معرفی بهترین فیلم‌های تاریخ سینما که داستان آنها در یک روز اتفاق می افتد

با عوض شدن دور و زمانه مردم هم عوض می‌شوند. سلیقه، شخصیت، توجه و همه چیزشان دگرگون می‌شود. مثلاً نسل جدید عجول‌تر هستند و فیلمساز باید بهتر توجهشان را جلب کند، بنابراین کارش سخت‌تر است. محتوا هم باید جذابیت بیشتری داشته باشد تا تماشاگر را با خود همراه کند. با این که این قانون ثابت نیست اما باور کلی همین است. با این وجود کیفیت هنری محتوا و شیوه نمایش آن به ویژگی‌های مختلف بستگی دارد. در این لیست بهترین فیلم‌های تاریخ سینما را به شما معرفی می‌کنیم که داستان آنها در یک روز اتفاق می افتد.

هر کدام از این فیلم‌ها سبک و سیاق خود را دارند که امیدواریم با سلیقه شما جور دربیایند. با پروشات همراه باشید.


15. کلوپ صبحانه – THE BREAKFAST CLUB – 1985

پنج دانش آموز دبیرستانی شنبه را باهم می‌گذرانند و هرکدام درباره سبک زندگی دیگری نظر خاص خود را دارند. خشم نسبت به معلم و نقاط مشترک درباره دوران نوجوانی آنها را گرد هم می‌آورد و به خودشان که می‌آیند درباره خود و دیگری گفتگویی را آغاز کرده‌اند.

تمایل به درک و پذیرش مضمون اصلی فیلم است. همچنین به مسائلی مانند مصرف مواد مخدر و آرزوی والدین برای جوانان می‌پردازد. گرچه فیلم به مضامین اصلی زندگی  هستی نمی‌پردازد اما اثری بحث برانگیز درباره هویت و تلاش برای ارزشمند بودن است.

همچنین بخوانید: 10 فیلم جذاب و دیدنی شبیه فیلم ساعت شلوغی (Rush Hour)


14. روز گراندهاگ – GROUNDHOG DAY – 1993

فیلمی که داستان آن در 24 ساعت رخ می‌دهد. رویدادهای یک روز دائم تکرار می‌شوند. درست مانند فیلم‌های “روز مرگت مبارک” (Happy Death Day) و “مثلث” (Triangle) که اخیراً ساخته شده‌اند. اما هیچ فیلمی هنوز به گرد پای “روز گراندهاگ” نرسیده است.

فیل کانر یک گوینده خبر آب و هواست که در روز گراندهاگ زندگی‌اش در دایره تکرار گرفتار می‌شود. او که در این چرخه ملعون گیر افتاده و هربار سعی می‌کند روزش را متفاوت کند. اما سرانجام با یافتن یک شریک کامل به رستگااری می‌رسد و اوضاع درست می‌شود.


13. جان سخت – DIE HARD – 1988

اگر سریال “بروکلین نه-نه” (B99) را دیده باشید با داستان “جان سخت” آشنا هستید. فیلی با طراحی صحنه، فیلمنامه و هیجان ایده آل. داستان در روز کریسمس رخ داده و به زندگی جان مک کلین می‌پردازد. با این که تمام عناصر اکشن در آن دیده می‌شود اما هرگز تقلید به نظر نمی‌رسد.

مک کلین پس از اتمام کار و در مسیر رفتن به سراغ همسرش برای بهتر کردن رابطه‌اش به یک ماجرای گروگان گیری وارد می‌شود. همسرش به همراه مهمان‌های دیگر حبس شده و اوضاع به تروریسم و سرقت پول مربوط است. مک کلین سعی می‌کند بدون هیچگونه سروصدایی اوضاع را کنترل کند.

اجرای ستاره‌هایی مانند “بروس ویلیس” (Bruce Willis) و “آلن ریکمن” (Alan Rickman) جذابیت فیلم را بیشتر کرده است. نقطه اوج داستان در کنار هم قرار گرفتن شخصیت‌های مثبت و منفی است. گرچه صحنه‌های فیلم داستان را جذاب می‌کند اما این حقیقت که داستان در طی 24 ساعت رخ می‌دهد هم به خودی خود دیدنی است. محبوبیت این فیلم بی دلیل نیست.


12. ویکتوریا – VICTORIA – 2015

یک تریلر آلمانی که در یک برداشت ضبط شده است. این فیلم به کارگردانی “سباستین شیپر” (Sebastian Schipper) طی یک شب از زندگی ویکتوریای جوان رخ می‌دهد. او یک اسپانیایی ساکن برلین است. او با یک گروه چهار نفره از بومی‌ها آشنا شده و این پنج نفر باهم همراه می‌شوند.

گرچه شبشان با خوش گذرانی آغاز می‌شود اما به کارهای شومی مانند قتل و سرقت منجر خواهد شد. از آنجایی که داستان طی 24 ساعت رخ می‌دهد خط زمانی داستان واقعی پیش می‌رود و این موضوع فیلم را جذاب‌تر می‌کند. بازیگران هم در درخشش فیلم تاثیرگذارند.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم‌های تاریخ سینما که تنها در یک اتاق فیلمبرداری شده‌اند


11. بعد از ظهر سگی – DOG DAY AFTERNOON – 1975

یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما و شاید ماندگارترین فیلم لیست. داستانی از “سیدنی لومت” (Sidney Lumet) درباره ماجرای واقعی سرقت بانکی در بروکلین با حضور “آل پاچینو” (Al Pacino). کل داستان در بانک رخ داده و از نگاه سارقین روایت می‌شود. درحالی که فیلم “مرد نفوذی” (Inside Man) از نگاه مذاکره کنندگان بود. پاچینو به همراه “جان کازال” (John Cazale) سرقت را پیش می‌برد. هرچند که سرقت بیشتر شبیه نوعی تفریح به نظر می‌رسد. فیلم بیشتر نوعی تراژدی کمدی یونان باستان است که همه چیز آن بد پیش می‌رود.

هردوی بازیگران آنقدر در کارشان موفق ظاهر شدند که گویی داستان سرقت واقعی است. لومت هم به ماجرا وفادار بوده و شهر، وقایع و وحشت و طنز ماجرا را خوب نشان می‌دهد. او با نوآوری سینمایی و فیلمبرداری “ویکتور جی کمپر” (Victor Kemper) توانست فیلم را واقعی نشان دهد. اجراها، کارگردانی درخشان و حال و هوای تلخ و سرگرم کننده داستان آن را تماشایی می‌کند.


10. نوار – TAPE – 2001

داستان فیلم در اتاق مسافرخانه‌ای در میشیگان رخ می‌دهد. “ریچارد لینکلیتر” (Richard Linklater) کارگردان و “اوما تورمن” (Umar Thurman)، “ایتن هاک” (Ethan Hawke) و “رابرت لئونارد” (Robert Leonard) ستارگان فیلم هستند.این سه تن نقش شخصیت‌هایی را ایفا می‌کنند که در ظاهر دوست و در باطن دشمن یکدیگر هستند. ارتباط روانی میان شخصیت‌ها بهترین بازی را از بازیگران بیرون می‌کشد. انسجام فیلم پایان ضعیف آن را نیز پوشش می‌دهد.


9. انسجام – COHERENCE – 2013

یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما از نسل فیلم‌های مستقل و کم بودجه علمی تخیلی که با استقبال مخاطبین مواجه شد و فیلم‌های سنگین‌تر را به چالش کشید. این فیلم با حضور بازیگران ناشناس یک معمای پیچیده است که باید پدیده‌ای جغرافیایی را حل کند. با رد شدن یک شهاب سنگ خط زمانی یک شب عوض شده و یک حلقه زمانی عجیب ایجاد می‌شود.

داستان درباره هشت دوست است که در شب واقعه دور هم جمع شده‌اند. از آنجاییکه یکی از خانه‌های خیابان نور دارد تصور می‌کنند اتفاق رخ داده موقت است. با رفتن به خانه متوجه می‌شوند شیشه‌ها شکسته شده و وقتی دو نفر برای جستجو عازم می‌شوند همه چیز عوض خواهد شد.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم جذاب و دیدنی شبیه اتاق (Room)


8. شامی با آندره – MY DINNER WITH ANDRE – 1981

زندگی ساده مفهوم دست کم گرفته شده و نه چندان مطلوبی در زندگی است. بسیاری زندگی را آرامش فردی و جدی نگرفتن حیات می‌دانند. اما رسیدن به چنین جایگاهی یکی از سخت‌ترین موانع زندگی است. والی و آندره تصمیم می‌گیرند در این باره صحبت کنند. این دو دوست برای صرف شام یکدیگر را ملاقات کرده و درباره ماجراجویی‌های زندگی و گذشته‌شان حرف می‌زنند.

موضوع صحبت‌هایشان آنقدر گسترده است که درباره همه چیز حرف می‌زنند و با این حال هنوز کلی حرف نگفته دارند. دیدگاه مخالف آن دو در صحبت‌هایشان نشان دهنده دسته بندی دوگانه انسان‌های روی زمین است. از آنجاییکه ساختار فیلم براساس همین گفتگو است پس به عنوان بیننده و شنونده همراه می‌شوید.


7. نفرت – LA HAINE – 1995

یک تجربه سینمایی دیدنی و یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما که به صورت سیاه و سفید ضبط شده و اجراهای دیدنی دارد. داستان در پاریس سال‌های 1990 رخ می‌دهد و به ذهن سه مرد وارد می‌شویم که از نژادهای مختلف بوده و درباره سیاست و اخلاقیات جامعه نگرش متفاوت دارند.

وینز یک یهودی کله شق است که با روی آوردن به خشونت می‌خواهد از پلیس انتقام بگیرد. هوبرت هم چنین تصوری دارد اما رویه متعادل‌تری پیش می‌گیرد. سید هم به عنوان میانه‌روترین شان از بحث و جدل دوری می‌کند. فضای پرهیاهو و شخصیت سه مرد فیلم را به “کای پو چی” (Kai Po Che) شبیه می‌کند اما از بسیاری جهات اثر متفاوتی است. فیلم خشونت بی هدف و بی اعتمادی به دولت و مقامات را نشان می‌دهد.


6. طناب – ROPE – 1948

یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما ساخته “هیچکاک” که محدودیت زمانی را هدف قرار داد. فیلمی با حضور “جیمز استوارت” (James Stewart)، “جان دال” (Jon Dall) و “جوآن چندلر” (Joan Chandler) که داستان در خانه برندون و فیلیپ رخ می‌دهد. این دو پس از کشتن دیوید کنتلی مهمانی شام برگزار کرده‌اند. در ادامه شب دیگران به این دو نفر مشکوک شده و آنها هم یکدیگر را به چالش می‌کشند. تدوین آوانگارد فیلم را به اثری تک شات شبیه می‌کند. گره‌های داستان و نقطه اوج آن فیلم را لذت بخش می‌کند.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم‌های سیاه و سفید در قرن 21 که باید تماشا کنید


5. 12 مرد خشمگین -ANGRY MEN – 1957

دوازده مرد با پیشینه، رفتار و تصور متفاوت از زندگی در اتاق پشتی یک دادگاه دور هم جمع می‌شوند تا درباره سرنوشت یک نفر تصمیم بگیرند. گرچه انگار تصمیم همه به هم نزدیک است اما یکی از آن‌ها رأی متفاوت دارد. بنابراین با شروع گفتگو درباره آن یکی از پیچیده‌ترین موضوعات نه فقط درباره قانون بلکه درباره زندگی آغاز می‌شود. “سیدنی لومت” با اقتباس از نمایش “رجینالد رز” به همین نام در سال 1954 فیلم را ساخت. این فیلم پیچیده و درام جذاب نمایشی از تعصبات شخصی و بی طرف بودن قانون است.

تحلیل باورها و عقاید یک فرد پاره‌ای از حقایق و شرایط اجتماعی را برملا می‌کند. فیلم همچنین نیاز جامعه برای درک تفاوت‌های یکدیگر را نشان می‌دهد. “12 مرد خشمگین” یک تجربه بحث برانگیز و سرنوشت ساز و یک دستاورد سینمایی است که ارزش عدالت را زیرسوال می‌برد.


4. ساعت بیست و پنجم – 25TH HOUR – 2002

“دیوید بنیاف” (David Benioff) پیش از فعالیت در فصل 8 “بازی تاج و تخت” (Game of Thrones) یکی از بهرین و عمیق‌ترین فیلمنامه های سینمایی را نوشت. داستان درباره یک موادفروش فراری است که داستان آخرین 24 ساعت زندگی آزادانه او به یک تراژدی انسانی بدل می‌شود.”ادوارد نورتون” (Edward Norton) نقش اصلی مونتگومری را ایفا می‌کند که در ساعت بیست و پنجم و اوج گرفتن اتفاقات بد بالاخره طاقتش طاق می‌شود. طراحی صحنه، کلیشه‌ها و درک مونتی از اشتباهات خود، رابطه رمانتیک جیکوب و ماری و تصویر پایانی روی پل، از جذابیت‌های این فیلم هستند.

“اسپایک لی” (Spike Lee) در مصاحبه‌ای گفت طی برنامه ریزی پروژه تصمیم گرفتند از وقایع یازده سپتامبر هم الهام بگیرند. این موضوع در چند جای فیلم پیداست، مخصوصاً در آپارتمان فرانک، اما داستان و رخدادهای نامنسجم هم اشارات دیگر آن است. “اسپایک لی” با سبک کلاسیک شاعرانه خود یکی از بهترین داستان‌های قرن 21 درباره فرصت‌های از دست رفته زندگی و حسرت را به نمایش می‌گذارد که البته اجرای زیبای نورتون هم در موفقیت فیلم تاثیرگذار است.


3. مگنولیا – MAGNOLIA – 1999

یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما از “پل توماس اندرسن” (Paul Thomas Anderson) درباره بیچارگی و زندگی تکه پاره مردم. گویی این داستان برای همه اتفاق افتاده و خودشان هم خبر ندارند. هر شخصیت فیلم غمی در سینه دارد که هرازگاهی به سراغش می‌آید و به قلبش چنگ می زند. بی شک فیلم به آثار “برادران کوئن” نزدیک است. نیروهایی فراتر از روان بشری وجود دارند که زندگی ما را رقم می‌زنند. “تام کروز” (Tom Cruise)، “جولیان مور” (Julianne Moore)، “فیلیپ سیمور هافمن” (Phillip Seymour Hoffman) و “فیلیپ بیکر هال” (Phillip Baker Hall) از ستاره‌های فیلم هستند. این فیلم سه ساعته تجربه بی نظیری در اختیار مخاطب قرار می‌دهد.

همچنین بخوانید: 12 فیلم جذاب و دیدنی که داستان آنها تنها در یک روز اتفاق می‌افتد


2. شب – LA NOTTE – 1961

فیلمی با قهرمان‌های افسرده، بی هدف و آواره. این فیلم با ساختاری هزارتو مانند به مضامین استقلال و ترک کردن، ایمان و وفاداری می‌پردازد و یک روز از زندگی یک زوج را نشان می‌دهد. زوجی که نسبت به خود و اطرافیان بی توجه هستند. اختلافاتشان جانفرساست و زندگی‌شان را از پایه ویران می‌کند. سبک فیلم همین است و گرمایی در آن دیده نمی‌شود.

تکنیک نئورئالیست فیلمساز شکنجه و خلأ روانی شخصیت‌ها را نشان می‌دهد. گرچه فیلم لذتی که برای فرار از مشکلات به دنبالش هستید را در اختیارتان نمی‌گذارد اما فیلمی تماشایی است که درباره روابط و احساسات انسانی درس‌های زیادی به شما می‌آموزد.


1. راشومون – RASHOMON – 1950

یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما و یک اثر هنری تجربی از “آکیرا کوروساوا” (Akira Kurosawa) که پایه‌های عدالت را به چالش می‌کشد. فیلمی مشابه “سریر خون” (Throne of Blood) و “هفت سامورایی” (Seven Samurai) که تماشاگر را به شنیدن روایت‌های مختلف از یک اتفاق دعوت می‌کند. دیدگاه‌های مختلف و شخصیت پردازی یک اثر هنری خلق می‌کند. یک جسد، کلاه یک زن، طنابی پاره و فریب عناصر لازم برای داستان‌هایی است که توسط یک هیزم شکن، یک بانو، یک یاغی سرکش و همان جسد روایت می‌شوند.

“راشومون” بهترین اجراها را به نمایش می‌گذارد. شخصیت‌ها به خاطر روایت‌های مختلف احساسات و انگیزه‌های مختلف را به نمایش می‌گذارند. “ماچیکو کیو” (Machiko Kyo) در نقش همسر سامورایی فیلم را از آن خود می‌کند و با چیدمان وقایع نقشی تکرارناپذیر به جا می‌گذارد. “توشیرو میفونه” (Toshiro Mifune) هم در نقش تاجومارو می‌درخشد. این فیلم تمثیلی از وقایع زندگی روزمره است که حتماً باید آن را تماشا کنید.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم