10 حقیقت جالب و خواندنی درباره مینی‌سریال “دسته برادران” (Band of Brothers)

در سال 1998 شبکه HBO که هنوز با ساخت سریال‌هایی مانند “سوپرانوز” (The Sopranos) یا “سکس و سیتی” (Sex and the City) شهرتی بهم نزده بود، تصمیم گرفت بزرگ‌ترین پروژه ممکن را بسازد: یک مینی سریال ده ساعته درباره جنگ جهانی دوم به تهیه کنندگی “استیون اسپیلبرگ” (Steven Spielberg) و “تام هنکس” (Tom Hanks).

سه سال فعالیت، بیش از 100 میلیون دلار بودجه و هزاران ساعت کار صرف شد و حاصل آن سریال “دسته برادران” بود. این سریال با داستانی درباره یک شرکت پیاده نظام چتربازی که در آخرین سال جنگ در اروپا نقش دارد. این سریال از نظر بودجه، بازیگران، جلوه‌های ویژه و توجه به جزئیات از سریال‌های دیگر پیشتر بود. نتیجه آن بهترین سریال ممکن درباره جنگ جهانی دوم بود.

در اینجا می‌خواهیم 10 حقیقت جالب و خواندنی درباره این سریال، از تولید تا بازیگران را به شما معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.


10. بودجه “دسته برادران” از زمان خود بیشتر بود

زمانی که “دسته برادران” در اواخر سال‌های 1990 ساخته می‌شد، یکی از نگرانی‌های شبکه بودجه آن بود. امروزه با وجود سریال‌هایی مانند “بازی تاج و تخت” (Game of Thrones) ساخت سریال‌های گرانقیمت عجیب نیست، اما در آن زمان چنین بودجه‌ای استفاده نمی‌شد. زمانی که درباره بودجه آن صحبت شد معلوم شد که هزینه آن 125 میلیون دلار است، چیزی معادل 12 میلیون دلار برای هر قسمت. این مبلغ آنقدر زیاد بود که حتی بهترین فیلم‌ها و سریال‌های آن دوره هم با چنین بودجه‌ای ساخته نشده بودند. اما چه چیزی باعث شد استودیو به آن رضایت دهد؟ احتمالاً حضور هنکس و اسپیلبرگ بی‌تأثیر نبود.

هنکس در سال 2001 به نیویورک تایمز گفت: “نمی‌گویم برایشان مهم نبود. مهم بود. چون مبلغ بالایی بود و باید سرمایه زیادی می‌داشتی که HBO چنین سرمایه‌ای داشت.”

همچنین بخوانید: 10 فیلم درباره جنگ جهانی دوم با بزرگ‌ترین میدان‌های نبرد


9. جیپ به معرفی “دسته برادران” کمک کرد

تیم تبلیغاتی سریال هم درست به اندازه بودجه‌اش عظیم بود چون شبکه توجه بسیاری از گروه‌ها را جلب کرد. یکی از این اقدامات شبکه همکاری با شرکت‌های جدید برای تبلیغات بود. یکی از این شرکت‌ها جیپ بود که در آن زمان شصتمین سالگرد خود را جشن می‌گرفت. از آنجاییکه خودروی جیپ بیش از 1000 بار در سریال دیده شد بنابراین این تبلیغات طبیعی بود.

شبکه و شرکت جیپ شصت تبلیغ از این سریال ساختند که در سواحل نرماندی، فرانسه ضبط شد. فیلمبرداری در چنین قسمت‌هایی به HBO این فرصت را داد تا مخاطب گسترده‌ای داشته باشد.


8. “دسته برادران” در بریتانیا بحث‌هایی ایجاد کرد

گرچه سریال با اسقبال تماشاگران آمریکایی و بین المللی مواجه شد، اما پیش از پخش در بریتانیا در آنجا سروصدایی به پا کرد. به گفته گاردین، دیلی میل به خاطر نبود سربازان بریتانیایی سریال را نقد کرد. مسلماً سریال به گروهی از سربازان آمریکایی در آخرین سال جنگ می‌پردازد، اما این موضوع مانع شایعه پراکنی دیلی میل نشد. آن‌ها از این ناراضی بودند که سریال به شجاعت و دلاوری بریتانیایی‌ها در جنگ اشاره‌ای نداشته و آمریکا را پیروز جنگ نشان می‌دهد. البته این سروصدا کوتاه مدت بود.


7. گروه تولید “دسته برادران” عظیم بود

این سریال ده ساعته درباره جنگ جهانی دوم حالا هم عظیم است چه برسد به آن موقع. براساس مستند “ساخت دسته برادران” (The Making of Band of Brothers)،تولید شامل 2000 یونیفورم نظامی آمریکایی و آلمانی، 1200 لباس قدیمی (به جز لباس‌های جدید)، بیش از 10،000 لباس اضافی، بیش از 14،000 مهمات در روز و 500 اجرای همراه با مکالمه بود. جلوه‌های ویژه آنقدر چشمگیر بودند که در زمان اتمام قسمت سوم جلوه‌های به کار رفته آن از “نجات سربازان رایان” (Saving Private Ryan) هم بیشتر بود که نکته مهمی است. چون همان قسمت اول هم جلوه‌های ویژه زیادی داشت.


6. قسمت عمده “دسته برادران” در یک لوکیشن ضبط شد

داستان “دسته برادران” سربازان را به بیشتر قسمت‌های قاره اروپا برده و از چند کشور و چند فصل عبور می‌دهد. اما سریال با وجود نمایش این داستان بیشتر در یک لوکیشن ساخته شده (به جز لوکیشن های خاص). به لطف معاف شدن از پرداخت مالیات به بریتانیا، قسمت اعظم فیلم در یک کارخانه بریتانیایی فناوری هوافضا در فرودگاه هتفیلد ضبط شد که به یک استودیوی 1100 هکتاری بدل شد. ساختمان‌های قدیمی کارخانه هم برای قراردادن لباس، مهمات، اسلحه، تانک و لوازم دیگر تولید استفاده می‌شد.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم‌های جنگی تاریخ سینما که باید تماشا کنید


5. یکی از روستاهای اطراف به عنوان چند شهر مختلف نمایش داده شد

از آنجاییکه قسمت اعظم “دسته برادران” در هتفیلد ضبط شد، عوامل باید قسمت‌های مختلف اروپا را در همانجا نشان می‌دادند. یک روستای 12 هکتاری در آن منطقه بود که به خاطر نزدیکی به لوکیشن به عنوان انگلستان، هلند، بلژیک و لوکیشن های دیگر استفاده شد. در کل این روستا نقش 11 شهر مختلف را ایفا کرد.


4. صحنه‌های باستون در “دسته برادران” در محیط داخلی ضبط شد

یکی از ترسناک‌ترین صحنه‌های “دسته برادران” در قسمت “باستون” است. سربازان در وسط نبرد با کمبود مهمات روبرو شده و درحالی که در حال مرگ و یخ زدن هستند باید با ارتش آلمان مبارزه کنند. این صحنه دردناک بود اما سربازان تظاهر می‌کردند چون در این صحنه که به دنبال غذا و دارو بودند، در واقعی داخل یکی از ساختمان‌های هتفیلد بودند. تیم تولید با درخت‌های فایبرگلاس جنگل را شبیه سازی کرد و با ترکیب کاغذ و پلیمر برف مصنوعی ساخت. گفته می‌شود برای خلق برف‌های این صحنه بیش از یک سوم از نیم میلیون پوند کاغذ استفاده شد و چهار هفته طول کشید تا صحنه را از برف مصنوعی پر کنند.

این مقدار بیشترین میزان استفاده از ماده‌ای برای صحنه است که باید در کتاب رکوردهای گینس ثبت می‌شد.


3. اسلحه‌های “دسته برادران” واقعی بودند

هر شخصیت سریال در طول تولید حداقل یک بار سلاح به دست داشت و اغلب سربازان همیشه با سلاح‌های بزرگ خود بودند. حضور سلاح‌های جنگ جهانی دوم ضروری بود و تیم تولید و هنکس و اسپیلبرگ هم بر واقعی بودن سلاح‌ها تاکید داشتند، بنابراین برای سریال 700 سلاح واقعی خریداری کردند. سلاح‌های دیگر لاستیکی بودند اما سلاح‌های سربازان اصلی واقعی بودند.


2. بسیاری از بازیگران “دسته برادران” ستاره شدند

از آنجاییکه حدود صد تن از شخصیت‌های سریال دیالوگ داشتند بنابراین باید از بازیگران جوان زیاد استفاده می‌شد که بسیاری از آنها در آن زمان ناشناخته بودند. اگر دوباره سریال را تماشا کنید متوجه می‌شوید بسیاری از ستاره‌های فعلی سینما در آن حضور دارند. ستاره‌هایی نظیر: “جیمز مک آووی” (James McAvoy)، “تام هاردی” (Tom Hardy)، “سایمون پگ” (Simon Pegg)، “مایکل فاسبندر” (Michael Fassbender)، “کالین هنکس” (Colin Hanks)، دومینیک کوپر” (Dominic Cooper)، “جیمی فلن” (Jimmy Fallon) و “اندرو اسکات” (Andrew Scott).

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم‌های سینمای کره‌جنوبی که با ژانر جنگی ساخته شده‌اند


1. بازیگران سریال در کمپ ده روزه باهم تمرین کرده و صمیمی شدند

برای اینکه سربازان اصلی با محیط نظامی خو گرفته و از لحاظ روانی و جسمی آماده شوند، پیش از ضبط به مدت ده روز در یک کمپ تمرین کردند و زیر نظر کاپیتان دیل دای بودند. کاپیتان دای سرباز سابق نیروی دریایی در ویتنام بود که پس از بازنشستگی به عنوان مشاور و مربی به هالیوود آمد و در این سریال در نقش کلنل رابرت سینک هم حضور داشت. او با بازیگران تمرین کرد تا شبیه بازیگران واقعی باشند. طبق گفته بازیگران این تجربه به آنها کمک کرد تا بهم نزدیک‌تر شوند و رابطه‌ای خوبی را شکل دهند.

“اسکات گریمز” (Scott Grimes) بازیگر نقش مالارکی گفت: “در این کمپ باید دیوارها را از بین می‌بردی. دیوارهای روانی و شخصی که دور خودت کشیده بودی. در آن کمپ سربازانی بودند که در همان شب اول تا صبح گریه کرده بودند و ما می‌توانستیم جای آنها باشیم.”

بازیگران علاوه بر این کمپ پیاده نظام چتربازی را هم تمرین کردند. حتی از ارتفاع 13 متری پریدند تا همه چیز را تمرین کنند و صحنه‌ها واقعی باشند.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم