10 فیلم مشابه فیلم The Favourite با شخصیت‌های منفی زن که باید تماشا کنید

فیلم درام و تاریخی “سوگولی”، به کارگردانی “یورگوس لانتیموس” (Yorgos Lanthimos)، فیلمی است که توانسته زنان را آنگونه که هستند به تصویر بکشد. آنها می‌توانند خوش‌نیت و دوست داشتنی، ساده و قدرتمند و فریبنده و پر مدعا درمیان بسیاری از صفات دیگر باشند. اما بیشتر از هرچیز دیگری، شخصیت‌های زن می‌توانند به‌شکل دقیق و قابل ملاحضه‌ای در داستان‌ها ظاهر شوند و نمایش متقاعدکننده‌ای هم داشته باشند.

خوشبختانه برای طرفداران فیلم “سوگولی” (The Favourite) آثار زیاد دیگری هم وجود دارد که به شکل جزئی شخصیت‌ زنان را به‌تصویر کشیده‌اند و شامل شخصیت‌های منفی یا همان ویلن هم می‌شوند. علاوه بر این، چنین فیلم‌هایی به داشتن شخصیت‌های منفی زن که به اندازه‌ی شخصیت‌های نقش اول سرگرم‌کننده، مرموز و قدرتمند هستند هم تمایل دارند.

در لیست زیر، 10 مورد از بهترین فیلم‌های سینمایی با شخصیت‌های منفی را برایتان آماده کرده‌ایم؛ با پروشات همراه باشید.


10. ما – 2019 – Us

فیلم ترسناک “ما” علی‌رغم برخورداری از یک تیم بازیگری، تمرکز اصلی‌اش را بر روی مادر خانواده با بازی “لوپیتا نیانگو” قرار داده‌است. شخصیتی که بازیگر نقش مقابل او را هم خود نیانگو بازی کرده و در دنیایی پایین‌تر از دنیای اصلی داستان قرار گرفته‌است.

این نوع از ماهیت دوگانه میان شخصیت اصلی و شخصیت منفی فیلم بیشتر سرگرم‌کننده است؛ زیرا مبارزه‌ی درونی خود شخص را به‌عنوان یک مبارزه بیرونی و فیزیکی نشان می‌دهد.


9. شیطان پرادا می‌پوشد – 2006 – The Devil Wears Prada

با بازی آن هاتاوی و مریل استریپ درکنار یکدیکر، فیلم “شیطان پرادا می‌پوشد” هیچ کمبودی از لحاظ شخصیت‌های زن ندارد و درست مثل فیلم “سوگولی”، هر دو شخصیت منفی و قهرمان داستان زن هستند.

با این حال، فیلم “شیطان پرادا می‌پوشد” شخصیت “میراندا” (استریپ) را به‌عنوان یک شخصیت منفی و با روشی که معمولا چنین شخصیتی توصیف می‌شود معرفی نمی‌کند. به‌جای آن، این توصیف بیشتر با برخوردهای این شخصیت با شخصیت آندرا (هاتاوی) در ایده‌آل‌ها و اعتقاداتشان نمایش داده‌می‌شود.


8. جادوگر – 2015 – The Witch

ستاره سریال “گامبی ملکه”، “آنیا تیلوی-جوی”، ابتدا به‌خاطر بازی‌اش در فیلم جادوگر به کارگردانی رابرت ایگرز شناخته شده بود.

اگرچه شخصیت منفی داستان، جادوگر شیطانی، در طول داستان فیلم چندان برجسته نبود، اما کارکتر زن متفاوتی در مقابل شخصیت جوی (توماسین) به حساب می‌آمد. توماسین به طرز قابل‌توجهی بیشتر با مادرش درگیر بود تا شخصیت جادوگر که در واقع مسبب بسیاری از مشکلات در وهله‌ی اول بود.


7. دختران بدجنس – 2004 – Mean Girls

فیلم‌های نوجوانانه که داستان آنها در دبیرستان روایت می‌شود، غالباً در موقعیتی شگفت‌انگیز قرار دارند اما رویکرد بی‌نظیر فیلم دختران بدجنس به شخصیت‌های زن در محیطی مانند این مورد باعث برجسته شدن این فیلم شده است.

این فیلم درباره گروه‌های دوستی، محبوبیت و پیدا کردن خود است و پیچیدگی‌های اتفاقات نوجوانی در شکل‌گیری شخصیت بزرگسالی را نشان می‌دهد.


6. هذرها – 1989 – Heathers

هذرها یک فیلم کلاسیک در ژانر نوجوانانه است که از دیگر آثار این ژانر تاریک‌تر است. این فیلم هنوز هم به عنوان اثری در ژانر کمدی سیاه شناخته‌ می‌شود که نیمه‌ی تاریک بلوغ را به نمایش می‌گذارد.

داستان فیلم هم حول محور شخصیت ورونیکا می‌چرخد که بعد از قرار گرفتن در یک گروه دوستی، با آسیب‌هایی روبرو می‌شود و می‌فهمد که دیگر دوست ندارد در این گروه بماند و باید آنجا را ترک کند.


5. من تونیا هستم – 2017 – I, Tonya

مارگو رابی برای بازی در نقش تونیا در این فیلم نامزد جایزه اسکار شد اما کسی که موفق به دریافت اسکار شد، آلیسون جنی بود که در فیلم نقش مادر تونیا را بازی می‌کرد.

مثل فیلم “جادوگر”، تعارض موجود در فیلم “من تونیا هستم” نیز میان شخصیت مادر و دختر شکل می‌گیرد؛ گرچه مادر تونیا رفتارهای خشونت‌آمیزتری نسبت به مادر توماسین در فیلم “جادوگر” دارد، اما از آنجایی که فیلم تنها بر نمایش تنها یک حقیقت تاکید نمی‌کند، بینندگان هم می توانند داستان را از نقطه‌نظر همه‌ی افراد درگیر داستان از جمله مادر تونیا دنبال کنند.


4. میزری – 1990 – Misery

فیلم “میزری” هنوز هم عنوان بهترین اقتباس از داستان‌های استیفن کینگ را دارا است. در حقیقت، کتی بیتس تنها بازیگری است که تاکنون یکی از اقتباس‌های این نویسنده را به جایزه اسکار رسانده و برای اجرای بی‌نظیرش در این فیلم برنده اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن شده‌است.

چیزی که نقش بیتس را در این فیلم بسیار ترسناک کرده، واقعی بودن آن است که با گذشت زمان و تغییر در شیوه‌ی هواداری از شخصیت‌ها، باز هم تحسین‌برانگیز بوده و طرفداران خودش را دارد.


3. قوی سیاه – 2010 – Black Swan

ناتالی پورتمن یکی دیگر از بازیگرانی است که برای ایفای یک نقش منفی برنده اسکار شده‌است. فیلم قوی سیاه اثری است که توانسته از جهات مختلفی شخصیت‌های منفی را در داستانش جا دهد. به طوریکه شخصیت منفی یا همان ویلن داستان، در لحظه‌ای خود نینا است و در در لحظه‌ای دیگر مادرش.

اما شخصیت منفی واقعی داستان خود نینا یا در واقع بخشی از وجودش است که مدام با آن درحال درگیری و کشمکش می‌باشد. این همان جنبه‌ی روانی وسواس او به کمال است که وادارش می‌کند تصور کند شخصیت لیلی رقیب اوست و باید از میدان خارجش کند.


2. بیل را بکش – Kill Bill: Vol. ۱ – 2003

کوئنتین تارانتینو اغلب به خوبی از پس نوشتن کارکترهای زن برمی‌آید؛ اما شخصیت زنی که او در فیلم بیل را بکش و دنباله‌ی آن خلق کرده‌است، کاملا بی‌عیب و نقص است.

شخصیت اوما تورمن در این فیلم شخصیتی است که می توان آن را ریشه‌یابی کرد؛ اما این شخصیت زمانی جالب‌تر می‌شود که با دشمنانش روبرو شده و با آنها مبارزه می‌کند. بیشتر دشمنان این شخصیت زن هستند و او در مسیر خون‌ریزی و انتقامش، توانایی شکست همه‌ی آنها را دارد.


1. دختر گمشده – 2014 – Gone Girl

فیلم دختر گمشده از دیوید فینچر، فیلمی با یک شخصیت منفی زن است که هنوز هم بینندگان بسیاری سعی در ریشه‌یابی این شخصیت دارند. در این فیلم، با موقعیت منحصر به فردی روبرو هستیم که هر دو شخصیت اصلی داستان را نه می‌توان ویلن دانست و نه قهرمان.

از دیدگاه نیک، مشکل با ایمی است و از دیدگاه ایمی نیز نیک مقصر است؛ این تصمیم که کدام یک از این دو نفر واقعا مقصر است، در پایان فیلم به عهده‌ی مخاطب گذاشته می‌شود.


امیدواریم از مطالعه‌ی این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم