معرفی فیلم‌های اقتباسی از کتاب‌های مصور براساس امتیاز راتن تومیتوز

سینما از آغاز از کتاب‌های الهام گرفته و براساس رمان‌ها، نمایشنامه‌ها و داستان‌های کوتاه فیلم‌های مختلفی ساخته است. کتاب‌های مصور کودکان هم موردتوجه است، هرچند کم. کتاب‌های مصور اغلب از رمان‌ها کوتاه‌تر هستند. نویسنده باید موضوعی ساده را بسط دهد تا یک کتاب کامل از آن حاصل شود. به دلیل وجود همین چالش همه اقتباس‌های کتاب‌های مصور به موفقیت نمی‌رسند. برخی شکست خورده و برخی محبوب می‌شوند. در اینجا برخی از معروف‌ترین فیلم‌های اقتباسی از کتاب‌های مصور براساس امتیاز راتن تومیتوز را به شما معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.


10. گربه کلاه به سر – Dr. Seuss’ The Cat In The Hat – 2003 – 9%

کتاب مصور “گربه کلاه به سر” با 61 صفحه محتوای کافی را در اختیار کودکان قرار می‌دهد و می‌توانست یک اثر موفق باشد. با این حال در زمان اکران شکست خورد. چون در 82 دقیقه ساخته شد و محتوای ضعیفی دارد. شوخی‌های بی مزه جذابیت داستان را از بین می‌برد. جلوه‌های بصری زیاده از حد هستند و از جذابیت مینیمال دنیای کودکانه اثری نمی‌بینیم.

همچنین بخوانید: بهترین سریال‌های فانتزی و علمی-تخیلی براساس امتیاز IMDb


9. مریخ به مادر نیاز دارد – Mars Needs Moms – 2011 – 37%

داستان درباره پسری 9 ساله است که از دستورات مادرش خسته شده و می‌خواهد مسئولیت پذیر باشد. تا اینکه مادرش توسط بیگانه‌ها ربوده می‌شود. حالا باید مادرش را نجات داده و او را به خانه بیاورد. “رابرت زمکیس” (Robert Zemeckis) خالق فیلم بود. این فیلم خالق دیزنی باید در گیشه موفق می‌شد. اما تنها کمتر از 40 میلیون دلار از بودجه 150 میلیون دلاری‌اش را دریافت کرد که بدترین شکست ممکن است.


8. جومانجی – Jumanji – 1995 – 55%

“کریس فن السبورگ” (Chris Van Allsburg) نویسنده و هنرمند برای خلق کتاب “جومانجی” در سال 1981 نشان کالدکوت را دریافت کرد. نسخه سینمایی آن در سال 1995 با حضور “رابین ویلیامز” (Robin Williams) عرضه شد. واکنش مخاطبین و منتقدین متفاوت بود. فیلم هیجان انگیز و جذاب است اما نتوانست جادوی کتاب را تکرار کند. شاید دلیلش این باشد که تصاویر کتاب به صورت سیاه و سفید خلق شده‌اند اما در فیلم از جلوه‌های رایانه‌ای استفاده می‌شود.


7. قطار سریع‌السیر قطبی – The Polar Express – 2004 – 56%

کتاب دیگری از “کریس فن السبورگ” که نسخه سینمایی آن با نقدهای مختلف روبرو شد. این فیلم اولین فیلمی بود که در ساخت کل آن از تکنولوژی موشن کپچر استفاده شده بود. به همین دلیل در زمان خود جدید بود. با این حال گرچه “جومانجی” به داستان پرداخت اما در نمایش آن شکست خورد، “قطار سریع‌السیر قطبی” فیلمی زیباست که چندان به داستان نمی‌پردازد.


6. فردیناند – Ferdinand – 2017 – 72%

فیلمی براساس کتابی به نام “داستان فردیناند” نوشته “مونرو لیف” (Munro Leaf)، با داستانی درباره یک گاو که پس از ناپدید شدن پدرش از کمپ تمرین فرار می‌کند. پس از دستگیری دوستانش باید برای آزادی‌اش کمک کنند تا با یگ ماتادور شکست ناپذیر مبارزه نکند. این فیلم جذاب و دیدنی است، اما مضامین تاریکی هم دارد که می‌توانند به ورزش مرسوم گاوبازی اشاره داشته باشند.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین فیلم های ژانر فانتزی تاریخ سینما که باید تماشا کنید


5. جایی که موجودات وحشی هستند – Where The Wild Things Are – 2009 – 73%

یک فیلم اقتباسی از کتاب “موریس سنداک” (Maurice Sendak) به کارگردانی “اسپایک جونز” (Spike Jonze). کتاب به خاطر حجم کم و مضامین پیچیده‌اش غیرقابل اقتباس به نظر می‌رسید. اما جونز با وجود مضامین تاریک فیلم و صداپیشگی ستاره‌هایی مانند “کاترین اوهارا” (Catherine O’Hara)، “پل دنو” (Paul Dano)، “کریس کوپر” (Chris Cooper) و “جیمز گاندولفینی” (James Gandolfini) یک داستان فانتزی دیدنی ساخت. فیلم موردتوجه منتقدین قرار گرفت، گرچه تماشاگران به خاطر عاطفی بودن فیلم آن را برای بچه‌ها مناسب نمی‌دیدند.


4. ابری با احتمال بارش کوفته‌قلقلی – Cloudy With A Chance Of Meatballs – 2009 – 86%

یک نسخه اقتباسی محبوب منتقدین و تماشاگران که سیکوئل آن هم چهارسال بعد ساخته شد. داستان درباره مخترعی است که آب را به غذا تبدیل می‌کند تا مردم زادگاهش را نجات دهد. وقتی دستگاه اختراعی‌اش خراب می‌شود، او بایدان را تعمیر کند تا غذای مردم جهان تأمین شود. طنز انیمیشن و تصاویر زیبای آن این فیلم را به یکی از بهترین فیلم‌های اقتباسی از کتاب‌های مصور تبدیل کرد.


3. شرک – Shrek – 2001 – 88%

“شرک” چیزی بیشتر از یک فیلم است. یک چندگانه و برند که به یکی از بهترین فیلم‌های اقتباسی از کتاب‌های مصور تبدیل شد. همه چیز از کتابی شروع شد که “ویلیام استیگ” (William Steig) در سال 1990 آن را نوشت و تصمیم گرفت از دیدگاه یک غول داستان سرایی کند. فیلم “شرک” در سال 2001 ساخته شد و موردتوجه منتقدین و تماشاگران قرار گرفت. سیکوئل های بعدی، بازی‌های ویدیویی، پارک‌هایتم دار و حتی برنامه‌های کریسمسی همه از این فیلم الهام گرفتند.


2. هوگو – Hugo – 2011 – 93%

این فیلم از “مارتین اسکورسیزی” (Martin Scorsese) با استقبال مردم و منتقدیم روبرو شد. این فیلم به صورت سه بعدی عرضه شد تا مورد توجه همه گروه‌های سنی قرار بگیرد. این فیلم براساس کتاب مصور “اختراع هوگو کابرت” از “برایان سلزنیک” ساخته شد. کتاب اصلاً یک کتاب معمولی نیست بلکه یک رمان با بیش از 500 صفحه است. خالق آن به خاطر متن و تصاویر دلنشین برنده نشان کالدکوت شد.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های فانتزی که در سال 2019-2020 اکران خواهند شد


1. پدینگتون – Paddington – 2014 – 97%

یکی از بهترین فیلم‌های اقتباسی از کتاب‌های مصور که رمانی عکس دار است. داستان “خرسی به نام پدینگتون” توسط “مایکل باند” (Michael Bond) نوشته شد، در سال 1958 چاپ شد و بیش از 20 سری آن ادامه یافت. در سال 2014 هم نسخه سینمایی آن توسط “پل کینگ” (Paul King) کارگردانی شد. داستان درباره خرسی از پرو است که خود را در لندن یافته. نام خود را از یک ایستگاه قطار معروف گرفته و توسط خانواده براون نگهداری می‌شود. موفقیت فیلم به ساخت سیکوئل آن منجر شد که به امتیاز 100% راتن تومیتوز دست یافت.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم