بهترین فیلم‌های “شان کانری” (Sean Connery) براساس امتیاز IMDb

بسیاری از طرفداران “جیمز باند” (James Bond) عقیده دارند “شان کانری” بهترین مأمور 007 بوده است. اما این بازیگر اسکاتلندی در فیلم‌های متفاوت دیگری نیز نقش آفرینی کرده است.

“شان کانری” یکی از اسطوره‌های بازیگری می‌باشد. او با بازی در نقش “جیمز باند” به شهرت رسید، و هنوز هم برخی عقیده دارند بهترین بازیگری است که این نقش را بازی کرده. در حالی که “کانری” نقش این جاسوس مشهور را به خوبی بازی کرده، اما در طول حرفه بلند مدت خود نقش‌های زیاد دیگری را نیز بازی کرده است.

با این که “کانری” خیلی زودتر از مرگش بازنشسته شد، اما خوشبختانه به ارزش دهه‌هایی از زندگیش کارهای زیادی باقی گذاشت که طرفداران می‌توانند تا سال‌ها از تماشای آنها لذت ببرند. در این جا برخی از بهترین نقش‌های او طبق آی ام دی بی را لیست کرده‌ایم، که نباید آنها را از دست دهید. با پروشات همراه باشید.


15. مارنی – Marnie (امتیاز 7.2 – 1964)

کانری در این اثر از “آلفرد هیچکاک” (Alfred Hitchcock) محصول سال 1964 به نقش آفرینی پرداخت، داستان درباره شخصیت اصلی “مارنی” است، زنی زیباروی مبتلا به “کلپتومانیا” (بیماری‌ای که در نتیجه آن، فرد نمی‌تواند اشتیاق به دزدی را کنترل کند) با گذشته‌ای تاریک که عاشق ناشر ثروتمند به نام “مارک راتلند” می‌شود. او “مارنی” را به ازدواج متقاعد می‌کند، اما پس از این که متوجه می‌شود خاطرات کودکی مشکل دار “مارنی” در حال پدیدار شدن هستند، رابطه این دو از هم می‌پاشد.

داستان مبارزه‌ای بین دو شخص است که “مارک” سعی می‌کند با روبرو کردن “مارنی” با مادرش، او را نجات دهد. حقیقت بر ملأ می‌شود، اما با وجود نامعلوم بودن آینده زخم‌ها شروع به التیام کردن می‌کنند.

همچنین بخوانید: رتبه‌بندی بهترین فیلم‌ها درباره سلاح بیولوژیک براساس امتیاز IMDb


14. دکتر نو – Dr. No (امتیاز 7.2 – 1962)

“شان کانری” با این فیلم که مأمور متوقف نشدنی ‌ام آی 6 را به بینندگان معرفی کرد، به اندازه سریالی طولانی در نقش مأمور 007 نقش آفرینی کرد. به لطف خط داستانی و شخصیت اصلی عالی، نشانه‌های افسانه‌ای قسمت اول زیاد به چشم نمی‌آید و این فیلم امتیاز تقریباً خوبی نیز به دست آورده است.

نقش آفرینی کانری سبک، افسون و مردانگی خاصی دارد که در عین جاخالی دادن از گلوله‌های مجرمان جهانی، به زنان زیبا نیز اظهار عشق می‌کند. ممکن بود این نقش سال‌ها پیش از بین برود، اما حضور کانری در این نقش کمک کرد 007 به شصتمین سالگرد خود نیز نزدیک شود.


13. قتل در قطار سریع‌السیر شرق – Murder On The Orient Express (امتیاز 7.3 – 1974)

کانری در این فیلم که از رمان “آگاتا کریستی” (Agatha Christie) اقتباس شده، با بازیگران کهنه کاری نظیر “ونسا ردگریو” (Vanessa Redgrave)، “آلبرت فینی” (Albert Finney) و “لورن باکال” (Lauren Bacall) همبازی شد. این فیلم داستانی پلیسی دارد که به لطف داستان هیجان انگیز و معمایی سرگرم کننده، بینندگان دوست دارند تماشای آن را بارها و بارها تجربه کنند.

“قتل در قطار سریع‌السیر شرق” فیلم بسیار موفقی بود که بازیگران مرد و زن آن نامزد جوایز بزرگی شده و این فیلم در کل 9 جایزه به دست آورد. کانری در نقش “کلنل آرباتنانت” (Colonel Arbuthnot) کلاس و برجستگی خاصی به آن اضافه کرده و نقش آفرینی او هرگز قدیمی نمی‌شود.


12. یافتن فارستر – Finding Forrester (امتیاز 7.3 – 2000)

در همین سال‌ها بود که شان کانری برای خروج از دنیای بازیگری آماده می‌شد، اما در این فیلم درام درباره نویسنده‌ای برنده جایزه که جوانی پر استعداد از حومه شهر را زیر پر و بال خود گرفته و او را برای فشارهای مدارس منهتن آماده می‌کند، بازی کرد.

هر دو شخصیت به سرعت روی هم تأثیر گذاشته و این باعث می‌شود شخصیت کانری برای تغییر آینده‌اش، درباره گذشته و حال خود به فکر فرو رود. این فیلم از آخرین کارهای کانری روی صحنه بود، که او همچنان توانست بهترین کارش را به تصویر بکشد.


11. پلی در دوردست – A Bridge Too Far (امتیاز 7.4 – 1977)

بازیگر بزرگ فیلم‌های “پارک ژوراسیک” (Jurassic Park) یعنی “ریچارد اتنبرا” (Richard Attenborough) برای این فیلم درام جنگی محصول 1977 بر صندلی کارگردانی نشست. داستان درباره رویدادهای مربوط به  “عملیات مارکت گاردن” می‌باشد که طی آن متحدان سعی دارند با فشا وارد کردن به آلمان، جنگ جهانی دوم را به پایان برسانند.

همانطور که از نام فیلم پیداست، این نقشه با موفقیت به انجام نمی‌رسد، اما داستان فیلم باعث شد به موفقیتی بزرگ تبدیل شود. در این فیلم کانری با بازیگران بزرگی از جمله “جیمز کان” (James Caan)، “مایکل کین” (Michael Caine)، “آنتونی هاپکینز” (Anthony Hopkins) و “لارنس الیویه” (Laurence Olivier) همبازی شد . همچنین این فیلم جوایز بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، و بهترین فیلمبرداری را به خانه برد.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم‌های تاریخ سینما با موضوع پیدا کردن گنج که حتماً باید تماشا کنید


10. از روسیه با عشق – From Russia With Love (امتیاز 7.4 – 1963)

“از روسیه با عشق” دومین فیلم کانری در نقش “جیمز باند” بود، و هنوز هم برای این مجموعه طولانی مدت بهترین شروع محسوب می‌شود. در این فیلم “باند” هدف یک آدمکش مرگبار روسی (با بازی “رابرت شاو” (Robert Shaw) ) قرار گرفته است. “باند” برای به دست آوردن یک دستگاه رمزگذار، خود را تحت تعقیب این قاتل خطرناک قرار می‌دهد.

به نظر در این فیلم کانری با نقش خود راحت‌تر بوده و آن را از آن خود کرده است. او به 007 جذابیت، اعتماد به نفس و شوخ طبعی اضافه می‌کند. “شاو” نقش دشمنی عالی را برای قهرمانمان بازی می‌کند و رویارویی آنها بسیار هیجان انگیز است.


9. صخره – The Rock (امتیاز 7.4 – 1996)

کانری حتی در آخرین سال‌های بازیگری خود همچنان یک بازیگر اکشن قدرتمند باقی ماند. “صخره” فیلمی اکشن اثر “مایکل بی” (Michael Bay) است که درباره یک گروه از سربازان نیروی ویژه می‌باشد که در جزیره “آلکاتراز” (Alcatraz) افرادی را گروگان می‌گیرند و قصد دارند یک سلاح بیوشیمیایی مرگبار را آزاد نمایند. کانری نقش عضوی از یک زندان است که باید با یک دانشمند (با بازی “نیکلاس کیج” (Nicolas Cage) ) همکاری کند تا از این نقشه شیطانی جلوگیری شود.

کانری و کیج به عنوان تیمی عالی، به ماهیت اکشن داستان طنز اضافه می‌کنند. بی برخی از بهترین سکانس‌های خود را در این فیلم جای داده و از طنز بیهوده‌ای که در کارهای امروز او مشاهده می‌شود، پرهیز کرده است.


8. شکار برای اکتبر سرخ – The Hunt For Red October (امتیاز 7.6 – 1990)

کانری برای فیلم جاسوسی “شکار برای اکتبر سرخ” از نهایت جاذبه طبیعی خود استفاده می‌کند. “الک بالدوین” (Alec Baldwin) در نقش “جک رایان” (Jack Ryan)، آنالیزور سازمان سیاست که وقتی کاپیتان یک زیردریایی هسته‌ای (کانری) سرخود راه خود را کج کرده و برای نیت‌های ناشناخته به سمت آمریکا حرکت می‌کند، وارد عمل می‌شود.

این فیلم داستانی هیجان انگیز با موضوع جنگ سرد است که بازیگران خوب زیادی از جمله “سم نیل” (Sam Neill)، “اسکات گلن” (Scott Glenn) و “جیمز ارل ری” (James Earl) در آن به نقش آفرینی می‌پردازند. “بالدوین” نقش قهرمانی بی اشتیاق را به خوبی بازی می‌کند، در حالی که کانری نقش اصلی داستان است.


7. نام گل سرخ – The Name Of The Rose (امتیاز 7.7 – 1986)

“نام گل سرخ” یک فیلم کمتر دیده شده در حرفه کانری است، که ارزش تماشا را دارد. این داستان قرون وسطایی از سال 1986 یک راهب (کانری) است که در سرزمینی با سرنوشت نامعلوم، مردی معقول می‌باشد. او به صومعه‌ای رها شده می‌رود که چندین راهب تحت شرایط مرموزی، در آن از دنیا رفته‌اند.

این فیلم، داستانی خاص و سرگرم کننده در ژانر جنایی معمایی است که به طرز فریبنده‌ای نقل می‌شود. کانری نقش قهرمان داستان را به زیبایی بازی می‌کند و با بازیگران خوبی نظیر “اف. موری آبراهام” (F. Murray Abraham) به عنوان شخصیت منفی، همبازی شده است.

همچنین بخوانید: 15 فیلم برتر تاریخ سینما با موضوع اژدها که باید تماشا کنید


6. پنجه طلا – Goldfinger (امتیاز 7.7 – 1964)

کانری با این اثر کلاسیک، پایه‌های شهرت “باند” را محکم کرد. باند در آخرین ماجراجویی خود، درباره فردی ثروتمند تحقیق می‌کند که چندین عملیات قاچاق را رهبری می‌کند. باند با بررسی بیشتر متوجه می‌شود، او برای دزدی از “فورت ناکس” (Fort Knox) نقشه کشیده است.

“پنجه طلا” بدون کش دادن ماجرا به برخی مسائل مختلف مجموعه می‌پردازد. کانری مانند همیشه شیک و با وقار بوده، شخصیت منفی به یادماندنی است و موسیقی متن نیز افسانه‌ای می‌باشد.


5. مردی که می‌خواست سلطان باشد – The Man Who Would Be King (امتیاز 7.8 – 1975)

کانری برای این فیلم ماجرایی اثر “جان هیوستون” (John Huston) بار دیگر با “مایکل کین” (Michael Caine) همبازی شد. کانری و کین در “مردی که می‌خواست سلطان باشد” دو افسر پلیس بریتانیایی هستند که در اواخر صده 1800 در خاورمیانه به دنبال ثروت هستند که تصادفاً آنها را با خدایان اشتباه می‌گیرند.

این دو بازیگر ارتباط صحنه‌ای فوق العاده ای را می‌سازند، که باعث می‌شود داستان بسیار لذت بخش تر شود. این فیلم، داستانی جذاب و سرگرم کننده است که با پیچیده‌تر شدن ماجرا، صحنه‌های اکشن و طنز زیادی را به تصویر می‌کشد.


4. طولانی‌ترین روز – The Longest Day (امتیاز 7.8 – 1962)

کانری در همان سالی که در اولین فیلم از مجموعه “جیمز باند” نقش آفرینی کرد، در این فیلم جنگی حماسی نیز حضور پیدا کرد. “طولانی‌ترین روز” روز یورش را از نقطه نظرهای متفاوت متحدان به تصویر می‌کشد. کانری نقش شخصیتی برجسته در ارتش بریتانیا را بر عهده دارد.

در این فیلم ستارگانی نظیر “هنری فوندا” (Henry Fonda)، “جان وین” (John Wayne) و “رابرت میچام” (Robert Mitchum) نیز در کنار کانری به نقش آفرینی می‌پردازند. قلمرو وسیع فیلم و بازسازی صحنه‌های جنگی فوق العاده است. “طولانی‌ترین روز” یک فیلم سرگرم کننده و غم انگیز درباره جنگ جهانی دوم می‌باشد.


3. تپه – The Hill (امتیاز 7.9 – 1965)

“تپه” یک فیلم دیگر با موضوع جنگ جهانی دوم است که کانری در آن نقش آفرینی کرده است، اما این بار او نقش شخصیت اصلی داستان بر عهده دارد. وقایع این فیلم در آفریقای شمالی و در دوره جنگ رخ می‌دهد، داستان درباره یک گروه زندانی است که در یک زندان ارتشی حضور دارند و مدام با خشونت نگهبانان وحشی این مکان روبرو می‌شوند.

کانری در نقش زندانی‌ای که یک انقلاب بر پا می‌کند، بازی بسیار خوبی به دست می‌دهد. “سیدنی لومت” (Sidney Lumet) این فیلم را کارگردانی کرده و این اثر یکی از گنج‌های پنهان فیلمسازی او محسوب می‌شود.


2. تسخیرناپذیران – The Untouchables (امتیاز 7.9 – 1987)

کانری برای بازی فوق العاده اش در فیلم درام- حماسی “برایان دی پالما” (Brian De Palma) به نام “تسخیرناپذیران” برنده تنها جایزه اسکار خود شد. داستان در دوره ممنوعیت سال 1920 اتفاق میفتد که “کوین کاستنر” (Kevin Costner) در نقش “الیوت نس” (Elliott Ness)، یک مأمور جاه طلب اف بی آی با یک پلیس خش ایرلندی (کانری) همکاری می‌کند تا “ال کاپون” (Al Capone) (با بازی “رابرت دنیرو” (Robert De Niro) ) و کسب و کار غیرقانونی او را از میان بردارند.

کانری در نقش خود عملکردی عالی داشته و “دنیرو” نیز “کاپون”ی وحشت آور را به تصویر می‌کشد. این فیلم داستانی خشن و بی رحمانه دارد که شخصیت‌های آن به یادماندنی می‌باشند.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم‌های آنجلینا جولی که باید تماشا کنید


1. ایندیانا جونز و آخرین جنگ صلیبی – Indiana Jones And The Last Crusade (امتیاز 8.2 – 1989)

کانری با پیوستن به سومین قسمت مجموعه “ایندیانا جونز” در یک مجموعه محبوب دیگر به نقش آفرینی پرداخت. “آخرین جنگ صلیبی” درباره زمانی است که “ایندیانا” به همراه پدرش (کانری) به دنبال گنج مقدس گریل است.

این فیلم یک قسمت سرگرم کننده دیگر از مجموعه است که “اسپیلبرگ” در آن صحنه‌های فوق العاده ای را به تصویر می‌کشد. “هریسون فورد” (Harrison Ford) مانند همیشه نقش شخصیت اصلی را به زیبایی بازی می‌کند در حالی که کانری با نقشی متفاوت به ماجراجویی می‌پردازد.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم

  1. سید افشین تقوایی

    مرداد 6, 1401

    از دید بنده یکی از بهترین بازیگران سینمای هالیوود به همراه آنتونی هاپکینز که فیلم پلی در دور دست این دو هنرمند را بسیار دوست داشتم
    در پناه حق باشید

    پاسخ