معرفی فیلم “آمونیت” (Ammonite)؛ عشقی غیرمنتظره و اندوهی بی‌پایان

جدیدترین فیلم عاشقانه سینمای بریتانیا، “آمونیت”، با بازی ستاره‌های مشهوری مثل کیت وینسلت و سورشا رونان داستانی را روایت می‌کند که تمام تلاشش را برای رسیدن به پای فیلم فرانسوی “پرتره بانویی در آتش” (Portrait of a Lady on Fire) کرده و اگر بخواهیم در مقایسه این دو فیلم منصف باشیم قطعا فیلم دوم را به مراتب قوی‌تر و با ارزش‌تر خواهیم دانست. فیلم “آمونیت” با وجود برخورداری از المان‌های مناسب سینمایی، از عدم خلاقیت در روایت داستان و ضعف‌هایی در فیلمنامه‌اش رنج می‌برد که به‌خوبی در طول فیلم حس می‌شوند. این فیلم اما فضاسازی خاصی داشته و اجرای بازیگرانش در کنار هم نیز دیدنی است؛ در ادامه این مقاله به معرفی فیلم “آمونیت” پرداخته‌ایم؛ با پروشات همراه باشید.


  • نام فیلم: “آمونیت” (Ammonite)
  • ژانر: درام، عاشقانه
  • کارگردان: “فرانسیس لی” (Francis Lee)
  • بازیگران: کیت وینسلت، سورشا رونان، فیونا شو، جما جونز
  • سال تولید: 2020
  • امتیاز آی ام دی بی: 6.8/10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 68/100

تریلر فیلم

شخصیت‌هایی که از افسردگی شدید رنج می‌برند و عشقی که با قدرت خارق‌العاده خود آنها را از منجلاب زندگی بیرون می‌کشد؛ این موضوعی است که شاید در بیشتر فیلم‌های عاشقانه سینما شاهد آن بوده‌ایم و از تماشای مسیر متحول‌کننده کارکترها لذت برده‌ایم اما اینکه چقدر بتوانیم با داستان فیلم ارتباز برقرار کنیم و آن را واقعی بدانیم، موضوع دیگری است که هر فیلمسازی به‌خوبی از پس برنمی‌آید. در فیلم “آمونیت” هم شاهد چنین داستانی هستیم، داستانی که خیلی تلاش می‌کند تا فضای غم‌زده‌ای را به تصویر بکشد اما فراموش می‌کند که برای این فضا دلیل قانع‌کننده‌ای داشته باشد.

داستان فیلم “آمونیت” در کشور انگلستان و در دهه ۱۸۴۰ در جریان است؛ زنی به‌نام ماری آنینگ (با بازی کیت وینسلت) فسیل‌شناس قهاری است که با مادرش در دهکده کوچکی زندگی می‌کند و روزها به پیدا کردن فسیل‌ها و سنگ‌های با ارزش از ساحل مشغول است و یافته‌هایش را به باستان‌شناسان می‌فروشد. ماری شخصیتی خشک و آرام است که تمایل چندانی به برقراری ارتباط با اطرافیانش ندارد اما ورود یک باستان‌شناس و همسرش به زندگی ماری، مسیر جدیدی را به روی او می‌گشاید که به دنبال آن او نیز وارد چالش مهمی می‌شود.

در طرف دیگر داتسان، شارلوت (با بازی سورشا رونان) قرار دارد، همسر باستان‌شناسی که قصد دارد مدتی کار ماری را زیرنظر داشته باشد، شارلوت دختر جوانی است که به افسردگی دچار شده و در زندگی زناشویی‌اش هم به مشکل برخورده است. همسر شارلوت بعد از اتمام کارش از ماری می‌خواهد تا شارلوت را مدتی نزد خود نگه دارد تا حال روحی‌اش بهتر شود. ماری علی‌رغم میل باطنی و فقط به خاطر مبلغ پرداختی همسر شارلوت این مسئولیت را قبول می‌کند.

حالا همراه شدن دو شخصیت افسرده را در داستان می‌بینیم؛ دو شخصیتی که نه تمایلی به حرف زدن دارند و نه حتی توانایی ارتباط برقرار کردن با یکدیگر را. آیا تنها عشق است که می‌تواند این دو را به یکدیگر نزدیک کند؟ یا قدرت دیگری لازم است تا این شخصیت‌ها را از تاریکی درونشان فاصله دهد و به سوی امید و زندگی سوقشان دهد؟

فیلم “آمونیت” باوجود تنبلی در شخصیت‌پردازی و داستان‌سازی‌اش، موفق شده داستان زیبایی از عشق دو زن به یکدیگر را به نمایش بگذارد و در این بین اجرای بازیگرانش نیز نقطه قوت بزرگی در هرچه دیدنی‌تر شدن آن بوده‌است. “آمونیت” داستانی از آدم‌های تنهایی است که از ترس ترک شدن از آدم‌ها دوری می‌کنند و تنهاتر می‌شوند.

تصاویری از فیلم “آمونیت”:


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم