10 فیلم جذاب و دیدنی برای طرفداران عکاسی

امروزه تصاویر فیلم هم به اندازه بازیگر و کارگردان مهم هستند. نام‌هایی مانند “گرگ تولند” (Gregg Toland)، “پیتر دمینگ” (Peter Deming)، “ویلموش ژیگموند” (Vilmos Zsigmond) و “گوردون ویلیس” (Gordon Willis) در زمینه فیلمبرداری مطرح هستند. اما فیلمبردارهای زن مطرحی هم وجود دارند، از جمله “ریچل موریسن” (Rachel Morrison)، “اشلی کانر” (Ashley Connor)، “ناتاشا بریر” (Natasha Braier). موریسن در سال 2018 به عنوان اولین زن نامزد جایزه بهترین کارگردانی اسکار برای فیلم “لجن‌زار” (Mudbound) شد.

یک فیلمبردار نوآور و ماجراجوست و با کمک تکنولوژی دوربین، لنزها و فیلمبرداری می‌تواند نور و احساسات را به شیوه جالبی روایت کند. در اینجا بهترین فیلم‌ها برای طرفداران عکاسی را به شما معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.


10. کافه سوسایتی – CAFE SOCIETY – 2016

فیلمی به فیلمبرداری “ویتوریو استورارو” (Vittorio Storaro) که به خاطر نمایش لس آنجلس رؤیایی سال‌های 1930 شهرت دارد. استورارو با کمک دو دوربین دیجیتال سونی (CineAlta F65 و CineAlta PMW-F55) با لنز Cooke S4 فیلم را ضبط کرد. او ابتدا با فیلمبرداری دیجیتال موافق نبود، بنابراین همکاری‌اش با “وودی آلن” (Woody Allen) نوعی آزمایش بود. او برای این کار بر روی هنر اکسپرسیونیست آلمان و نقاشی‌های “جورجیا اوکیف”، “تامارا د لمپیکا” و “ادوارد هاپر” مطالعه کرد. استورارو نور طبیعی را با لامپ به کار برد و با کمک سطوح منعکس کننده درخشش تصاویر و تضاد سایه و نور را شدید کرد.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم‌های تاریخ سینما که تنها در یک اتاق فیلمبرداری شده‌اند


9. سکوت – SILENCE – 2016

“رودریگو پریتو” (Rodrigo Prieto) باید در این فیلم از “مارتین اسکورسیزی” (Martin Scorsese) تایوان مدرن را به ژاپن قرن 16 تبدیل می‌کرد. این فیلم که اسکورسیزی حدود 30 سال آرزوی ساخت آن را در سر داشته درباره دو کشیش پرتقالی در ژاپن است که در آنجا به دنبال همکار گمشده‌شان هستند، آن هم در جایی که مسیحیت ممنوع است. در فیلم از رنگ‌های اشباع استفاده کرده و تصاویر رفته رفته گرمتر و پررنگ‌تر می‌شوند. مناظر روز با لنزهای 35 میلی متری کوداک و تصاویر شب با دوربین دیجیتال ضبط شده است. پریتو با کمک روش‌های جدید توانست مشکلات آب و هوایی را نشان دهد، مثلاً برای نمایش درخشش مهتاب از صاعقه مصنوعی استفاده کرد.


8. سیکاریو – SICARIO – 2015

در این فیلم ارتعاشات تصویر را می‌بینید. فیلمبردار این اثر “راجر دیکینز” (Roger Deakins) با نمایش مرز میان آریزونا و مکزیک و دنیای تپه‌ها و بیابان‌ها، با تصاویر تیره و تاریک و جلوه اکسپرسونیست، تصاویری خارق العاده را به نمایش می‌گذارد. فیلم با دوربین Flir SC8300 ضبط شده و صحنه‌های شب هم تصاویر عجیبی را در اختیارتان می‌گذارد.


7. بی وزن – SONG TO SONG – 2017

این فیلم “ترنس مالیک” (Terrence Malick) در نواحی تگزاس ضبط شده است. “امانوئل لوبزکی” (Emmanuel Lubezki) تنها فیلمبردار تاریخ است که سه اسکار پشت سر هم دریافت کرده است و آن هم به خاطر ساخت فیلم‌هایی پرستاره با تصاویر و روایت شاعرانه است. مالیک و لوبزکی با دوربین‌های دیجیتال مانند با تراشه GoPros فیلم را ضبط کردند. حقیقی بودن تصاویر به خاطر ترکیب فرمت‌های مختلف دوربین است.


6. شهر گمشدهٔ زی – THE LOST CITY OF Z – 2016

“داریوش خنجی” (Darius Khondji) فیلمبردار دیگری است که در این فیلم از هنرهای زیبا بهره گرفت تا تصاویر پر از عناصر پنهان که در فرانسه image d’épinal نامیده می‌شد، را نشان دهد. خنجی نمی‌خواست فقط تصاویر خامی از جنگل را نشان دهد، بلکه می‌خواست فضایی رویاگونه را به تصویر بکشد. بنابراین مجموعه‌ای از لنزهای آنامورفیک و استک های کوداک را به کار برد. همین موارد فیلم “شهر گمشدهٔ زی” را دیدنی کردند.

همچنین بخوانید: بررسی و رده‌بندی نامزدهای بهترین فیلمبرداری اسکار 2020


5. ایدا – IDA – 2013

“ایدا” از مهارت‌های دو فیلمبردار بهره برد: “ریزارد لینزوسکی” (Ryszard Lenczewski) و “لوکاس زال” (Lukasz Zal). لینزوسکی حین کار بیمار شد و به همین دلیل زال آمد، و سپس این دو با همکاری هم کار را ادامه دادند. بخشی از داستان در روستای لهستانی ضبط شده و در آن از 3،000 عکس استفاده شده تا سرزمین و حس و حالات آن را نشان دهد. گرچه فیلم به خاطر تاریک بودنش به یادماندنی شده، اما به صورت رنگی ضبط شد و بعد در مرحله پاتولید تغییر کرد. این فیلم جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان را دریافت کرد و نامزد بهترین فیلمبرداری شد.


4. مهتاب – MOONLIGHT – 2016

وقتی “بری جنکینز” (Barry Jenkins) در سال 2015 مشغول ساخت “مهتاب” بود و از بازیگران جوان و تازه کار استفاده می‌کرد، با کمک فیلمبرداری “جیمز لاتن” (James Lawton) از فیلمبرداری دیجیتال استفاده نمود. در این فیلم حتی در صورت اشتباه بازیگران کات نمی‌دادند و ضبط را به پایان می‌رساندند. البته چنین روشی نمی‌تواند برای فیلم‌های کم بودجه استفاده شود. داستان در میامی رخ داده و فیلمبردار با کمک رنگ‌های تیره و متضاد روشن و پاستلی داستان را زنده و درخشان می‌کند.


3. جادوگر – THE WITCH – 2015

“جارین بلاشکه” (Jarin Blascke) با استفاده از ایجاد فضایی ابری و وهم آلود توانست به داستانی دیدنی و جذاب دست یابد. فیلمبرداری با دوربین‌های دیجیتال (مانند Arri Alexa Plus 4:3) به خاطر بودجه بود، چون کارگردان می‌خواست بودجه‌اش را برای طراحی لباس و صحنه صرف کند.


2. زمان خوب – GOOD TIME – 2017

فیلمی که با اکران در جشنواره کن به خاطر تصاویر شهری خود تحسین تماشاگران را جلب کرد. “شان پرایس ویلیامز” (Sean Price Williams) با استک کودک 35 میلی متری و دوربین ARRI LT فیلم را ضبط کرد. او برای ضبط صحنه‌های روز از نگاتیو Kodak VISION3 250D رنگی و برای ضبط صحنه‌های شب از نگاتیو Kodak VISION3 500T استفاده کرد. همین انتخاب بود که تصاویر تماشایی خلق کرد. در عصری که فیلمسازها و فیلمبردارها از دوربین دیجیتال استفاده می‌کنند، این فیلم ثابت کرد فیلمبرداری با دوربین 35 میلی متری چه موهبتی است.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم‌های سیاه و سفید در قرن 21 که باید تماشا کنید


1. دانکرک – DUNKIRK – 2017

فیلمبردار این فیلم “هویته ون هویتما” (Hoyt van Hoytema) و کارگردان آن “کریستوفر نولان” (Christopher Nolan) تصمیم گرفتند با استفاده از دوربین IMAX 54 پوندی مانند دو خبرنگار جنگ با لنز 16 میلی متری فیلم را بسازند. آن‌ها قسمت‌های مختلف مانند کابین، کشتی‌های غرق شده، آبراه‌ها و حتی دریا را با این دوربین ضبط کردند. ون هویتما با استک 65 میلی متری صحنه‌های جنگ را ضبط کرد و از نور طبیعی استفاده نمود تا هرچه بیشتر طبیعی باشد. نتیجه کار نقطی عطفی در استفاده از دوربین‌های IMAX است.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم