رتبه‌بندی مجموعه فیلم‌های “مردان سیاهپوش” (Men in Black)

هیچ چیز بهتر از فیلم “مردان سیاهپوش”، یک کمدی درباره بیگانه‌ها که “ویل اسمیت” (Will Smith) با کت شلوار مشکی دیالوگ‌های خنده دار می‌گفت، نمی‌تواند دهه 90 میلادی را توصیف کند. در این دهه استفاده از جلوه‌های رایانه‌ای اوج گرفت و کمپانی‌ها در ساخت فیلم‌های علمی-تخیلی سرمایه گذاری کردند که اوج آن “مردان سیاهپوش” در سال 1997 بود که هنوز فیلم محسوب خانواده‌هاست.

با این که سه فیلم این چندگانه در قرن 21 و دو تای آن در سال‌های 2010 ساخته شد اما هنوز آن را فیلمی از دهه 90 می‌دانند. “بری ساننفلد” (Barry Sonnenfeld) کارگردان فیلم‌های بزرگسال (خانواده آدامز “The Addams Family” 1991) کارگردان فیلم بود که پس از شکست “غرب وحشی وحشی” (The Wild Wild West – 1999) (یکی از بزرگ‌ترین شکست‌های دهه) و “آر.وی” (R.V. – 2006) کارگردانی فیلم دوم و سوم را هم انجام داد.

کلمبیا پیکچرز برای فیلم “مردان سیاه‌پوش: بین‌المللی” (Men in Black: International) در سال 2019 به سراغ کارگردان “مستقیم از کامپتن” (Straight Outta Compton – 2015) و “سرنوشت خشمگین” (The Fate of the Furious – 2017) یعنی “اف. گری گری” (F. Gary Gray) رفت و در این فیلم “کریس همسورث” (Chris Hemsworth) و “تسا تامپسون” (Tessa Thompson) از “ثور:رگنراک” (Thor: Ragnarok) حضور یافتند. حالا دنیای این فیلم بزرگ‌تر شده و دائم منتظر اکران فیلم‌های سنگین‌تری از دنیای “مردان سیاهپوش” هستیم تا موجودات بیگانه جدیدی را ببینیم.

در این مقاله می‌خواهیم چهار فیلم کمدی علمی-تخیلی “مردان سیاهپوش” را از سه دهه و طی بیست و دو سال انتخاب کنیم و براساس کیفیت ساخت، کیفیت کمدی، ارزش هنری، نفد منتقدین و تماشاگران طبقه بندی نماییم. با پروشات همراه باشید.


4. مردان سیاهپوش 2 – Men in Black II – 2002

اگر در کودکی “مردان سیاهپوش” را دوست داشتید حتماً این فیلم را هم دوست خواهید داشت. در این فیلم هم “ویل اسمیت” در نقش مأمور جی حضور دارد اما اشتباه سیکوئل های دیگر را تکرار می‌کند و سعی دارد همان سری اول را در مقیاس وسیع‌تر تکرار کند. این بار مضامین عاشقانه و مربوط به سرنوشت را هم به آن اضافه می‌کند، اما عناصر طنز و جذاب سری اول در آن دیده نمی‌شود. با این حال بیگنه ها و سلاح‌های مختلف هنوز هم می‌تواند برای طرفداران جذاب باشد و تماشاگران این چندگانه می‌توانند آن را تماشا کنند.

همچنین بخوانید: رتبه‌بندی پرفروش‌ترین فیلم‌های کمدی سال‌های 2010


3. مردان سیاه‌پوش: بین‌المللی – Men in Black: International – 2019

درباره این فیلم نکته توهین آمیزی وجود ندارد و زوج اصلی فیلم، “تسا تامپسون” و “کریس همسورث” صحنه‌های طنز جالب پدید می‌آورند. شخصیت‌های فرعی کمی خسته کننده‌اند، روایت دو سوم پایانی خسته کننده می‌شود و گره داستان کم است، اما در کل فیلمی لذتبخش است. فیلم نه به خوبی فیلم‌های بهتر لیست است و نه به آثار درخشان “اف. گری گری” نزدیک است، اما با وجود بازسازی‌های افتضاح این چند سال می‌توان آن را فیلم خوبی دانست.


2. مردان سیاهپوش 3 – Men in Black 3 – 2012

در این سری پایانی مأمور جی (ویل اسمیت) به گذشته می‌رود تا مأمور کی (تامی لی جونز ” Tommy Lee Jones”) را از مرگ به دست بیگانه‌ای به نام بوریس (جامین کلمنت “Jermaine Clement”) نجات دهد و با مأمور کی جوان (جاش برولین ” Josh Brolin “) دوست می‌شود. گرچه تا به اینجا اسمیت در اجرای این نقش کمی ضعیف شده بود اما صحنه‌های زیبایی خلق می‌کند. ساننفلد با جلوه‌های ویژه و فضای خاص فیلم توانست جادوی فیلم اول را تکرار کند، و با وجودی ضعف گهگاهی فیلمبرداری، طنز فیلم جالب بوده و اجرای لی جونز و برولین هم در کنار هم فیلم را دیدنی کرد. شاید نخواهید فیلم را دائم تماشا کنید اما یک اثر طنز و جالب است که از دیدنش لذت می‌برید.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم‌های ویل اسمیت که باید تماشا کنید


1. مردان سیاهپوش – Men in Black – 1997

یک فیلم لذتبخش با عناصر محبوب ژانر پلیسی، علمی-تخیلی، اکشن و کمدی با حضور درخشان “ویل اسمیت” و کارگردانی “بری ساننفلد” که همه چیز دست به دست هم داد تا فیلم به یک اثر محبوب خانوادگی تبدیل شود. شخصیت اسمیت توسط سازمان نگهداری شده و به یک مأمور میان کهکشانی تبدیل می‌شود و شخصیت تامی لی جونز هم در کنارش می‌درخشد. این دو در کنار هم زوجی ایده آل را شکل دادند که در چندگانه تکرار شد و به لطف کارگردانی ساننفلد و جلوه‌های ویژه باورپذیر بود. همین این‌ها باعث شد این فیلم به یکی از آثار درخشان دهه 90 تبدیل شود.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم