10 فیلم ترسناک جذاب و دیدنی از کشور کانادا

کانادا جدای از مناظر بدیع کوهستان، تابش نور خورشید بر چمنزار، و جنگل‌های بزرگ، برای عجیب و ترسناک بودنش نیز معروف است.

در سال 1971، منتقد ادبی کانادایی “نورتروپ فرای” (Northrop Frye) اظهار داشت که شعر کانادایی با “ترس روح” ترکیب شده است. در حالی که منتقدان این فرضیه را رد کرده و آن را گمراه کننده و تقلیل یافته به تاریخ انگلیسی- کانادایی وموضوعات وحشت و جنون در محصولات فرهنگی کشور مانند فیلم‌های ترسناک می‌دانستند.

“جینا فرایتگ” (Gina freitag) و “آندره لوئیزل” (Andre loiselle) در سال 2015، استدلال کردند که وحشت واقعی فیلم‌های کانادایی در “فاصله بین تهدید خارجی و مرگ دارونی” وجود دارد، به طور خلاصه وحشت همه جا و هیچ کجاست؛ وحشت درون ذهن ما حضور دارد و در کلبه تاریک و دور افتاده و پوشیده از برفمان منتظر است. فیلم‌های ترسناک کانادایی به دلیل محدودیت کمی که دارند فوق العاده هستند. در ادامه برخی از این نمونه‌ها را بررسی خواهیم کرد، البته برخی از آن‌ها علاوه بر ژانر وحشت، تخیلی نیز هستند. با پروشات همراه باشید.


10. زنجبیل ضربه محکم و ناگهانی – Ginger Snaps – 2000

در سال 2000، “جان فاست” (John Fawcett) فیلم “زنجبیل ضربه محکم و ناگهانی” را کارگردانی کرد، فیلمی که نظر منتقدان را جلب کرده و طرفداران زیادی پیدا کرد. برخلاف کلیشه‌هایی که همیشه یک مرد گرگینه شخصیت اصلی است، داستان این فیلم درباره زنی است که به هیولا تبدیل می‌شود و فرآیند آن درست مانند بلوغ می‌باشد. دو خواهر علاقمند به مرگ به نام‌های “بریجت” (“امیلی پرکینز ” (Emily Perkins) ) و “جینجر” (“کاترین ایزابل ” (Katharine Isabelle) ) که از کودکی به یکدیگر نزدیک هستند با هم قرار می‌گذارند که با هم بمیرند؛ “مرگ در شانزده سالگی یا در صحنه، تا ابد با هم”. اما، در آن شب “جینجر” برای اولین بار پریود می‌شود در همین حال هیولای بیلی داونز، هیولایی ناشناخته که دختران حومه شهر را می‌ترساند، او را گاز می‌گیرد. “جینجر” کم کم تغییر می‌کند، از لحاظ جنسی منحرف شده و پرخاشگر می‌شود و از خواهرش و حتی بدن خودش دور می‌شود. تصاویر تاریک و جالب زندگی حومه شهری و بلوغ جنسی از چیزهایی است که این فیلم را جذاب می‌کند.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم دیدنی و کمتر شناخته شده از ژانر وحشت که باید تماشا کنید


9. مکعب – Cube – 1997

فیلم “مکعب” اثر “وینچنزو ناتالی” (Vincenzo Natali) که در سال 1997 ساخته شد از بهترین نمونه‌های زیرمجموعه فیلم‌های علمی تخیلی- ترسناک کانادایی است. شش نفر در اتاقی مکعبی از خواب بیدار می‌شوند. سقف، کف، و اطراف اتاق همگی به اتاق‌های مکعبی شکل بیشتر، با رنگ‌های مختلفی منتهی می‌شوند. با این حال، شخصیت‌ها خیلی زود متوجه می‌شوند که باز کردن مکعب اشتباه، باعث می‌شود یک تله انفجاری مرگبار فعال شود. آن‌ها که بی دلیل در یک وضعیت کابوس وار گرفتار شده‌اند، به وضعیتی خونین، خشمگینانه و وحشت آور دچار می‌شوند. “مکعب” برای تصاویر سورئال و مفهوم اصیلی که دارد، طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است.


8. شکاف – Splice – 2009

در ادامه ژانر علمی- تخیلی ترسناک، “شکاف” به ترس‌های مربوط به پیشرفت به خصوص پیشرفت مهندسی ژنتیک و دو راهی‌های اخلاقی و جنسی که در هنگام مرزبندی بین “انسان” و “حیوان” منسوخ شده، می‌پردازد. “کلایو نیکولای” (“آدرین برودی” (Adrien Brody) ) و “السا کست” (“سارا پلی” (Sarah Polley) ) دو دانشمند هستند که امیدوارند یا ساخت اولین دورگه انسان- حیوان تاریخ ساز شوند. نوزاد دختر بوده و نام او “درن” بود، او به سرعت رشد کرده و به موجودی باهوش و انسان نما تبدیل می‌شود. “السا” نقش مادرش را بر عهده می‌گیرد. پس از این که “درن” به بلوغ جنسی می‌رسد، “کلایو” را اغوا می‌کند. “شکاف” از آینده‌ای حرف می زند که تکنولوژی به اندازه‌ای پیشرفت می‌کند که دانشمندان با کم کردن ارزش حیات، زمین را فاسد می‌کنند.


7. گریو انکونتر – Grave Encounters – 2011

در حالی که “شکاف” بهای دانش بیش از اندازه را نشان می‌دهد، “گریو انکونترز” وحشت زمانی را نشان می‌دهد که منطق و دلایل انسان زیر سؤال می‌رود. این اثر به کارگردانی برادران “ویشس” (Vicious Brothers) درباره یک گروه شکارچی روح است که درباره تحقیقات خود یک برنامه تلویزیونی اجرا می‌کنند. آن‌ها توافق می‌کنند شبی را در بیمارستان روانی به ظاهر روح زده “کالینگوود” بگذرانند و به طرز احمقانه‌ای پس از وارد شدن، درب را روی خود قفل می‌کنند. اینجاست که سر و کله اشباح ترسناک پیدا می‌شود. وقتی افراد گروه از هم جدا می‌شوند، وحشت پراکنده شده و تاریخچه تاریک بیمارستان خود را نشان می‌دهد، بار دیگر انسان‌ها با روح ناشناخته بزرگ روبرو می‌شوند. با این که “گریو انکونترز” سبک جدیدی را به کار نمی‌گیرد، اما لحظات پرتنش و وحشتناک خوبی را به نمایش می‌گذارد.


6. پانتی پول – Pontypool – 2008

“پانتی پول” اثر “بروس مک دونالد” (Bruce McDonald) یک فیلم زامبی محور بی رقیب است. داستان در جامعه کوچک “پانتی پول” با نام اونتاریو اتفاق میفتد، زمانی که شیوع آغاز می‌شود، میزبان رادیو و کمدین شوکه کننده “گرنت مزی” (“استیون مک‌هتی ” (Stephen McHattie) ) در استودیو در حال پخش برنامه است. “کن لونی” گزارشگر هوایی ایستگاه پخش، اعلام می‌کند بیرون دفتر یک پزشک، شورشی خشونت آمیز در حال انجام است و هنگام توصیف صحنه وحشت زده است چرا که طبق گفته او افراد در حال خوردن همدیگر هستند. در انتها “گرنت” و تیمش متوجه می‌شوند این ویروس توسط کلمات یا به طور خاص “درک شنونده از کلمه‌ای به خصوص” انتشار می‌یابد. “جینا فرایتگ” و “آندره لوئیزل” در کتابشان گفته‌اند “پانتی پول” از طریق همانند سازی و اشاره به چالش‌های ایجاد شده به دلیل زبان یکسان کانادا و بریتانیا وحشت را به خوبی نشان می‌دهد.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین کارگردان‌های معاصر ژانر وحشت


5. مری آمریکایی – American Mary – 2012

“مری آمریکایی” به موضوع همگونی فرهنگی می‌پردازد، این محصول سال 2012 در ونکور ساخته و پخش شد. بدون در نظر گرفتن مرزها، شمال غربی اقیانوس آرام بهترین زمینه برای “مری آمریکایی” (با بازی “کاترین ایزابل” (Katharine Isabelle) است که در “زنجبیل ضربه محکم و ناگهانی نیز بازی کرده) است، “مری” یک دختر دبیرستانی روانی است که دبیرستان را ترک کرده و از استعدادش در عمل جراحی برای راضی کردن مشتریان و مجازات سوء استفاده گران استفاده می‌کند. وقتی با چاقوی جراحی‌اش برش دادن را شروع می‌کند، تکه‌های گوشت زنده و آلت‌های تناسلی به زمین میفتند، حالت آرام و اغواگرانه مری در هنگام توضیح فرآیند شکنجه “نمونه”اش، شاید عصبی کننده ترین بخش فیلم باشد. “مری آمریکایی” که در ژانر وحشت کانادایی است، وحشت نفوذپذیری بدن و پیوند نامطلوب مرگ، ترس و جنسیت را نشان می‌دهد، چیزی که در فیلم‌های کانادایی “کیسد” (Kissed) و ” تصادف ” (Crash) نیز دیده می‌شود.


4. فرزندان – The Brood – 1979

این لیست بدون وجود اثری از کارگردان کانادایی و پدر وحشت فیزیکی “دیوید کراننبرگ” (David Cronenberg) تکمیل نمی‌شد. “فرزندان” همانند “شکاف” به وحشت‌های مربوط به علم و شهرت می‌پردازد. “نولا کاروث” (“سامانتا اگار” (Samantha Egger) ) بیمار دکتر “هال راگلان” (“الیور رید ” (Oliver Reed) )، یک روان درمانگر که از تکنیک “سایکوپلاسیمیس” استفاده می‌کند. این تکنیک به بیمارانش کمک می‌کند اختلالات روانیشان را به ابزاری فیزیکی تبدیل کنند. “نولا” که با همسرش “فرانک” (“آرت هیندل” (Art Hindle) ) در حال نبرد برای گرفتن حضانت فرزندشان است، موجوداتی خشن، جهش یافته و کودک مانند فاقد جنسیتی را تولید می‌کند که برای افراد آسیب دیده انتقام می‌گیرند. این موجودات که بدون اندام جنسی تولید شده‌اند با سؤال خاستگاه بازی می‌کنند، چیزی که کانادا در بین تاریخ استعماری اروپا، جدایی طلبی، مهاجرت و نفوذ آمریکا عموماً از طریق هنرش آن را مورد کشف و بررسی قرار داده است.


3. مبتلا – Afflicted – 2013

همه می‌ترسیم قبل از انجام کارهایی که دوست داریم، از دنیا برویم. وقتی “درک” (“درک لی” (Derek Lee) ) متوجه می‌شود قبل از آن که سفر به دور دنیا را آغاز کند، به بیماری “AVM” (اختلال شریانی- رگ زایی بالقوه مرگبار رگ‌های خونی مغزی) مبتلا شده نیز همین احساس را دارد. او با نادیده گرفتن توصیه‌های پزشکی‌اش، با کله شقی برنامه سفرش را ادامه می‌دهد. دوست قدیمیش “کلیف” (“کلیف پروز” (Clif Prowse) ) نیز همراه اوست و می‌خواهد از فرایندش فیلمبرداری کند. پس از این که “درک” در پاریس رابطه‌ای یک شبه برقرار می‌کند، بیهوش و در حال خونریزی در تختش پیدا می‌شود و این جاست که علائم بیماریش آغاز می‌شود. “درک” که از درد به ستوه آمده متوجه می‌شود پوستش در نور آفتاب پوسته می‌دهد و زخم‌هایش ترمیم می‌شوند، اما میل شدیدی به کشتن دارد. “مبتلا” که به صورت دستی فیلمبرداری شده وحشت افراد در دوران ابتلا به بیماری و از دست دادن کنترل بدن را به تصویر می‌کشد.


2. معبد – The Shrine – 2010

برخلاف دیگر فیلم‌های معرفی شده “معبد” هیچ اثری از ریشه‌های کاناداییش را به وضوح نشان نمی‌دهد. این فیلم که در جنوب “اونتاریو” فیلمبرداری شده، درباره یک گزارشگر آمریکایی به نام “کارمن” (“سیندی سمپسون” (Cindy Sampson) ) است که برای جمع آوری اطلاعات درباره روستایی که چند نفر از ساکنان آن به طور مرموزی ناپدید شدند، به لهستان می‌رود. دوست او “سارا” (“مگان هفرن” (Meghan Heffern) ) و دوست پسرش “مارکوس” (“آرون اشمور” (Aaron Ashmore) ) در این مأموریت نفرین شده او را همراهی می‌کنند. آن‌ها در بدو ورودشان با ساکنان نامهربان، مه عجیب، و یک مجسمه عجیب خون آلود مواجه می‌شوند. در حالی که اجتناب از انجمن‌های کانادایی (احتمالاً برای هدف جذب بینندگان بین المللی) بزرگ‌ترین نگرانی ملی این فیلم است، “معبد” فضایی ترسناک و تصاویری وحشتناک را برای هواداران به تصویر می‌کشد.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم‌های سینمای سورئال


1. ماسک – The Mask – 1961

این لیست را با اولین  ترسناک فیلم “ماسک” “جولیان رافمن” (Julian Roffman) به پایان می‌رسانیم. داستان درباره یک ماسک قبیله‌ای است که به نحوی به دست “دکتر آلن بارنز” (“پل استیونز” (Paul Stevens) ) که یک روانپزشک است می‌رسد. آلن با پوشیدن ماسک به دنیایی آشفته و روان پریشانه کشیده می‌شود، دنیایی پر از اسکلت‌های شناور و افراد پنهان شده آکالتیست است که بر قربانیان انسانی نظارت می‌کنند. او خیلی زود به طرز خطرناکی درگیر این تجربه می‌شود و طبیعتاً به جنون کشیده می‌شود. تمام صحنه‌های مربوط به ماسک به صورت سه بعدی فیلمبرداری شدند. “ماسک” فیلمی با ارزش است که سال‌های اولیه کانادا و کیفیت سینمای وحشت آن را به خوبی به تصویر می‌کشد.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم