15 فیلم علمی-تخیلی جذاب و دیدنی شبیه فیلم “ماتریکس” (The Matrix) که باید تماشا کنید

“ماتریکس” در هنگام انتشارش طوفان به پا کرد، اما طرفداران این اثر باید فیلم‌های علمی-تخیلی جذاب دیگر مشابه آن را نیز تماشا کنند.

“ماتریکس” ساخته خواهران “واچوفسکی” (Wachowski) در زمان انتشارش در سال 1999 طوفان به پا کرد. این اثر تنها یک فیلم علمی تخیلی متوسط با اکشن معمولی نبود. بلکه شاهکاری مبتکرانه بود که درک دوستداران سینما از واقعیت را به چالش کشید. این فیلم اثر رمان‌های سایبرپانکی “ویلیام گیبسون” (William Gibson) و “آلیس در سرزمین عجایب” (Alice’s Adventures in Wonderland) از “لوئیس کارول” (Lewis Carroll) را با کنگ فوی ژاپنی ترکیب کرد و اثری متفاوت از فیلم‌های دیگر ساخت.

اما “ماتریکس” آخرین فیلم علمی-تخیلی‌ای نبود که توانست قلب و روح دوستداران سینما را تصاحب کند. در ادامه برخی از فیلم‌های مشابه این اثر را برایتان معرفی کرده‌ایم که امیدواریم از تماشای آنها لذت ببرید. با پروشات همراه باشید.


15. گزارش اقلیت – Minority Report – 2002

فیلم “گزارش اقلیت” که از داستانی نوشته “فیلیپ کی. دیک” (Philip K. Dick) اقتباس شده یک اثر علمی-تخیلی کمیاب با بنیادی غنی است که فرضیه خود را عمیقاً و به بهترین شکل کاوش می‌کند. “تام کروز” (Tom Cruise) نقش پلیسی در آینده را بر عهده دارد، آینده‌ای که در آن پلیس‌ها مجرم را قبل از وقوع جرم دستگیر می‌کنند و او به قتل مردی متهم می‌شود که تا به حال با او ملاقات نداشته است.

در ظاهر “گزارش اقلیت” یک فیلم علمی-تخیلی درباره فردی بی‌گناه است که سعی دارد نامش را از جرم نکرده پاک کند، اما در عمق، این فیلم اخلاقیات در مفهوم مبارزه با جرم را کاوش می‌کند.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم جذاب و دیدنی تام کروز در دهه اخیر بر اساس امتیاز IMDb


14. برف‌شکن – Snowpiercer – 2013

در “برف‌شکن” دنیا با هجوم عصری یخی روبرو شده که تنها انسان‌هایی که زنده مانده‌اند، در قطاری در حال حرکت حضور دارند. این فیلم کشمکش بین طبقات اجتماعی را به طرزی کنایی به تصویر می‌کشد. “کریس ایوانز” (Chris Evans) نقش رهبر گروه انقلابی طبقه ضعیف را بر عهده دارد که در برابر روئسای طبقه قدرتمند می‌ایستد.

“برف‌شکن” کاری از کارگردان “بونگ جون هو” (Bong Joon-ho) است که در سال 2020 برای ساخت فیلم “انگل” (Parasite) چندین جایزه اسکار دریافت کرد و این فیلم اثری علمی-تخیلی است که از تمام پتانسیل فرضیه‌اش بهره می‌برد.


13. ورود – Arrival – 2016

فیلم‌هایی درباره اولین ارتباط انسان‌ها با فضائیان یک سکه سیاه هم ارزش ندارند، اما “دنی ویلنو” (Denis Villeneuve) با پرداختن به این ژانر فرعی توانست نمونه‌ای مثال زدنی و تأمل برانگیز خلق کند. در “ورود” فضائیان با هدف صلح به زمین آمده و قصد دارند با ما ارتباط برقرار کنند.

ایمی آدامز” (Amy Adams) نقش یک متخصص زبانشناسی را بر عهده دارد که استخدام شده تا زبان فضائیان را رمز شکنی کرده و متوجه شود آنها چه پیامی دارند. پایان پیچیده “ورود” که نشان می‌دهد انسان بودن در حقیقت به چه معناست، مزیت بزرگ این اثر است.


12. نابودگر – The Terminator – 1984

“جیمز کامرون” (James Cameron) با الهام گرفتن از یکی از کابوس‌هایش که در آن یک ربات اندرویدی شعله‌ور در حال نزدیک شدن به او بود، فیلم “نابودگر” را ساخت که به طور استادانه و به سبک نئو نوآر مفاهیم علمی-تخیلی را با هیجان ترکیب کرده است.

آرنولد شوارتزنگر” (Arnold Schwarzenegger) نقش سایبورگ اصلی را بر عهده دارد و “لیندا همیلتون” (Linda Hamilton) به زودی فرزندی به دنیا خواهد آورد که در آینده رهبر مقاومت خواهد شد، شخصیت “شوارتزنگر” به گذشته فرستاده شده تا شخصیت “همیلتون” را به قتل برساند.


11. فرزندان انسان – Children Of Men – 2006

در دنیایی که تمام زنان توانایی باروری خود را از دست داده‌اند و آخرین انسان‌ها در حال پیر شدن و نزدیک شدن به مرگ هستند، “کلایو اوون” (Clive Owen) مأموریت دارد از تنها زن حامله‌ای که وجود دارد در برابر دیوانگان پسا آخر الزمانی که می‌خواهند به کودک دست برسانند، محافظت کند.

کارگردانی ” آلفونسو کوارون ” (Alfonso Cuarón) به تمام صحنه‌ها واقع‌گرایی پرتنشی وارد می‌کند، خصوصاً یکی از صحنه‌های لانگ شات که فیلمبردار ” امانوئل لوبزکی” (Emmanuel Lubezki) در آن غوغا کرد. در بین فیلم‌های مشابه مانند ” بازی‌های گرسنگی” (The Hunger Games)، این فیلم دنیای آخر زمانی را به بهترین نحو به تصویر می‌کشد.

همچنین بخوانید: 10 فیلم فراموش‌شده از کارگردان‌های بزرگ و نامی سینما که باید تماشا کنید


10. تلقین – Inception – 2010

بیایید اول از همه مشخص‌ترین فیلم را از راه برداریم. به محض انتشار “تلقین” اثر “کریستوفر نولان” (Christopher Nolan) همه چیز آن با “ماتریکس” مقایسه شد. اما جدای از ترکیب مفاهیم علمی-تخیلی و صحنه‌های اکشن نفسگیر آن، این دو وجهات مشترک زیادی با هم ندارند.

“تلقین” یک فیلم با موضوع سرقت است، با این تفاوت که “دام کاب” و تیمش به جای دزدین پول و جواهرات، سعی دارند با ورود به رویاهای یک فرد ایده‌ای را از ذهن او به سرقت ببرند. با پیش رفتن فیلم و قرار گرفتن یک رؤیا در رویاهای دیگر، داستان پیچیده می‌شود، اما این اثر نیز درست مانند “ماتریکس” برای بیننده تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را فرآهم می‌آورد.


9. نابودی – Annihilation – 2018

بهترین ویژگی “نابودی” این است که هرگز کاملاً تفسیر نمی‌شود. در دنیای واقعی، هیچ چیز از یک رویداد توضیح داده نشده علمی ترسناکتر نیست و مشخص شده که این موضوع در دنیای فیلم ترسناک‌تر هم هست.

“الکس گارلند” (Alex Garland) پس از ساخت “اکس ماکینا” (Ex Machina)، “نابودی” را کارگردانی کرد که در آن “ناتالی پورتمن” (Natalie Portman) رهبر گروهی کاملاً زنانه از پژوهشگران است که به منطقه‌ای قرنطینه شده به نام “شیمر” وارد می‌شوند، منطقه‌ای پر از گیاهان و حیواناتی که به نسخه‌های مخرب و پیچیده از خودشان تبدیل شده‌اند. فیلمی بصری که مانند تمام فیلم‌های علمی-تخیلی دیگر به موضوعی انسانی می‌پردازد: فقدان.


8. شبح درون پوسته – Ghost In The Shell – 1995

منظور از این فیلم نسخه انیمیشنی سال 1995 می‌باشد، نه لایو اکشن کامپیوتری آن که “اسکارلت جوهانسون” (Scarlett Johansson) در آن نقش آفرینی داشته است. “شبح درون پوسته” با فرضیه فریبکارانه ساده‌اش درباره ماموری است که به دنبال هکری می‌باشد، اما در اصل به بررسی بازتاب‌های فلسفی دنیایی که تحت سلطه تکنولوژی پیشرفته است، می‌پردازد.

کارگردان “مامورو اوشی” (Mamoru Oshii) به طور استادانه از دنیای آینده استفاده می‌کند تا آیینه‌ای را در برابر دنیای امروز قرار دهد و تمام آن را با انیمیشن زیبا و موسیقی متن تاثیرگذار “کنجی کاوای” (Kenji Kawai) به انجام می‌رساند. خواهران “واچوفسکی” در هنگام ساخت سه گانه “ماتریکس” و تجسم طرح اولیه آن از “شبح درون پوسته” تأثیر زیادی گرفتند.


7. یادآوری کامل – Total Recall – 1990

این فیلم نسخه سال 1990 می‌باشد نه نسخه سال 2012. “آرنولد شوارتزنگر” در این اثر به نقش آفرینی می‌پردازد، او کارمندی در دنیای آینده است که متوجه می‌شود شرکتی وجود دارد که می‌تواند خاطره تعطیلات را در ذهن فرد قرار دهد، که البته این کار از به تعطیلات رفتن ارزان‌تر می‌باشد.

او به شرکت رفته و تقاضا می‌کند خاطره جاسوسی را در مغزش قرار دهند که برای ماموریتی به مریخ می‌رود و در بین راه گمان می‌کند واقعاً یک جاسوس است که به مریخ قدم گذاشته. این فیلم داستانی پیچیده دارد. درست زمانی که فکر می‌کنید می دانید چه اتفاقی در حال رخ دادن است، متوجه می‌شوید اشتباه می‌کنید. این فیلم ذهنتان را به چالش می‌کشد.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر آرنولد شوارتزنگر که باید تماشا کنید


6. موجود – The Thing – 1982

فیلم “موجود” اثر “جان کارپنتر” (John Carpenter) بیشتر به یک فیلم ترسناک نزدیک است تا اثری علمی تخیلی، اما مؤلفه‌های علمی- تخیلی در آن وجود دارد و بسیار چالش برانگیز می‌باشد؛ در نتیجه این اثر نیز در لیست قرار گرفت. در این فیلم “کرت راسل” (Kurt Russell) یکی از اعضای یک گروه از پژوهشگران آمریکایی است که به یک پایگاه مرکزی شمالی می‌روند و قرار است با موجوداتی فضایی روبرو شوند که می‌توانند خود را به هر چیزی تبدیل کنند.

این موضوع باعث می‌شود تمام پژوهشگران به هم مشکوک شوند و دیگر به یکدیگر اعتماد نکنند. “انیو موریکونه” (Ennio Morricone) موسیقی متن پر تنش فیلم را ساخته که به ساخته شدن فضای وحشت افزای کارگردانی “کارپنتر” کمک می‌کند.


5. ماه – Moon – 2009

“ماه” اولین کارگردانی “دانکن جونز” (Duncan Jones) پسر “دیوید بوئی” (David Bowie) می‌باشد که به اندازه موسیقی پدرش، همزمان تأمل برانگیز و سورئال می‌باشد. فیلمنامه روی کاغذ کسل کننده به نظر می‌رسد، اما کم‌کم به تجربه‌ای درون‌گرا تبدیل می‌شود.

داستان درباره شخصیت تنهای “سم راکول” (Sam Rockwell) است که در آینده‌ای نزدیک در حال سفری استخراجی به ماه می‌باشد. او که برای به پایان رساندن سومین سال کاریش و پس از آن بازگشت به زمین و خانواده‌اش هیجان‌زده است، متوجه می‌شود واقعیت تمام این نیست و ذهن او به کاوش می‌پردازد. به علاوه، بدون این که چیزی از داستان را لو بدهم، باید بگویم پیچیدگی داستان به اندازه‌ای است که بهتر است دو بار این فیلم را تماشا کنید.


