لیست بهترین فیلم‌های ناراحت کننده و عذاب آور تاریخ سینما

نسل جدید فیلمسازان از نوئه گرفته تا تریه، از امضای شخصیت خود در آثارشان هراسی ندارند و به همین دلیل است که فیلم‌های منحصر به فردی را ساخته‌اند. به جز این دو، فیلمسازان دیگری هم این سبک را دنبال کرده‌اند. در اینجا می‌خواهیم فیلم‌های ناراحت کننده را به ما معرفی کنیم. البته باید بدانید که تماشای این فیلم‌ها سخت است. با پروشات همراه باشید.


11. پوستی که در آن زندگی می‌کنم – THE SKIN I LIVE IN – 2011

فیلم‌های “پدرو آلمودوار” (Pedro Almodovar) هرگز ساده نیستند. حتی اگر اجرای فیلم‌هایش خوب نباشند. کیفیت تولید، موسیقی و جلوه‌های بصری آن را جبران می‌کنند. در این فیلم “آنتونیو باندراس” (Antonio Banderas) حضور دارد. او نقش یک جراح و مخترع پوست مصنوعی را برعهده دارد. که یک زندانی در خانه‌اش دارد. به تدریج متوجه می‌شویم پوست اختراع خودش را روی او آزمایش می‌کند.

سبک خاص آلمودوار عناصر علمی-تخیلی را با عناصر وحشت ترکیب می‌کند. کارگردان فیلم را “اثر ترسناکی بدون وحشت و پرش” توصیف می‌کند. هرچند که کلیشه‌هایی مانند کنترل و حساسیت در آن دیده می‌شود. تماشاگر درباره شخصیت اصلی زن چیزی نمی‌داند. کارگردان به خوبی توانسته لایه‌های رازآلود را به فیلم تزریق کند که به همین دلیل تماشاگر تا پایان با فیلم همراه می‌شود.

همچنین بخوانید: معرفی 9 فیلم جذاب و دیدنی درباره سینما که شما را به فکر فرو می‌برند


10. سرنخ‌ها – THREADS – 1984

فیلمی مستندگونه و متفاوت. معمولاً فیلم‌های ناراحت کننده بر داستان تکیه می‌کنند نه بر روایت. اما “سرنخ‌ها” یک اثر متفاوت است. یک فیلم درباره هولوکاست هسته‌ای و پس از وقایع رخ داده در  شفیلد انگستان. این اتفاق بین رقبای جنگ سرد رخ داد. سازندگان فیلم از منابع واقعی استفاده کرده‌اند. به همین دلیل فیلمی خاص و منحصر به فرد خلق شد.

بمب منفجر شده در شهر و نفوذ ذرات رادیواکتیو وحشت را به بیننده منتقل می‌کند. گرچه وحشت از ناشناخته‌ها بیننده را می‌ترساند. اما کارگردان با تصاویر نوزادان ناقص کابوس ناشی از دنیای سیاست را منتقل می‌کند. عاشقانه کوتاه روث و جیمی هم بخشی از فیلم است. این داستان سیاست‌های پشت حکومت را بیشتر به مخاطب منتقل می‌کند. این فیلم به خوبی توانست تأثیر سیاست و دولت‌ها بر وحشت عمومی را نشان دهد.


9. آزمون بازیگری – AUDITION – 1999

یک فیلم ژاپنی روان شناسانه که بر فیلم‌های ترسناک بسیاری تأثیر گذاشت. داستان درباره مرد بیوه‌ای در جستجوی عشق است. دوست فیلمسازش دختری به نام آسامی را که آزمون بازیگری داده به او معرفی می‌کند. گذشته رازآلود آسامی نگران کننده است. اما مرد از او خوشش آمده. هرچند که دخترک نقشه‌های دیگری دارد. کارگردان فیلم “تاکاشی میکه” (Takashi Milke) توانسته با گره‌های داستان بیننده را مجذوب نگه دارد. او عمداً آسامی را شخصیتی رازآلود نگه می‌دارد. تا پایان فیلم شوکه کننده باشد.


8. بابادوک – THE BABADOOK – 2014

“ویلیام فردکین” (William Friedkin) کارگردان فیلم ترسناک “جنگیر” (The Excorcist)، “بابادوک” را ترسناک‌ترین فیلم می‌داند. شاید این یک نظر کلی باشد اما گویای فیلم است. یکی از فیلم‌های ناراحت کننده سینما به کارگردانی “جنیفر کنت” (Jennifer Kent). او با کمک شخصیت داستانی کودکانه فیلم را پیش می‌برد. کارگردانی کنت مانع از خسته کننده بودن فیلم می‌شود. رابطه مادر و پسری، ناراحتی آملیا برای همسرش و رفتار ساموئل فیلم را دیدنی و ترسناک می‌کند.

در حقیقت تاریکی درون است که فیلم را ترسناک می‌کند، نه تاریکی بیرون. در قسمت اعظم فیلم موسیقی متن خاموش است و صدای نفس‌های خودمان ترسناک می‌شود. یک فیلم ترسناک کلاسیک-مدرن با متنی هوشمندانه که ترس و وحشت را در شما بیدار می‌کند.


7. مرد حصیری – THE WICKER MAN – 1973

در چند دقیقه اول فیلم به یاد “میدسامر” (Midsommar) از “آری استر” (Ari Aster) می افتید. افسر نیل یک مسیحی معتقد است که به دنبال گم شدن دختری نوجوان به جزیره‌ای متروک می‌رود. مردم این جزیره بت پرست هستند و نیل با دیدن آنها هم وحشت کرده و هم باید به دنبال دخترک باشد.

“رابین هاردی” روایتی جنایی با عناصر مذهبی خلق می‌کند. صحنه‌های آغازین و پایانی و رقص‌ها و آواز قبیله‌ها جنون آمیز است. “کریستوفر لی” (Christopher Lee) در نقش رئیس قبیله یکی از بهترین اجراهای خود را ارائه می‌دهد. او شخصیتی صادق در عین حال فریبکار و معتقد به باورهای اجدادش است. همه این ویژگی‌ها او را به ویلنی جذاب و دوست داشتنی تبدیل می‌کند. اگر فیلم “میدسامر” را دوست داشتید اما این فیلم را هم دوست دارید. چون یکی از بهترین فیلم‌های ناراحت کننده تاریخ سینماست.

همچنین بخوانید: 10 فیلم با پیچیده‌ترین پایان‌بندی‌ها در تاریخ سینما که باید تماشا کنید


6. دندان نیش – DOGTOOTH – 2006

“یورگوس لانتی‌موس” (Yorgos Lanthimos) با این فیلم اثری متفاوت خلق نمود. بیشتر فیلم‌های او داستانی ساده با مضامین پیچیده دارند. این فیلم او یکی از بهترین طنزهای تلخ تاریخ است. یک زن و شوهر بچه‌هایشان را در خانه اسیر می‌کنند تا از دنیای فاسد دور بمانند. بچه‌ها برای رسیدن به آزادی “دندان نیش” از دست می‌دهند. درحالی که خودشان اصلاً معنای آن را نمی‌فهمند. روابط آنها با خودشان و دنیای بیرون سختگیرانه و بی روح است. فقط زمان ثابت می‌کند که آزاد می‌شوند یا نه.

رابطه فیلم با شخصیت‌ها و فضا مانند رابطه یک دانشمند با مواد شیمیایی است. رفتار و منش شخصیت‌ها نکته مهمی ندارد. بلکه آنها مانند نمونه‌های آزمایشی زیر ذره بین قرار می‌گیرند. این فیلم به عنوان یکی از فیلم‌های ناراحت کننده سینما بیننده را به یک دنیای سورئال می‌برد.


5. برگشت ناپذیر – IRREVERSIBLE – 2002

تماشای فیلم‌های “گاسپار نوئه” (Gasper Noe) آسان نیست. او دوست دارد بیننده را تا پایان میخکوب نگه دارد و در آخر شوکه کند. یکی از بهترین فیلم‌های ناراحت کننده تاریخ سینما با روایتی معکوس. دختری مورتجاوز قرار گرفته و حالا نامزد و دوست پسر سابقش به دنبال متجاوز هستند. این فیلم آشوب و بلوا را تا آخر داستان حفظ می‌کند. در این فیلم خشن و ناراحت کننده “مونیکا بلوچی” (Monica Belluci) و “ونسان کسل” (Vincent Cassel) حضور دارند.

اما نوئه در روایت داستان سبک خاصی را دنبال می‌کند. تصور او از انتقام انسانی تاثیرگذار است. بیننده نه تنها خشونت متجاوز بلکه اوضاع و احوال او را می‌بیند. کسی که نیمه مست و نیمه نعشه است و به این کار دست می زند. این فیلم با تمرکز بر “تأثیر اولیه” فیلمی است که نمی‌توان به راحتی آن را تماشا کرد.


4. خانه‌ای که جک ساخت – THE HOUSE THAT JACK BUILT – 2016

در دنیای “لارس فون تریه” (Lar von Trier) هیچ چیز خوشبینانه پیش نمی‌رود. هرکس غیر از این بگوید دروغ گفته. گرچه این فیلم بهترین اثر او نیست. چون در شخصیت پردازی و داستان ضعف دارد. قسمت اعظم داستان قابل درک نیست. البته همین موضوع می‌تواند نقطه قوت فیلم هم باشد. جک با تکیه بر پنج قتل خود می‌خواهد ماهیت جرم را به ویرژیل نشان دهد. ویرژیل شاعر روم باستان و راهنمای جک در گناه و جهنم است. فیلم از آثار دانته الهام گرفته و تمایل غریزی انسان برای خشونت آزادانه و رستگاری را نشان می‌دهد.

تریه به خوبی می‌تواند بیننده را تحت تأثیر بگذارد، درست مانند جک. اغلب نماهای داستان دیدنی هستند. نماهایی شاعرانه و در عین حال غیرانسانی. “مت دیلون” (Matt Dillon) نقش یک قاتل سریالی را به خوبی ایفا می‌کند. فیلم توانسته ایده‌های معاصر درباره خشونت، گناه و رستگاری را نشان دهد. هرچند که از یک متن قدیمی الهام گرفت.


3. باید درباره کوین صحبت کنیم – WE NEED TO TALK ABOUT KEVIN – 2009

در همه صحنه‌های فیلم رنگ قرمز حضور دارد. آن هم به صورت رنگ، عنوان سوپرمارکت یا خون بدن. کارگردان فیلم “لین رمزی” (Lynne Ramsey) هرطوری که هست آن را نشان می‌دهد. این فیلم اقتباسی آر رمان “لیونل شریور” به تاریکی بلوغ و مشکلات مادران می‌پردازد. تا اواسط فیلم اصلاً نمی‌فهمید چه خبر است. اما روایت فیلم به تدریج کابوسش را برملا می‌کند.

تیلدا سوئینتن” (Tilda Swinton) و “ازرا میلر” (Ezra Miller) نقش اوا و کوین را برعهده دارند. “جان سی.ریلی” (John C. Reilly) هم در نقش فرانکلین بازی می‌کند. این فیلم به جای نمایش روابط خانوادگی به واکنش‌های اوا می‌پردازد. شخصیت سوئینتن به اندازه شخصیت رمان شریور خوشبین نیست، که البته به سبک بازیگر برمی گردد. موسیقی “جانی گرینوود” هم فیلم را به شاهکار تبدیل می‌کند.

همچنین بخوانید: معرفی 20 فیلم جذاب و دیدنی درباره دگرباش‌ها در قرن بیستم


2. خوشحالی – HAPPINESS – 1998

یکی از بهترین فیلم‌های ناراحت کننده درباره داستان‌های انسانی و چالش برانگیز. فیلم شما را وادار می‌کند تا خودش را جای شخصیت گذاشته و ببینید چه دردی می‌کشد. عناصر رئالیسم متن و فضای داستان شما را به درون فیلم می‌کشاند. فیلم به شکل متفاوتی طنز را نشان می‌دهد. در این فیلم “دیلن بیکر” (Dylan Baker) نیروی طبیعت است. او با وجودی بازیگری مانند “فیلیپ هافمن” (Phillip Hoffman) فیلم را از آن خود می‌کند. او نماد کامل خوب، بد، و زشت است. انگار که بیماری‌اش او را بلعیده باشد. با این حال گاهی اوقات با او همدردی می‌کنید.


1. خدا بودن سخت است – HARD TO BE A GOD – 2013

هر صحنه این فیلم عجیب و فانتزی “الکسی ژرمن” (Aleksei German) دیدنی است. او دوست دارد در هر صحنه بیننده را آزار دهد. آنتوان از سیاره پیشرفته زمین به سیاره آرکانار فرستاده می‌شود. این سیاره هنوز در قرون وسطی به سر می‌برد. در این جهان افراطی قدرت را در دست دارند. از دست آنتوان و مردانش کاری برنمی آید. دانشمندان هم ناظرانی بی طرف هستند که فقط به تحقیقات خود می‌پردازند.

فیلمنامه از رمانی روسی محصول سال 1964 الهام گرفته است. ژرمن با جزم اندیشی دنیای قرون وسطی را نمایش می‌دهد. در این دنیا هرگونه تغییر چالش محسوب می‌شود. مضامینی مانند ماهیت سیاه تکامل، غرایز وحشیانه انسانی و نقش عقلانیت، فیلمی ناراحت کننده و نفسگیر خلق می‌کنند.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (5)

بستن فرم

  1. مهسا

    آبان 27, 1400

    جای فیلم های هانکه به شدت خالی بود تو این لیست ، مردک شکنجه گر

    پاسخ

  2. Ali

    اسفند 20, 1399

    جای requiem for a dream خیلی خالی بود

    پاسخ

  3. امیر

    اسفند 17, 1399

    سلام

    میشه چند تا فیلم مثل بخت پریشان بزارین

    عاشقانه و غم انگیز

    ممنون از سایت خوبتون

    پاسخ

  4. جواد

    اسفند 13, 1399

    سلام انصافا چرا لیست غمگین ترین. لطفاً تو این شرایط لیست فیلم های کمدی رمانتیک رو بیشتر کنین. بهتره تا عذاب اورترین .

    پاسخ

    • خاطره باقری در پاسخ به جواد

      اسفند 13, 1399

      سلام دوست عزیز. حتما پست های بعدی رو بازدید کنید چون لیست فیلم های کمدی هم میذاریم.

      پاسخ