مقایسه کاپیتان پایک و کاپیتان کرک در “پیشتازان فضا” (Star Trek)

شاید طرفداران “پیشتازان فضا” فراموش کرده باشند که پیش از ورود کرک این “کریستوفر پایک” بود که کایپیتان محسوب می‌شد. او ابتدا در فلش بک‌های “پیشتازان فضا: انترپرایز” (Star Trek: The Original Series) حضور کوتاهی داشت تا اینکه در فیلم بازسازی سال 2009 نقش مهم‌تری یافت، تا پیش از آن همه او را یک فرمانده معمولی می‌دانستند.

در فصل دوی “پیشتازان فضا: اکتشاف” (Star Trek: Discovery) کاپیتان پایک به سه گانه بازگشت و نشان داد چرا نام او الهام بخش مدال‌های استارفلیت است. او آنقدر محبوب شد که طرفداران او را بهترین کاپیتان سریال می‌دانستند، حتی بهتر از کاپیتان کرک. حالا می‌خواهیم ببینیم کدام یک از آنها بهتر بودند. با پروشات همراه باشید.


10. کاپیتان پایک: محدودیت‌هایش را می‌شناسد

در “پیشتازان فضا: انترپرایز” یک خلبان بی استفاده به نام کریستوفر پایک (جافری هانتر “Jeffrey Hunter”) به عنوان کاپیتان ضبط و حذف شد، اما فیلم آن در قسمتی از فصل اول استفاده شد. در این قسمت پایک به دکتر سفینه می‌کند که به خاطر حس مسئولیتش نسبت به 200 نفر خسته شده و سلامت روانش در خطر است.

پایک درباره مشکلات روانی و افسردگی‌اش راست می‌گفت. “انسون مونت” (Anson Mount) در “پیشتازان فضا: اکتشاف” همین رویه را ادامه داد و نقش کاپیتانی را نشان داد که محدودیت‌هایش را می‌داند و باید مراقب خدمه‌اش باشد.

همچنین بخوانید: لیست بهترین سریال‌هایی که در فضای قرون وسطی ساخته شده‌اند (براساس امتیاز IMDb)


9. کاپیتان کرک: الهام بخش

بدون شک حس ماجراجویی و قهرمانی کرک او را برای طرفداران سراسر جهان محبوب کرده است. او به عنوان اولین کاپیتان این چندگانه فضا را برای بقیه کاپیتان‌ها مهیا کرد تا همیشه خود را با او مقایسه کنند.

مأموریت پنج ساله سفینه شرایط و ماجراجویی‌های جدیدی خلق کرد و سبک خاص کیرک هم باعث شد او برای همه چیز آماده باشد. فقط یک کاپیتان الهام بخش می‌توانست شرایط را برای بقیه کاپیتان‌ها مهیا کند.


8. کاپیتان پایک: برابرخواهی

یکی از اولین چیزهایی که کاپیتان پایک در “اکتشاف” می‌گوید این است که “جایگاه مهم نیست.” او همه اعضای خدمه را به یک چشم دیده  و تلاش‌های آنها را مهم می‌شمارد، به همین دلیل یکی از بهترین‌های سفینه است.

او در شرایط عادی به جایگاه اهمیتی نمی‌دهد و در مقابل همه صبور است، مگر اینکه خودشان اشتباه کنند. مثلاً وقتی فرمانده سارو که زیردست اوست توهین می‌کند او را می‌بخشد اما وقتی دوباره کارش تکرار می‌شود او را دور می‌اندازد.


7. کاپیتان کرک: با خدمه‌اش رابطه خوبی داشت

کاپیتان کرک اعضای سفینه را یک خانواده می‌داند نه فقط پرسنل ساده. همه‌ای افراد امید و آرزوهای خود را دارند و باید حین انجام کارها مراقب آنها هم باشد.

او طی ماجراهای “پیشتازان فضا: انترپرایز” با اسپاک، مک کوی، اهورا، اسکاتی، چووک و خدمه دیگر رابطه خوبی دارد و چنین رابطه صمیمانه‌ای کمتر میان کاپیتان و خدمه دیده می‌شود.


6. کاپیتان پایک: موفقیت دیگران جشن گرفته و تحسین می‌کند

کاپیتان پایک خودخواه نیست چون به محض رسیدن به پل در “اکتشاف” با دریاسالار صحبت کرد. او می‌دانست خدمه قهرمان‌های جنگی کلینگان هستند. حتی اگر این موضوع بر اعتماد به نفسش تأثیر می‌گذاشت بازهم اجازه نداد این احساس بر خدمه تأثیر بگذارد.

گرچه او مسئول خدمه‌ای بود که او را خوب نمی‌شناختند اما همیشه موفقیت آنها را موفقیت خودشان می‌دانست و با تیلی و برنهام رابطه خوبی داشت. او بین خدمه خودش همیشه به بهبود روانی اسپاک ایمان داشت و از حمایت او مطمئن بود.

همچنین بخوانید: رده‌بندی سریال‌های پیشتازان فضا (Star Trek)


5. کاپیتان کرک: تک روی اختر ناوگان

شاید کرک اولین کاپیتان اختر ناوگان در چندگانه “پیشتازان فضا” باشد، اما این موضوع شخصیت او را زیر سؤال نمی‌برد. از آن زمان دیگر به کاپیتان‌های دیگر شباهت ندارد. درحالی که بی پروایی او آن را به بهترین شخصیت آکادمی اختر ناوگان تبدیل کرد، اما کسی نمی‌تواند توانایی‌های او را زیرسوال ببرد.

درحالی که مأموریت آنها علمی است اما کرک در نبردها ثابت کرده که با تفکر انتقادی، تحلیل و مهارتش هر دشمنی را شکست می‌دهد. این موضوع او را از اسپاک و مقامات دیگر متمایز می‌کند.


4. کاپیتان پایک: برای خدمه‌اش خود را قربانی کرد

طرفداران قدیمی سریال از “پیشتازان فضا: انترپرایز” با سرنوشت کاپیتان پایک آشنا بودند و در فصل دوم “پیشتازان فضا: اکتشاف” پایک هم از آن خبر نداشت. وقتی کریستال زمان را در دست گرفت و آینده خود را دید، تصمیم گرفت کنار خدمه مانده و برای موفقیت مأموریت‌ها تلاش کند.

وقتی از سرنوشتش باخبر شد، این سرنوشت ثبت شده و دیگر نمی‌توانست آن را عوض کند. با این که از آینده خودش خبر داشت اما تصمیم گرفت بدون فکر کردن به خودش به خدمه کمک کند. همین قربانی کردن خود او را به جایگاه بالایی رساند.


3. کاپیتان کرک: مدیریت یک سفینه کوچک

برخلاف کاپیتان پایک که به جایگاه و دستور دادن علاقه داشت، کاپیتان کرک سفینه کوچکی را مدیریت می‌کرد. او به جای همراه شدن با جریان آب، به ریاست خودش اهمیت می‌داد و گرچه به خدمه‌اش اعتماد داشت اما می‌دانست در شرایط سخت باید خودش تصمیم بگیرد.

بنابراین مسئولیت همه چیز را خودش به گردن می‌گرفت، از ویران شدن سفینه‌ها گرفته تا شکست‌هایش با زنان که بر امنیت و ثبات خدمه تأثیر می‌گذاشت.


2. کاپیتان پایک: تعادل میان قوانین و مقررات

پایک گرچه کمی از کیرک متظاهرتر بود اما ثابت کرد کاپیتان صبوری است. او به خاطر انسانیت و دنبال کردن غرایز قوانین و مقررات سفینه را پذیرفت.

بنابراین او بیشتر شبیه یک دیپلمات رفتار می‌کند تا مرد عمل. بنابراین در مواقع لزوم قاطعانه عمل کرده و در شرایط بحرانی هم عاطفی است. او با اطمینان به بقیه دستور می‌دهد و بقیه از این قاطعیت او استقبال می‌کنند.

همچنین بخوانید: 8 فیلم جذاب و دیدنی که شما را مشتاق سفر به فضا می کند


1. کاپیتان کرک: محترم

کاپیتان کرک به خاطر شجاعت، تلاش‌ها و روش خاص خود در سفینه متمایز است، اما بیشتری چیزی که برایش مهم است حس احترام بقیه است.

درحالی که خدمه اغلب حرف‌های پایک را اصلاح کرده یا نادیده می‌گیرند اما به کرک ایمان دارند. او هم از حرف‌های خدمه استقبال می‌کند اما اجازه نمی‌دهد کسی مانند احمق با او رفتار کند.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم