10 فیلم با پیچیده‌ترین پایان‌بندی‌ها در تاریخ سینما که باید تماشا کنید

پایان بندی یک فیلم آن را پیچیده می‌کند. تماشاگران با این هدف فیلم تماشا می‌کنند که تمام گره‌های داستان باز شده و شخصیت‌ها در جای خود قرار بگیرند. تمام سؤالات باید پاسخ داده شود وگرنه تماشاگر ناامید خواهد شد.

گاهی اوقات پایان پیچیده و مبهم فیلم باعث می‌شود مخاطب پایان بندی خود را حدس بزند و فیلم را زیباتر کند. در اینجا 10 فیلم با پایان بندی مبهم را به شما معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.

*هشدار اسپویل*


10. یک مرد جدی – A Serious Man – 2009

فیلمی از برادران کوئن، با داستانی از کتاب مقدس درباره یک مرد یهودی در سال‌های 1960 که در عرض یک هفته زندگی آرامش ناگهان بهم می‌ریزد. در پایان فیلم و در پایان آن هفته در شهر طوفان به پا می‌شود. درست پیش از آن پزشک لری به او تلفن زده و به او می‌گوید باید درباره عکس برداری اخیر او از قفسه سینه‌اش با او صحبت کند.

همچنین بخوانید: معرفی 25 فیلم با پیچیده‌ترین پایان‌بندی‌ها در تاریخ سینما که باید تماشا کنید


9. درخشش – The Shining – 1980

فیلمی از “استنلی کوبریک” (Stanley Kubrick) با پایان زیبا. جک تورانس دیوانه شده و می‌خواهد زن و فرزندش را بکشد، اما آنها او را به میان برف می‌کشانند و او یخ میزند.

با این حال این نما با عکسی از او که سال‌ها قبل گرفته شده تمام می‌شود. با وجود تحلیل‌های مختلف هیچکس متوجه نشد پایان فیلم چیست، درست همان چیزی که کوبریک می‌خواست.


8. ارتباط فرانسوی – The French Connection – 1971

در پایان تریلر پلیسی “ارتباط فرانسوی” ساخته “ویلیام فردکین” (William Friedkin)، تلاش پوپای دوئل برای سرقت به اوج می‌رسد. وقتی او متوجه می‌شود تصادفاً به مالدریگ شلیک کرده، به کلودی می‌گوید که به دنبال شارنیه است.

او سپس غیب می‌شود و صدای شلیک می‌شنویم. طبق توضیحات شارنیه هرگز دستگیره نشده و دوئل و کلودی به دپارتمان دیگری می‌روند. مشخص نمی‌شود آن شلیک چه بود.


7. بلید رانر – Blade Runner – 1982

آیا ریک دکارد یک تکثیرکننده است؟ این سوالی است که به مدت 40 سال طرفداران ژانر علمی-تخیلی را شکنجه داد. این فیلم از “ریدلی اسکات” (Ridley Scott) عناصر نوآر فیلم را در فضای آینده‌ای قرار می‌دهد و شخصیت ریک دکارد با بازی “هریسون فورد” (Harrison Ford) باید اندرویدهایی را پیدا کند که در جامعه انسان نفوذ می‌کند.

در پایان نمی‌دانیم دکارد خودش هم اندروید هست یا نه. سیکوئل “بلید رانر 2049” (Blade Runner 2049) ساخته “دنی ویلنوو” (Denis Villeneuve’s) پاسخ قطعی نداد اما انگار خود دکارد هم نمی‌داند، درست مثل ما.


6. بردمن – Birdman – 2014

فیلم کنایی تاریک “الخاندرو گونسالس اینیاریتو” (Alejandro G. Iñárritu) که در آن ریگان تامسون در مقابل تماشاگران برادوی بیرون رفته و به سرش شلیک می‌کند. سپس در صحنه بعد می‌بینیم که توی بیمارستان بهبود یافته و نشریات دوره‌اش کرده‌اند. اجرایش تحسین شده و دخترش سام دوباره او را دوست دارد. درست مانند پایان‌های “راننده تاکسی” (Taxi Driver) و “سلطان کمدی” (The King of Comedy) از “مارتین اسکورسیزی” (Martin Scorsese) که در آن شخصیت‌های اصلی سرنوشت بدی داشته و تمام رویاهایشان پایان باورنکردنی دارد.

در لحظات پایانی فیلم ریگان از پنجره به بیرون پریده و سام به سمت پنجره می‌رود تا سقوطش را ببیند. اما بعد سرش را به سمت بالا می‌برد. آیا واقعاً او پرواز کرد؟ یا کل صحنه هنگام مرگ ریگان جلوی چشمش آمد؟ معلوم نیست کدام شان درست است.

همچنین بخوانید: لیست 100 فیلم جذاب و دیدنی این دهه (2010 تا 2019) که باید تماشا کنید، بخش اول


5. فارغ‌التحصیل – The Graduate – 1967

داستان جوانی به نام بنجامین برادوک با بازی “داستین هافمن” (Dustin Hoffman) که از کالج فارغ التحصیل شده و نمی‌داند چکار کند. در پایان فیلم بنجامین با دختری به نام الین ازدواج کرده و باهم همراه می‌شوند. این می‌تواند پایان شاد بسیاری از فیلم‌های هالیوودی باشد، اما در اینجا این دو سوار اتوبوس شده و آینده‌ای نامشخص را آغاز می‌کنند.


4. تلقین – Inception – 2010

این فیلم از “کریستوفر نولان” (Christopher Nolan) مشهورترین فیلم با پایان مبهم در لیست است که کاب (لئوناردو دیکاپریو “Leonardo DiCaprio”) برای دیدن بچه‌هایش به خانه می‌آید. چیزی که کل فیلم دنبال آن بود. در حقیقت در کل داستان می‌خواست مطمئن شود قبلاً در دنیای واقعی بوده است.

او توتم خود را برداشته، و بالای آن را نگه داشته و بعد روی میز می‌چرخاند. اما بعد پیش از دیدن ادامه ماجرا پیش بچه‌هایش می‌رود تا با آنها بازی کند. درست است که حالش خوب است اما انگار دیگر نمی‌خواهد بداند در دنیای حقیقی است یا نه.


3. کسب و کار ایتالیایی – The Italian Job – 2003

درست وقتی یک نقشه سرقت خوب پیش می‌رود و همه حق خود را می‌گیرند، ون آنها روی صخره گیر می افتد. ون نمی‌تواند به عقب برود و حرکت کند و اصلاً راهی پیش رویشان نیست.

شخصیت کروکر از “مایکل کین” (Michael Caine) می‌گوید: “یک لحظه صبر کنید رفقا، من یک نقشه دارم.” اما هرگز نمی‌فهمیم این ایده چیست و آیا موفقیت آمیز است یا نه. بنابراین تماشاگران ایده‌های خود را خواهند داشت.


2. ۲۰۰۱: ادیسه فضایی – ۱۹۶۸ – ۲۰۰۱: A Space Odyssey

پایان این فیلم یک شاهکار بصری است. دیو بومن به درون خلایی در اعماق فضا فرو رفته و به ابدیت وارد می‌شود. او نورهای درخشان و مناظر سورئال و رنگ‌های روشن را می‌بیند و خود را در اتاق عجیب و آینده گونه‌ای می‌یابد.

روی زمین مونولیتی قرار دارد و او نسخه پیرتر خودش را می‌بیند که مشغول شام خوردن است. بعد به تختخواب می‌رود، سریع پیر می‌شود و می‌میرد، بعد به عنوان یک ستاره کوچک متوسط می‌شود. این صحنه خارق العاده است.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم‌های تاریخ سینما که صحت تاریخی داشتند


1. راننده تاکسی – Taxi Driver – 1976

اگر بخواهیم به تصاویر روی صحنه توجه کنیم، “راننده تاکسی” پایان خوبی دارد. مبارزه تراویس بیکل در فاحشه خانه باعث می‌شود آیریس به خانه بازگردد. زخم‌های تراویس بهبود یافته و به عنوان یک قهرمان تحسین می‌شود. حتی دوباره با بتسی همراه می‌شود.

اما در حقیقت این صحنه اتفاق نیفتاد. پایان بسیار ایده آلیست و خوشبینانه است و با فضای فیلم جور نیست، انگار این صحنه رویای تراویس است.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. محمدرضا

    دی 7, 1399

    واقعا عجیب ترین پایانبندی که برای یک فیلم دیدم همین 2001 داستان فضایی بود.انگار مواد کشیده بودم. به نظرم شاتر ایلند هم میتونست باشه سپاس از ترجمه خوبتون

    پاسخ