برنامه ریزی به روش بولت ژورنال برای تماشای فیلم

فیلم دیدن سرگرمی بسیاری از ماست. برای خوشحال شدن، فیلم‌های کمدی می‌بینیم و برای اینکه غم‌هایمان را هضم کنیم، سراغ فیلم‌هایی می‌رویم که موضوعی مشابه مشکلات ما دارند و برای اینکه کمی هیجان زندگی زیاد شود فیلم‌های اکشن یا ترسناک انتخاب می‌کنیم. گاهی در این شرایط زمان زیادی برای پیدا کردن فیلم مناسب صرف می‌کنیم ولی اگر از قبل لیستی داشته باشیم کارمان راحت‌تر می‌شود. اگر هم فیلم بین حرفه‌ای باشیم زمانی می‌رسد که دوست داریم هدفمند‌تر فیلم ببینیم و برای این سرگرمی جذاب برنامه ریزی کنیم.

اما چطور می‌توانیم فیلم دیدن خود را هدفمند کنیم؟ در برنامه‌ریزی برای فیلم دیدن به چه چیزهایی باید توجه کنیم؟ اصلا برنامه‌ریزی برای فیلم دیدن چه فایده‌ای دارد؟ در ادامه پاسخی به این سوال‌ها خواهیم یافت و با برنامه‌ریزی به روش بولت ژورنال برای فیلم دیدن آشنا می‌شویم.

برنامه ریزی با بولت ژورنال

بولت ژورنال به دفترهایی گفته می‌شود که برگه‌های نقطه‌ای دارند و در واقع یک روش برنامه ریزی است که به ما کمک می‌کند به کارهای خود سامان دهیم و آنها را ثبت کنیم. بر خلاف تصاویر رایج بولت ژورنال که معمولا طراحی‌های زیادی دارند، این روش در اصل برای سادگی برنامه ریزی ابداع شده و نیازی به مهارت در نقاشی و طراحی ندارد. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که عاشق ثبت کردن هر چیزی روی کاغذ هستید، برنامه ریزی به روش بولت ژورنال مناسب شماست. برای آشنایی بیشتر با این روش برنامه‌ریزی مطلب «بولت ژورنال چیست» به شما کمک می‌کند.

گام اول در برنامه ریزی برای فیلم دیدن

برنامه ریزی برای هر کاری، نیازمند مشخص شدن هدف است. فیلم دیدن هم از همین قاعده پیروی می‌کند. اگر هدف شما از فیلم دیدن گذراندن ساعاتی خوش با خانواده است، شیوه برنامه ریزی شما تفاوت دارد با زمانی که قصد دارید با سبک کارگردانی فرد مشخصی آشنا شوید یا فیلم‌های یک ژانر خاص را تماشا کنید. بنابراین قبل از برنامه‌ریزی و تهیه لیست فیلم‌ها، بهتر است به نتیجه برسید که هدف شما از فیلم دیدن چیست، سپس برای این کار برنامه‌ریزی کنید. بعد از مشخص شدن هدف از تماشای فیلم، سراغ برنامه ریزی برای رسیدن به هدفتان روید.

برای برنامه ریزی تماشای فیلم در بولت ژورنال  خیلی ساده لیستی از فیلم‌های مورد نظر خود را در یک برگه از بولت ژورنال بنویسید. اگر دوست داشته باشید، می‌توانید جلوی هر فیلم تاریخی که آن را تماشا کردید را هم ثبت کنید و نظر خود را هم در مورد فیلم بنویسید. اگر دوست دارید صفحه‌ی فیلم در بولت ژورنال را طراحی کنید، از خلاقیت خود استفاده کنید و این صفحه را طبق سلیقه خودتان طراحی کنید. با کمی جستجو می‌توانید نمونه‌های زیادی از صفحه های فیلم در بولت ژورنال را ببینید و از آنها ایده بگیرید.

تهیه لیستی از فیلم‌های خاص

هر کارگردانی سبک خاص خود را برای فیلم‌سازی دارد که باعث می‌شود فیلم برای گروه خاصی از تماشاگران جذاب و دیدنی باشد. اگر از سبک روایت یک کارگردان لذت بردید می‌توانید برای دیدن تمام فیلم‌های آن کارگردان برنامه‌ریزی کنید. این کار باعث می‌شود با تغییر سبک کارگردان در زمان‌های مختلف نیز آشنا شوید. برای مثال فیلم های وس اندرسون (کارگردان هتل بزرگ بوداپست) ساختار داستانی خاص خود را دارند یا فیلم‌های کریستوفر نولان معمولا داستان غیر خطی دارند. اگر از سبک یک کارگردان لذت می‌برید، این شیوه برنامه‌ ریزی برای فیلم دیدن مناسب شماست.

