15 فیلم جذاب و دیدنی شبیه فیلم “درخشش ابدی یک ذهن پاک” (Eternal Sunshine Of The Spotless Mind) که باید تماشا کنید

“درخشش ابدی یک ذهن پاک” فیلمی خلاقانه و رمانتیک است که مشکلات واقعی یک رابطه را با تصاویر سورئال و غیرممکن ترکیب می‌کند. جستجوی خلاقانه فیلم در ذهن شخصیت اصلی، نه تنها باعث می‌شود بیننده درک بهتری از عاشقانه داستان داشته باشد، بلکه اجازه می‌دهد خود شخصیت را نیز بهتر بشناسد.

علاوه بر آن، داستان غیر خطی فیلم باعث می‌شود به یکی از به یادماندنی‌ترین فیلم‌ها با موضوع رابطه، تبدیل شود. این مؤلفه‌ها هستند که این فیلم را تعریف می‌کنند و باعث شدند به کاری خوب تبدیل شود. اگر طرفدار این اثر هستید، به لیست زیر توجه کنید. امیدواریم از خواندن این مطلب لذت ببرید. با پروشات همراه باشید.


15. جان مالکوویچ بودن – Being John Malkovich – 1999

“چارلی کافمن” اولین بار، با نوشتن فیلمنامه‌ای هیجان انگیز، عجیب و با چاشنی کمدی سیاه، درباره یک خیمه شب‌باز که دروازه‌ای به ذهن “جان مالکوویچ” پیدا می‌کند، توجه دنیای فیلمسازی را به خود جلب کرد.

“اسپایک جونز” (Spike Jonze) ثابت کرد که برای به تصویر کشیدن ایده‌های سورئال و منحصر به فرد “کافمن” بهترین گزینه است، و فیلمی عالی با طنزی خاص و نقش آفرینی جسورانه یک بازیگر شناخته شده، خلق کرد.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم جذاب و دیدنی شبیه درخشش ابدی یک ذهن پاک (Eternal Sunshine of the Spotless Mind)


14. رابی اسپارکس – Ruby Sparks – 2012

“زویی کازان” (Zoe Kazan) فیلمنامه این اثر را نوشته و به عنوان شخصیت اصلی آن نیز بازی کرده است. فیلمی کمدی-رمانتیک از کارگردانان “جاناتان دیتون” (Jonathan Dayton) و “ولری فاریس” (Valerie Faris).

داستان درباره یک نویسنده جوان با نقش آفرینی “پل دینو” (Paul Dano) است که ناگهان آخرین مخلوق او زنده شده و به معشوقش تبدیل می‌شود، تا این که کنترل این اوضاع عجیب کم‌کم از دست او خارج می‌شود.


13. او – Her – 2013

کارگردان “اسپایک جونز” با فیلمنامه تلخ و شیرین خود درباره مردی تنها که عاشق برنامه هوش مصنوعی که روی دستگاه شخصیش نصب شده می‌شود، رابطه‌ای مدرن را از دیدگاه یک هوش مصنوعی بررسی می‌کند.

واکین فینیکس” (Joaquin Phoenix) با بازی فوق العاده و خاصش و “اسکارلت جوهانسون” (Scarlett Johansson) با انجام صداپیشگی هوش مصنوعی با نام “سامانتا” نقش آفرینی عالی از خود به تصویر می‌کشند که طرفداران “درخشش ابدی یک ذهن پاک” از تماشای تفکر آن در عشق و فقدان لذت می‌برند.


12. تضمینی برای امنیت نیست – Safety Not Guaranteed – 2012

“کالین ترورو” (Colin Trevorrow) قبل از ساخت مجموعه “دنیای ژوراسیک” (Jurassic World) به همراه شریک فیلمنامه نویسش “درک کانلی” (Derek Connolly) با ساخت فیلم‌های مستقل، توجهات زیادی را به خود جلب کرد. این فیلم کمدی-رمانتیک درباره گروهی روزنامه‌نگار است که درباره تبلیغی در رابطه با جستجو برای همراهی در گذشته تحقیق می‌کنند.

“تضمینی برای امنیت نیست” فیلمی طنز است که ستارگان مورد علاقه بینندگان “جیک جانسون” (Jake Johnson) و “آبری پلازا” (Aubrey Plaza) در آن حضور داشته و در مرکز خود احساساتی صادقانه دارد. همین باعث می‌شود این فیلم به یکی از فیلم‌های برجسته عاشقانه سال‌های اخیر تبدیل شود.


11. ۵۰۰ روز سامر – ۲۰۰۹ – ۵۰۰Days of Summer

جوزف گوردون لویت” (Joseph Gordon-Levitt) نقش یک مرد جوان عاشق پیشه را بر عهده دارد که عاشق “سامر” پر رمز و راز با بازی “زویی دشانل” (Zooey Deschanel) می‌شود و زمانی که اوضاع بهم می‌ریزد، در گرداب افسردگی از هم می‌پاشد.

“500 روز سامر” یکی از فیلم‌های مدرن با موضوع جدایی است که تناقضات “درخشش ابدی یک ذهن پاک” را به همراه دارد اما یک ارزیابی راضی کننده از عشق و رابطه می‌باشد که بسیاری از طرفداران فیلم آن را قابل درک می‌نامند.

همچنین بخوانید: معرفی 12 فیلم جذاب و دیدنی شبیه 500 روز سامر (500 Days of Summer)


10. روح‌های سرد – Cold Souls  – 2009

“پاول جیاماتی” (Paul Giamatti) در فیلم “روح‌های سرد” محصول 2009 به نقش آفرینی می‌پردازد. این فیلم نیز مانند “درخشش ابدی یک ذهن پاک” پر از تصاویر عجیب و مفاهیم سورئال است.

“جیاماتی” ناراضی تصمیم می‌گیرد روحش را با متخصص یک شرکت تعویض کند، اما وقتی سعی می‌کند روح خود را باز پس گیرد متوجه می‌شود ناپدید شده و اوضاع خراب می‌شود. ایده‌های فریبنده به نمایش در آمده، باعث می‌شود این فیلم درام برای افرادی که به دنبال ذره‌ای از علم متافیزیک هستند، خوشایند باشد.


9. آنکه دوستش دارم – The One I Love – 2014

اوضاع برای زوجی که سعی دارند رابطه از هم پاشیده خود را نجات دهند، سورئال می‌شود. “آنکه دوستش دارم” با بازی “مارک دوپلاس” (Mark Duplass) و “الیزابت ماس” (Elizabeth Moss) ناگهان زوج داستان و بینندگان را غافلگیر می‌کند.

این فیلم درام علمی- تخیلی غافلگیری‌های زیادی دارد که بدون هیچ گونه لو رفتن داستان، آن‌ها را به بیننده ارائه می‌دهد. اما مطمئن باشید زندگی آنها پس از این ملاقات کاملاً تغییر خواهد کرد.


8. عشق پریشان – Punch Drunk Love – 2002

آدام سندلر” (Adam Sandler) در فیلم “عشق پریشان” یکی از بهترین نقش آفرینی‌های خود را به نمایش می‌گذارد. “سندلر” در این فیلم کمدی-درام یکی از پیچیده‌ترین نقش‌های جدی خود را بازی می‌کند.

پس از این که او رابطه‌ای جدید را آغاز می‌کند، یک مدیر که قبلاً با او رابطه تلفنی داشته سعی می‌کند از او باج بگیرد. این فیلم رابطه نوپای زوج و دردسر غیرمنتظره شخصیت اصلی را به خوبی نشان می‌دهد. به علاوه، موضوع تاریک و واقع‌گرایانه داستان، باعث می‌شود رابطه رمانتیک آن پیچیده‌تر و جالب‌تر شود.


7. علم خواب – The Science Of Sleep – 2006

“میشل گوندری” کارگردان “درخشش ابدی یک ذهن پاک” فیلمی دیگر با نام “علم خواب” را نیز کارگردانی کرده است. این فیلم رویاها را به طرزی منحصر به فرد، خلاقانه و در عین حال کمی عجیب جستجو می‌کند.

ممکن است برخی بینندگان طاقت تماشای این فیلم را نداشته باشند، چرا که با پیش رفتن داستان، فضای روشن و خیالی از همتایان معاصر آن تمیز داده می‌شود. جستجوی فیلم برای رویاها و روابط باعث می‌شود این اثر بسیار خلاقانه بوده و از لحاظ بصری به یکی از جالب‌ترین فیلم‌های اخیر تبدیل شود.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های سینمایی کره ای رمانتیک که باید ببینید


6. آنومالیسا – Anomalisa – 2015

“آنومالیسا” به نویسندگی و کارگردانی “چارلی کافمن” یکی از خاص‌ترین فیلم‌های انیمیشنی ساخته شده می‌باشد. هدف این انیمیشن آن است تا دنیای واقعی را با چند درجه رئالیسم بیشتر و جزئیاتی که تا به حال دیده نشده، به تصویر بکشد. فیلمنامه غنی طعنه‌وار این داستان درباره یک متخصص سرویس مشتریان است که نمی‌تواند با کسی ارتباط برقرار کند.

وقتی او بالاخره موفق می‌شود ارتباطی برقرار کند، دیدگاهش با نتایجی غیرمنتظره، تغییر می‌کند. برخلاف طبیعت انیمیشنی این اثر، رابطه نوپای موجود در آن به زیبایی و رئال‌ترین صورت ممکن به نمایش گذاشته شده است.


5. ولنتاین غمگین – Blue Valentine – 2010

“ولنتاین غمگین” با بازی “رایان گاسلینگ” (Ryan Gosling) و “میشل ویلیامز” (Michelle Williams) به انتهای رابطه‌ای می‌پردازد، که روزی پر از احتمال بود. این فیلم برای برقراری ارتباط، ساختاری خاص پدید می‌آورد و در دوره‌های زمانی مختلف گردش می‌کند تا زندگی زوج داستان را کامل‌تر به تصویر بکشد.

اینجا درست مانند “درخشش ابدی یک ذهن پاک” مشکلات زوج کاملاً به نمایش گذاشته می‌شود که گاهی به طرزی ناراحت کننده به واقعیت نزدیک می‌باشد. که این موضوع، دلیلی دیگر به بینندگان می‌دهد تا بیشتر قدر یکدیگر را بدانند.


4. عجیب‌تر از داستان – Stranger Than Fiction – 2006

“عجیب‌تر از داستان” درباره مردی است که وقتی شک می‌کند کاراکتری در یک کتاب است، دنیایش زیر و رو می‌شود. ایده پرمفهوم این اثر، آن را به یکی از فیلم‌های خوب کمدی-درام سورئال سال‌های اخیر تبدیل کرده که شما را به خنده می‌اندازد.

“ویل فرل” (Will Ferrell) این نقش را به عهده دارد که تا به الان هنوز یکی از بهترین نقش‌های او به شمار می‌رود. مفهوم غیرعادی فیلم باعث می‌شود رابطه عاشقانه‌ای که او آغاز می‌کند پیچیده‌تر شده و شخصیت او مدام موجودیت خود را زیر سؤال ببرد.


3. بخش گویی، نیویورک – Synecdoche, New York – 2008

“فیلیپ سیمور هافمن” (Philip Seymour Hoffman) در فیلم “بخش گویی، نیویورک” یک کارگردان تئاتر است که سعی دارد زندگیش را جمع و جور کند و سپس تصمیم می‌گیرد برای نمایشنامه جدید خود، در انبار بزرگش نیویورک را بازسازی کند. ممکن است ویژگی‌های مبهم فیلم برخی بینندگان را دلسرد کند، چرا که مرز بین واقعیت و خیال را کمرنگ نموده و تشخیص آن با واقعیت سخت می‌شود.

این داستان نیز، مانند “درخشش ابدی یک ذهن پاک” با هر بار تماشا چیزی جدید از خود ارائه می‌دهد. این داستان بسیار گسترده بوده و رابطه‌های پیچیده و غیرمعمولی را نشان می‌دهد که هر کاراکتر را زیر ذره بین گذاشته و آنها را مجبور می‌کند خود را ارزیابی کنند.


2. گمشده در ترجمه – Lost In Translation – 2003

بی شک “گمشده در ترجمه” با بازی “بیل مری” (Bill Murray) در نقش بازیگری که در بحران میانسالی قرار دارد، و “اسکارلت جوهانسون” که از کالج فارغ التحصیل شده و نمی‌داند با زندگیش چه کند، یکی از بهترین کارهای حرفه آنها محسوب می‌شود.

این زوج بدون توجه به تفاوت سنیشان، در طول وقت گذرانیشان در توکیو به یکدیگر دل می‌بازند. طبیعیت خودمانی فیلم باعث شده به یکی از بهترین فیلم‌های کمدی-رمانتیک تاریخ تبدیل شود، این اثر داستان‌های عاشقانه سنتی را به نمایش گذاشته و رویکردی برجسته‌تر را از آن وام می‌گیرد. برخی از بخش‌های فیلم به عنوان داستان اتوبیوگرافی کارگردان “سوفیا کاپولا” (Sofia Coppola) در نظر گرفته می‌شود که از تجربه‌اش در ازدواج با “اسپایک جونز” در هنگام ساخت “جان مالکوویچ بودن” سرچشمه می‌گیرد.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین فیلم‌های رازآلود تاریخ سینما که باید تماشا کنید


1. اقتباس – Adaptation – 2002

فیلم نیم نگاهی دیگر به ذهن “چارلی کافمن” است که “نیکلاس کیج” (Nicolas Cage) نقش “کافمن” و برادر خیالیش را بازی می‌کند، که سعی دارد فیلمی برگرفته از یک کتاب بسازد و خیلی زود او را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

مفهوم عجیب فیلم بر پایه تجربه واقعی نویسنده ساخته شده است. به همین دلیل، رویدادها خیلی سریع رخ می‌دهند و از دنیای واقعی به دنیایی عجیب با نتایج غیرمنتظره وارد می‌شویم.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. محمد رضا

    آذر 18, 1399

    Her و Synecdoche, New York بسیار عالی هستند تو این لیست.

    پاسخ