رتبه‌بندی فیلم‌های کارگردانی شده توسط “جی.جی.آبرامز” (JJ Abrams)

“جی.جی.آبرامز” خالق فیلم‌های “پیشتازان فضا” (Star Trek) و “جنگ ستارگان” (Star Wars) است که به موفقیت زیادی رسید. او تهیه کنندگی سریال (فرینج “Fringe”، لاست “Lost” و مظنون “Person of Interest”) و فیلم (کلاورفیلد “Cloverfield”،خرس همیشه قطبی “Infinitely Polar Bear” و مأموریت: غیرممکن – ملت یاغی “Mission: Impossible – Rogue Nation”)  به علاوه فیلمنامه نویسی و کارگردانی فیلم‌هایی مانند “ماهی استثنایی” (Gone Fishing) و “آرماگدون” (Armageddon) را برعهده داشت. او در جوانی با “استیون اسپیلبرگ” (Steven Spielberg) کار کرد و سپس با حضور در چندگانه‌ها و ژانرهای مختلف توجه طرفداران علمی-تخیلی را جذب کرد. در اینجا می‌خواهیم فیلم‌های کارگردانی شده توسط او را از بدترین تا بهترین رتبه بندی کنیم. با پروشات همراه باشید.


6. مأموریت: غیرممکن 3 – Mission: Impossible III – 2006

ساخت نسخه جدیدی از “مأموریت: غیرممکن” در اوج فعالیت “تام کروز” (Tom Cruise) کار آسانی نبود، اما در نهایت به یک فیلم موفق از این چندگانه منجر شد که توانایی کارگردان در ادامه دادن چندگانه‌های مختلف را ثابت کرد.

این فیلم نشان داد آبرامز در نظارت بر بازیگران موفق عمل کرده و بهترین ویلن‌ها را خلق می‌کند، چون “فیلیپ سیمور هافمن” (Philip Seymour Hoffman) توانست یکی از بهترین ویلن‌های این چندگانه را خلق کند.

گرچه این فیلم در قعر این لیست قرار گرفت اما فیلمی خوب است که در صدر خیلی از لیست‌های اکشن قرار دارد و این موضوع نشانگر کارنامه درخشان این کارگردان است که قدرت او را به عنوان یک فیلمساز ثابت کرد.

همچنین بخوانید: تمام 32 فیلم استیون اسپیلبرگ از بدترین تا بهترین


5. سوپر 8 – Super 8 – 2011

در زمان ساخت این فیلم آبرامز با بازسازی “پیشتازان فضا” (2011) در کنار اسپیلبرگ به یکی از بهترین کارگردان‌های ژانر علمی-تخیلی تبدیل شده بود. بنابراین زمانی که تصمیم گرفت به سنت فیلمسازی 8 میلی متری ادای دین کند همه استقبال کردند.

این فیلم با نمایش قدرت این کارگردان و ادای دین او به اسپیلبرگ، به فیلمی تماشایی تبدیل شد که هنوز هم می‌توان از دیدن آن لذت برد.

ظاهراً فیلم داستان را در دو جهت متفاوت پیش می‌برد و از آنجاییکه فیلمساز آن ایده‌های مختلف را نشان می‌دهد با نقدهای مختلف مواجه شد و در این جایگاه قرار گرفت. گرچه فیلم اصلاً ضعیف نیست اما در مقایسه با فیلم‌های دیگر لیست در این جایگاه قرار گرفت.


4. جنگ ستارگان: خیزش اسکای‌واکر – Star Wars: The Rise of Skywalker – 2019

فیلمی متفاوت از سیکوئل جذاب “آخرین جدای” (The Last Jedi)، که آبرامز در آخرین لحظه جایگزین “کالین ترورو” (Colin Trevorrow) (دنیای ژوراسیک “Jurassic World”) شد و خلاقیت‌های زیادی در آن به کار رفت.

در “آخرین جدای”، “ریان جانسن” (Rian Johnson) در فیلمنامه تصمیماتی گرفته بود که عناصر روایی آبرامز در فیلم قبلی را کنار زد، بنابراین آبرامز دوباره در این فیلم عناصر کلیدی خود را به کار گرفت و کمپانی هم از او حمایت کرد تا رضایت طرفداران خشمگین را جلب کند. نتیجه کار فیلمی بود که تلاش کرده بود تا حد امکان عناصر “جنگ ستارگان” را دنبال کند و همین به اثری با صحنه‌های رضایتبخش و عناصر دیدنی منجر شد.

این فیلم را می‌توان تلاشی برای جلب رضایت طرفداران دانست که برای این هدف از لحظات دیدنی و الهام بخش استفاده شده است. به طور کلی تنها بخش‌هایی از فیلم دیدنی است.


3. پیشتازان فضا به‌سوی تاریکی – Star Trek: Into Darkness – 2013

شاید این فیلم بی اشکال نبشد اما توانست روایت فیلم سال 2009 را به کار کرده و عناصر موفق آن را بزرگ‌تر و رساتر کند. نقاط قوت فیلم عبارتند از شخصیت پردازی متناسب با ژانر علمی-تخیلی، شخصیت منفی چندلایه و صحنه‌های خوش ساخت انفجار.

این فیلم دیدنی به خوبی دین خود را به فیلم پیشین ادا کرده و نقاط قوتی هم به آن افزوده تا برای تماشاگران نسل جدید تماشایی باشد. بنابراین یکی از فیلم‌های موفق آبرامز است.

همچنین بخوانید: 10 فیلم فراموش‌شده از کارگردان‌های بزرگ و نامی سینما که باید تماشا کنید


2. پیشتازان فضا – Star Trek – 2009

“پیشتازان فضا” آنقدر در ذهن تماشاگران جاودانه شده که به سختی می‌توان آن را بازسازی کرد که برسد به این که در 128 ثانیه آن را خلاصه نمود. با این حال آبرامز از پس آن برآمد و فیلمی دیدنی خلق کرد که به یک پدیده فرهنگی تبدیل شد چون توانست ضعف‌های قبلی را بپوشاند و به یک اثر پرفروش در اواخر سال‌های 2000 تبدیل شود.

آبرامز با سبک خاص خود توانست پیچیدگی و محتوای سخت فیلم را به ساده‌ترین شکل ممکن به تصویر بکشد و انتظارات مخاطب را برآورده کند.

اجرایی بهتر از “لئونارد نیموی” (Leonard Nimoy) فقید و فیلمبرداری خیره کننده، این فیلم را به یکی از بهترین آثار قرن بیست و یک بدل کرد.


1. جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد – Star Wars: The Force Awakens – 2015

آبرامز ابتدا از کارگردانی این فیلم سرباز زد چون می‌ترسید انتظارات خود و البته میلیون‌ها طرفدار را نقش برآب کند، اما به نصیحت اسپیلبرگ گوش داد و از عهده این کار برآمد.

این بار هم مانند ساخت فیلم “پیشتازان فضا” مهارت و تخیل خود را با انتظارات بیننده همسو کرد تا بهترین فیلم “پیشتازان فضا” در 30 سال اخیر را خلق کند که به جواهر فرهنگ عامه تبدیل شد.

گره‌های داستان که با کمک جلوه‌های ویژه جذاب‌تر شد و جلوه‌های ویژه خیره کننده و متفاوت باعث شد فیلم به اثری از سه گانه اصلی شباهت پیدا کند. به علاوه آنقدر مورداسقبال قرار گرفت که یکی از فیلم‌های شناخته شده و دیدنی قرن 21 محسوب می‌شود و البته بهترین اثر کارنامه این کارگردان است.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (2)

بستن فرم

  1. Maker

    دی 18, 1399

    عجب کارنامه پر باری 😂😂😂😂😂😂 استاروارز ۹ ساخته نمیشد سنگین تر بود قشنگ گند زدن به سه گانه اصلی

    پاسخ

  2. mm1386

    دی 18, 1399

    یکی ب این اقا بگه دیگ فیلم نسازه

    پاسخ