اگر فیلم‌های “کوئنتین تارانتینو” را دوست دارید این 10 فیلم را تماشا کنید

“کوئنتین تارانتینو” (Quentin Tarantino) یکی از مشهورترین فیلمسازان امروزی است که کارنامه درخشانی دارد. فیلم‌های او به خاطر روایت غیرخطی، خشونت بصری، موسیقی متن پاپ و توجه به عناصر ژانرهای دیگر، شناخته می‌شود. ترکیب عناصر مختلف در آثار او تا آنجا پیش رفته که درباره تاریخ بردگی یک وسترن اسپاگتی ساخته. سبک او بر فیلمسازان دیگر تأثیر زیادی دارد و در اینجا 10 فیلم شبیه آثار او را به شما معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.


10. قفل، انبار و دو بشکه باروت – Lock, Stock, And Two Smoking Barrels – 1998

اولین کارگردانی “گای ریچی” (Guy Ritchie) که به آثار تارانتینو شباهت دارد و گانگسترها، طنز سیاه و روایت غیرخطی در آن دیده می‌شود. به همین دلیل ریچی را تارانتینوی بریتانیایی می‌دانند. او تمام عناصر سبک تارانتینو را برداشته اما به جای نقد فرهنگ آمریکا، فرهنگ بریتانیا را نقد می‌کند. در سال‌های 1970 فیلم‌های جنایی زیادی در بریتانیا ساخته می‌شود و ریچی آن سنت را با عصر پست مدرن و موسیقی پاپ ترکیب می‌کند.

همچنین بخوانید: رده بندی فیلم های گای ریچی از بدترین تا بهترین


9. قدیسان بوندوک –  The Boondock Saints – 1999

حیف که از این فیلم فقط یکی داریم. داستان درباره دو برادر دوقلوست که در دفاع از خود چند گانگستر روسی را کشته و با مافیای بوستونی درگیر می‌شوند. این یک فیلم جنایی در سبک “راننده تاکسی” (Taxi Driver) نیست چون عناصر اخلاقی در آن وجود ندارد، اما طرفداران “حرامزاده‌های لعنتی” (Reservoir Dogs) از آن استقبال می‌کنند.

شاید این فیلم در ظاهر یک تریلر درجه دوم باشد اما در اصل یک فیلم پیچیده است. فیلمبرداری خاص، موسیقی متن و فضای مذهبی و البته خشونت چندلایه فیلم را دیدنی می‌کند.


8. عشق حقیقی – True Romance – 1993

این فیلم کمی متفاوت است چون در اصل یک فیلم تارانتینویی است. چون او فیلمنامه را نوشت اما کارگردانی را برعهده ندارد و کارگردانیان برعهده “تونی اسکات” (Tony Scott) است که فیلمنامه را به دست گرفت. او روایت غیرخطی تارانتینو را عوض کرد، اما سبک خاص دیالوگ گویی تارانتینو حفظ شده است. یک تریلر جنایی-رمانتیک درباره گانگستری با دوست دختر فاحشه.


7. مظنونین همیشگی – The Usual Suspects – 1995

فیلمی به کارگردانی “برایان سینگر” (Bryan Singer) و با حضور “کوین اسپیسی” (Kevin Spacey) که بسیار پیچیده و دیدنی است. فیلمنامه اسکاری آن را “کریستوفر مک کوری” (Christopher McQuarrie) نوشته است. عناصر ادبی پیچیده مانند فلش بک‌ها و راوی غیرقابل اعتماد و البته پایان غیرمنتظره، فیلم را تماشایی کرده است.


6. گرگ وال استریت – The Wolf Of Wall Street – 2013

مشخصه اصلی فیلم‌های تارانتینو این است که به عنوان یک اثر حماسی می‌توانند خنده را به لبانتان بنشانند. کمدی‌های سیاه او مشهور هستند. فیلم زندگی نامه‌ای جردن بلفورت به کارگردانی “مارتین اسکورسیزی” (Martin Scorsese) به جرائم مادی و زندگی حریصانه می‌پردازد. بنابراین آن را ترکیب “رفقای خوب” (Goodfellas) و “خماری” (The Hangover) می‌دانند. همانطور که گفتیم تماشای این فیلم بسیار لذتبخش است.

همچنین بخوانید: معرفی 15 فیلم جذاب و دیدنی شبیه گرگ وال استریت (The Wolf of Wall Street)


5. وضعیت قرمز – Red State – 2011

تارانتینو هرگز یک فیلم ترسناک نساخته اما اگر می‌ساخت حتماً شبیه این فیلم بود. فیلمی به نویسندگی و کارگردانی “کوین اسمیت” (Kevin Smith) درباره سه پسر نوجوان که به خاطر رابطه جنسی به تله افتاده و باید قربانی شوند. فیلم با عناصر مسیحی و فرقه‌ها شوخی کرده و “جان گودمن” (John Goodman) در آن اجرای درخشانی دارد. فیلم توسط خود اسمیت توزیع شد و برای اینکه موردتوجه اسکار قرار بگیرد به مدت یک هفته در سینما نیو بورلی، سینمای تارانتینو، اکران شد.


4. تاماهاوک استخوانی – Bone Tomahawk – 2015

آخرین فیلم‌های تارانتینو در ژانر وسترن و با عناصر قدیمی این ژانر، خشونت‌های خونین و داستان عمیق همراه بودند. درست مانند “تاماهاوک استخوانی” ساخته “اس.کریگ زالر” (S. Craig Zahler) که ترکیبی از ژانر وسترن و وحشت است. 45 دقیقه ابتدایی فیلم مانند وسترن کلاسیک “جان وین” (John Wayne) بوده و شخصیت‌ها تحت شکنجه شدید قرار می‌گیرند. می‌توان آن را ترکیبی از “جویندگان” (The Searchers) و “اره” (Saw) یا حتی “جنگوی زنجیرگسسته” (Django Unchained) یا “هشت نفرت انگیز” (The Hateful Eight) دانست.


3. قاتلین بالفطره – Natural Born Killers – 1994

فیلم دیگری نوشته تارانتینو که البته توسط او کارگردانی نشد. یک تریلر کنایی درباره زوجی قاتل مانند بانی و کلاید که در رسانه‌ها مشهور شده و توسط فرقه‌ای مانند منسون ها دنبال می‌شوند. این فیلم به کارگردانی “الیور استون” (Oliver Stone) فیلمی الیور استونی است نه تارانتینویی، به این معنا که بیشتر از فیلم‌های تارانتینو سیاسی است. اما شخصیت‌ها، از جمله زوج قاتل با بازی “وودی هرلسون” (Woody Harrelson) و “جولیت لوئیس” (Juliette Lewis)، پلیس قاتل با بازی “تام سایزمور”  (Tom Sizemore) و روزنامه نگار تلویزیونی که به داستان آن‌ها می‌پردازد، با بازی “رابرت داونی جونیور” (Robert Downey, Jr.)، شبیه شخصیت‌های تارانتینو هستند.


2. هفت روانی – Seven Psychopaths – 2012

این فیلم از “مارتین مک‌دونا” (Martin McDonagh) چیزی مابین “در بروژ” (In Bruges) و تراژدی-کمدی اسکاری “سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری” (Three Billboards Outside Ebbing, Missouri) محسوب می‌شود. گرچه این فیلم مانند دو فیلم قبل او محبوب یا به یادماندنی نبود، اما هنوز دیدنی است. فیلمی شبیه آثار تارانتینو با داستانی نامرسوم، نمایش مجرمین و عناصر طنز. بازیگران آن عبارتند از “کالین فارل” (Colin Farrell)، “کریستوفر واکن” (Christopher Walken)، “سم راکول” (Sam Rockwell) و “وودی هرلسون”، درست مانند فیلم‌های تارانتینو. داستانی وحشیانه درباره فیلمنامه نویسی که در یک آدم ربایی درگیر می‌شود.

همچنین بخوانید: 18 فیلم بحث برانگیز کل تاریخ سینما : از خشونت و وحشت تا سیاست


1. کوتوله را بگیر – Get Shorty – 1995

بدون شک بزرگ‌ترین کسی که بر شیوه روایی تارانتینو و دیالوگ‌های او تأثیر گذاشت، چهره ادبی “المور لئونارد” (Elmore Leonard) است. “جکی براون” (Jackie Brown) (نه داستان اقتباسی تارانتینو) اقتباسی از رمان لئونارد است. این فیلم جنایی با حضور ستاره “داستان عامه پسند” (Pulp Fiction) یعنی “جان تراولتا” (John Travolta) در نقش یک مافیا که به تهیه کنندگی فیلم می‌پردازد، هم اقتباسی از داستان لئونارد است. او پس از آمدن به لس آنجلس متوجه می‌شود دنیای سینما هم شبیه دنیای مافیای زیرزمینی است. تراولتا با ستاره‌هایی مانند “جین هکمن” (Gene Hackman)، “رنه روسو” (Rene Russo)، “دنی دویتو” (Danny DeVito) و “جیمز گاندولفینی” (James Gandolfini) همراه شده است.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. mm1386

    آبان 22, 1399

    جای قاپ زنی خالیه

    پاسخ