4. درخشش ابدی یک ذهن پاک – Eternal Sunshine Of The Spotless Mind – 2004

فیلمنامه فوق‌العاده “چارلی کافمن” (Charlie Kaufman) برای “درخشش ابدی یک ذهن پاک” از عناصر علمی-تخیلی استفاده می‌کند تا داستانی کاملاً انسانی را بیان کند. این فیلم با بازی “جیم کری” (Jim Carrey) و “کیت وینسلت” (Kate Winslet) درباره زوجی است که از یک رابطه عاشقانه پر اشتیاق اما کوتاه لذت می‌برند، تا اینکه شخصیت “وینسلنت” با شخصیت “کری” بهم زده و قلب او را می‌شکند.

اینجاست که عنصر علمی-تخیلی وارد کار می‌شود: شرکتی وجود دارد که می‌تواند برخی خاطرات را از ذهن انسان‌ها پاک کند. بنابراین، “کری” آن‌ها را استخدام می کند تا “وینسلنت” را از خاطراتش پاک کند، اما اوضاع خوب پیش نمی‌رود و چیزی در ذهنش باقی می‌ماند و در خاطرات تاریکش انتقال می‌یابد. این فیلم به کارگردانی “مایکل گوندری” (Michel Gondry) بزرگ نفسگیر و دیدنی است.


3. 12 میمون – Twelve Monkeys – 1995

فیلم “12 میمون” اثر “تری گیلیام” (Terry Gilliam) از یک فیلم کوتاه فرانسوی به نام “اسکله” (La Jetée) اقتباس شده و روایتی تکرار شونده دارد که بینندگان را شوک‌زده می‌نماید. فیلم “گیلی‌ام” علاوه بر این موضوع، دو بازیگر درجه یک یعنی “بروس ویلیس” (Bruce Willis) و “برد پیت” (Brad Pitt)، داستانی علمی-تخیلی درباره سفر در زمان، پسا آخر زمان، و همه‌گیری را نیز در بر دارد.

چشم‌انداز غم افزای آن از آینده کاملاً فراموش‌نشدنی است. سریالی بر اساس این فیلم ساخته شد که با چهار فصل به پایان رسید و به طرز شگفت انگیزی بسیار عالی بود.


2. ۲۰۰۱: ادیسه فضایی – ۱۹۶۸ – ۲۰۰۱: A Space Odyssey

“2001: یک ادیسه فضایی” اثر “استنلی کوبریک” (Stanley Kubrick) ممکن است بهترین فیلمی باشد که ژانر علمی-تخیلی و کار سینما را تعریف می‌کند. این فیلم در سال 1968، قبل از “جنگ ستارگان” (Star Wars) یا “برخورد نزدیک” (Close Encounters) یا “بیگانه” (Alien) و یا حتی اولین فرود انسان به ماه ساخته شد. شاهکاری سینمایی که در صحنه ابتدایی با سکانس “” آغاز می‌شود، و نشان می‌دهد وقتی میمون‌ها خشونت را کشف کرده و توانستند مشکلات خود را حل کنند به انسان‌گونه شدن نمو کردند.

این فیلم با جلوتر رفتن و پرداختن به هوش مصنوعی، موجودیت ورای عالم خاکی و معنای زندگی عمیق‌تر و تأمل برانگیز تر می‌شود. پس از هزاران مشاهده دیگر همچنان موضوعات جدیدی پی خواهید برد.


1. بلید رانر – Blade Runner – 1982

“بلید رانر” فیلم علمی-تخیلی به سبک نئو- نوآر و ساخته “ریدلی اسکات” (Ridley Scott) به لطف رقیب فوق العاده‌اش “ایی. تی” (E.T) در ابتدای انتشار در گیشه سینما غوغا به پا کرد، اما به یکی از بهترین فیلم‌های ساخته شده تبدیل شده است. “هریسون فورد” (Harrison Ford) به عنوان “ریک دکارد” نقش آفرینی می‌کند، یک “دونده تیغه” که باید اندروید هایی را که پست خود را ترک کرده‌اند و جامعه را به تحلیل برده‌اند شکار کند.

“بلید رانر” تنها یک فیلم اکشن درباره تعقیب ربات‌ها نیست، بلکه شاهکاری تاملی و وجودی است که باعث می‌شود طبیعت هویت را زیر سؤال ببرید. قسمت جدیدی برای آن ساخته شد که بسیار عالی بود، اما مهم نیست دنباله آن چطور بود، در هر صورت به پای قسمت اصلی نمی‌رسد.

همچنین بخوانید: 15 فیلم اقتباسی که از کتاب‌های منبعشان بهتر بودند


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم