معرفی انیمه “همین دیروز” (Only Yesterday)؛ شگفتی‌های گریزناپذیر زندگی

دنیای انیمه‌های ژاپنی همیشه می‌تواند ما را از نا امیدی‌های دنیای خودمان دور کرده و الهام‌بخشمان باشند. انیمه سینمایی “همین دیروز” یکی از بهترین روایت‌ها را داشته و با فضای آرام و دوست‌داشتنی‌اش داستانی پخته و قابل لمس را به تصویر کشیده‌است. با اینکه نزدیک به سی سال از پخش این انیمه می‌گذرد، “همین دیروز” همچنان قدرتمند بوده و محال است بیننده‌اش را تحت تاثیر قرار ندهد. اگر دوست دارید برای مدتی از دنیای روزمره فاصله بگیرید و شاهد روایتی لذت‌بخش باشید، حتما انیمه “همین دیروز” را تماشا کنید؛ در ادامه به معرفی این انیمه پرداخته‌ایم؛ با پروشات همراه باشید.


  • نام فیلم: “همین دیروز” (Only Yesterday)
  • ژانر: درام، عاشقانه
  • کارگردان: “ایسائو تاکاهاتا” (Isao Takahata)
  • صداپیشگان: “میکی ایمای”، “توشیرو یاناگیبا”، “یوکو هونا”
  • سال تولید: 1991
  • زبان: ژاپنی
  • امتیاز آی ام دی بی: 7.6/10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 100/100

تریلر فیلم

داستان‌گویی قوی و شخصیت‌پردازی خلاقانه، همین دو ویژگی برای تبدیل یک اثر سینمایی به شاهکاری فراموش نشدنی کافی‌ست. حالا تصور کنید که در انیمه “همین دیروز” این دو ویژگی با دیالوگ‌های عمیق، طراحی چشم‌نواز و روایت چالش‌برانگیز هم همراه شده‌اند و نتیجه‌اش اثری شده که به طرز عجیبی به دنیای امروزی و زندگی ما آدم‌های مدرن تعلق دارد. هرچقدر هم که “همین دیروز” را اثری کلاسیک بدانیم، بازهم نمی‌توان نگاه فمینیستی آن و مطرح کردن مسائل دنیای مدرن امروز در آن را نادیده گرفت.

داستان انیمه “همین دیروز” درباره دختری به‌نام تائکو است؛ دختری که در طول فیلم با دو نسخه کودکی و بزرگسالی او همراه می‌شویم. قسمتی از فیلم به روایت داستان تائکوی ده ساله می‌پردازد که در خانواده‌ای معمولی در شهر توکیو زندگی می‌کند؛ تائکو دختر آرامی است که آرزوهای بزرگی دارد و البته مدام از چیزهایی مثل غذا و جزئیات دیگر ایراد می‌گیرد. تائکو شخصیت تنوع طلب و شجاعی دارد که هنوز نمی‌داند چگونه باید آن را بپذیرد و پرورش دهد؛ مسائلی که او و دوستانش در مدرسه با آنها درگیرند نیز خود جالب توجه است و به‌خوبی اهمیت تعلیم و تربیت را در زندگی آینده افراد نشان می‌دهد. اینجاست که انیمه “همین دیروز” قسمت مهمی از فرهنگ ژاپنی را به نمایش درآورده و حتی از آن انتقاد هم می کند.

در طرف دیگر داستان تائکوی بیست و هفت ساله را می‌بینیم که حالا در شرکت بزرگی مشغول به کار است؛ او ازدواج نکرده و به‌تنهایی در آپارتمانی در توکیو زندگی می‌کند. رویای کودکی او که زندگی در مناطق روستایی و کار کشاورزی بوده اکنون تاحدی به حقیقت پیوسته و تائکو تابستان‌ها به یکی از روستاهای اطراف ژاپن می‌رود تا به خانواده‌ای در برداشت محصولات و کارهای دیگر کمک کند. این درحالی است که او مدام با خود ده ساله‌اش درگیر است و انگار نمی‌تواند دوران مدرسه‌اش را فراموش کند. تائکو در روستا با پسری به اسم توشیو آشنا می‌شود که درست برعکش خودش زمانی رویای زندگی در شهر را داشته و حالا عاشق کشاورزی است؛ گفتگوهای این دو شخصیت درباره این دو نوع سبک زندگی گرچه زیاد هم نیستند اما آنقدر مناسب و صحیح‌اند که قطعا مخاطب را به فکر فرو برده و دیدگاهش را متحول می‌کند.

انیمه “همین دیروز” بدون‌شک یکی از شاهکارهای ساخته‌شده است که نباید تماشای آن را از دست بدهید. این انیمه با نگاه جدیدی به زندگی، ما را وادار به بازبینی سبک زندگی‌مان می‌کند و می‌تواند برای همیشه دیدگاهمان را به گذشته و حال و آینده تغییر دهد!

تصاویری از انیمه “همین دیروز”:


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم