معرفی فیلم “شکل آب” (The Shape Of Water)؛ آیا عشق همیشه به یک شکل ظاهر می‌شود؟

فیلم رمانتیک-فانتزی “شکل آب” یکی از پرافتخارترین فیلم‌های “گیرمو دل تورو” در دهه اخیر بود که در فصل جوایز نیز موفق ظاهر شد و مهم‌ترین جوایز را به‌دست آورد. این فیلم با نشان دادن عشق میان یک موجود دریایی و نگهبان لال تمام قواعد اجتماعی را کنار زده و این سؤال اگزیستانسیال را می‌پرسد: انسان بودن به چه معناست و چه کسی می‌تواند نحوه عشق ورزیدن را به ما بیاموزد؟ داستان فیلم “شکل آب” درگیرکننده و احساسی بوده و ما را در فضای تاریک خودش غرق می‌کند؛ در ادامه این مقاله به معرفی این فیلم پرداخته‌ایم؛ با پروشات همراه باشید.


  • نام فیلم: “شکل آب” (The Shape Of Water)
  • ژانر: درام، فانتزی، ماجراجویی
  • کارگردان: “گیرمو دل تورو” (Guillermo del Toro)
  • بازیگران: “سالی هاوکینز”، “مایکل شنون”، “ریچارد جنکینز”، “اوکتاویا اسپنسر”
  • سال تولید: 2017
  • رده سنی: بزرگسالان (R-rated)
  • جوایز: برنده اسکار بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین طراحی صحنه و بهترین موسیقی متن
  • امتیاز آی ام دی بی: 7.3/10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 92/100

تریلر فیلم

تاکنون داستان‌های فانتزی و عاشقانه زیادی در سینما تولید شده که روایتی عاشقانه و احساسی از عشق میان یک موجود عجیب و غریب و یک انسان را به تصویر کشیده‌اند؛ اما فیلم “شکل آب” را می توان به سبب فضای سیاسی حاکم بر آن اثری متفاوت در این ژانر دانست که مخاطب را خیلی زود تحت تاثیر قرار می‌دهد و داستانش تا مدت‌ها در ذهن دوستداران این ژانر باقی می‌ماند.

داستان این فیلم در سال ۱۹۶۲ میلادی در جریان است و درباره دختری ناشنوا به نام الیسا است؛ زن جوانی که به علت آسیبی که در دوران کودکی از ناحیه گردن دیده، توانایی حرف زدن خود را از دست داده و با زبان اشاره با دیگران ارتباط برقرار می‌کند. الیسا به عنوان نظافتچی در یک آزمایشگاه دولتی و فوق پیشرفته کار می‌کند. او از زندگی خود چندان راضی نیست، با کسی ارتباط خاصی ندارد و لحظات آرام و صمیمی را تنها با دو نفر تجربه می‌کند: همسایه خود گیلز که پیرمردی هنرمند و همجنس‌گرا است و زلدا که زنی آفریقایی-آمریکایی و همکار او در آزمایشگاه است.

با ورود موجود عجیب دو زیستی به آزمایشگاه اوضاع برای الیسا عوض می‌شود. کسی که مسئول تحقیق بر روی این موجود است شخصی به‌نام سرهنگ ریچارد استریکلند می‌باشد که فردی خشن و جدی است. الیسا در طی حضور متعددش در محل نگهداری موجود که درون مخزن آبی نگهداری می‌شود، با او ارتباط برقرار کرده به مرور رابطه‌ای عاشقانه بین این دو شکل می‌گیرد. الیسا متوجه می‌شود سرهنگ قصد کشتن این موجود را دارد و تصمیم به فراری دادن او می‌گیرد. تصمیمی که جان خودش و عزیزانش را با خطر بزرگی رو به رو می‌کند.

جدا از داستان عاشقانه فیلم “شکل آب”، زیبایی‌های بصری این فیلم جز بهترین کارهای دل تورو هستند و نقش‌آفرینی بازیگران هم خیره‌کننده است اما نقطه قوت این فیلم پیام داستان آن است که نشان می‌دهد بیگانه بودن و خارجی بودن در آمریکا چه حسی دارد. اگر معلول، سیاه‌پوست یا همجنس‌گرا باشید، در کشور غریب هستید و سیستم کشور هر روز بر علیه شما کار می‌کند.

تصاویری از فیلم “شکل آب”:


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (4)

بستن فرم

  1. mm1386

    آبان 21, 1399

    وقتی یک همجنسگرا و یک سیاهپوست و یک معلول شخصیت اصلی باشن معلومه اسکار میبره

    پاسخ

    • Nj در پاسخ به mm1386

      آبان 23, 1399

      👍👍👌👌

      پاسخ

  2. rozan

    آبان 20, 1399

    خواستم یک موقعیتی پیدا کنم که از تمامی کسانی که در ساخت این مطالب و قرار دادن اونها به بهترین نحو در سایت شما هست تشکر کنم 👌👍
    واقعا ممنون از همه شما بابت جمع اوری این همه مطالب عالی و بی نقص و بروز از سینما جهان
    خسته نباشید و خداقوت به همه شما و با اروزی اینکه به هر چیزی که میخواید برسید ❤❤

    پاسخ

    • زهرا اکیما در پاسخ به rozan

      آبان 20, 1399

      سلام دوست عزیز،
      خیلی ممنونیم از شما لطف دارین 🌹🙂
      خوشحالم که مطالب براتون مفید بوده.
      شاد و سلامت باشید 🍀🍀

      پاسخ