معرفی فیلم “باجه تلفن” (Phone Booth)

فیلم “باجه تلفن” یکی از دیدنی‌ترین آثار در ژانر تریلر است که از ایده‌ی داستانی فوق‌العاده جذابی برخوردار بوده و اگرچه می‌توانست کمی طولانی‌تر هم روایت شود، اما در مدت زمان کوتاهش شما را با تجربه‌ای ترسناک و غیرقابل پیش‌بینی روبرو می‌کند. اگر از تماشای فیلم‌هایی با موضوع خاص و کمی متفاوت‌تر لذت می‌برید، فیلم “باجه تلفن” را حتما تماشا کنید. در این مقاله به معرفی فیلم “باجه تلفن” پرداخته‌ایم؛ با پروشات همراه باشید.


  • نام فیلم: “باجه تلفن” (Phone Booth)
  • ژانر: مهیج، تریلر روانشناسانه
  • کارگردان: “حوئل شوماخر” (Joel Schumacher)
  • بازیگران: “کالین فارل”، “کیفر ساترلند”، “فارست ویتاکر”، “کتی هلمز”
  • سال تولید: 2002
  • امتیاز آی ام دی بی: 7/10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 72/100

تریلر فیلم

زمانی که در اوج کار کردن و رسیدگی به جنبه‌های مختلف زندگی‌مان هستیم، به‌راحتی از برخی مسائل کوچک عبور می‌کنیم، به خودمان دروغ می‌گوییم و اطرافیانمان را نادیده می‌گیریم بدون اینکه به عواقب رفتارهای ریز و درشتمان فکر کنیم. اما هیچکدام از ما آدم‌ها انتظار نداریم که به شکل ناگهانی مورد حمله و تهدید شخص غریبه‌ای قرار بگیریم که زندگی اخلاقی‌مان را قضاوت کند؛ این امر شاید حتی کمی دور از ذهن و غیر منطقی هم به‌نظر برسد اما در فیلم “باجه تلفن” زمانی که با چنین داستانی مواجه می‌شویم، می‌توانیم وجه تشابه‌هایی میان حوادث داستان و ذهن و وجدان خودمان بیابیم.

کالین فارل در این فیلم نقش مدیربرنامه‌ی مغروری به نام استو شپرد را بازی می‌کند که زندگی‌اش را وقف کارش کرده و مدام با درو‌غ‌هایی که به اطرافیانش می‌گوید، در کار و زندگی‌اش پیشروی کرده و تصمیمات خودخواهانه‌اش را ادامه می‌دهد. استو یک روز بعد از استفاده از یک تلفن عمومی، با حادثه خطرناکی روبرو می‌شود که زندگی گذشته و آینده‌اش را تحت‌تاثیر قرار داده و او را تبدیل به شخصی می‌کند که بر صندلی دادگاه نشسته و مورد قضاوت قرار می‌گیرد. همه‌چیز برای استو از زمانی آغاز می‌شود که تلفن عمومی زنگ می‌خورد و او به این تماس پاسخ می‌دهد.

فیلم “باجه تلفن” در یک مکان اتفاق می‌افتد و بازیگران زیادی هم ندارد، تمرکز فیلم بر روی شخصیت استو و فرد تماس‌گیرنده است و با این حال کارکترهای فرعی نیز نقش مهمی در پیشبرد داستان ایفا می‌کنند. روایت فیلم “باجه تلفن” هم همزمان با مهیج بودن، رازآلود هم بوده و ذهن مخاطب را با چالش‌هایی نظیر انگیزه‌ی اتفاقات درحال جریان روبرو می‌کند.

اگر بخواهیم کمی عمیق‌تر داستان “باجه تلفن” را واکاوی کنیم، شاید بتوان گفت تمام ماجرا مانند تحمل یک اجبار ناخواسته است که در علم روان‌شناسی به آن وسواس ذهنی می‌گویند؛ اتفاقی که ناخوشایند و آزاردهنده است و فرد را در موقعیت پر استرسی قرار می‌دهد. موقعیتی که استو در آن قرار گرفته را به هیچ موقعیت مشابه دیگری مگر همین مسائل روانی نمی‌توان تشبیه کرد؛ موقعیتی که فرد نه توان رهایی آن را دارد و نه می‌تواند به خواسته‌های مطرح شده جامه عمل بپوشاند.

فیلم “باجه تلفن” برای زمان خودش فیلمی بسیار هوشمندانه و قوی بوده‌است که اگر از برخی نقص‌های روایتی آن چشم‌پوشی کنیم، بدون‌شک یکی از آثار ارزشمند ژانر تریلر است که می‌تواند مخاطبش را وادار به بازنگری زندگی و تصمیماتش کند.

تصاویری از فیلم “باجه تلفن”:


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم