معرفی فیلم “دوازده سال بردگی” (twelve Years a Slave)؛ روایتی تلخ و تکان‌دهنده

تاکنون فیلم‌های زیادی با محوریت برده‌داری در آمریکا و ظلم سفیدپوستان به سیاهپوستان ساخته شده‌است که فیلم “دوازده سال بردگی” یکی از بهترین و معروف‌ترین آنهاست. این فیلم که براساس داستانی واقعی ساخته شده، درسال 2013 اکران شد و بعد از اینکه مورد استقبال مخاطبان و منتقدان قرار گرفت، در فصل جوایز نیز موفق بود و به‌عنوان بهترین فیلم سال از سوی آکادمی اسکار انتخاب شد. بازی‌های گیرا و داستان دردناک این فیلم را می‌توان بزرگترین نقطه قوت آن دانست که بدون‌شک قلب هر بیننده‌ای را به درد می‌آورد و اشکش را جاری می‌سازد. در ادامه این مقاله به معرفی فیلم “دوازده سال بردگی” پرداخته‌ایم؛ با پروشات همراه باشید.


  • نام فیلم: “دوازده سال بردگی” (twelve Years a Slave)
  • ژانر: درام، تاریخی، زندگی‌نامه‌ای
  • کارگردان: “استیو مک کوئین” (Steve McQueen)
  • بازیگران: “چیویتل اجیوفور”، “مایکل فاسبندر”، “لوپیتا نیونگو”، “برد پیت”، “بندیکت کامبربچ”
  • سال تولید: 2013
  • جوایز: برنده اسکار بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش مکمل زن و بهترین فیلمنامه اقتباسی
  • امتیاز آی ام دی بی: 8.1/10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 95/100

تریلر فیلم

فیلم “دوازده سال بردگی” که برگرفته از خاطرات “سالومون نورثاپ” در سال ۱۸۵۳ می‌باشد، درباره یک مرد آفریقایی-آمریکایی آزاد است که در سال ۱۸۴۱ دزدیده شده و به عنوان برده فروخته می‌شود. با نگاهی دلخراش به زندگی سالومون در مزرعه‌ای در لوئیزیانا، ۱۲ سال زندگی او به عنوان یک برده به زیبایی به تصویر کشیده می‌شود.

درست است که تماشای این فیلم دشوار است اما هدف سازندگان این فیلم هم همین بوده است. “استیو مک‌کوئین” نویسنده و کارگردان این فیلم در این داستان واضح و دردناک با جزییات بسیار سعی دارد تماشاگران را به جای برده‌ها بگذارد. کارگردان با تماشاگران شوخی ندارد و اگر قرار است راجع به برده‌داری حرف بزند، آن را زیباسازی نمی‌کند و به همان زشتی‌ای که واقعا بوده نشانش می‌دهد.

موضوع فیلم دردناک است اما تمام تکیه‌ی آن بر تحریک احساسات غم و ناراحتی در تماشاگران نیست. تصویربرداری فیلم دقیق و زیبا است، نقش‌آفرینی‌ها به اندازه و دقیق هستند و موسیقی فیلم بسیار هماهنگ با موضوع آن است. این فیلم فیلمی پیشرو است که با هدف قرار دادن تفاوت‌های بین افراد سعی در نشان دادن واقعیت دارد.

اما از تیم بازیگری این فیلم نیز نباید غافل شد، تیمی که با وحشت و خشونت حاضر در داستان خود را وفق داده و خیلی خوب و ماهرانه موفق به نمایان ساختن استعدادهای بازیگری‌شان شده‌اند. بعد از “چیویتل اجیوفور” که در نقش اصلی “دوازده سال بردگی” می‌درخشد، این بازی “لوپیتا نیونگو” بود که باوجود قرار گرفتن در نقش مکمل داستان، توجه و تحسین همگان را برانگیخت و در نهایت اولین و تنها جایزه اسکارش را به‌دست آورد.

نیونگو با بازی در نقش برده‌ای به‌نام پاستی به‌خوبی از پس شخصیتی که از او سوءاستفاده می‌شد برآمد و رنج‌های زندگی یک برده را به این شخصیت به شکل برجسته‌ای انتقال داد. در “دوازده سال بردگی”، پاتسی زخمی سر باز است، زنی جوان که توسط اوضاع موجود آسیب دیده و هرگز فرصت بهبود یافتن را نداشته است. به طور معمول، ما با دیدن چنین شخصیتی تحت تأثیر قرار خواهیم گرفت. با این وجود ایفای نقش نیونگ به قدری غم‌انگیز است که قلب شما را به لرزه می‌آورد، او با روش‌های مختلف زندگی درونی پاتسی و استعداد نهانی او را نشان می‌دهد.

تصاویری از فیلم “دوازده سال بردگی”:


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. عبآس

    آذر 4, 1399

    سلام. اگه نولان توو مصاحبه‌ی جدیدش راجب تنت حرفی زده، لطفا متنِ مصاحبه‌شو منتشر کنید. اگه امکانش هست البته

    پاسخ