوجوان با یکدیگر رابطه‌ای دوستانه و منحصر به فرد برقرار می‌کنند و دو نفر از آنها به رابطه‌ای جنسی و متشنج گرفتار می‌شوند.

هیچکدام از این نوجوانان در محیط اطرافشان جایی برای مورد قبول واقع شدن نمی‌یابند و این موضوع آنها را در مسیر شور و شوق، خیانت و عشق قرار می‌دهد. این فیلم با بازجویی پلیس از یکی از شخصیت‌ها در اتاق بازجویی آغاز می‌شود درحالی که خارج از فیلم، دیگر کارکترهای دستان، روایت خودشان را از حوادث بیان می‌کنند.


9. سال‌های خیلی تاریک – 2017 – Super Dark Times

فیلم سال‌های خیلی تاریک نمایش صادقانه‌ای از دوستی‌های دبیرستان با پیچ و تاب‌های تاریک است. این فیلم به کارگردانی کوین فیلیپس ساخته شده و با وجود داستان متفاوتش، تنها 33 میلیون دلار در گیشه‌ی آمریکا فروخت و مورد کم‌لطفی قرار گرفت.

داستان این فیلم درباره دوستانی قدیمی به‌نام‌های جاش و زچ است که یک اتفاق نفرت‌انگیز میان آنها تفرقه انداخته و رابطه‌ی دوستی میان آنها را متشنج کرده‌است.


8. آنه در گرین گیبلز – 1985 – Anne Of Green Gables

آنه در گرین گیبلز نام رمان کلاسیکی است که تاکنون مورد اقتباس‌های سینمایی زیادی قرار گرفته که البته شبکه‌ی نتفلیکس هم اخیرا ساخت سریالی بر اساس این داستان را کنسل کرده‌است.

فیلم آنه در گرین گیبلز، محصول سال 1985، بیشترین تطابق را با کتاب اصلی داشته و سرگذشت آنه شرلی و به سرپرستی گرفته شدن او توسط یک خواهر و برادر مسن را به‌شکلی لطیف و دوست‌داشتنی روایت می‌کند.


7. بوک اسمارت – 2019 – Booksmart

فیلمی به کارگردانی اولیویا وایلد که مرکز آن را رابطه‌ی دوستی قوی و محکم دو دختر دبیرستانی است. این فیلم باوجود داستان کارشده، بازی‌های بامزه و ریتم دوست‌داشتنی‌اش موردتوجه قرار نگرفت و درمیان دیگر آثار برجسته‌ی سال 2019 در حاشیه قرار گرفت.

داستان این فیلم درباره دو دوست و همکلاسی به‌نام‌های مولی و ایمی است که تمام دوره‌ی دبیرستانشان را سخت درس خوانده‌اند و در روزهای آخر تصمیم می‌گیرند در مهمانی‌های همسن و سال‌هایشان شرکت کنند تا قبل از فارغ‌التحصیلی کمی خوش‌گذرانی کرده باشند.


6. شکار انسان‌های سرگردان – 2016 – Hunt For The Wilderpeople

فیلمی کمدی و لذت‌بخش به کارگردانی تایکا وایتیتی درباره پسری که همراه با پدرش ماجراجویی‌ای را در میان طبیعت نیوزیلند آغاز می‌کند. این دو نفر مورد سواستفاده شکارچیان قرار می‌گیرند و ریکی به عنوان پسری شهرنشین که توانایی نجات یافتن در حیات وحش را ندارد، در خطر بزرگی گیر می‌افتد.

این فیلم نمونه دیگری از آثار تحسین‌شده‌ای است که مورد توجه مخاطبان زیادی قرار نگرفته‌است.


5. تا استخوان – 2017 – To The Bone

این فیلم داستان دختر 20 ساله‌ای به‌نام الن را روایت می‌کند که به اختلال غذا خوردن مبتلا بوده و نمی‌تواند از پس آن برآید. او با غذا نخوردن به سلانتی‌اش آسیب‌زده و در معرض خطر قرار دارد.

خانواده‌ی الن او را به مرکز درمانی‌ای منتقل می‌کنند تا روش‌های مختلف درمان را برای بهبودی وی امتحان کنند. کیانو ریوز در این فیلم نقش روانپزشک الن را ایفا می‌کند.


4. پسر – 2010 – Boy

پسر اثر دیگر ساخته‌شده توسط تایکا واتیتی است که در آن نقش پدر شخصیت اصلی را ایفا می‌کند. داستان این فیلم درباره پسر نیوزیلندی نوجوانی است که با نام پسر (Boy) شناخته می‌شود و پدرش را می پرستد. با این حال، او متوجه می‌شود که پدرش آن شخصیت شجاع و قهرمانی نیست که او تصور می‌کرده‌است.

این فیلم کمتر از 9 میلیون دلار فروش در گیشه ثبت کرد؛ اما کسانی که آن را تماشا کرده‌اند می‌دانند که این فیلم یکی از قدرتمندترین آثار ژانر نوجوان در دهه گذشته می‌باشد.


3. خانم استیونز – 2016 – Miss Stevens

خانم استیونز نام معلم زبان مدرسه‌ای است که گروهی از دانش‌آموزان دبیرستانی را در یک آخر هفته برای شرکت در یک مسابقه درام به خارج از شهر می‌برد. استیونز علی‌رغم زندگی عاشقانه و تنهایی که دارد، رابطه‌های جالب و بامزه‌ای میان سه دانش‌آموزش شکل می‌دهد که داستان فیلم را جلو برده و بیننده را جذب می‌کند.


2. پسر پاک شد – 2018 – Boy Erased

فیلم پسر پاک شد باوجود برخورداری از بازی‌های برجسته و داستان گیرا، تقریبا ناشناخته باقی مانده‌است. لوکاس هجز در این فیلم نقش پسری دبیرستانی به نام جرد را بازی می‌کند که بعد از دریافت نکردن توجهی که از دوست دخترش انتظار دارد، متوجه تمایلات همجنس‌گرایانه‌اش می‌شود.

بعد از این اتفاق، خانواده‌ی مذهبی جرد او را به یک گروه‌درمانی می‌فرستند؛ جایی که جرد با پسری به‌نام گری آشنا شده و مسیر زندگی‌اش تغییر می‌یابد. این فیلم بر اساس داستان و آدم‌های واقعی ساخته شده‌است.


1. خیابان آواز – 2016 – Sing Street

یک فیلم ایرلندی با ژانر موزیک که داستانش سرشار از لحظات دلگرم‌کننده و دوست‌داشتنی بوده و از بهترین آثار ساخته‌شده‌ی ژانر نوجوان در دهه اخیر است.

داستان فیلم درباره پسر نوجوانی است که برای جلب توجه دحتر موردعلاقه‌اش در مدرسه، درباره‌ی گروه موسیقی‌ای که خودش راه انداخته فخرفروشی می‌کند؛ درحالی که چنین گروهی اصلا وجود ندارد. کونر بعد از اینکه چنین ماجرایی را سر هم می‌کند، تصمیم می‌گیرد که واقعا همراه با دوستانش رویای پایه‌گذاری یک گروه موسیقی را دنبال کرده و با وجود اینکه ممکن است در این مسیر موفق هم نشود، آن را ادامه دهد.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. غریبه

    فروردین 17, 1400

    مقاله خوبی بود. فقط در مورد پنج، سلامتی، سلانتی نوشته شده. مورد اول لیست هم،داستان، دستان نوشته شده. در کل مقاله خوبی بود

    پاسخ