می‌توانید در بولت ژورنال خود تمام فیلم‌های یک یا چند کارگردان مورد علاقه خود را لیست کنید. می‌توانید برای هر کارگردان برگه جداگانه‌ای در نظر بگیرید و از المان‌های متناسب با همان کارگردان برای طراحی صفحه استفاده کنید. جلوی نام هر فیلم می‌توانید نام بازیگران، اصلی، سال ساخت، موضوع یا هر نکته‌ی دیگری که برای شما اهمیت دارد را ثبت کنید. می‌توانید محلی هم برای نظر خود در مورد فیلم در نظر بگیرید و بعد از تماشای فیلم آن را کامل کنید.

برنامه ریزی برای فیلم دیدن بر اساس ژانر

ممکن است به ژانر خاصی علاقمند باشید یا در شرایط خاص تمایل داشته باشید که فیلم‌های ژانر خاصی را تماشا کنید. اگر از قبل لیستی از فیلم‌های ژانر مورد نظر خودتان داشته باشید در چنین شرایطی کار شما راحت است. برای مثال می‌توانید فهرستی از فیلم‌های ترسناک یا کمدی تهیه کنید و زمانی که حس و حال تماشا کردن فیلم ترسناک یا کمدی داشتید، لازم نباشد برای پیدا کردن یک فیلم مناسب جستجو کنید و کافیست سراغی یکی از فیلم‌های فهرست خود بروید.

می‌توانید برای هر ژانر صفحه‌ی متفاوتی طراحی کنید، مثلا برای ژانر وحشت می‌تواند از رنگ‌های تیره و المان هایی مانند روح، اسکلت یا خانه‌ای متروکه استفاده کنید و صفحه ژانر کمدی در بولت ژورنال می‌تواند شامل رنگ‌های شاد و صورتک‌هایی در حال خنده باشد. می‌توانید بعد از تماشای هر فیلم امتیازی به آن بدهید، مثلا از 1 تا ۱۰ به ترسناک بودن یا خنده‌دار بودن فیلم نمره‌ای بدهید.

برنامه ریزی برای فیلم دیدن بر اساس بازیگر

سبک بازی برخی از هنرمندان باعث می‌شود به دیدن سایر فیلم های آن بازیگر نیز علاقمند شوید. اگر به این کار تمایل دارید، می‌توانید برای تماشای فیلم‌های یک بازیگر برنامه‌ریزی کنید. برای این کار لازم است لیستی از فیلم‌های بازیگر یا بازیگران مورد علاقه خود تهیه کنید، می‌توانید فیلم‌ها را به ترتیب زمانی مشخص کنید و برای دیدن آنها برنامه‌ریزی کنید. می‌توانید به بازیگر مورد علاقه خود در هر فیلم نمره‌ای بدهید. با این کار بهتر فعالیت‌های بازیگر محبوب خود را می‌شناسید و می‌توانید در بحث‌هایی که با دوستان فیلم‌بین خود دارید، نظر تخصصی خود را در مورد هنرمند مورد علاقه خود اعلام کنید.

با هم دیدیم که چگونه می‌توانیم به روش بولت ژورنال برای تماشای فیلم برنامه‌ریزی کنیم. البته روش‌های دیگری نیز برای برنامه ریزی تماشای فیلم وجود دارد. اما بولت ژورنال روشی است که به شما کمک می کند ساده و بدون دردسر اهداف خود را ثبت کنید و برای آن برنامه‌ریزی کنید. علاوه بر تماشای فیلم، برای کارهای روزانه و سایر اهداف نیز بولت ژورنال روش برنامه‌ریزی مفیدی است. دفتر و وسایل  مورد نیاز  برای بولت ژورنال را می توانید از سایت کرپین تهیه کنید.

شما چه روشی را برای هدفمند کردن تماشای فیلم استفاده می‌کنید؟

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. محمدرضا

    اسفند 6, 1399

    جالب بود شاید ازش استفاده بکنم سپاس

    پاسخ