رتبه‌بندی مجموعه فیلم‌های لایو اکشن “تبدیل شوندگان” (Transformers)

در سال 1984 که درباه انتقال انرژی صحبتی نبود، “تبدیل شوندگان” از کمپانی هازبورو به این موضوع اشاره کرد. امروزه این فیلم یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های جهان است که 13 برابر بودجه خود، معادل 4.8 میلیارد دلار فروش داشت (پس از “پارک ژوراسیک” (Jurassic Park) و “دزدان دریایی کارائیب” (Pirates of the Caribbean)).

شش فیلم لایو اکشن این مجموعه تا به امروز ساخته شده که همه به جز یکی از آنها توسط “مایکل بی” (Michael Bay) کارگردانی شد. سه فیلم اول درباره یک بچه دبیرستانی به نام سم ویتویکی (شایا لباف “Shia LaBeouf”) است که متوجه می‌شود بامبل بی و اپتیموس پرایم در زمین پنهان شده‌اند و با دیسپشن های شرور به رهبری مگاترون نبرد می‌کنند. فیلم 4 و 5 به پدری مجرد و کید ییگر مخترع (مارک والبرگ “Mark Wahlberg”) و ربات او می‌پردازد که علیه دشمنان، تبدیل شونده و انسان‌ها، مبارزه می‌کنند.

اما چگونه می‌توان 875 دقیقه مبارزه ربات‌ها با یکدیگر و انسان و فاجعه آفرینی را رتبه بندی کرد. در اینجا می‌خواهیم فیلم‌های “تبدیل شوندگان” را از لحاظ کیفیت، سرگرمی و واکنش عموم، از بدترین تا بهترین رتبه بندی کنیم. با پروشات همراه باشید.


6. تبدیل‌شوندگان: انتقام فالن – Transformers: Revenge of the Fallen – 2009

دومین فیلم مجموعه که سم ویتویکی به عنوان یک سال اولی کالج با جنگ ربات‌ها و دسپشن ها روبرو می‌شود و فالن تصمیم می‌گیرد انرژی خورشید را جذب کند. بسیاری از ضعف‌های فیلم، مانند تولید سریع، فیلم برداری با فیلمنامه ناتمام، را می‌توان به گردن استودیو انداخت، اما بسیاری از فیلم‌های عجله‌ای هم موفق بوده‌اند. اما نبرد ظالمانه آپتیموس و دیسپشن ها، و آویزان شدن ربات بیگانه در مقابل چهره “جان تورتورو” (John Turturro) این فیلم را ضعیف می‌کند.

بی فقط بیگانه دیگری را اضافه کرد، شخصیت مهم دیگری را کشت، و دو ربات نژاد پرست اضافه کرد، اما هیچکدام تاثیرگذار نبودند. این فیلم جذاب نیست، شخصیت‌هایش نفرت انگیزند و هر شوخی شما را خسته و غمگین می‌کند.

همچنین بخوانید: رتبه‌بندی شخصیت‌های منفی دیزنی براساس سبک و ظاهر


5. تبدیل‌شوندگان: آخرین شوالیه – Transformers: The Last Knight – 2017

پنجمین و آخری سری “تبدیل شوندگان” که اپتیموس پرایم با فریب خالق بیگانه خود انرژی زمین را تلیه می‌کند تا سیاره سایبرترون را زنده کند. کید ییگر (والبرگ) و ربات‌ها در جستجوی سلاح‌های مرلین و شاه آرتور هستند که قرن‌ها پیش تبدیل شوندگان برای دفاع از زمین به آنها داده بودند. این فیلم به خاطر طولانی بودن و عجبه ای بودن چندان جالب نیست.

توضیح بیش از حد درباره شخصیت‌های آرتور، پرداختن به انجمن سری تبدیل شوندگان و عناصر دیگر فیلم را خسته کننده کرده‌اند. بعد اپتیموس پنج دقیقه دیوانه شده و بعد متوجه می‌شویم والبرگ می‌تواند شمشیری به اندازه یک اتوبوس را بلند کند.


4. تبدیل‌شوندگان: نیمه تاریک ماه – Transformers: Dark of the Moon – 2011

در “تبدیل شوندگان 3” اپتیموس و ربات‌ها رهبرشان سنتینل پرایم را در یک سفینه سقوط کرده به ماه پیدا می‌کنند، پیش از آن هم نبردی در شیکاگو رخ می‌دهد چون دیسپشن ها می‌خواهند با سیاره سایبرترون را هم در کنار زمین تبدیل کنند تا به منابع آن دست یابند.

تفاوت میان این فیلم و دو فیلم اول “تبدیل شوندگان” این است که این فیلم از حماقتش استقبال می‌کند و می‌داند جسورانه‌ترین و مسخره‌ترین فیلم چندگانه است و میزان شکست “مایکل بی” حتی با استانداردهای معمول خودش هم زیاد است.

“استیو جابلونسکی” (Steve Jablonsky) آهنگسار فیلم سلاح سری این فیلم است که یکی از بهترین موزیک‌های خود را در این فیلم ارائه می‌دهد. با وجود اجرای دیدنی بازیگران (فرانسیس مک‌دورمند “Frances McDormand”  و جان مالکوویچ ” John Malkovich”) صدایپشگی “پیتر کالن” (Peter Cullen) بی نظیر است، مخصوصاً وقتی با “لئونارد نیموی”  (Leonard Nimoy) در نقش سنتینل مذاکره می‌کند.

همچنین بخوانید: 15 فیلم اقتباسی که از کتاب‌های منبعشان بهتر بودند


3. تبدیل‌شوندگان: عصر انقراض – Transformers: Age of Extinction – 2014

ربات‌ها به عنوان انسان قایم شده و شکارچیان تبدیل شوندگان باید آنها را پیدا کرده و نابود کنند. کید ییگر اپتیموس را می‌یابد و او به هنک کنگ پرواز می‌کند، جایی که ارتشی از تبدیل شوندگان تقلبی به رهبری گالواترون می‌خواهند سیاره را نابود کنند.

شاید جلوه‌های ویژه این فیلم امروزه احمقانه باشد اما طراحی صحنه با رنگ‌های چشمگیر باعث می‌شود به سرعت ربات‌ها را شناسایی کنید و انگار “مایکل بی” می‌خواست نماها را طولانی کند تا تماشاگران صحنه‌های اکشن را بیشتر ببینند.

بازیگران نقش‌های انسانی جذاب‌تر شده اما انگار رویه “رومئو و ژولیت” را دنبال می‌کنند، از سوی دیگر ربات‌های ژاپنی هم بیشتر شبیه سامورایی‌ها هستند و همین آنها را مسخره می‌کند. ربات اصلی داستان که در تبلیغات به آن اشاره شد فقط در ده دقیقه پایانی حضور داشت، اما اپتیموس هم با تی-رکس به میدان نبرد رفت.


2. تبدیل‌شوندگان – Transformers – 2007

سم ویتویکی اولین خودرواش را خریداری می‌کند که مشخص می‌شود یک بامبل لی پنهان شده است، همانطور که ربات‌ها و دیسپشن ها در جستجوی آلزپارک به زمین می‌آیند.

این فیلم از لحاظ فروش، تبلیغات، تدوین، جلوه‌های بصری و مخصوصاً صداگزاری خوب بود. شخصیت سم با بازی “شیا لباف” چندان تعریفی نداشت، اما “مگان فاکس” (Megan Fox) در نقش میکائیلا چندان موردتوجه قرار نگرفته و شخصیت‌های دیگر او را در سایه قرار داده‌اند، درحالی که می‌توانست موردتوجه قرار بگیرد.

جلوه‌های ویژه از همان آغاز موفق است، مخصوصاً صحنه مربوط به یک هلیکوپتر تبدیل شونده که دیدنی است. سبک فیلمسازی و تدوین آثار “مایکل بی” کمی پیچیده است، اما طرفداران “تبدیل شوندگان” این فیلم را، با وجود روایت ضعیف، دوست داشتند.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم‌های انیمیشن غیرانگلیسی زبان براساس امتیاز راتن تومیتوز


1. بامبلبی – Bumblebee – 2018

چارلی هجده ساله که هنوز عزادار پدرش است، بامبلبی را یافته و درحالی که دو دیسپشن در جستجوی ربات هستند، بین این دو پیوندی ایجاد می‌شود. سرانجام یازده سال بعد و پس از خرچ میلیاردها دلار، یک فیلم جذاب “تبدیل شوندگان” خلق می‌شود. یک کارگردان مستعد که به خاطر ساخت انیمیشن شهرت داشت، تصمیم گرفت با الهام از “ای تی” (ET) و “آهن غول‌پیکر” (The Iron Giant) این فیلم را بسازد.

اولین اسپین آف “تبدیل شوندگان” فضایی متفاوت دارد و اولین شخصیت اصلی زن را نشان می‌دهد. چارلی (هیلی استاینفلد  “Hailee Steinfeld “) نوجوانی در جستجوی معنای زندگی است که با یک ربات صمیمی می‌شود. آتش بازی روی سیاره سایبرترون هم دیدنی است. با این حال در این سری “مایکل بی” دوستی، بی طرفی، پذیرش، و مضامین ابدی را نادیده گرفت.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم