معرفی انیمه “قلعه متحرک هاول” (Howl’s Moving Castle)؛ داستانی در ستایش صلح، عشق و دوستی

نیازی نیست “میازاکی” را به تماشاگر حرفه‌ای سینما معرفی کنیم یا بگوییم به چه دلیلی باید انیمه‌های ساخته او را تماشا کند. تماشاگران حرفه‌ای سینما می‌دانند در پس هر داستانی که این کارگردان ژاپنی با انیمه‌های زیبا و چشم‌نوازش تعریف می‌کند، دریایی از معانی عمیق و مفاهیم فلسفی نهفته است. انیمه‌ی “قلعه متحرک هاول” هم مانند دیگر آثار او شکوایه‌ای بلند بالا از رفتارهای آسیب‌زای بشر و ضرری است که متوجه خود او، هم‌نوعانش و طبیعت است. تماشای انیمه‌های میازاکی تاثیر عمیقی بر ذهن و روح هر تماشاگری خواهد گذاشت و “قلعه متحرک هاول” هم از این قاعده مستثنا نیست. در ادامه‌ی این مقاله با معرفی این انیمه زیبا همراه پروشات باشید.


  • نام فیلم: “قلعه متحرک هاول” (Howl’s Moving Castle)
  • ژانر: درام، فانتزی، ماجراجویی، عاشقانه
  • کارگردان: “هایائو میازاکی” (Hayao Miyazaki)
  • صداپیشگان: “چیکو بایشو”، “تاکویا کیمورا”، “آکیهیرو میوا”
  • سال تولید: 2004
  • زبان: ژاپنی
  • نامزد اسکار بهترین انیمیشن
  • امتیاز آی ام دی بی: 8.2/10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 87/100

تریلر فیلم

 

دنیای زشت و زیبای جادوگران، عشق و اهمیت دوستی و خانواده مهم‌ترین عناصر تشکیل‌دهنده‌ی داستان پرفراز و نشیب و دوست‌داشتنی انیمه “قلعه متحرک هاول” هستند؛ خوشبختانه میازاکی با به‌کارگیری استعدادش در زمینه انیمه‌سازی، “قلعه متحرک هاول” را از گیر افتادن در کلیشه‌های رایج نجات داده و شخصیت‌ها و داستانی را به تصویر کشیده که تماشای آن برای هر بیننده‌ای تأمل‌برانگیز و لذت‌بخش است.

داستان این انیمه در دنیایی رخ می‌دهد که جادوگران بر آن حکومت می‌کنند و حرفه‌ی جادوگری در آن رایج است؛ اما این دنیا حالا درگیر جنگ شده و هر روز تعداد زیادی از شهرها و مردم بی‌گناه را به‌خاطر سیاست‌های ناعادلانه‌اش نابود می‌کند. در این میان، دختر جوانی به‌نام سوفی توسط یک جادوگر ظالم طلسم شده و به یک پیرزن تبدیل می‌شود. سوفی خانه و خانواده‌اش را رها می‌کند تا بلکه بتواند با پیدا کردن جادوگری که در قلعه متحرکی به اسم هاول زندگی می‌کند، این طلسم را نابود کند. این تصمیم سوفی او را درگیر یک ماجراجویی دردسرساز کرده و با حقایقی روبرو می‌کند که مسیر زندگی‌اش را برای همیشه تغییر می‌دهد.

از آنجایی که انیمه “قلعه متحرک هاول” در دسته آثار فانتزی قرار می‌گیرد، باید به جنبه‌های این چنینی داستانش هم بیشتر توجه کرد؛ اینکه چگونه شخصیت‌های اصلی فیلم با کمک اشیائی که حرف می‌زنند راه خود را پیدا می‌کنند و یا در مسیری قرار می‌گیرند که اتفاقات بعدی داستان را رقم می‌زند، خود نمونه‌ای از استفاده درست و به‌جا از عناصر فانتزی‌ست که همیشه به بهترین نحو در انیمه‌های میازاکی به تصویر کشیده می‌شود.

اما “قلعه متحرک هاول” تنها یک داستان ماجراجویانه و عاشقانه نیست، این انیمه درکنار داستان اصلی‌اش، اعتراضی به رفتارهای خودخواهانه انسان‌ها نیز هست؛ انسان‌هایی که به‌خاطر طمع‌شان طبیعت و دیگر ساکنان زمین را به راحتی نابود می‌کنند و در این مسیر از تمام توان خود نیز کمک می‌گیرند. “قلعه متحرک هاول” به‌سادگی نشان می‌دهد که چقدر ما آدم‌ها در زندگی به یکدیگر نیاز داریم و چقدر محبت و عشق ورزیدن به طبیعت و هم‌نوعانمان می‌تواند در ایجاد صلح و آرامش موثر واقع شود.

تصاویری از انیمه “قلعه متحرک هاول”:


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم