معرفی فیلم “بخوان و بسوزان” (Burn After Reading)؛ یک پیچیدگی ساده و خطرناک

برادران کوئن طی دهه‌های گذشته استعداد فیلمسازی خود را به‌خوبی ثابت کرده و نشان داده‌اند در این حرفه حرفی برای گفتن دارند؛ فیلم “بخوان و بسوزان” یکی از فیلم‌های دست‌کم گرفته‌شده این دو است که با ژانر کمدی سیاه ساخته شده و داستانش چنان دنبال‌کننده و جذاب است که توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب کرده و تا پایان فیلم همراهی‌اش می‌کند. در ادامه این مقاله به معرفی فیلم “بخوان و بسوزان” پرداخته‌ایم؛ با پروشات همراه باشید.


  • نام فیلم: “بخوان و بسوزان” (Burn After Reading)
  • ژانر: درام، کمدی، جنایی
  • کارگردان: جوئل کوئن (Joel Coen)، ایتان کوئن (Ethan Coen)
  • بازیگران: برد پیت، فرانسیس مک‌دورموند، جان مالکوویچ، جرج کلونی، تیلدا سوئینتن
  • سال تولید: 2008
  • امتیاز آی ام دی بی: 7/10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 78/100

تریلر فیلم

گاهی اوقات تنها به یک فیلم سرگرم‌کننده نیاز داریم که نه احساساتمان را درگیر کند و نه آنقدر پیچیده باشد که برای فهمیدنش انرژی زیادی صرف کنیم؛ خب، فیلم “بخوان و بسوزان” دقیقا چنین فیلمی است؛ فیلمی که ما را در دنیای خنده‌دار و در عین حال ترسناک خودش غرق می‌کند و میان جریانی قرارمان می‌دهد که اتفاقاتی اساسا غیرضروری و بی‌معنی آن را پدید آورده‌اند. نوشتن چنین فیلمنامه و داستانی کار ساده‌ای نیست و خوشبختانه برادران کوئن مثل همیشه به‌راحتی از پس تمام گره‌های داستانی برآمده‌اند.

داستان فیلم “بخوان و بسوزان” را نمی‌توان به شکلی یکپارچه توصیف کرد، زیرا این فیلم مانند پازلی‌ست که تیکه‌های آن را باید در روایت فیلم پیدا کنیم و کنار هم قرار دهیم؛ اما جریان اصلی فیلم از جایی آغاز می‌شود که یک کارمند سازمان CIA به‌نام آزبورن کاکس (با بازی جان مالکوویچ) بعد از بیرون آمدن از کارش تصمیم می‌گیرد کتابی با محوریت سرگذشت زندگی و چگونگی انجام شغلش در این سازمان بنویسد. در این میان، همسر آزبورن، کتی (با بازی تیلدا سوئینتن) به‌دنبال راهی است تا بتواند هرچه زودتر از او طلاق بگیرد و به پیشنهاد وکیلش یک سری از اطلاعات مهم و خاطراتی که آزبورن برای اولین بار در نسخه چاپ نشده کتابش نوشته بود را از کامپیوترش می‌دزدد.

در طرف دیگر داستان زنی به‌نام لیندا (با بازیفرانسیس مک‌دورموند) در یک باشگاه ورزشی بزرگ کار می‌کند و به دنبال تامین هزینه عمل جراحی زیبایی‌اش است تا اینکه دوستش چاد (با بازی برد پیت) یک وسیله ارزشمند که توسط یکی از اعضای باشگاه جامانده است را پیدا می‌کند و تصمیم می‌گیرد از صاحب آن اخاذی کند تا به پول هنگفتی برسد.

اینکه چگونه این دو داستان به یکدیگر وصل می‌شوند و روایت اصلی فیلم را شکل‌ می‌دهند خود چیزی است که به حرفه‌ای‌ترین شکل ممکن در فیلم گنجانده شده و تحسین‌برانگیز بوده‌است. فیلم “بخوان و بسوزان” با تیم بازیگری فوق‌العاده‌اش ثابت می‌کند که روایت و شخصیت‌پردازی کارشده در داستان یک فیلم چقدر موثر و ضروری بوده و چگونه این دو عنصر می‌توانند یک اثر سینمایی را به شاهکاری فراموش‌نشدنی تبدیل کنند.

فیلم “بخوان و بسوزان” نمونه خوبی از زندگی واقعی ما آدم‌هاست و نشان می‌دهد که چگونه اهداف و جهان‌بینی‌های مختلف درکنار هم می‌توانند حوادثی ناخواسته و متوالی را پدید آورند که گاهی هیچکدامشان با عقل جور درنمی‌آید و تنها باید آنها را درقالب یک داستان فرضی قبول کنیم.

تصاویری از فیلم “بخوان و بسوزان”:


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم