بهترین فیلم‌های سینمای سورئال

سورئالیسم سبکی انقلابی در سینماست که به فیلمساز اجازه می‌دهد تا قوانین همیشگی را کنار زده و انعکاس افکار خودش را به تصویر بکشد. در فیلم “سوسو” (Flickers – 1995) از “گیلبرت ادر” (Gilbert Adair) که علاقمندان به سبک سورئال باید آن را تماشا کنند، نویسنده نقل قولی از کارگردان بریتانیایی “مایکل پاول” (Michael Powell) می‌آورد که می‌گوید: “تمام فیلم‌ها سورئالیست هستند. چون آنچه که واقعی نیست را واقعی نشان می‌دهند.”

این موضوع حقیقت دارد، اما می‌توان از داستان کلاسیک “جرج ارول”، “مزرعه حیوانات” هم نقل قولی آورد و گفت برخی از فیلم‌ها از بقیه سورئال‌تر هستند. در اینجا بهترین فیلم های سورئال را معرفی میکنیم. با پروشات همراه باشید.


10. صدف و کشیش – THE SEASHELL AND THE CLERGYMAN – 1928

فیلم کوتاه نادیده گرفته شده از “ژرمن دولاک” (Germaine Dulac) نوشته “آنتونن آرتو” (Antonin Artaud) که یک سال قبل از “سگ اندلسی” (Un Chien Andalou) ساخته شد. آرتو می‌خواست فیلمی خالص از عکس بسازد اما از اثر دولاک خوشش نیامد. با این این اثر هم در سایه اثر ساخته شده توسط “بونوئل” (Buñuel) و “دالی” (Dalí) قرار گرفت.

همچنین بخوانید: اگر سبک فیلمسازی برادران کوئن را دوست دارید، تماشای این 10 فیلم را از دست ندهید


9. ماه سیاه – BLACK MOON – 1975

یک فانتزی سورئال در سال 1975 ساخته “لویی مال” (Louis Malle) که آن را در خانه خودش ساخت. این فیلم اقتباسی از “آلیس در سرزمین عجایب” (Alice in Wonderland) و جنبش زنان در سال‌های 1970 اثری عجیب و نه چندان موفق است که کارگردان آن فیلم‌های “آسانسوری به‌سوی قتلگاه” (Elevator to the Gallows – 1958) و کلاسیک موج نوی فرانسه یعنی “زازی در مترو” (Zazie dans le Metro – 1960) را هم ساخت. حتماً این فیلم را تماشا کنید.


8. سقوط – THE FALL – 2006

اینجاست که ناتوانی کارگردان در بیان یک داستان به نفعش تمام می‌شود. بدون شک کارگردان این فیلم ذاتاً راوی خوبی نیست. فیلم یک روایت بصری شبیه داستان‌های پریان است که ضعف‌های دیگر را می‌پوشاند. کارگردان فیلم را تماماً با بودجه خودش ساخت.


7. سایه‌های نیمروز – MESHES OF THE AFTERNOON – 1943

نقطه عطف سینمای آوانگارد ساخته “مایا درن” (Maya Deren) که در سال 1990 به خاطر اهمیت فرهنگی خود در لیست میراث فرهنگی آمریکا ثبت شد. یک فیلم روانشناسانه که درن با استفاده از دوربین به خوبی هدف خود را به تصویر می‌کشد. این فیلم کوتاه بر فیلم “بزرگراه گمشده” (Lost Highway – 1997) از “دیوید لینچ” (David Lynch) تأثیر گذاشت.


6. عصر طلایی – L’AGE D’OR – 1930

دومین همکاری میان “بونوئل” و “دالی” که مانند “سگ اندلسی” موفق نبود. یک کمدی دیدنی به تهیه کنندگی “شارل دو نوآی” (Charles de Noailles) درباره زوج جوانی که نمی‌توانند بهم نزدیک شوند. پایان فیلم از داستان “سالو یا ۱۲۰ روز در سودوم” (120 Days of Sodom) نوشته “مارکی دو ساد” در سال 1975 الهام گرفته بود.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم خاص به سبک هنری که احتمالا تا به حال ندیده‌اید


5. خون مقدس – SANTA SANGRE – 1989

یک ملودرام صامت ساخته “آلخاندرو خودوروفسکی” (Alejandro Jodorowsky) یک کارگردان اهل شیلی که ثابت کرد یکی از بهترین فیلمسازان سورئال است و این فیلم را هم می‌توان بهترین اثر او دانست. این فیلم هوش از سرتان می‌برد. تهیه کنندگی و نویسندگی فیلم را “کلادیو آرجنتو” (Claudio Argento) برادر “داریو آرجنتو” (Dario Argento)، ارباب دنیای وحشت، برعهده دارد.


4. بخش‌گویی، نیویورک – SYNECDOCHE, NEW YORK – 2008

کوتارد (فیلیپ سیمور هافمن “Philip Seymour Hoffman”) یک کارگردان و نمایشنانه نویس است که فرصت یافته تا اثر رویاهایش را کارگردانی کند. این فیلم دیدنی از “چارلی کافمن” (Charlie Kaufman) هرگز تاثیرش را از دست نمی‌دهد. یکی از بهترین فیلم‌های قرن 21 و یکی از بهترین اجراهای هافمن.


3. سال گذشته در مارین‌باد – LAST YEAR IN MARIENBAD – 1961

نکته جالب درباره این اثر از “آلن رنه” (Alain Resnais) این است که پس از بارها تماشا کردن هنوز سؤال اول توی ذهنتان است. منتقدین آن را یکی از بهترین آثار هنر مدرن می‌دانند. یک اثر هندی دیدنی که در سال 1961 جایزه شیر طلایی فستیوال ونیز را دریافت کرد و از آن زمان مخاطبین را شیفته خود کرده است.


2. توئین پیکس: با من بر آتش برو – TWIN PEAKS: FIRE WALK WITH ME – 1992

یک سریال تلویزیونی که به یک پدیده فرهنگی بدل شد اما زمانی که “دیوید لینچ” تمیم گرفت پریکوئل “توئین پیکس” را بسازد، همه از او انتقاد کردند. یک منتقد آن را “پریکوئلی خودخواهانه” ساخت اما پس از بیست و سال می‌بینیم که این فیلم به جایگاهی که سزاوارش بود رسید.

همچنین بخوانید: 10 فیلم با پیچیده‌ترین پایان‌بندی‌ها در تاریخ سینما که باید تماشا کنید


1. زمینی در انگلستان – A FIELD IN ENGLAND – 2013

فیلمی سیاه و سفید درباره دوران جنگ داخلی انگلستان ساخته “بن ویتلی” (Ben Wheatley) که ساختار فرمالیسم و داستان آن از تحقیقات درباره توهمات و تجربه مواد مخدر در قرن 17 الهام گرفته است.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم