6 فیلم جذاب و دیدنی شبیه “یک شب در میامی” (One Night in Miami)

فیلمی به کارگردانی “رجینا کینگ” (Regina King) که شخصیت‌های مهمی مانند “محمد علی”، “مالکولم ایکس”، “جیم براون” . “سم کوک” را در یک گفتگوی تخیلی قرار می‌دهد. پس از اینکه علی (الی گوری “Eli Goree”) در مسابقه قهرمانی سنگین وزن سانی لیستون (آرون دی.الکساندر “Aaron D. Alexander”) را شکست می‌دهد، این چهار نفر در اتاقی در هتل میامی دور هم جمع می‌شوند. سپس درباره زندگی صحبت کرده و بحث‌هایشان درباره جنبش حقوق مدنی شدت می‌گیرد. هرکدام از آنها درباره نقش خود علیه مبارزه با نژادپرستی صحبت می‌کنند.

بنابراین فیلم از دید چهار قهرمان ماجراجویی در دنیای سیاست را نشان می‌دهد. با جنبش حقوق مدنی در سال 1954، جامعه سیاهپوست تا حدی مورد حمایت قرار گرفتند. اما اعتقاد به برتری سفیدپوستان همچنان باقی ماند و مبارزه ادامه یافت. گفتگوی این فیلم ماهیت این مبارزات را نشان می‌دهد. در اینجا شش فیلم مشابه را معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.


6. سواران آزادی – Freedom Riders – 2010

یک مستند تاریخی درباره زندگی هزاران فعال مبارز حقوق مدنی که علیه محدودیت‌های مدنی اعتراض کرده و در مقابل تبعیض‌های موجود در صف‌های انتظار رستوران و صندلی‌های اتوبوس شورش می‌کردند. این سواران گروه سرسختی بودند که به برقراری برابری از طریق شورش اعتقاد داشتند.

در این فیلم هم چهار شخصیت اصلی قرار دارند که علیه تبعیض نژادی مبارزه کرده و درباره نقش خود در جنبش حقوق مدنی صحبت می‌کنند. تنها تفاوت فیلم با “یک شب در میامی” این است که در اینجا شاهد رخ دادن این وقایع هستیم درحالی که در فیلم “میامی” این خاطرات یادآوری می‌شوند.

همچنین بخوانید: 10 فیلم جذاب و دیدنی با این پیام که جان سیاهپوستان مهم است


5. بلکککلنزمن – BlacKkKlansman – 2018

داستان در سال‌های 1970 رخ داده و درباره سازمان محلی بلکککلنزمن در کلرادو اسپرینگز است. ران استالورث (جان دیوید واشینگتن ” John David Washington”) اولین کارآگاه آفریقایی-آمریکایی در اداره پلیس شهر است که ماموریتی را برعهده دارد. او در تماس تلفنی به سازمان خود را سفیدپوست جا زده و به گروه دسترسی پیدا می‌کند. این سازمان نژادپرست و بیگانه هراس دلیل مشکلات جنبش حقوق مدنی در آن سال‌ها بود. “یک شب در میامی” هم درباره مبارزه علیه این سازمان و تسلط بر آن است.


4. من کاکاسیاه تو نیستم – I Am Not Your Negro – 2016

یک مستند 93 دقیقهٔ براساس متن ناکامل “جیمز بالدوین” به روایت “ساموئل ال.جکسون” (Samuel L. Jackson) که خاطرات رهبران جنبش مدنی است، از جمله “مالکولم ایکس”، “مارتین لوتر کینگ جونیور” و “مدگار اورز”. این فیلم تلاش این شخصیت‌ها در جنبش را نشان می‌دهد، درست مانند “یک شب در میامی” که شخصیت‌ها در اتاق هتل درباره داستان خود صحبت کردند.

همچنین بخوانید: 10 سریال محبوب که در سال 2021 به پایان می‌رسند


3. موسیقی یک انقلاب – Soundtrack for a Revolution – 2009

داستانی الهام بخش از جنبش حقوق مدنی سال‌های 1950 و 1960 که لابلای سمفونی و ریتم معترضین در آن سال‌ها روایت می‌شود. در این فیلم مستند از فیلم‌های اصلی اعتراض‌ها استفاده شده است. آهنگ‌های مختلف داستان‌های مختلف را روایت کردند که تمام آنها در جنبش تأثیر داشتند. بنابراین داستانی آشنا برای میلیون‌ها نفر روایت می‌شود. “یک شب در میامی” مضمون مشابهی را در قالب گفتگو نشان می‌دهد.


2. مالکولم ایکس – Malcolm X – 1992

مالکولم ایکس، رهبر جنبش حقوق مدنی برای مبارزه و احیای حقوق انسانی شناخته می‌شود. او معتقد بود که باید با قدرت زور سلطه را کنار زد. درحالی که روش مبارزه مارتین لوتر کینگ خشونت آمیز نبود و فیلم به همین تفاوت می‌پردازد. همچنین رفته رفته جنایت‌های مسیر او را نشان می‌دهد.

در این فیلم علاوه بر زندگی او شاهد مهم‌ترین اتفاق‌های این جنبش هستیم. فیلم “یک شب در میامی” هم به زندگی واقعی قهرمان‌های واقعی می‌پردازد. البته آنها از روش‌های صلح طلبانه استفاده می‌کنند که مؤثر و کارآمد است.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم‌های دهه اخیر با موضوع مسیحیت که باید تماشا کنید


1. تمام مسیر – All the Way – 2016

داستانی درباره شرایط سیاسی حاکم بر آمریکا در زمان مبارزه سیاهپوستان. بنابراین از مبارزه فیزیکی و خشونت دیده شده در خیابان‌ها و مراکز عمومی کمی فاصله می‌گیریم. مارتین لوتر کینگ (آنتونی مکی ” Anthony Mackie”) لیندون بی.جانسون (برایان کرانستون ” Bryan Cranston”) سی ششمین رئیس جمهور آمریکا را متقاعد می‌کند تا قانون آزادی حقوق مدنی را تصویب کند. با این حال همه با کینگ مخالف هستند.

“تمام مسیر” به آشوب فرهنگی و شرایط سیاسی در دهه 60 می‌پردازد. در این فیلم می‌بینیم پشت درهای بسته چه نقشه‌هایی کشیده می‌شود. این فیلم را می‌توان با “یک شب در میامی” مقایسه کرد که درباره عقاید سیاسی گفتگو می‌شود.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم