بهترین فیلم‌های ژانر زامبی در سال‌های 1980 بر اساس امتیاز IMDb

دهه 1980 سالی طلایی برای فیلم‌های با محوریت زامبی بوده و برخی از تازه‌ترین، خنده دارترین و حتی ترسناک‌ترین محصولات این ژانر تا به الان را در بر دارد.

دهه 1980 علاوه بر این که بهترین سال فیلم‌های زامبی محور بود، خونین‌ترین نیز محسوب می‌شد. در این دهه بود که ویدئوهای خانگی وارد بازار شدند تا طرفداران ژانر ترسناک که به دنبال وحشت و خونریزی هستند از تماشای ژانر موردعلاقه‌شان لذت ببرند. طرفداران، فیلم‌های ترسناک را به طور روزانه سفارش می‌دادند و از تماشای کارهایی درباره مردگان متحرک لذت گسترده‌ای کسب می‌کردند.

“جرج رومرو” (George A Romero) در دهه 1960 حرکتی تازه زد که به لطف ظاهر شدن فیلمسازانی  مانند “سم ریمی” (Sam Raimi) و “استوارت گوردون” (Stuart Gordon) بال و پر گشود. جالب این است که به دلیل بودجه کم این فیلم‌ها، معمولاً خلاقیت‌های بیشتری در آن‌ها به کار می‌رفت، و این تنها شروع کار بوده است. در اینجا بهترین فیلم‌های زامبی در سال‌های 1980 بر اساس امتیاز IMDb را به شما معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.


10. مار و رنگین‌کمان – The Serpent and the Rainbow (امتیاز 6.6 – 1988)

“بیل پولمن” (Bill Pullman) جوان برای این فیلم با فرمول مردگان متحرک با “وس کریون” (Wes Craven) همکاری کرد. “پولمن” نقش “دنیس آلن” را بر عهده دارد، شخصیت او یک انسان شناس است که پس از شنیدن شایعه استفاده شدن از موادی خاص که انسان را به زامبی تبدیل می‌کند در تمرین‌های یک مذهب، به شهری ویرانه ورود می‌کند.

او با دکتری محلی (“برنت جنینگز” (Brent Jennings) ) و یک محقق دیگر (“کتی تایسن” (Cathy Tyson) ) همکاری می‌کند، جستجوی او برای یافتن حقیقت باعث می‌شود به منطقه‌ای عجیب و شیطانی وارد شود. “مار و رنگین کمان” یکی از کمتر دیده شده ترین کارهای “کریون” است که جویی بوده و تنها با چند صحنه و وحشت زیاد در بیننده تنش ایجاد می‌کند.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم‌های زامبی که شاید تا به حال ندیده باشید


9. مرده و مدفون – Dead and Buried (امتیاز 6.6 – 1981)

نویسندگان فیلم “بیگانه” (Alien) یعنی “دان اوبانون” (Dan O’Bannon) و “رونالد شوست” (Ronald Shusett) پس از ساخت این اثر علمی- تخیلی تاثیرگذار، یک شاهکار با محوریت زامبی را پدید آوردند. “مرده و مدفون” که همتایی وحشتناک‌تر از “منطقه نیمه‌روشن” (The Twilight Zone) است، درباره کلانتر محلی (“جیمز فارنتینو” (James Farentino) ) و همسرش (“ملودی اندرسون” (Melody Anderson) ) می‌باشد که متوجه می‌شوند پزشک شهر (“جک آلبرتسون” (Jack Albertson) ) سعی دارد ارتش زامبی‌های خود را بسازد.

“مرده و مدفون” یک ضیافت وحشت آور سوزاننده است که از نعمت جلوه‌های ویژه “استن وینستون” (Stan Winston) نیز برخوردار بود، کسی که با کارش صحنه‌ها را به وتقع گرایانه ترین حالت ممکن تبدیل می‌کند و شوک‌هایی مخوف به بیننده وارد می‌نماید. این فیلم یک اثر ترسناک جالب و در خور می‌باشد.


8. قبرستان حیوانات خانگی – Pet Sematary (امتیاز 6.6 – 1989)

“قبرستان حیوانات خانگی” ترسناک‌ترین فیلمی است که می‌توانید در این ژانر پیدا کنید، اثری اقتباسی از رمان فوق العاده “استیون کینگ” (Stephen King). “دیل میدکیف” (Dale Midkiff) نقش دکتر “لوئیس کرید” را بر عهده دارد که پس از آن که به همراه خانواده‌اش به “مین” نقل مکان می‌کند متوجه می‌شود محلی در نزدیکی خانه‌اش قرار دارد که یک قبرستان قدیمی حیوانات خانگی می‌باشد و قدرت احیا شدن را نیز دارد.

وقتی آن‌ها سعی می‌کنند گربه مرده خانواده را زنده کنند، همه چیز خوب پیش می‌رود به استثنای این که پسر خانواده از دنیا می‌رود. این فیلم بسیار به یادماندنی است، حداقل بخاطر بازی فوق العاده “فرد گوین” (Fred Gwynne) در نقش “جود کرندل”.


7. شب عجیب و غریب‌ها – Night of the Creeps (امتیاز 6.8 – 1986)

این فیلم کمدی- ترسناک داستان جالبی درباره هجوم بیگانگان و البته داستانی زامبی محور دارد که تمام این وقایع در دهه 1950 اتفاق میفتد. در دهه 1980 کسی که در ساخت فیلم‌های کمدی- ترسناک مهارت بالایی داشت “فرد دکر” (Fred Dekker) بود و هر کسی که فیلم “گروه هیولا” (The Monster Squad) را تماشا کرده باشد می‌تواند این موضوع را تأیید نماید.

“شب عجیب و غریب‌ها” درباره گروهی بچه مدرسه ایی است که با انگلی فضایی که با ورود به بدن انسان‌ها، آن‌ها را به زامبی تبدیل می‌کند، مبارزه می‌کنند. “دکر” مراحل فیلم را با اعتماد به نفس اجرا کرده، و با حضور “تام اتکینز” (Tom Atkins) که به ژانر ترسناک علاقه خاصی دارد اثری پرتعلیق را به تصویر کشید.


6. مه – The Fog (امتیاز 6.8 – 1980)

“جان کارپنتر” (John Carpenter) با این فیلم، به قلمرو مردگان متحرک ورود کرده و افسانه‌ای از زامبی‌های ملوانانی که به یک شهر ساحلی هجوم می‌برند را به نمایش گذاشت. ساکنان ساحل آنتونیو در حال آماده شدن برای جشن صد ساله شهر می‌باشند و زندگی آن‌ها بسیار خوب و ایده آل است البته تا این که، یک مه عجیب و درخشان همه جا را در بر می‌گیرد.

ساکنان از همه جا بی خبر این موضوع را نمی‌دانند، اما این مه روح انتقامجوی ملوانانی که 100 سال پیش در یک کشتی از بین رفتند را نیز با خود به همراه آورده است. “مه” بانقش آفرینی “جیمی لی کرتیس” (Jamie Lee Curtis)، “آدرین باربو” (Adrienne Barbeau) و ” هال هالبروک ” (Hal Holbrook) بسیار خلاقانه و وحشت آور بوده و با امضای خاص “کارپنتر” صحنه‌های به یاد ماندنی‌ای را برای بینندگان فرآهم می‌آورد.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم های ترسناک درباره زامبی ها


5. روز مردگان – Day of the Dead (امتیاز 7.2 – 1985)

“روز مردگان” سومین قسمت از مجموعه زامبی محور “جرج رومرو” (George A Romero) می‌باشد که ممکن است به اندازه همتایان قبلی خود برای بینندگان تنش و اضطراب فراهم نیاورد اما در کنار امضای مخصوص کارگردان، صحنه‌های ترسناک و درونی خوبی را به نمایش می‌گذارد.

این اثر دیدگاهی بدبینانه از دنیایی را نشان می‌دهد که توسط زامبی‌ها احاطه شده است. داستان درباره گروهی محقق و سرباز است که در انباری زیرزمینی پنهان شده و خیلی زود با مهمان‌هایی ناخوانده روبرو می‌شوند. “روز مردگان” با صحنه‌های وحشتناک و به یادماندنی خود این مجموعه را به سبکی خاص به پایان می‌رساند.


4. احیاگر – Re-Animator (امتیاز 7.3 – 1985)

“احیاگر” که از داستانی به قلم “اچ پی لاوکرفت” (H.P. Lovecraft) اقتباس شده، ناگهان ساخته شد و جایگاه بهترین فیلم زامبی محور دهه 1980 را از آن خود کرد و طرفداران زیادی به دست آورد. “جفری کمبس” (Jeffrey Combs) در نقش یک دانشجوی رشته پزشکی به نام “هربرت وست” که سرمی می‌سازد که قادر است مردگان را به زندگی بازگرداند، به خوبی توانست خود را مطرح کند.

او با کمک دوستش “دان” (“بروس ابوت ” (Bruce Abbott) ) سرم را روی جسد انسان‌ها امتحان کرد اما در انتها متوجه شد محققی دیگر به نام “دکتر کارل هیل” (Dr Carl Hill) قصد دارد این اختراع را از آن خود کند. “احیاگر” داستانی ترسناک با چاشنی طنز دارد که علاوه بر خشونت باعث می‌شود به خنده بیفتید.


3. بازگشت مردگان زنده – The Return of the Living Dead (امتیاز 7.3 – 1985)

“دان اوبانون” (Dan O’Bannon) کارگردان و نویسنده فیلم “مرده و مدفون” (Dead and Buried) پس از ساخت این اثر در سال 1981، چهار سال بعد به این ژانر بازگشت و مجدداً تلاش کرد کاری در ژانر وحشت- کمدی را به نمایش بگذارد.

“بازگشت مردگان زنده” که هم کمدی و هم ترسناک می‌باشد، درباره “فرانک” و “فردی” است، دو کارمند شلخته انبار دارو که تصادفاً گازی را در فضای شهر آزاد می‌کنند که باعث می‌شود مردگان به زندگی بازگردند و این موضوع پیامدهایی نیز به همراه دارد. این فیلم در باب افسانه زامبی‌ها، رویه‌ای جالب، وحشت آور و سفت و سخت دارد که با موسیقی متن جدید پانکی که دارد بسیار لذت بخش و عالی است.


2. مرده شریر – The Evil Dead (امتیاز 7.1 – 1981)

به لطف این فیلم کم بودجه و دوست داشتنی کارگردان “سم ریمی” (Sam Raimi) توانست به خوبی مطرح شود. اثری از وحشت و کمدی سیاه که با اشتیاق “ریمی” در پشت صحنه ترکیب شده و فیلمی هیجان انگیز را پدید آورده است.

“بروس کمپبل” (Bruce Campbell) در نقش “اش” به همراه دوست دختر و دوستانش برنامه دارند در یک کابین وسط جنگل خوش بگذرانند تا این که کتاب مردگان را پیدا می‌کنند، کتابی که قادر است مردگان را به زندگی بازگرداند. طولی نمی‌کشد که گروه سعی می‌کنند مالک کتاب را مشخص کرده و زامبی‌ها و یک درخت زشت و وحشتناک را در ادامه مشاهده می‌کنید.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های زامبی سال 2019-2020 کدام اند؟


1. مرده شریر 2 – Evil Dead II (امتیاز 7.8 – 1987)

“سم ریمی” (Sam Raimi) قسمت دوم “مرده شریر” را با بودجه‌ای بیشتر ساخته و بار دیگر وحشت و خنده را به طرز خلاقانه‌ای به تصویر کشید. “مرده شریر 2” که تا حدودی دنباله قسمت اول و تا حدودی بازسازی آن می‌باشد، که توانست ابتکار و ترس قسمت اول را حفظ کرده و بار دیگر با جلوه‌های ویژه و تصاویر پرسرعت داستانی از کاراکتر “بروس کمپبل” را روایت  کند.

با این داستان درباره “اش” بار دیگر خلاقیت “ریمی” به تصویر کشیده می‌شود. پس از آن که “اش” در کابینی دور افتاده با شیاطین مبارزه می‌کند در قسمت جدید به همراه گروهی غریبه به جنگ با زامبی‌ها می‌پردازد. این فیلم باشکوه بوده و یکی از بهترین‌های این ژانر می‌باشد.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم