معرفی فیلم “گزارش” (The Report)

درام سیاسی “گزارش”، فیلمی موفق بود که در سال 2019 میان آثار بلاک‌باستری دیگر دیده نشد و آنطور که لایقش بود موردتوجه قرار نگرفت؛ یا این حال این فیلم موفق به کسب دو نامزدی از سوی گلدن‌گلوب شد و اجرای جالت توجه آدام درایور نیز از سوی منتقدان موردتحسین قرار گرفت. فیلم “گزارش” از لحاظ داستانی با الهام از داستانی واقعی ساخته شده و یکی از بحرانی‌ترین دوران تاریخ سیاسی آمریکا را به‌تصویر می‌کشد. کارگردانی و شخصیت‌پردازی این فیلم نیز از نقاط مثبت آن محسوب می‌شوند که دنبال کردن فیلم را جذاب کرده و کنجکاوی مخاطب را تحریک می‌کند. در ادامه‌ی این مقاله به معرفی کامل فیلم “گزارش” پرداخته‌ایم؛ با پروشات همراه باشید.


  • نام فیلم: “گزارش” (The Report)
  • ژانر: درام، بیوگرافی، سیاسی، جنایی
  • کارگردان: “اسکات زد. برنس” (Scott Z. Burns)
  • بازیگران: “آدام درایور”، “آنت بنینگ”، “جان هم”، “جنیفر موریسون”
  • سال تولید: 2019
  • افتخارات: نامزد گلدن گلوب در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل زن و بهترین فیلم درام
  • امتیاز آی ام دی بی: 7.2/10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 82/100

تریلر فیلم

روزهای پس از ۱۱ سپتامبر 2001، دشوارترین روزهای تاریخ آمریکاست. این کشور با مشکلات عدیده رو به رو شد و وطن پرستی به بروز جنبش‌های مختلف منجر شد. در این میان، چنانچه آن‌قدرها هم دور از ذهن نیست، سازمان سیا برای دستگیری این متجاوزین تلاش زیادی کرد؛ تلاش‌هایی که شیوه‌ی اجرایی آن مورد تایید همگان نبود و فیلم “گزارش” هم دقیقا به همین جنبه پرداخته‌است. این فیلم روایتی از اقدامات شخصی است که سعی می‌کند درمقابل این شیوه‌های سازمان سیا بایستد و با ارائه‌ی راهکارهای انسانی، به اطلاعات درست و حقیقت پشت‌پرده پی ببرد.

داستان فیلم “گزارش” درباره یک مأمور FBI به نام دن جونز (با بازی آدام درایور) است که به‌تازگی فارغ التحصیل شده و به‌دنبال کار می‌گردد. در صحنه‌های ابتدایی که جز صحنه‌های راهگشا و مهمی هستند می‌بینیم که دن تا کاخ سفید برای کار آمده و از دور از نمای کاخ عکسی می‌اندازد. در صحنه‌های یعدی، او با رئیس دفتر کاخ سفید مک دانا (با بازی جان هم) گفت و گو می‌کند و مک دانا به او پیشنهاد می‌کند شانسش را بیشتر در کارهای میدانی امتحان کند و پس از کسب تجربه باز هم به کاخ سفید سری بزند.

در ادامه‌ی داستان، چند سال بعد از این ملاقات را شاهد هستیم؛ دن اکنون برای سناتور فاینستاین (با بازی آنت بنینگ) کار می کند و در پی افشاگری‌های مجله نیویورک تایمز، معلوم می‌شود که بسیاری از نوارهای بازجویی از اعضای القاعده پس از اتفاقات ۱۱ سپتامبر توسط عوامل سازمان سیا پاک شده‌اند. سناتور فاینستاین، دن جونز را مأمور یافتن محتوای این بازجویی‌ها کرده و در ۵ سال پیش رو، دن شب و روز به‌صورت خستگی ناپذیر کار می‌کند تا نشان دهد آمریکا از چه روش‌های ترسناک، غیر انسانی، غیر عملی و بر پایه اطلاعات اشتباه استفاده کرده تا از افراد مشکوک اطلاعات بگیرد.

فیلم “گزارش” همزمان داستانش را در زمان گذشته و حال روایت می‌کند و از ترکیب و تغییر رنگ‌های تصویر به‌خوبی برای تفکیک زمانی‌اش استفاده کرده‌است. کارگردانی این اثر نیز کارشده بوده و باعث شده تا شاهد داستانی مهیج و دنبال‌کننده باشیم؛ داستانی که بسیاری از اصول و مفاهیم اخلاقی، سیاسی و انسان‌مدارانه را زیر سوال برده و مخاطبش را با حقایق غیرقابل تصوری روبرو می‌کند.

تصاویری از فیلم “گزارش”:


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم