10 حقیقت جذاب و خواندنی درباره فیلم “روح” (Soul) از پیکسار

“روح” جدیدترین محصول مشترک دیزنی و پیکسار است که در تاریخ 25 دسامبر پخش شد. این فیلم بدون ویلن درباره یک معلم موسیقی به نام جو گاردنر است که در شهر نیویورک زندگی می‌کند و دوست دارد روزی یک موزیسین بزرگ شود.

وقتی سرانجام به رویای خود نزدیک می‌شود، به دنیای دیگر رفته و به یک روح جوان کمک می‌کند تا انگیزه خود را یافته و به زمین بیاید. این فیلم یادآور “درون و بیرون” (Inside Out) بوده و شور و اشتیاق و معنای زندگی را نشان می‌دهد. در اینجا 10 حقیقت جذاب و دیدنی درباره “روح” را به شما معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.


10. نحوه اکران آن به دلیل فاصله اجتماعی در کالیفرنیا

این فیلم به دلیل شیوع کرونا در سینماها اکران نشد. به علاوه ساخت آن قبلاً هم به تعویق افتاده بود. حتی دیزنی یک پادکست به نام “داستان‌های روح” منتشر کرد که به فیلم “روح” و چالش‌های پیش روی پخش فیلم می‌پردازد. اما سرانجام با پخش شدن به همراه “زن شگفت انگیز 1984” (Wonder Woman 1984) مورد تحسین تماشاگران و منتقدین قرار گرفت.

حتی در این باره جمله‌ای هم در فیلم قرار گرفت که چگونگی تولید فیلم در دو استودیو و فاصله گذاری در کالیفرنیا را نشان می‌دهد.

همچنین بخوانید: 7 انیمیشن جذاب و دیدنی شبیه انیمیشن روح (Soul) که باید تماشا کنید


9. ارجاعاتی به نام کمپانی برنگ در مترو

این فیلم مانند تمام فیلم‌های پیکسار و دیزنی به فیلم‌های دیگر ارجاع دارد. برخی از این نمادها عبارتند از A113، لوکسو بال، کامیون سیاره پیتزا و غیره. یکی دیگر از ارجاعات پنهان از نوع “درون و بیرون” است. برنگ نام کمپانی پدر ریلی است و حتی تیشرتی با لوگوی آن می‌پوشد.


8. یادآوری محله قدیمی “آنجلا باست”

پیکسار فقط با ارجاعات و تخم مرغ‌های عید پاک توجه خود به جزئیات را ثابت نمی‌کند. بلکه کل شهر نیویورک که در فیلم نمایش داده شده مانند یک محله واقعی است. “آنجلا باست” (Angela Bassett) در نقش دوروتا ویلیامز، دوران کودکی خود را در نیویورک گذراند و هنوز این شهر را دوست دارد. او معتقد است این فیلم توانسته این شهر را به خوبی به تصویر بکشد و واقعی نشان دهد.


7. ارجاعاتی به “آلیس در سرزمین عجایب”

حالا که از ارجاعات صحبت شد باید یک ارجاع جالب را هم معرفی کنیم. جو پس از رفتن به Great Beyond سعی می‌کند لابلای ارواح دیگر فرار کند.  یکی از آن‌ها می‌گوید: “این کار رویای من درباره والروس را نابود کرد.” اما برخلاف ارجاعات دیگر این ارجاع زیاد واضح نیست.

منظور آهنگ The Walrus and the Carpenter از فیلم “آلیس در سرزمین عجایب” (Alice in Wonderland) است. البته می‌توانید به شهری از “لوئیس کارول” هم ارجاع دهد.


6. انتخاب داستان اصلی جو گاردنر

گرچه داستان جو گاردنر به عنوان معلم و موزیسینی الهام بخش، جالب بود، اما در ابتدا قرار نبود اینطور باشد. “جیمی فاکس” (Jamie Foxx) صداپیشه جو گاردنر و کارگردان فیلم “پیت داکتر” (Pete Docter)، دوست داشتند این شخصیت بازیگر یا دانشمند شود.

با این وجود پیت حس کرد اگر علاقه گاردنر به موسیقی را یک سرگرمی نشان دهند به فرهنگ جاز توهین کرده‌اند. بنابراین او را یک موزیسین سیاهپوست موسیقی جاز معرفی کردند، چون موسیقی جاز در فرهنگ آفریقایی-آمریکایی ریشه دارد.

همچنین بخوانید: معرفی 10 انیمیشن عاطفی و با احساس از کمپانی پیکسار که باید تماشا کنید


5. نمایشگاه جهانی الهام بخش Great Before

گریت بیفور مکانی است که توسط موجودات انتزاعی به نام جری اداره می‌شود، در اینجا ارواح متولد نشده وجود دارند و باید ببینند با آمدن به زمین چکار خواهند کرد. تهیه کننده فیلم، “دانا مری” (Dana Murray) می‌گوید درباره تمام جزئیات فیلم‌های پیکسار تحقیق می‌شود. طی پاندمی هم با رهبران مذهبی که روح را غیرجسمی و معنوی می‌دانستند، گفتگو کردند.

بنابراین شیوه خلق ارواح داستان نتیجه این تحقیقات است، اما گریت بیفور با الهام از نمایشگاه جهانی ساخته شد. “پیت داکتر” کارگردان فیلم می‌گوید معماری نمایشگاه جهانی و انعکاس آن در فیلم ماهیت دگرگون شونده فضا را نشان می‌دهد.


4. جری و بازی جری

موجودات انتزاعی جری را مشاور ارواح در گریت بیفور می‌دانند. گرچه پنج بازیگر مختلف صداپیشه این موجودات هستند اما تمام آنها جری نام دارند.

این موضوع می‌تواند اشاره‌ای به فیلم کوتاه پیکسار به نام “بازی جری” (Geri’s Game) باشد. فیلمی با یک شخصیت انسانی در نقش اصلی که قبلاً در “زندگی یک حشره” (A Bug’s Life) حضور داشت. داستان درباره پیرمردی است که با خودش شطرنج بازی می‌کند و حتی جای خود را عوض می‌کند، درست مانند اینکه رقیبی دارد.


3. دکتر پیتر آرکر یک الهام بخش واقعی

اگر داستان جو گاردنر به عنوان یک معلم موسیقی که می‌خواست موزیسین شود زیادی کلیشه است، چون از شخصیت واقعی دکتر پیتر آرکر اقتباس شده. او 34 سال معلم موسیقی بود و در سالن‌های مختلف در شهر نیویورک اجرا داشت. پیکسار درباره شیوه تدریس و اجرا به عنوان یک موزیسین حرفه‌ای و ایجاد تعادل، با او مصاحبه و گفتگو کرد. دکتر پیتر آرکر از تدریس برای دانش آموزانش الهام گرفت و پیام داستان را بسیار تاثیرگذار می‌داند.


2. ارجاع به فیلم بعدی پیکسار “لوکا”

یکی از نکات جالب فیلم ارجاعات آن به فیلم‌های بعدی پیکسار است. فیلم بعدی پیکسار “لوکا” (Luca) است. وقتی 22 در جسم گاردنر می‌رود، از کنار پوستری رد می‌شود که نوشته Visit Portorosso و به نام خانوادگی لوکا اشاره دارد. در پایین پوستر هم عبارت fly luca airlines دیده می‌شود که به عنوان فیلم ارجاع مستقیم‌تری دارد.

پوستر مناظر زیبا و رودخانه‌های آبرنگی را نشان می‌دهد که کارگردان “لوکا” یعنی “انریکو کازاروزا” (Enrico Cassarossa) به خاطر آن شهرت دارد. همچنین سبک هنری استودیو جیبلی که انریکو طرفدار آن است، در این فیلم دیده می‌شود. به علاوه استودیو جیبلی فیلمی به نام “پورکو روسو” (Porco Rosso) هم دارد که پوسترش مشابه است.

همچنین بخوانید: معرفی پرفروش‌ترین فیلم‌های انیمیشن تاریخ پیکسار


1. برچسب اسم مربی‌های 22

22 که یک روح گمشده است، بیست و دومین روح در تاریخ بشریت است که مربی‌های زیادی داشته، از “آبراهام لینکلن” تا “ماری آنتوانت”، “مادر ترزا” و “کارل یونگ”. به علاوه در خانه او برچسب نام مربی‌های مشهور او را می‌بینیم. سه نام جالب عبارتند از “جو رنفت”، “جو گرند” و “جک کیربی”. “جو رنفت” افسانه انیمیشن دیزنی است که برای پیکسار و دیزنی کار کرد و در نویسندگی “داستان اسباب بازی” (Toy Story) هم همکاری داشت. “جو گرانت” هم افسانه دیگر دیزنی بود که “سفیدبرفی” (Snow White) یکی از فیلم‌هایش است. همانطور که بسیاری از طرفداران می‌دانند، “جک کیربی” هنرمند و نویسنده مارول بود.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (2)

بستن فرم

  1. Me

    بهمن 24, 1399

    مطالب سایتتون ترجمه های خوبی ندارن متاسفانه

    پاسخ

    • خاطره باقری در پاسخ به Me

      بهمن 25, 1399

      ممنون از بازخوردتون دوست عزیز. مسلما واکنش های مثبت و منفی در کیفیت کلی کار ما تاثیر مثبت داره.

      پاسخ