رتبه‌بندی بهترین فیلم‌های دهه اخیر با پیچش داستانی جذاب

پیچش داستانی می‌تواند فیلم را خراب یا بهتر کند و با گذشت زمان خود را ثابت می‌کند چون بر انتظارات مخاطب از داستان تأثیر می‌گذارد. این وسیله مزیت فیلم‌های جدید است که باعث می‌شود با خط‌های داستانی قدیمی احساس غرابت کنیم.

پیچش داستان می‌تواند به راحتی خراب شود و به همین دلیل باید در استفاده از آن هشیار بود. بسیاری از پیچش‌های داستانی مخاطب را غافلگیر می‌کند. در اینجا بهترین فیلم‌های دهه اخیر با پیچش داستانی جذاب را معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.

*هشدار اسپویل*


10. لالالند (La La Land): سباستین و میا باهم نمی‌مانند

“دیمین شزل” (Damien Chazelle) با این فیلم موزیکال خود انتظارات مخاطبین را بهم زد. با وجود داستان مبهم، سبک موزیکال و عاشقانه‌ای نامتعارف، فیلم مخاطبین سال 2016 را شوکه کرد و موردتوجه اسکار قرار گرفت.

سباستین (رایان گاسلینگ “Ryan Gosling”) و میا (اما استون “Emma Stone”) زوجی هستند که مشکلات شخصی خودشان را دارند. در پایان فیلم که باید مانند تمام عاشقانه‌ها آنها را کنار هم ببینیم، میا با پسر دیگری است. آن‌ها بار جاز سباستین را می‌بینند و زندگی باهم را تصور می‌کنند.

همچنین بخوانید: معرفی عجیب‌ترین ویلن‌های فیلم‌های ترسناک


9. دختر گمشده (Gone Girl): امی نقشه دزدیدن خودش را کشید

این فیلم اقتباسی “دیوید فینچر” (David Fincher) پیچش‌های زیادی دارد که در رمان “گیلین فلین” وجود نداشتند. در حقیقت او بهترین بخش‌های داستان را انتخاب کرد و از آنها استفاده نمود.

درست مانند کتاب امی دان نقشه ربایش خود را می‌کشد. بعد به خانه بازمی گردد و وانمود می‌کند از دست پاتریک هریس فرار کرده و فرزند نیک را باردار است، تا نیک را وادار به ماندن در کنارش کند. فیلم و داستان فضای تاریک و پایان هولناک دارند، درست مانند سبک فینچر.


8. مرد عنکبوتی: دور از خانه (Spider-Man — Far From Home): هویت پیتر آشکار می‌شود

داستان این فیلم پیچش جالبی دارد و البته نشان داد که نیک فیوری همیشه یک اسکرول (نژاد خیالی) بوده است. در داستان مرد عنکبوتی متهم حمله به لندن شناخته شده و او را یک عامل تروریستی می‌دانند. سپس هویتش ثابت شده و همه متوجه می‌شوند او پیتر پارکر است. بنابراین در یک لحظه دنیای مرد عنکبوتی بهم می‌ریزد. درنتیجه طرفداران منتظر سیکوئل آن بودند.


7. جستجو (Searching): مجرم واقعی پسر کارآگاه است

کارآگاه رزماری ویک براساس شخصیت “بچه رزماری” (Rosemary’s Baby) شخصیت ویک مکی از “شیلد” (The Shield) نامگذاری شد. البته شخصیت دوم به او نزدیک‌تر است، چون ویک هم مانند مکی به اختیار خود قوانین را کنار میزند.

وقتی مارگو دختر دیوید کیم گم می‌شود، ویک این پرونده را به عهده می‌گیرد. در پایان فیلم دیوید متوجه می‌شود که ویک پرونده را به دست گرفته، سرنخ‌ها را کنار هم گذاشته و همه چیز را طوری پیش برده تا از پسرش محافظت کند.


6. بیوه‌ها (Widows): شخصیت “لیام نیسون” (Liam Neeson) به دروغ خودش را مرده جلوه داد

این فیلم از “استیو مک کویین” (Steve McQueen) عناصر اکشن هالیوودی را با مضامین اجتماعی و شخصیت پردازی قوی ترکیب می‌کند. این بیوه‌ها همسران گروهی مجرم هستند که توسط پلیس کشته شده و حالا تصمیم می‌گیرند برای پرداخت بدهی همسران خود به ارباب مافیا نقشه سرقت آنها را عملی کنند.

با این حال در نیمه فیلم متوجه می‌شویم که همسر ورونیکا، هری (لیام نیسون) زنده است و در صحنه آغازین از افنجار جان سالم به در برد. سپس به سراغ همسرش می‌رود.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین فیلم‌های رازآلود تاریخ سینما که باید تماشا کنید


5. ما (Us): حقیقت وجود آدلاید

هردو فیلم “جردن پیل” (Jordan Peele) در این لیست قرار دارند چون او اخیراً دو مورد از بهترین فیلم‌های ترسناک را ساخته که آنها هم پیچش داستانی جذابی دارند.

در پایان “ما” وقتی آدلاید به تونل‌های زیرزمینی می‌رود تا پسرش الکس را نجات دهد، مشخص می‌شود که در صحنه آغازین، کلون آدلاید واقعی جای او را گرفته، زندگی‌اش را دزدیده و آدلاید واقعی به مدت دو دهه در تونل‌های زیرزمینی فقط موش خورده است.


4. ورود (Arrival): مرگ دختر لوئیس هنوز رخ نداده است

“ورود” با اقتباس از داستان کوتاه “داستان زندگی تو” ساخته شده و “دنی ویلنوو” (Denis Villeneuve) ثابت کرد فیلمی درباره بیگانه‌ها روی زمین لازم نیست تخریب شهرها یا کاخ سفید را به نمایش بگذارد. زمانی که سفینه بیگانه‌ها روی زمین دیده می‌شود، متخصصی به نام لوئیس با بازی “ایمی آدامز” (Amy Adams) باید زبان آنها را درک کند.

ظاهراً زبان بیگانه‌ها  تصور انسان از زمان را تغییر داده و فلش بک‌هایی از وقایع آینده را نشان می‌دهد. بنابراین توسط پیچش‌های تکان دهنده و زیبا متوجه می‌شویم که بیماری مرگبار دختر لوئیس هنوز رخ نداده است.


3. انتقام جویان: جنگ بی‌نهایت (Avengers — Infinity War): تانوس پیروز می‌شود

در هر فیلم ابرقهرمانی ویلن نقشه‌ای دارد که قهرمان‌ها باید آن را برهم بزنند، در پایان فیلم هم ابرقهرمان‌ها پیروز شده و نقشه را فراموش می‌کنیم. در این فیلم تانوس نقشه‌اش این بود که تمام شش سنگ بی نهایت را جمع کند، و حیات نیمی از جهان را از بین ببرد.

در پایان فیلم با وجود تلاش قوی‌ترین قهرمان‌ها برای شکست او، چیزی رخ نمی‌دهد چون انگار خواسته‌اش همین بود. فیلم را به عنوان اولین قسمت یک فیلم دو بخشی می‌دانستند اما انگار مارول تصمیمش را عوض کرد. بنابراین برای اولین بار در پایان فیلم ویلن پیروز می‌شود.


2. برو بیرون (Get Out): حقیقت درباره خانواده رز

فیلمی از “جردن پیل” که در سال 2017 فیلم عجیبی بود. داستان درباره یک عکاس سیاهپوست است که برای دیدن خانواده دوست دخترش به شهر متروکی می‌رود و در آنجا با مشکلات نژادپرستانه روبرو می‌شود، همین موضوع فیلم را به یک تریلر اجتماعی تبدیل کرد.

فیلمنامه فیلم را پیل نوشته و در ابتدا رز معصوم به نظر می‌رسد. فوراً متوجه ایراد خانواده‌اش می‌شویم اما انگار رز معصوم است. وقتی ثابت می‌شود رز هم مثل خانواده‌اش است، دیگر کریس واقعاً به دردسر می افتد.

همچنین بخوانید: لیست بهترین و بدترین فیلم‌های سیاه و سفید سال‌های 2010 براساس امتیاز IMDb


1. جزیره شاتر (Shutter Island): مارشال آمریکایی بیمار تیمارستان است

“مارتین اسکورسیزی” (Martin Scorsese) از آن دست کارگردان‌هایی نیست که فیلم ترسناک بسازد، اما وقتی این کار را کرد یک شاهکار خلق شد. در ابتدای فیلم “لئوناردو دیکاپریو” (Leonardo DiCaprio) یک مارشال به نام تدی دنیلز است که برای جستجو درباره ناپدید شدن یک بیمار به تیمارستانی در یک جزیره متروکه می‌رود. سپس فلش بک‌هایی از زندگی قبلی و تجربه‌های دوران جنگ او را آزار می‌دهد.

در پایان فیلم جستجوهایش او را به فانوس دریایی می‌رساند و در آنجا متوجه می‌شود او نه یک مارشال بلکه بیماری است که پزشکان روی او آزمایش می‌کنند.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (5)

بستن فرم

  1. mm1386

    دی 16, 1399

    عکس ثورو چرا سرتیتر گذاشتین

    پاسخ

  2. lord hos

    دی 6, 1399

    شاتر آیلند واقعا فیلمی بود که منو درگیر خودش کرد از نظر من بهترین فیلم معمایی و کلی سوال تو ذهن بیننده درست میکنه که قراره هیچ وقت بهشون جواب داده نشه

    پاسخ

  3. Maker

    دی 2, 1399

    هنوز بعد از ۵ بار دیدن جزیره شاتر نفهمیدم تدی دنیلز روانی هست یا نه ؟

    پاسخ

    • rozan در پاسخ به Maker

      دی 2, 1399

      شما که خوبید
      من خودم راست و صداقتش 11 بار دیدم ولی هر 11 بار شبیه شما نفهمیدم تدی دنیلز روانیه نیست ؟؟!

      پاسخ

  4. محمدرضا

    دی 2, 1399

    شماره 1 تا زمانی که خئد اسکورسیزی نیاد بگه مارشالو چیزخور نکردن من باور نمیکنم. سپاس از ترجمه

    پاسخ